Spring naar bijdragen

Gebonk Bij Optrekken


Masis
 Share

Recommended Posts

Hi,


Sinds een tijdje bonkt de KJ bij het optrekken of koppelen. Zeg maar als er kracht op de achteras komt, waardoor hij iets 'kantelt' en er beweging in komt, is het alsof er iets een klap krijgt. Bij hard optrekken en daarbij iets te sportief schakelen is die bonk er ook. Als je stil staat en met de koppeling speelt, is er bij beweging en het loslaten soort klapperend, metaal op metaal geluid te horen.

Een paar maanden terug heb ik de upper ball joint vervangen voor een crown exemplaar. Ik dacht zelf aan een kruisje die misschien zijn beste tijd gehad heeft, of rubbers, van bijvoorbeeld de driehoek waar de upper ball joint in zit, die op zijn waardoor er metaal op metaal komt. De rubbers waren al niet zo best meer, en ik ben van plan om ze binnenkort te vervangen met het geven van een grote beurt.

Wat denken jullie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hi Masis,

 

Het schijnt dat bij deze type's de sper van de 4 wd nog wel eens blijft plakken omdat deze bij de meeste niet zo vaak gebruikt wordt.

Dit plakken kan al ontstaan wanneer je van full time 4 wd schakeld naar 2 wd, dan moet je immers door de part time positie welke automatisch de sper koppelt.

Als je achteras in sper stand staat wringt hij ontzettend in je achteras en kan dat rare geluiden geven.

 

                                M.Vr.Gr. the spirit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties!

@Wimbo, het is een KJ en geen JK. Maar ik zal ernaar kijken, bedankt!

@The Spirit, het is een CRD met handbak, deze hebben alleen part time 4x4. Dit wordt af en toe weleens gebruikt, laatst nog met de sneeuw waar nodig was. Dat wringen ken ik wel, dat is vooral in bochten in parttime. Dat is het niet, het is echt een bonk als de auto vanuit stilstand in beweging komt, of als er geschakeld wordt. Een beetje metaal op metaal geluid.

Er zijn nieuwe banden besteld en begin deze week komen deze erop, dan gaat hij meteen op de brug. Ook heb ik wat rubbers besteld, oa van de triangle achter. Is dit logisch? Of is een kruisje logischer? Als hij gewoon rijdt of optrekt is er niks aan de hand, alleen als er druk begint te komen op de achteras een bonk, bij vertrekken en schakelen dus.

Als je met de koppeling speelt bij stilstand, dus dat hij telkens net wilt bewegen, dan is het alsof er elke keer iets klappert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sow, vandaag nieuwe A/T bandjes eronder gezet en de sway bar rubbers vervangen. Gekraak bij drempels in de veren is nu weg! :D

Wat betreft het gebonk, dit komt volgens mij uit de tussenbak :frusty:  Als ik de aandrijfas voor heen en weer draai is er niks aan de hand, draai ik de aandrijfas achter heen en weer hoor ik dat getik. Er lijkt iets 'los' te zitten in de tussenbak. Waar kan ik het beste mee beginnen, en wat zou dit kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk eerder dat het probleem van jou in de achteras zit namelijk het differentieel limited slip , als die kapot is meestal de koppelingsplaatjes dan krijg je ook gebonk en kraken bij optrekken.

 

Ik heb het zelfde probleem gehad ook af en toe rammelen en kraken of bonken bij optrekken vanuit stilstand

tussenbak lijkt me onwaarschijnlijk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties!

 

Het kwam echt uit de tussenbak, of de verbinding met de aandrijfas achter met de tussenbak.

@Ab, je bedoelt gewoon de as eruit halen en dan proberen te rijden, om de achteras etc. uit te sluiten? Op de kruisjes heb ik geen enkele speling kunnen voelen.

Het voelt/lijkt alsof er een ketting in de tussenbak niet goed op spanning is / speling heeft, en elke keer als er spanning op komt hij even bonkt. Kan dit?
 

Bij mijn WJ met redelijk dezelfde symptomen (grommen bij gas los of zacht gas geven, af en toe 'los metalig' geluid), bleek het de bevestiging voorste aandrijfas-tussenbak te zijn. Reparatieset heb ik bij B&S gekocht, kost ong

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bedoel, gewoon de aandrijfas los nemen, en dan met de hand voelen, draaien en luisteren. Niet rijden, dat gaat wat lastig met de aandrijfas los.

 

Oh op die manier. Ik dacht dat je bedoelde om beweging in de tussenbak te krijgen zonder dat er spanning achter hangt. Een losse ketting is niet mogelijk in een tussenbak?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@masis, deze set:

520994RRK.jpg

 

Volgens mij kan de ketting in je tussebak wel opgerekt zijn iig, of dat jouw symptomen geeft, geen idee. Misschien eens een brabant4x4, B&S, Nico, etc bellen voor advies?

 

Yep, dat was hem!

Ik heb gezien dat er ook wat lagers enzo in de tussenbak zitten, dit zou ook een optie kunnen zijn dus? Er worden op eBay wat revisie setjes verkocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Oud topic, maar het was weer dat kogeltje dat op de triangel boven de achteras zit. De Crown vervanging die ik er nog geen jaar geleden op had geplaatst, zag er in nog geen jaar tijd zo uit:

 

GroteFoto-6ORPEM3Q.jpg

 

GroteFoto-BWMUPTX6.jpg

 

Ging toen om dit topic: http://www.jeepforum.nl/topic/24566-koppeling-piept/

Heb gelijk een nieuwe triangel met nieuwe rubbers en kogel besteld uit Duitsland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...