cherokee'94 Geplaatst March 15, 2013 Rapporteren Share Geplaatst March 15, 2013 Ik heb al enige tijd last van te hoge oliedruk bij mijn GC 4.0 lt. De meter staat constant op maximaal, dus 5,4. Een maat van me zei dat er dan waarschijnlijk een nieuw oliefilter op moest en dat heb ik gedaan. Heb toen omdat het toch al nodig was, gelijk maar een grote beurt gegeven met een tune- up kit van Boris maar de druk blijft zo hoog. Ook loopt hij stationair nogal slecht. Het lijkt net of ie te weinig toeren maakt en gaat dan een heel rommelig en trillend geluid maken. Stationar draait ie op ongeveer 600 tpm. Een keer sloeg de motor zelfs af. Sinds ik die grote beurt heb gegeven is het wel minder maar nog steeds niet helemaal weg. Dit is het ergste als ik op gas rij, maar op benzine klinkt het ook niet helemaal lekker. Heeft iemand tips waar ik het in moet zoeken met deze twee problemen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ferdi WJ Geplaatst March 15, 2013 Rapporteren Share Geplaatst March 15, 2013 Het signaal kan ook niet kloppen wat je oliemeter doorkrijgt. Heb je de oliedruksensor/bekabeling/stekker al bekeken vervangen? En heb je de ontsteking gecontroleerd, begin bij de vonk van alle bougies yr controleren Draai alle bougies eruit, druk de bougiekabels erop en laat iemand de auto starten. Kijk naar de verschillen tussen de bougievonken onderling. Zwakkere vonken duiden vaak op slechte kabels, vedelerkap/bobine. Succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst March 15, 2013 Rapporteren Share Geplaatst March 15, 2013 of de oliedruk sensor is de boos doener Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cherokee'94 Geplaatst March 15, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 15, 2013 oliedruk sensor heb ik niet bekeken. Verder heb ik toen ik hem een grote beurt gaf de gehele ontsteking vervangen. Dus rotor / verdelerkap/kabels/ bougies. Dat is nu allemaal nieuw. Waar kan ik de oliedruk sensor vinden en hoe controleer ik die? Heb inmiddels wel redelijk wat aan verschillende 4x4 's gesleuteld maar de motor zelf heb ik eigenlijk nog nooit wat aan gedaan. Is dus nog een beetje abacadabra voor me Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst March 15, 2013 Rapporteren Share Geplaatst March 15, 2013 hoi cherokee94 zal morgen even voor je kijken dan laat ik het wel even weten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cherokee'94 Geplaatst March 15, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 15, 2013 Hey jeeper dat zou fijn zijn. En bedankt voor de reacties vast Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ferdi WJ Geplaatst March 15, 2013 Rapporteren Share Geplaatst March 15, 2013 Toch de vonken controleren, ik heb een keer meegemaakt dat er een kapotte bougie tussen de nieuwe zat. Controleer ook of de kabels in de goede cilinder volgorde zitten. Juiste electrodeafstand gecontroleerd voordat de bougies gemonteerd werden? Het lijkt allemaal simpel, maar vaak zijn dat de veroorzakers van dergelijke problemen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cherokee'94 Geplaatst March 16, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2013 De bougies zijn gecontroleerd en waren goed. Ook de kabels zitten in de goede cilinder volgorde. Toen ik dit allemaal had gedaan liep de motor ook merkbaar beter, alleen nog steeds niet helemaal goed zoals het zou moeten. is het niet mogelijk dat het slecht stationair lopen aan de lpg installatie ligt? Hij doet dit namelijk het ergste als ie op gas loopt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ferdi WJ Geplaatst March 16, 2013 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2013 Kijk eens of er niet een klein scheurtje in de verdelerkap zit. Maak het contact van de rotor onder de verdeler schoon, deze kan ingebrand zijn. Uiteraard kan het ook aan je lpg installatie liggen en moet deze afgesteld worden. Wat je kan controleren of er geen valse lucht in het inlaattraject aangezogen wordt, door een lekje in een slang, pakking spruitstuk etc. Je gaf aan dat hij op benzine ook niet lekker loopt, dus denk ik niet dat de lpg installatie de hoofdoorzaak is. Ik zou hem eerst op benzine goed zien te krijgen en daarna het lpg deel gaan fijn tunen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst March 16, 2013 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2013 hoi cherokee94 