Spring naar bijdragen

Start Niet, Foutcode 41


martijn12
 Share

Recommended Posts

Gisteren tijdens het rijden viel ineens de auto uit. Hij stotterde een beetje net alsof hij geen benzine meer kreeg.

Paar keer proberen te starten maar zonder resultaat, ook geen foutcodes.

Vandaag de accu aan de lader gehangen omdat de accu een heel eind leeg was.

Nog een keer proberen te starten maar zonder resultaat. nog een keer de codes uitgelezen en toen kwam foutcode 41 naar boven.

Code 41: Alternator field control circuit open or shorted.

Heb al een beetje rond gegoogled maar kom niet verder dan dat de dynamo kapot is of ergens een kabel breuk moet zitten.

Als ik hem aan de lader heb hangen start hij ook niet dus lijkt mij dat het niet aan de dynamo kan liggen, of kan dit toch op de een of andere manier ?

Waar kan ik nou het beste beginnen met zoeken ?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen :)

Owjaa en de zekeringen heb ik ook nagelopen maar zijn nog allemaal goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je hem aan de lader hebt hangen laad je direct de accu op, dan sla je dus de 'dynamo' over. (tussen aanhalingstekens omdat we volgens de kenners het woord dynamo niet horen te gebruiken ;) )

Ik zou toch als eerste, zoals de code als zegt, de dynamo bekijken.

Hij sloeg af omdat waarschijnlijk de accu geen stroom meer kreeg en je tijdens het rijden de accu dus leeg trok.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je hem aan de lader hebt hangen laad je direct de accu op, dan sla je dus de 'dynamo' over. (tussen aanhalingstekens omdat we volgens de kenners het woord dynamo niet horen te gebruiken ;) )

Ik zou toch als eerste, zoals de code als zegt, de dynamo bekijken.

Hij sloeg af omdat waarschijnlijk de accu geen stroom meer kreeg en je tijdens het rijden de accu dus leeg trok.

Maar als ik hem aan de lader hang overbrug ik dit toch en zou ik hem toch moeten kunnen starten ?

Of genereert de alternator een bepaalde foutcode waardoor hij niet start ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag weer tijd gehad om naar de auto de te kijken :)

Ik heb de alternator een keer losgekoppeld en weer aangesloten en sindsdien is foutcode 41 weg.

Verder ben ik erachter gekomen dat de verdelerkap geen "vonk" krijgt van de bobine.

Wel meet ik 12v op de ingang van de bobine als ik de auto op contact zet.

Betekend dit dat de bobine kapot is ? kan ik dit nog doormeten op de een of andere manier ?

Alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas toch nog niet gemaakt

Heb de rotor even provisorisch gemaakt om te controleren of dit het probleem was

Alle bougies vonken nu, als ik hem op contact zet hoor je het pompje lopen en als ik de nippel op de rail in duw spuit er benzine uit

Ook is code 41 weer terug.

Wie kan mij verder helpen ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jawel, de dynamo.

Je hebt brandstof en een vonk, theoretisch zou hij het moeten doen.......maarja die foutcode wijst toch ergens op.

Schema erbij, FSM erbij, meten en testen. Dan weet je wat.

Deze heb ik laten nakijken bij een auto materialen zaak en zou dus goed moeten zijn.

Iets zorgt ervoor dat hij geen brandstof in de kop krijgt lijkt me, anders zou hij het inderdaad theoretisch moeten doen.

Heb al het een en ander doorgemeten en nog niks vreemds tegen gekomen.

Hoop dat iemand weet ik welke richting ik moet zoeken, denk dat hij geen brandstof krijgt maar de vraag is waarom, wat kan dit tegenhouden ?

Wat ik wel vreemd vind is dat "het probleem" tegelijkertijd is gekomen met de kapotte rotor, of andersom ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt de dynamo laten controleren en deze zou goed moeten zijn. Foutcode ook weg?

Je kan de bougies er eens uitdraaien en starten, dan kun je zien of ze allemaal vonken, en na even starten zou er ook benzine ingespoten moeten worden. Dit zou duidelijk ruikbaar moeten zijn. Niets te zien van brandstof, dan is de vraag, worden de injectoren wel aangestuurd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Foutcode was in het begin weg. na vaak starten is deze weer terug gekomen. Denk dat dit komt omdat hij wel de accu leeg trekt maar niks bij laad met starten.

Heb alle bougies al gecontroleerd, vonken allemaal. Bougies waren wel een klein beetje vochtig maar er was geen benzinegeur te ruiken.

Heb al proberen te meten op de stekker van de injector maar kon hier weinig uithalen omdat de waardes nogal snel veranderde

Zit te denken om de pcm uit te wisselen, misschien is deze wel gewoon overleden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Foutcode was in het begin weg. na vaak starten is deze weer terug gekomen. Denk dat dit komt omdat hij wel de accu leeg trekt maar niks bij laad met starten.

Heb alle bougies al gecontroleerd, vonken allemaal. Bougies waren wel een klein beetje vochtig maar er was geen benzinegeur te ruiken.

