Spring naar bijdragen

Oliedruk Te Hoog En Slecht Stationair Lopen


Recommended Posts

Ik heb al enige tijd last van te hoge oliedruk bij mijn GC 4.0 lt. De meter staat constant op maximaal, dus 5,4. Een maat van me zei dat er dan waarschijnlijk een nieuw oliefilter  op moest en dat heb ik gedaan. Heb toen omdat het toch al nodig was, gelijk maar een grote beurt gegeven met een tune- up kit van Boris maar de druk blijft zo hoog.

 

Ook loopt hij stationair nogal slecht. Het lijkt net of ie te weinig toeren maakt en gaat dan een heel rommelig en trillend geluid maken. Stationar draait ie op ongeveer 600 tpm. Een keer sloeg de motor zelfs af. Sinds ik die grote beurt heb gegeven is het wel minder maar nog steeds niet helemaal weg.

Dit is het ergste als ik op gas rij, maar op benzine klinkt het  ook niet helemaal lekker.

 

Heeft iemand tips waar ik het in moet zoeken met deze twee problemen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het signaal kan ook niet kloppen wat je oliemeter doorkrijgt. Heb je de oliedruksensor/bekabeling/stekker al bekeken vervangen? 

En heb je de ontsteking gecontroleerd, begin bij de vonk van alle bougies yr controleren

Draai alle bougies eruit, druk de bougiekabels erop en laat iemand de auto starten. Kijk naar de verschillen tussen de bougievonken onderling. Zwakkere vonken duiden vaak op slechte kabels, vedelerkap/bobine.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oliedruk sensor heb ik niet bekeken. Verder heb ik toen ik hem een grote beurt gaf de gehele ontsteking vervangen. Dus rotor / verdelerkap/kabels/ bougies. Dat is nu allemaal nieuw.

Waar kan ik de oliedruk sensor vinden en hoe controleer ik die? Heb inmiddels wel redelijk wat aan verschillende 4x4 's gesleuteld maar de motor zelf heb ik eigenlijk nog nooit wat aan gedaan. Is dus nog een beetje abacadabra voor me :whistle:  :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch de vonken controleren, ik heb een keer meegemaakt dat er een kapotte bougie tussen de nieuwe zat.

Controleer ook of de kabels in de goede cilinder volgorde zitten. Juiste electrodeafstand gecontroleerd voordat de bougies gemonteerd werden?

Het lijkt allemaal simpel, maar vaak zijn dat de veroorzakers van dergelijke problemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De bougies zijn gecontroleerd en waren goed. Ook de kabels zitten in de goede cilinder volgorde. Toen ik dit allemaal had gedaan liep de motor ook merkbaar beter, alleen nog steeds niet helemaal goed zoals het zou moeten. 

is het niet mogelijk dat het slecht stationair lopen aan de lpg installatie ligt? Hij doet dit namelijk het ergste als ie op gas loopt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk eens of er niet een klein scheurtje in de verdelerkap zit.

Maak het contact van de rotor onder de verdeler schoon, deze kan ingebrand zijn.

Uiteraard kan het ook aan je lpg installatie liggen en moet deze afgesteld worden.

Wat je kan controleren of er geen valse lucht in het inlaattraject aangezogen wordt, door een lekje in een slang, pakking spruitstuk etc.

Je gaf aan dat hij op benzine ook niet lekker loopt, dus denk ik niet dat de lpg installatie de hoofdoorzaak is.

Ik zou hem eerst op benzine goed zien te krijgen en daarna het lpg deel gaan fijn tunen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jeeper,

 

dank je wel voor de moeite. Morgen heb ik heel de dag de tijd dus dan ga ik er mee aan de slag. Maar hoe kan ik controleren of deze naar behoren werkt? of is het gewoon een kwestie van schoonmaken?

 

En Ferdi, bedankt, deze punten had ik nog niet gecontroleerd. Dit ga ik morgen ook nakijken. Inderdaad loopt ie op benzine ook nog niet helemaal goed dus lijkt me inderdaad zaak dit eerst goed te krijgen. Daarna rij ik er wel mee langs de lpg boer om dat nog eens af te laten stellen.

 

ik heb net wel even onder de kap gekeken en ivm het lage toerental eens naar de gaskabels gekeken. Het viel me op dat de middelste kabel helemaal los hangt en zeker een cm speling heeft. Moet deze niet helemaal strak staan? En zou het te lage toerental daar niet gewoon aan kunnen liggen, dus dat ie gewoon strakker moet worden gezet? Ik noem het maar even om te voorkomen dat ik straks iets vreselijk simpels over het hoofd heb gezien.....

Hier een foto ervan en je kan duidelijk zien hoe los de middelste kabel hangt

post-5420-0-31345100-1363433295_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jeeper,

 

dank je wel voor de moeite. Morgen heb ik heel de dag de tijd dus dan ga ik er mee aan de slag. Maar hoe kan ik controleren of deze naar behoren werkt? of is het gewoon een kwestie van schoonmaken?