ik heb net even gekeen voor de olie druk sensor deze zit tussen het olie filter en het motor blok je kan het niet missen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cherokee'94 Geplaatst March 16, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2013 Hoi Jeeper, dank je wel voor de moeite. Morgen heb ik heel de dag de tijd dus dan ga ik er mee aan de slag. Maar hoe kan ik controleren of deze naar behoren werkt? of is het gewoon een kwestie van schoonmaken? En Ferdi, bedankt, deze punten had ik nog niet gecontroleerd. Dit ga ik morgen ook nakijken. Inderdaad loopt ie op benzine ook nog niet helemaal goed dus lijkt me inderdaad zaak dit eerst goed te krijgen. Daarna rij ik er wel mee langs de lpg boer om dat nog eens af te laten stellen. ik heb net wel even onder de kap gekeken en ivm het lage toerental eens naar de gaskabels gekeken. Het viel me op dat de middelste kabel helemaal los hangt en zeker een cm speling heeft. Moet deze niet helemaal strak staan? En zou het te lage toerental daar niet gewoon aan kunnen liggen, dus dat ie gewoon strakker moet worden gezet? Ik noem het maar even om te voorkomen dat ik straks iets vreselijk simpels over het hoofd heb gezien..... Hier een foto ervan en je kan duidelijk zien hoe los de middelste kabel hangt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst March 16, 2013 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2013 cherokee94 maak eerst eens je stationair stappenmotor schoon (heb je dat in ieder geval uitgesloten) hier een topic met een filmpje: http://www.jeepforum.nl/topic/26072-onregelmatig-stationair-toerental/?hl=stationair+schoonmaken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst March 16, 2013 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2013 Hoi Jeeper, dank je wel voor de moeite. Morgen heb ik heel de dag de tijd dus dan ga ik er mee aan de slag. Maar hoe kan ik controleren of deze naar behoren werkt? of is het gewoon een kwestie van schoonmaken? En Ferdi, bedankt, deze punten had ik nog niet gecontroleerd. Dit ga ik morgen ook nakijken. Inderdaad loopt ie op benzine ook nog niet helemaal goed dus lijkt me inderdaad zaak dit eerst goed te krijgen. Daarna rij ik er wel mee langs de lpg boer om dat nog eens af te laten stellen. ik heb net wel even onder de kap gekeken en ivm het lage toerental eens naar de gaskabels gekeken. Het viel me op dat de middelste kabel helemaal los hangt en zeker een cm speling heeft. Moet deze niet helemaal strak staan? En zou het te lage toerental daar niet gewoon aan kunnen liggen, dus dat ie gewoon strakker moet worden gezet? Ik noem het maar even om te voorkomen dat ik straks iets vreselijk simpels over het hoofd heb gezien..... Hier een foto ervan en je kan duidelijk zien hoe los de middelste kabel hangt hoi cherokee94 je zou het kabeltje eens er af kunnen halen en kijken wat de meter doet ale de wijzer helemaal uit slaat maximale waarden dan is in ieder geval de massa goed dan zou ik de sensor zelf verdenken en vervangen en zoals ruudvd ook al aan geeft de stappen motor eens schoon maken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 16, 2013 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2013 Er zitten drie "gas kabels" op de throttle body. Gaspedaal, cruisecontrol en kickdown (automaat) Stationair wordt niet door de gaskabels bepaald maar door de stationar steller -de IAC- Zoals Ruudvd zegt, deze eerst even controleren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst March 16, 2013 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2013 Er zitten drie "gas kabels" op de throttle body. Gaspedaal, cruisecontrol en kickdown (automaat) Stationair wordt niet door de gaskabels bepaald maar door de stationar steller -de IAC- Zoals Ruudvd zegt, deze eerst even controleren. in welke volgorde is dit ab als voor de jeep staat Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