Heb al proberen te meten op de stekker van de injector maar kon hier weinig uithalen omdat de waardes nogal snel veranderde

Zit te denken om de pcm uit te wisselen, misschien is deze wel gewoon overleden...

Code 41: Alternator field control circuit open or shorted.

Dat is dus niet de pcm...

Het hulpveld zit aangesloten met een platte kunststof steker aan de zijkant van de dynamo. Gezien de foutcode zou ik daar de zoektocht starten...

De fout hoeft niet in de dynamo te zitten, maar er kan ook iets aan de bedrading mis zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat klopt maar ik verwachtte niet dat code 41 er voor zorgt dat hij helemaal niet zou starten, hooguit slecht lopen of niet bijladen of iets dergelijks.

Gisteren met iemand gesproken en die verdacht de verdeler.

De rotor is waarschijnlijk niet zomaar afgebroken, dus ik dacht spelling op het asje.

Ik weet niet of het mogelijk is dat hierdoor de ontsteking verdraait is en hij daarom niet wou starten.

Heb gisteren dus even de spelling gecontroleerd, ik kan het asje ongeveer een halve mm zijdelings bewegen en 1 a 2 mm omhoog / omlaag.

Kan alleen niet vinden of dit toelaatbaar is.

Maar gisteren na het controleren van de spelling en wat bewegen van wat draden startte hij ineens weer.

Maar nu weet ik nog steeds niet waar het aan ligt, waarschijnlijk een kabelbreuk.

De foutcode is nu ook weer verdwenen

bewerkt door martijn12
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Code 41: Alternator field control circuit open or shorted.

Dat is dus niet de pcm...

Het hulpveld zit aangesloten met een platte kunststof steker aan de zijkant van de dynamo. Gezien de foutcode zou ik daar de zoektocht starten...

De fout hoeft niet in de dynamo te zitten, maar er kan ook iets aan de bedrading mis zijn.

Die platte kunststof stekker, kan ik deze ook vervangen ? Kan dit onderdeel nergens vinden. Maar het zoekt ook een beetje lastig als je de naam ervan niet weet :whistle:

Het lijkt ook wel of deze aan de complete kabelboom zit en niet uitwisselbaar is ? Wat is de functie hiervan precies ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Inmiddels een aantal ritten verder.

Rijd nog steeds rond zonder problemen en foutmeldingen.

Maar wat het nu geweest is ? Ik vermoed toch iets in verdelerkap.

Daarom wil ik deze graag een keer schoon maken.

kan ik heel de verdeler van het blok halen (eerst markeren) en daarna terugplaatsen zonder dat het ontstekingstijdstip veranderd ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Niet zomaar, door de schuine vertanding.

De speling die je noemt lijkt me wat teveel. Temeer ook omdat er een belangrijke sensor onder de rotor zit: De nokkenassensor.

Als deze geen signaal afgeeft wordt er geen benzine ingespoten.

Nadat je aan de as heb zitten freubelen, loopt de motor weer.. Dus dat geeft wederom aan dat je je allereerst op de stroomverdeler / nokkenassensor moet concentreren. Want zo'n rotor breekt ook niet vanzelf, die heeft iets in de verdelerkap geraakt.

De dynamo blokkeert het starten niet. De veldspanning komt uit de PCM en het kan goed zijn dat die pas afgegeven wordt wanneer de motor echt loopt danwel boven een bepaald minimum toerental is. Dit om de veldwikkelingen te beschermen wanneer de auto langere tijd met stilstaande motor op contact staat. Het zou kunnen dat code 41 daar weg komt..

Indien die code nu wegblijft, de motor loopt immers weer, laat dat verhaal rond die code dan maar even rusten.. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet zomaar, door de schuine vertanding.

De speling die je noemt lijkt me wat teveel. Temeer ook omdat er een belangrijke sensor onder de rotor zit: De nokkenassensor.

Als deze geen signaal afgeeft wordt er geen benzine ingespoten.

Nadat je aan de as heb zitten freubelen, loopt de motor weer.. Dus dat geeft wederom aan dat je je allereerst op de stroomverdeler / nokkenassensor moet concentreren. Want zo'n rotor breekt ook niet vanzelf, die heeft iets in de verdelerkap geraakt.

De dynamo blokkeert het starten niet. De veldspanning komt uit de PCM en het kan goed zijn dat die pas afgegeven wordt wanneer de motor echt loopt danwel boven een bepaald minimum toerental is. Dit om de veldwikkelingen te beschermen wanneer de auto langere tijd met stilstaande motor op contact staat. Het zou kunnen dat code 41 daar weg komt..

Indien die code nu wegblijft, de motor loopt immers weer, laat dat verhaal rond die code dan maar even rusten.. :)

Bedankt voor de reactie

heb er al weer diverse ritten mee gemaakt, nergens meer last van gehad, ook geen foutcode's

Ik heb zelf ook het gevoel dat er ergens iets mis zit/zat, het komt niet vanzelf tenslotte.

Daarom wil ik graag een keer de verdeler demonteren / schoonmaken en kijken of ik iets verdachts zie.

Maar heb geen kaas gegeten van de timing van de ontsteking dus vandaar dat ik er eigenlijk nog niet aan begonnen ben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...