Ronizz Geplaatst February 17, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2013 Mijn versnellingsbakolie is tijdens een controlebeurt ververst met Mercon V olie, ipv ATF +4. De garagehouder vertelde mij dat Mercon V dezelfde eigenschappen heeft als ATF +4 maar na 600 km merk ik dat de versnellingsbak niet in orde is; wanneer de automaat schakelt naar de 4e versnelling klapt/schokt de versnellingsbak. Is de versnellingsbak nu kapot door verkeerde olie? Kan ik de garagehouder hiervoor aansprakelijk stellen? Ik heb een Cherokee 4.0LT sport uit 2001 met 131.000 km op de teller Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst February 17, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2013 doe eens de olie peilen met draaiende motor kan ook te weinig olie er in zitten en is het olie filter dat in de automaat bak zit ook vervangen want daar wordt niet over gesproken en je kan info uit je instruktie boekje halen wat er voor olie er in moet en olie verversen kan je zelf en als je de olie niet vertrouwt dan die er uit en bij boris hier ook actief op het forum de olie bestellen die er wel in moet dan weet je zeker dat het goed is veel succes er mee Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ronizz Geplaatst February 17, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2013 doe eens de olie peilen met draaiende motorkan ook te weinig olie er in zitten en is het olie filter dat in de automaat bak zit ook vervangen want daar wordt niet over gesproken en je kan info uit je instruktie boekje halen wat er voor olie er in moet en olie verversen kan je zelf en als je de olie niet vertrouwt dan die er uit en bij boris hier ook actief op het forum de olie bestellen die er wel in moet dan weet je zeker dat het goed is veel succes er mee De filter is ook vervangen. Ik ga eerst het oliepeil meten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
iksjee Geplaatst February 17, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2013 hoe zo verkeerde olie? volgens mij zit er de goede olie in [Dexron-mercon] volgens chrysler. Ik denk dat jou probleem ergens anders zit, kun je wat specifieker zijn over klap en bonken doet ie dat altijd? weinig km jou jeep is het een ingevoerde? aan de kwaliteit van de bak kan het niet liggen, AW4 versnellingsbak Japans, beste wat er is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ronizz Geplaatst February 17, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2013 Heb net gemeten, er zit teveel olie in. De automaat schakelt soepel behalve de laatste versnelling, dan schokt ie harder dan normaal en je voelt de schok dan goed. De auto is niet ingevoerd, heeft 131.000 km op de teller. De problemen zijn ontstaan nadat er een gasinstallatie is ingebouwd. Deze is nu goed afgesteld. Alleen het bedrijf dat de installatie heeft ingebouwd heeft teveel transmissieolie ingedaan, dan dit ook een oorzaak zijn? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst February 17, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2013 gas installatie heeft niks met de automaat bak te maken zijn twee aparte zaken en ja te veel olie is ook niet goed voor de bak worden ze niet vrolijk van maar wat te veel toe gevoegde olie voor problemen veroorzaakt dat weet ik ook niet ik zou de te veel toegevoegde olie af tappen tot de juiste stand tussen de merk tekens op de peil stok van je bak en maak dan weer een proef rit en dan luisteren wat de bak doet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ronizz Geplaatst February 17, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2013 gas installatie heeft niks met de automaat bak te maken zijn twee aparte zakenen ja te veel olie is ook niet goed voor de bak worden ze niet vrolijk van maar wat te veel toe gevoegde olie voor problemen veroorzaakt dat weet ik ook niet ik zou de te veel toegevoegde olie af tappen tot de juiste stand tussen de merk tekens op de peil stok van je bak en maak dan weer een proef rit en dan luisteren wat de bak doet Idd, gasinstallatie staat hier los van. Ga eerst proberen om oliepeil goed te krijgen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst February 17, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2013 en nog even op je vraag terug te komen kan ik de garage aansprakelijk stellen ja dat moet je gewoon doen als de problemen er van te voren er niet waren succes er mee Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst February 17, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2013 Idd, gasinstallatie staat hier los van. Ga eerst proberen om oliepeil goed te krijgen Teveel olie kan een bak beschadigen. Hoe heb je de olie gepeild? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ronizz Geplaatst February 17, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2013 Teveel olie kan een bak beschadigen. Hoe heb je de olie gepeild? Warme motor draaiend in de P stand Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst February 17, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2013 dat is wel de juiste manier van peilen maar nu de over tollige olie er uit dan weet je meer Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ronizz Geplaatst February 17, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2013 dat is wel de juiste manier van peilen maar nu de over tollige olie er uit dan weet je meer Na morgen weer ik meer, wordt vervolgd Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
