Spring naar bijdragen

Nieuwe Aankoop, 2007 Grand Cherokee 3.0. De Problemen Beginnen Al...


Recommended Posts

Hallo,

Een kleine twee weken geleden heb ik een Jeep Grand Cherokee Overland 3.0 van 2007 aangekocht met een kleine 92000km's op de teller.

Dit omdat ik m'n wagenpark wat moet inperken, een diesel nodig heb voor m'n werk (ondergronds parkeren) en van het schaamtegevoel afwil om met een Range rover te rijden...

De range deed ik met veel plezier weg, maar de ZJ 5.9 deed toch behoorlijk pijn!!!

Enkele foto's:

Foto2902.jpg

Foto2904.jpg

Foto2903.jpg

Foto2907.jpg

Na jaren met V8's op LPG gereden te hebben, kan ik nu dus eindelijk zoals een echte Belg fijn stof uitstoten met deze Diesel (alhoewel, zit roetfilter op).

Rijdt niet slecht, maar is geen V8.

Voordat ik deze Jeep gekocht heb, heb ik wat opzoekingswerk gedaan en maar 1 echt "probleem" gevonden en dit gaat dus over de swirl motor en kleppen in het inlaatspruitstuk.

Na een kleine 2 weken en zo'n 1000 kilometer heb ik het al zitten...

Eerst kon ik de fout nog weg krijgen door de Jeep stil te leggen en opnieuw te starten.

Maar nu is de fout constant, en brandt ook Check engine.

Maandag gaat de Jeep voor herstelling in garantie binnen, kan dan enkele dagen met een A klasse tuffen...

bewerkt door jeepertje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

ja klopt. ook even nagezocht. de 3.0 liter uit de daimler periode is natuurlijk een duitser, en wel uit berlijn. http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM642_engine

het is dus idd een vito busje :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Magna_Steyr

en idd door magna steyr in graz ostenrijk in elkaar getimmerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die in m'n 2007 WH is en blijft een Mercedes 3.0 motor (OM642) samen met een Mercedes 5traps automaat (722.6)!

De recentere (huidige) 3.0 is inderdaad een VM...

Ondertussen is dit probleem inderdaad opgelost, in garantie.

Is veel van te vinden op 't internet. "SWIRL MOTOR"

Zou komen doordat de carterventilatie net voor de turbo olie lekt, net op deze swirl motor, waardoor de sensor van deze motor kapot gaat. Ook doet de EGR er ook geen goed aan, samen met de olie op de kleppen in het inlaatcollector komen die kleppen wel eens vast te zitten...

Ben nu aan't uitkijken voor een goed werkende oil catch can, maar deze blijken best wel prijzig te zijn:

Mann Provent

39 310 70 550 : 225

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de 3 liter is een VM uit italie.

Schijnt dat ze veel verbeterd zijn t.o.v. de vroegere 3.1 ratelbak.

Nu, in de volgende grand ligt wellicht een fiat 2-cilinder of zo... :P

hoe zo "DE 3 liter", welke 3 liter precies ? Ik hoef echt niet mijn gelijk te krijgen hehe maar eeh...het is toch echt een vito busje hoor, even op de linkjes klikken een lezen.

Iemand met meer dan 2k aan posts op het forum zou toch beter moeten weten ?! :(, maar goed als hij voor jou uit Italie komt dan is dat toch gewoon zo :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die in m'n 2007 WH is en blijft een Mercedes 3.0 motor (OM642) samen met een Mercedes 5traps automaat (722.6)!

De recentere (huidige) 3.0 is inderdaad een VM...

Ondertussen is dit probleem inderdaad opgelost, in garantie.

Is veel van te vinden op 't internet. "SWIRL MOTOR"

Zou komen doordat de carterventilatie net voor de turbo olie lekt, net op deze swirl motor, waardoor de sensor van deze motor kapot gaat. Ook doet de EGR er ook geen goed aan, samen met de olie op de kleppen in het inlaatcollector komen die kleppen wel eens vast te zitten...

Ben nu aan't uitkijken voor een goed werkende oil catch can, maar deze blijken best wel prijzig te zijn:

Mann Provent

39 310 70 550 : 225

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, je hebt gelijk, die 3 liter van jouw model is nog geen VM. Ik had het jaartal van jou niet bekeken.

De 3-liter V6 die ik bedoelde is diegene van het laatste model 2011.

Waarschijnlijk sinds dat Fiat de groep heeft overgenomen dat men terug een Italiaanse fabrikant aanspreekt.

Voor jou model zal het dan nog de Mercedes motor zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zeg hoeveel wegenbelasting betaal je voor de 2005-2011 grand in belgie ? ..Als jullie uberhaupt wegenbelasting kennen.. ?

Da's toevallig, vandaag net de rekening in de bus gekregen...

Deze Jeep heb ik laten ombouwen naar "lichte vrachtwagen", met 2 zitplaatsen. Dit kostte (via de garage) 860 euro extra, maar hoef dan geen DIV te betalen en v

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
Die in m'n 2007 WH is en blijft een Mercedes 3.0 motor (OM642) samen met een Mercedes 5traps automaat (722.6)!

De recentere (huidige) 3.0 is inderdaad een VM...

Ondertussen is dit probleem inderdaad opgelost, in garantie.

Is veel van te vinden op 't internet. "SWIRL MOTOR"

Zou komen doordat de carterventilatie net voor de turbo olie lekt, net op deze swirl motor, waardoor de sensor van deze motor kapot gaat. Ook doet de EGR er ook geen goed aan, samen met de olie op de kleppen in het inlaatcollector komen die kleppen wel eens vast te zitten...

Ben nu aan't uitkijken voor een goed werkende oil catch can, maar deze blijken best wel prijzig te zijn:

Mann Provent

39 310 70 550 : 225

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey,

Bij mij hebben ze inderdaad ook de stappenmotor vervangen.

Maar er zijn dus 2 gekende problemen:

- net voor de turbo een olielek,waardoor de sensor in de stappenmotor defect gaat (carterdampen, lees olie, wordt opgezogen)

- swirlkleppen in het inlaatspruitstuk geraken vervuild door mengsel van olie en uitlaatgassen door de egr.

Feit is, ik geef hier geen (pakken) geld meer aan uit, zonder die inlaatkleppen kan je ook nog goed rijden!

Ik heb gewoon een nieuwe mopar buis gekocht, die tussen de luchtfilter en turbo komt, nu met zwarte dichting. Heb ook boven de swirl motor een aluminium plaatje gemaakt, moest er echt nog olie uit komen, dat die niet op de swirlmotor komt.

Zolang dit goed gaat, laat ik het zo. Eens die swirlmotor echt kapot is, dan monteer ik een 4.7k ohm weerstand tussen de signaaldraden en dan heb ik geen foutmelding meer, die swirlkleppen blijven dan open staan, en kan gewoon rijden alsof er niets aan de hand is.

Leesvoer: http://www.jeepforum.com/forum/f67/crd-swirl-motor-resistor-1380618/

Suc6,

Geert

bewerkt door jeepertje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...