jeepertje Geplaatst November 6, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 6, 2012 (bewerkt) Hallo, Een kleine twee weken geleden heb ik een Jeep Grand Cherokee Overland 3.0 van 2007 aangekocht met een kleine 92000km's op de teller. Dit omdat ik m'n wagenpark wat moet inperken, een diesel nodig heb voor m'n werk (ondergronds parkeren) en van het schaamtegevoel afwil om met een Range rover te rijden... De range deed ik met veel plezier weg, maar de ZJ 5.9 deed toch behoorlijk pijn!!! Enkele foto's: Na jaren met V8's op LPG gereden te hebben, kan ik nu dus eindelijk zoals een echte Belg fijn stof uitstoten met deze Diesel (alhoewel, zit roetfilter op). Rijdt niet slecht, maar is geen V8. Voordat ik deze Jeep gekocht heb, heb ik wat opzoekingswerk gedaan en maar 1 echt "probleem" gevonden en dit gaat dus over de swirl motor en kleppen in het inlaatspruitstuk. Na een kleine 2 weken en zo'n 1000 kilometer heb ik het al zitten... Eerst kon ik de fout nog weg krijgen door de Jeep stil te leggen en opnieuw te starten. Maar nu is de fout constant, en brandt ook Check engine. Maandag gaat de Jeep voor herstelling in garantie binnen, kan dan enkele dagen met een A klasse tuffen... November 6, 2012 bewerkt door jeepertje Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst November 23, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 23, 2012 Is het opgelost? Toch slordig voor zo'n jonge auto. Ik heb wel eens gehoord dat er in de wj een mercedes diesel lag, is dat bij de wk ook zo? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
just-a-jeeper Geplaatst November 24, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 24, 2012 de 3 ltr is een italiaan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
igorn Geplaatst November 24, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 24, 2012 italiaan ? leg uit. ik dacht dat er een mercedes diesel in zat en door magna-steyr in elkaar getimmerd? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst November 24, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 24, 2012 de 3.0 crd v6 blijft een beetje een mysterie. voor wat ik heb kunnen vinden : tot 2008 is het een merc (OM642) daarna 2011 wordt het een vm (A630) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
igorn Geplaatst November 25, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 25, 2012 ja klopt. ook even nagezocht. de 3.0 liter uit de daimler periode is natuurlijk een duitser, en wel uit berlijn. http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM642_engine het is dus idd een vito busje http://en.wikipedia.org/wiki/Magna_Steyr en idd door magna steyr in graz ostenrijk in elkaar getimmerd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst November 25, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 25, 2012 de 3 liter is een VM uit italie. Schijnt dat ze veel verbeterd zijn t.o.v. de vroegere 3.1 ratelbak. Nu, in de volgende grand ligt wellicht een fiat 2-cilinder of zo... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst November 25, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 25, 2012 Die in m'n 2007 WH is en blijft een Mercedes 3.0 motor (OM642) samen met een Mercedes 5traps automaat (722.6)! De recentere (huidige) 3.0 is inderdaad een VM... Ondertussen is dit probleem inderdaad opgelost, in garantie. Is veel van te vinden op 't internet. "SWIRL MOTOR" Zou komen doordat de carterventilatie net voor de turbo olie lekt, net op deze swirl motor, waardoor de sensor van deze motor kapot gaat. Ook doet de EGR er ook geen goed aan, samen met de olie op de kleppen in het inlaatcollector komen die kleppen wel eens vast te zitten... Ben nu aan't uitkijken voor een goed werkende oil catch can, maar deze blijken best wel prijzig te zijn: Mann Provent 39 310 70 550 : 225 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
igorn Geplaatst November 25, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 25, 2012 de 3 liter is een VM uit italie. Schijnt dat ze veel verbeterd zijn t.o.v. de vroegere 3.1 ratelbak. Nu, in de volgende grand ligt wellicht een fiat 2-cilinder of zo... hoe zo "DE 3 liter", welke 3 liter precies ? Ik hoef echt niet mijn gelijk te krijgen hehe maar eeh...het is toch echt een vito busje hoor, even op de linkjes klikken een lezen. Iemand met meer dan 2k aan posts op het forum zou toch beter moeten weten ?! , maar goed als hij voor jou uit Italie komt dan is dat toch gewoon zo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