emielelzerman Geplaatst March 16, 2013 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2013 cherokee94maak eerst eens je stationair stappenmotor schoon (heb je dat in ieder geval uitgesloten) hier een topic met een filmpje: http://www.jeepforum.nl/topic/26072-onregelmatig-stationair-toerental/?hl=stationair+schoonmaken Dit werkte bij mij echt super! Had ook last van een zeer onregelmatig lopend 4.0 blok en ik had ook alle andere stappen al nagekeken/vervangen, maar na het schoonmaken van de "stappenmotor" liep hij weer mooi. Waarschijnlijk brand je check engine lampje ook (als die er in zit), even uitlezen, dan weet je waarschijnlijk ook meer. succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cherokee'94 Geplaatst March 17, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 17, 2013 (bewerkt) Nou mensen, heel erg bedankt voor de reacties!! Ik heb vanmiddag de stappenmotor en throttle body helemaal schoon gemaakt en het is werkelijk een wereld van verschil!! Hij loopt nu echt heel netjes stationair en maakt niet meer van dat rommelige geluid. Het toerental is wat omhoog gegaan en je kan horen dat ie nu ook niet meer de neiging heeft om af te slaan. Het was ook wel nodig want het was echt een smerig zooitje daarbinnen! Hier voor de leuk even een foto'tje van voor, en na De oliedruk meter ben ik nog niet aan toe gekomen maar hier ga ik van de week even mee aan de slag. March 17, 2013 bewerkt door cherokee'94 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ferdi WJ Geplaatst March 18, 2013 Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2013 Loopt hij nou op LPG ook mooi? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst March 18, 2013 Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2013 da hedde goed gedaan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cherokee'94 Geplaatst March 18, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2013 @ Ferdie WJ: Ja op lpg loopt hij nu ook heel mooi. En hij is ook een stuk pittiger nu. Wat ook opvalt is als ik op de cruise control rij. Voorheen begon hij al te accellereren bij het kleinste zuchtje tegenwind en dat doet ie nu ook niet meer. Blijft de hele tijd netjes op een toerental. Ik denk dat dit ook wel zal schelen in verbruik. Dus al met al een zeer geslaagde klus! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cherokee'94 Geplaatst March 18, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2013 En thanks jeeper, zal van de week eens kijken of ik wat aan die olie sensor kan doen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ratteplaag (Dave) Geplaatst March 18, 2013 Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2013 Nou mensen, heel erg bedankt voor de reacties!! Ik heb vanmiddag de stappenmotor en throttle body helemaal schoon gemaakt en het is werkelijk een wereld van verschil!! Hij loopt nu echt heel netjes stationair en maakt niet meer van dat rommelige geluid. Het toerental is wat omhoog gegaan en je kan horen dat ie nu ook niet meer de neiging heeft om af te slaan.Het was ook wel nodig want het was echt een smerig zooitje daarbinnen! Hier voor de leuk even een foto'tje van voor, en na De oliedruk meter ben ik nog niet aan toe gekomen maar hier ga ik van de week even mee aan de slag. foto (13).JPG foto (14).JPG foto (15).JPG lijk wel nieuw netjes gedaan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst March 18, 2013 Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2013 netjes gedaan cherokee94 nu nog de sensor dan is alles weer in orde succes er mee Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ferdi WJ Geplaatst March 18, 2013 Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2013 Dat zal je zeker merken in het verbruik. En dat de motor mooi gelijkmatig loopt is ook fijn. Wat kleine dingetjes toch een hoop ellende kunnen veroorzaken. Het mooiste is dat je het zelf opgelost hebt, zonder hulp van de garage. Is zeker zo leuk en scheelt een berg geld. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cherokee'94 Geplaatst March 19, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2013 Ja dat is inderdaad altijd hartstikke leuk als je dat soort dingen zelf kan doen. Zowel voor jezelf als voor de portomonee! Toen ik een paar jaar geleden mijn eerste jeep kocht, wist ik werkelijk niks van auto's. Heb me hier op het forum aangemeld en sindsdien een cherokee helemaal opgeknapt en gepimpt, een oude patrol bijna compleet opnieuw opgebouwd en nu deze ZJ weer aan het opkalefateren haha. Kan wel zeggen dat ik hier een hoop geleerd heb. Half deze week kan ik zien hoeveel ik verbruikt heb en of ie inderdaad zuiniger is geworden. Ik heb hem na de klus gelijk afgetankt en de dagteller op nul gezet dus ik ben benieuwd. Ik zal de resultaten hier wel even posten. Heeft een ander er ook weer wat aan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.