Spring naar bijdragen

Motor Wordt Heet


Radeloos
 Share

Recommended Posts

Na het overlopen van koelvloeistofvat, en een x oververhitte motor inmiddels een nieuwe thermostaat, waterpomp, radiateur schoon gespoten en nog steeds na een 30 min loopt de temperatuur weer op. Koppakkingen zijn ok wat zou t kunnen zijn? Nb korte stukjes geen problemen. Overigens worden de remschijven ook bloedheet. Garage weet ook geen oplossing

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hebben vandaag ook eens gekeken naar de remschijven omdat deze gloeiend heet werden m.n. links voor. Nou lijkt het dat links voor idd blijft hangen. Zou dit een oorzaak kunnen zijn van een oververhitte motor?

De motor zal in ieder geval harder z'n best moeten doen om vooruit te komen. Daardoor zal de temperatuur ook oplopen. Mischien dat er nog andere zaken meespelen, maar ik zou alvast beginnen met de remmerij in orde te maken (dat moet t

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zou t rem probleem evt wel kunnen verklaren waarom er bij t stationair lopen niets gebeurd, motor blijft keurig op temp en zodra je langer dan een1/2 uur rijdt de temp wel oploopt. Overigens was t in 1e instantie zo dat t soms gebeurde dat de temp opliep maar sinds de nieuwe waterpomp erop zit gebeurt t bijna standaard na min. 40 min rijden (stoppen optrekken etc)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zou t rem probleem evt wel kunnen verklaren waarom er bij t stationair lopen niets gebeurd, motor blijft keurig op temp en zodra je langer dan een1/2 uur rijdt de temp wel oploopt. Overigens was t in 1e instantie zo dat t soms gebeurde dat de temp opliep maar sinds de nieuwe waterpomp erop zit gebeurt t bijna standaard na min. 40 min rijden (stoppen optrekken etc)

klinkt dit logisch?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb alles door de garage moeten laten doen omdat ik helaas 1 linker hand en een onwillige rug heb dus ik ga ervan uit dat ze eea zo bijgevuld hebben dat er geen luchtbel is. Ook bij de bij waterpomp ga ik ervan uit dat ze de juiste hebben geinstalleerd maar ik geloof dat er ook slechts 1 mogelijkheid was qua pomp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alles kan natuurlijk, maar een radiateur is over het algemeen pas kapot als deze lekt, zit ie verstopt is er een ander probleem. Tot die tijd doet ie z'n werk gewoon. Probleem zit vaker in de thermostaat of waterpomp. Gezien er al een nieuwe waterpomp opzit en die nieuw 9 van de tien keer gewoon goed zijn, zou ik toch de thermostaat de schuld geven. Er kan niets mis gaan als je de thermostaat er uithaalt, het duurt dan alleen heel erg lang voordat de moter op temp komt. Dan weet je in principe ook meteen of je radiateur z'n werk doet.

Tis nu al te laat maar haal (of laat hem, er uithalen) die er dus gewoon uit de volgende keer dat de temperatuur extreem oploopt. Of je tikt eerst een paar zachtjes met een hamer op het thermostaathuis, dan komt ie 9 van de 10 keer los en zie je de temp binnen een minuut dalen.

De remmen staan geheel los van je koelsysteem,het beetje extra werk wat je motor moet leveren om de remmen door te drukken bij wat blijven hangen kan geen hele hoge temperaturen veroorzaken, ik zou me meer zorgen maken over hangende remmen dan over de temp. Weet natuurlijk niet wanneer het is gebeurd, maar we hebben nogal een gekke zomer met wisselend hete dagen en "koudere"dagen. Tot 20 graden buiten temperatuur zul je weinig verschil met bijvoorbeeld de winter merken. Boven de 20 graden buiten temperatuur kan je motor al snel een 10-20 graden warmer lopen als je gewend bent, dat is helemaal niet erg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verstopte radiateur heeft over het algemeen 2 oorzaken. Geen koelvloeistof gebruikt maar puur water waardoor de boel intern is gaan roesten en de loskomende roest de boel blokkeert. Of een lekke pakking waardoor olie bij de koelvloeistof (en omgekeerd) kan komen. De sludge (eenvoudig te controleren door in het koelvloeistof reservoir te kijken of er een dikke snottige bruine drap drijft, of de dop van de radiateur afhalen en kijken of daar een een bruine aan drb aan zit) verstopt dan de radiateur. Als de garage op JeePees beschreven manier de radiateur heeft getest moet je de oorzaak van de verstopping achterhalen anders heb je uiteindelijk gewoon weer hetzelfde probleem over een tijdje.

2 andere minder voorkomende andere oorzaken kunnen zijn:

Een dikke kiezel die is opgespat is dusdanig hard tegen de radiateur gekomen dat deze een van de leidingen heeft platgeslagen. Controleer de radiateur dus goed op externe schade.

De ruimtes tussen de hele fijne lammelen van de radiateur zijn helemaal verstopt door modder/vuil en lucht kan er simpelweg niet meer doorheen en daardoor wordt er dus ook niet meer gekoeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm, geen edit functie:

2 andere minder voorkomende andere oorzaken van radiateur problemen kunnen zijn:

Een dikke kiezel die is opgespat is dusdanig hard tegen de radiateur gekomen dat deze een van de leidingen heeft platgeslagen (meestal leid dit echter direct tot een lekkende radiateur, moderne radiateurs zijn over het algemeen van heel dun aluminium gemaakt, vroegah :thumbsup: waren ze vaak geheel van koper/messing en konden tegen een stootje. "Oldtimer radiateurs" zijn daarom nog vaak gewoon te reviseren itt de moderne lichtgewicht metaal met vaak kunstofonderdelen radiateurs). Controleer de radiateur dus ook goed op externe schade.

De ruimtes tussen de hele fijne lammelen van de radiateur zijn simpelweg helemaal verstopt door modder/vuil en rijwind kan er niet meer doorheen en er wordt dus ook niet meer gekoeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...