Pieter775 Geplaatst April 8, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 8, 2012 Wie heeft ervaring met het geheel verversen van de koelvloeistof van een WJ? Middels de radiator aftap krijg je hem niet geheel leeg. Hoe krijg je hem volledig leeg en de hamvraag -> Welke koelvloeistof moet erin. Gaarne merk en gegevens. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wesza Geplaatst April 8, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 8, 2012 Bij een ZJ zal het wel ongeveer het zelfde wezen; Onderste slang van de radiateur loshalen en de koelvloeistof er uit laten lopen. daarna even de tuinslang in je radiateur zetten zodat alles er uitspoelt. Ik had een flesje met koelsysteem reiniger gehaald om het hele systeem te spoelen, dit doe je als volgt; - alle oude koelvloeistof er dus uithalen - daarna de slang weer aansluiten - dan gewoon met water en koelsysteem reiniger de wagen minimaal een half uur laten draaien, let er wel op dat de motor niet te heet wordt! dus kachel volop aan (niet de airco) en de temperatuur goed in de gaten houden! dus ook het systeem goed ontluchten zodat er geen luchtbel in het systeem komt, vindt je motor niet fijn als ie te warm wordt - daarna weer de onderste slang loshalen en alles er uitlaten lopen. Dan kan je beginnen met bijvullen van nieuwe koelvloeistof, voor zover ik weet kan je roze altijd gebruiken na groen of blauw. maar omgekeerd weer niet, ik zou dus gewoon roze halen. Daarna er weer goed voor zorgen dat er geen luchtbel in het systeem komt dus weer goed ontluchten en de temperatuur goed in de gaten houden. Succes. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst April 8, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 8, 2012 Onderste slang van de radiateur loshalen en de koelvloeistof er uit laten lopen. Beter de onderste slang van de radiateur aan de kant van het blok losmaken. Dan weet je zeker dat ook het blok helemaal leeg loopt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst April 9, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2012 Er zitten ook een Drainpluggen op het blok. To drain the 4.7L V-8 engines of coolant, remove the cylinder block drain plugs located on the sides of cylinder block above the oil pan rail Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wesza Geplaatst April 9, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2012 Merk wat ik er in heb zitten is MPM, de roze dus, gehaald bij autotechnika (hoort bij brezan) En als je inderdaad een drainplug hebt is het nog makkelijker, hoef je ook niks los te halen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pieter775 Geplaatst April 9, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2012 Jeepers, Ik heb na enig zoeken een hele informatieve site gevonden met veel info over koelvloeistoffen. Zeker de moeite waard om te lezen en wil dit heel graag met jullie delen. http://www.utb.nl/nl/page/279 Veel lees plezier en laat even weten wat je ervan vond Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kenzo Geplaatst April 17, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2012 Ik heb laatst (voor de winter) de koelvloeistof (was toen nog water) er uit gehaald ivm vriesen. Heb de motor toen even laten lopen zodat al et water eruit kwam. Weet achteraf niet eens of dat kwaad kan eigenlijk Heb toen gele koelvloeistof gekocht. Dit kan (zeiden ze) met alles gemengd worden Is wel fijn als je moet bijvullen onderweg maar niet weet welke je hebt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst April 18, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 18, 2012 motor laten lopen zonder koelvloeistof is een heeeeel slecht plan. Voor langere tijd op puur water laten koelen ook; Het koelt prima maar je hebt kans op roestvorming.(bv bij gietijzer blok) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pieter775 Geplaatst April 18, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 18, 2012 Ik heb laatst (voor de winter) de koelvloeistof (was toen nog water) er uit gehaald ivm vriesen. Heb de motor toen even laten lopen zodat al et water eruit kwam. Weet achteraf niet eens of dat kwaad kan eigenlijk Heb toen gele koelvloeistof gekocht. Dit kan (zeiden ze) met alles gemengd worden Is wel fijn als je moet bijvullen onderweg maar niet weet welke je hebt Kenzo, heb je dat stukje (link) gelezen? Geeft veel duidelijkheid. Lijkt mij dat water erg slecht is vanwege corrosievorming. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kenzo Geplaatst April 18, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 18, 2012 Ga ik gelijk lezen, Ik had hem trouwens gevuld met water omdat alle slangen nieuw geplaatst waren (na ombouw motor) en met water gevuld om lekken te vinden. (hier heb ik niet mee gereden). Omdat ik een weekje op vakantie ging (en het in NL kon beginnen te vriezen) heb ik het water er uit gelaten en de motor een minuutje laten draaien. Daarna heb ik hem gewoon gevuld met koelvloeistof. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst April 18, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 18, 2012 Wie heeft ervaring met het geheel verversen van de koelvloeistof van een WJ? Middels de radiator aftap krijg je hem niet geheel leeg. Hoe krijg je hem volledig leeg en de hamvraag -> Welke koelvloeistof moet erin. Gaarne merk en gegevens. Is het gelukt? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst April 18, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 18, 2012 Ga ik gelijk lezen, Ik had hem trouwens gevuld met water omdat alle slangen nieuw geplaatst waren (na ombouw motor) en met water gevuld om lekken te vinden. (hier heb ik niet mee gereden). Omdat ik een weekje op vakantie ging (en het in NL kon beginnen te vriezen) heb ik het water er uit gelaten en de motor een minuutje laten draaien. Daarna heb ik hem gewoon gevuld met koelvloeistof. een minuut zonder koelvloeistof laten draaien?? Hoop dat je geen schade hebt opgelopen........ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kenzo Geplaatst April 18, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 18, 2012 een minuut zonder koelvloeistof laten draaien?? Hoop dat je geen schade hebt opgelopen........ is dat zo erg? Dacht dat het pas slecht ging worden als de motor op temperatuur kwam. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst April 18, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 18, 2012 En dar heb je dus een probleem: zonder koelvloeistof geen temperatuurmeting. In dit geval kun je alleen maar het beste van hopen ivm de koppakking. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kenzo Geplaatst April 18, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 18, 2012 ow zo, mja das minder gelukkig heb ik hem (mischien nog niet eens een minuut) laten lopen en denk dat in die tijd het blok niet echt warm geworden is. Mja, ga ik dus niet meer doen Bedankt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst April 18, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 18, 2012 is dat zo erg? Dacht dat het pas slecht ging worden als de motor op temperatuur kwam. kenzo, met de motor op temperatuur bedoelt men dat de koelvloeistof en olie op temp is. de cilinderwanden ed zijn na een paar seconden op temperatuur als er dan geen koelmiddel is raken ze direct oververhit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kenzo Geplaatst April 18, 2012 Rapporteren Share Geplaatst April 18, 2012 ja, ga ik ook niet meer doen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.