 

En Ferdi, bedankt, deze punten had ik nog niet gecontroleerd. Dit ga ik morgen ook nakijken. Inderdaad loopt ie op benzine ook nog niet helemaal goed dus lijkt me inderdaad zaak dit eerst goed te krijgen. Daarna rij ik er wel mee langs de lpg boer om dat nog eens af te laten stellen.

 

ik heb net wel even onder de kap gekeken en ivm het lage toerental eens naar de gaskabels gekeken. Het viel me op dat de middelste kabel helemaal los hangt en zeker een cm speling heeft. Moet deze niet helemaal strak staan? En zou het te lage toerental daar niet gewoon aan kunnen liggen, dus dat ie gewoon strakker moet worden gezet? Ik noem het maar even om te voorkomen dat ik straks iets vreselijk simpels over het hoofd heb gezien.....

Hier een foto ervan en je kan duidelijk zien hoe los de middelste kabel hangt

 hoi cherokee94

 

je zou het kabeltje eens er af kunnen halen en kijken wat de meter doet

ale de wijzer helemaal uit slaat maximale waarden dan is in ieder geval

de massa goed dan zou ik de sensor zelf verdenken en vervangen en

zoals ruudvd ook al aan geeft de stappen motor eens schoon maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zitten drie  "gas kabels" op de throttle body. Gaspedaal, cruisecontrol en kickdown (automaat) 

 

Stationair wordt niet door de gaskabels bepaald maar door de stationar steller -de IAC- Zoals Ruudvd zegt, deze eerst even controleren.

in welke volgorde is dit ab als voor de jeep staat :thumbsup:  :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

cherokee94

maak eerst eens je stationair stappenmotor schoon (heb je dat in ieder geval uitgesloten)

hier een topic met een filmpje:

http://www.jeepforum.nl/topic/26072-onregelmatig-stationair-toerental/?hl=stationair+schoonmaken

 Dit werkte bij mij echt super! Had ook last van een zeer onregelmatig lopend 4.0 blok en ik had ook alle andere stappen al nagekeken/vervangen, maar na het schoonmaken van de "stappenmotor" liep hij weer mooi. Waarschijnlijk brand je check engine lampje ook (als die er in zit), even uitlezen, dan weet je waarschijnlijk ook meer.

 

succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou mensen, heel erg bedankt voor de reacties!! :thumbsup:  Ik heb vanmiddag de stappenmotor en throttle body helemaal schoon gemaakt en het is werkelijk een wereld van verschil!! Hij loopt nu echt heel netjes stationair en maakt niet meer van dat rommelige geluid. Het toerental is wat omhoog gegaan en je kan horen dat ie nu ook niet meer de neiging heeft om af te slaan.

Het was ook wel nodig want het was echt een smerig zooitje daarbinnen! Hier voor de leuk even een foto'tje van voor, en na  :D De oliedruk meter ben ik nog niet aan toe gekomen maar hier ga ik van de week even mee aan de slag. 

 

 

post-5420-0-34844600-1363540377_thumb.jp 

 

post-5420-0-80604300-1363540749_thumb.jp

 

post-5420-0-56236600-1363540479_thumb.jp

 

bewerkt door cherokee'94
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Ferdie WJ: Ja op lpg loopt hij nu ook heel mooi. En hij is ook een stuk pittiger nu. Wat ook opvalt is als ik op de cruise control rij. Voorheen begon hij al te accellereren bij het kleinste zuchtje tegenwind en dat doet ie nu ook niet meer. Blijft de hele tijd netjes op een toerental. Ik denk dat dit ook wel zal schelen in verbruik. Dus al met al een zeer geslaagde klus!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou mensen, heel erg bedankt voor de reacties!! :thumbsup:  Ik heb vanmiddag de stappenmotor en throttle body helemaal schoon gemaakt en het is werkelijk een wereld van verschil!! Hij loopt nu echt heel netjes stationair en maakt niet meer van dat rommelige geluid. Het toerental is wat omhoog gegaan en je kan horen dat ie nu ook niet meer de neiging heeft om af te slaan.

Het was ook wel nodig want het was echt een smerig zooitje daarbinnen! Hier voor de leuk even een foto'tje van voor, en na  :D De oliedruk meter ben ik nog niet aan toe gekomen maar hier ga ik van de week even mee aan de slag. 

 

 

attachicon.giffoto (13).JPG

 

attachicon.giffoto (14).JPG

 

attachicon.giffoto (15).JPG

lijk wel nieuw

netjes gedaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat is inderdaad altijd hartstikke leuk als je dat soort dingen zelf kan doen. Zowel voor jezelf als voor de portomonee! Toen ik een paar jaar geleden mijn eerste jeep kocht, wist ik werkelijk niks van auto's. Heb me hier op het forum aangemeld en sindsdien een cherokee helemaal opgeknapt en gepimpt, een oude patrol bijna compleet opnieuw opgebouwd en nu deze ZJ weer aan het opkalefateren haha. Kan wel zeggen dat ik hier een hoop geleerd heb.

Half deze week kan ik zien hoeveel ik verbruikt heb en of ie inderdaad zuiniger is geworden. Ik heb hem na de klus gelijk afgetankt en de dagteller op nul gezet dus ik ben benieuwd. Ik zal de resultaten hier wel even posten. Heeft een ander er ook weer wat aan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...