flexfender Geplaatst February 18, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2013 Moeten jullie toch beter lezen op de peilstok staat: check idle in neutral, dat is de N stand en niet de P stand. Nico Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst February 18, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2013 Moeten jullie toch beter lezen op de peilstok staat: check idle in neutral, dat is de N stand en niet de P stand. Nico waar zit dat verschil in dan nico Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ronizz Geplaatst February 19, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 19, 2013 Moeten jullie toch beter lezen op de peilstok staat: check idle in neutral, dat is de N stand en niet de P stand. Nico niet voor een 4.0 lt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ronizz Geplaatst February 19, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 19, 2013 Na morgen weer ik meer, wordt vervolgd intussen is er een aardige hoeveelheid olie verwijderd maar het probleem blijft. Heb inmiddels een aantal Jeep dealers gesproken en deze spreken alle over Dexron III/Mercon en dat is een wat oudere type olie heb ik mij laten vertellen, dus geen Mercon V. Wanneer je afwijkt van olie kan de computer een "storing" lezen waardoor het schakelen niet soepel verloopt. Vrijdag gaat de juiste olie erin plus wordt de filter opnieuw vervangen, wanneer het euvel hiermee verholpen is ga ik eens een woordje wisselen met de betreffende garage die de verkeerde olie heeft gebruikt. onderstaand de info van de dealer: Mopart Dexron III/Mercon is the recommended fluid. for the AW-4 automatic transmissions. Dexron II fluid IS NOT recommended. Clutch chatter can result from the use of improper fluid. Mopart Dexron III/Mercon automatic transmission fluid when new is red in color. The ATF is dyed red so it can be identified from other fluids used in the vehicle such as engine oil or antifreeze. The red color is not permanent and is not an indicator of fluid condition. As the vehicle is driven, the ATF will begin to look darker in color and may eventually become brown. This is normal. A dark brown/black fluid accompanied with a burnt odor and/or deterioration in shift quality may indicate fluid deterioration or transmission component failure. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst February 19, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 19, 2013 en nu maar hopen dat er niks kapot is Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst February 19, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 19, 2013 waar zit dat verschil in dan nico In de N blijft je koppelomvormer gevuld met olie, in de P niet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst February 19, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 19, 2013 In de N blijft je koppelomvormer gevuld met olie, in de P niet weet ik dat ook weer nooit te om te leren Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 19, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 19, 2013 Lol....... CHECKING FLUID LEVEL (1) Be sure transmission fluid is at normal operating temperature. Normal operating temperature is reached after approximately 15 miles (25 km) of operation. (2) Position vehicle on level surface. This is important for an accurate fluid level check. (3) Shift transmission through all gear ranges and back to Park. (4) Apply parking brakes. (5) Verify that transmission is in Park. (6) Wipe off dipstick handle to prevent dirt from entering fill tube. Then remove dipstick and check fluid level and condition. (7) Correct fluid level is to FULL mark on dipstick when fluid is at normal operating temperature (Fig. 44). (8) If fluid level is low, top off level with Mopar Dexron IIE/Mercon. Mopar Dexron II can be used but only if Mercon is not available. Do not overfill transmission. Add only enough fluid to bring level to Full mark. Zo staat het iig in de XJ FSM van '95 '97 en '00...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst February 19, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 19, 2013 Lol....... Zo staat het iig in de XJ FSM van '95 '97 en '00...... volgens de orginele service manual van de aw-4 heeft Nico gelijk er staat: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 19, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 19, 2013 Haha...... ik zie het, 'k heb 'm ook.Mag dus allebei? *edit* Gebruiksers handleiding XJ '97 zegt peilen in P (4.0) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst February 19, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 19, 2013 Google leert dat de wereld is verdeelt in 2 partijen: zij die peilen in N en zij die peilen in P Zouden eigenlijk eens moeten testen of het peil verschilt tussen N en P Als er verschil is is het natuurlijk leuk om te weten welke bakken eerder sneuvelen..... Zij die het langste rijden hebben gelijk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 19, 2013 Rapporteren Share Geplaatst February 19, 2013 Zij die het langste rijden hebben gelijk En zo is het! 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ronizz Geplaatst February 20, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2013 en nu maar hopen dat er niks kapot is tja... vrijdag weet ik meer... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.