igorn Geplaatst November 25, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 25, 2012 Die in m'n 2007 WH is en blijft een Mercedes 3.0 motor (OM642) samen met een Mercedes 5traps automaat (722.6)! De recentere (huidige) 3.0 is inderdaad een VM... Ondertussen is dit probleem inderdaad opgelost, in garantie. Is veel van te vinden op 't internet. "SWIRL MOTOR" Zou komen doordat de carterventilatie net voor de turbo olie lekt, net op deze swirl motor, waardoor de sensor van deze motor kapot gaat. Ook doet de EGR er ook geen goed aan, samen met de olie op de kleppen in het inlaatcollector komen die kleppen wel eens vast te zitten... Ben nu aan't uitkijken voor een goed werkende oil catch can, maar deze blijken best wel prijzig te zijn: Mann Provent 39 310 70 550 : 225 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst November 26, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 26, 2012 Ja, je hebt gelijk, die 3 liter van jouw model is nog geen VM. Ik had het jaartal van jou niet bekeken. De 3-liter V6 die ik bedoelde is diegene van het laatste model 2011. Waarschijnlijk sinds dat Fiat de groep heeft overgenomen dat men terug een Italiaanse fabrikant aanspreekt. Voor jou model zal het dan nog de Mercedes motor zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst November 26, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 26, 2012 zeg hoeveel wegenbelasting betaal je voor de 2005-2011 grand in belgie ? ..Als jullie uberhaupt wegenbelasting kennen.. ? Da's toevallig, vandaag net de rekening in de bus gekregen... Deze Jeep heb ik laten ombouwen naar "lichte vrachtwagen", met 2 zitplaatsen. Dit kostte (via de garage) 860 euro extra, maar hoef dan geen DIV te betalen en v Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst November 27, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 27, 2012 ... voor zolang het nog duurt Geert, want ook daar wil vadertje Staat zijn graaivingers in slaan.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst November 27, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 27, 2012 ... voor zolang het nog duurt Geert, want ook daar wil vadertje Staat zijn graaivingers in slaan.... (maar dit zal niet lang meer zo blijven) Inderdaad, met zoals altijd het milieu als verkeerd gebruikt excuus Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kevinb Geplaatst January 5, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2014 Die in m'n 2007 WH is en blijft een Mercedes 3.0 motor (OM642) samen met een Mercedes 5traps automaat (722.6)!De recentere (huidige) 3.0 is inderdaad een VM... Ondertussen is dit probleem inderdaad opgelost, in garantie. Is veel van te vinden op 't internet. "SWIRL MOTOR" Zou komen doordat de carterventilatie net voor de turbo olie lekt, net op deze swirl motor, waardoor de sensor van deze motor kapot gaat. Ook doet de EGR er ook geen goed aan, samen met de olie op de kleppen in het inlaatcollector komen die kleppen wel eens vast te zitten... Ben nu aan't uitkijken voor een goed werkende oil catch can, maar deze blijken best wel prijzig te zijn: Mann Provent 39 310 70 550 : 225 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst January 6, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2014 (bewerkt) Hey, Bij mij hebben ze inderdaad ook de stappenmotor vervangen. Maar er zijn dus 2 gekende problemen: - net voor de turbo een olielek,waardoor de sensor in de stappenmotor defect gaat (carterdampen, lees olie, wordt opgezogen) - swirlkleppen in het inlaatspruitstuk geraken vervuild door mengsel van olie en uitlaatgassen door de egr. Feit is, ik geef hier geen (pakken) geld meer aan uit, zonder die inlaatkleppen kan je ook nog goed rijden! Ik heb gewoon een nieuwe mopar buis gekocht, die tussen de luchtfilter en turbo komt, nu met zwarte dichting. Heb ook boven de swirl motor een aluminium plaatje gemaakt, moest er echt nog olie uit komen, dat die niet op de swirlmotor komt. Zolang dit goed gaat, laat ik het zo. Eens die swirlmotor echt kapot is, dan monteer ik een 4.7k ohm weerstand tussen de signaaldraden en dan heb ik geen foutmelding meer, die swirlkleppen blijven dan open staan, en kan gewoon rijden alsof er niets aan de hand is. Leesvoer: http://www.jeepforum.com/forum/f67/crd-swirl-motor-resistor-1380618/ Suc6, Geert January 6, 2014 bewerkt door jeepertje Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.