Spring naar bijdragen

Stroker motor


XJos88
 Share

Recommended Posts

Zijn er hier op het forum jeeperts die ervaring hebben met het bouwen van een stroker motor, of andere jeeperts kennen die hier ervaring mee hebben?

Het plan is om een 4.0L onderblok te pakken, daar een krukas en drijfstangen in te lepelen van een 4.2 liter, met de zuigers van een 4.0L. Volgens de informatie die ik op het wereldwijdeweb vind zou de kombinatie een 4.5L motor op moeten leveren met een vermogen van ~230 pk.

Iemand tips voor deze operatie? ik zit ruim in de documentatie, en denk dat alles wel beschreven staat, maar praktijktips zijn natuurlijk goud waard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er wel eens over gelezen inderdaad. Bij mijn weten haal je die 230PK alleen met een HO cilinderkop en injectiesysteem. Verder heb ik eens ergens gelezen dat de zuigers op hun BDP een fractie hoger in de cilinders komen, dus stootranden goed weghalen! ( maar dat hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen.... rolleyes.gif

Wel een mooi project overigens! Hou ons vooral op de hoogte! wink.gif

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het plan was zowieso de cylinders +0,030" uit te boren, en nieuwe zuigers te monteren. Zooo duur zijn die dingen niet, als je bij de standaardzuigers blijft (en dat kan met de 4.2 drijfstangen)

Ik dacht trouwens dat de zuigers juist iets lager uitkwamen, gezien het feit dat aangeraden wordt om een heel klein beetje van de bovenkant van het blok af te "schaven" (preciese maat even kwijt)..

Eerst nog even moed en onderdelen verzamelen...

De krukas heb ik in ieder geval al (eentje uit eind jaren '70, met de zwaardere contragewichten) maar ik wil eigenlijk deze eerst laten nakijken of er geen haarscheurtjes enzo inzitten, en wat verder de conditie is van de krukas. heeft iemand daar een goed adresje voor?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...
Ik speel ook met die gedachte voor de toekomst. Mijn motor is niet de jongste meer. Als ik aan een revisie toe ben, wil ik zeker overwegen om er dan meteen een stroker van te maken.

Op de amerikaanse forums vind je er redelijk wat terug over. Tevens lees je daar ook wat er nog meer bij komt kijken.

Weet wel dat je er met alleen de aanpassingen aan het blok niet bent. Alle overige delen krijgen ook meer te verduren. Denk hierbij ook aan de aandrijflijn en versnellingsbak. Wat mij opviel bij sommige kits is dat ze het onderblok enz verkopen waardoor je naar 4.5 a 4.6 liter gaat. Dan geven ze daar ook een vermogenswinst voor op. Die vermogenswinst kan je nooit alleen halen met die aanpassing. Daar is absoluut meer voor nodig.

http://www.lunghd.com/Tech_Articles/Stroker/Stroker.htm

http://www.angelfire.com/my/fan/stroker.html

http://www.cherokeeforum.com/showthread.php?t=13883

http://jeep.off-road.com/jeep/article/articleDetail.jsp?id=277006

http://www.jpmagazine.com/techarticles/engine/154_0509_golen_4_6l_stroker_engine_2/index.html

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van het weekend en gisteren bezig geweest om de laatste hand aan mijn stroker motor te leggen. En om jouw reactie terug te komen.

Even wat ouds oprakelen... Is hier ooit nog eens wat mee gebeurd? Ik zat gisteren over strokers te lezen en dat ziet er wel heel leuk uit allemaal.
Het ziet eruit als een normale jeep 4.0 motor, maar dan het geluid!!!!
Maar waarschijnlijk wel heel prijzig in Nederland?
Ligt eraan wat je al hebt. Heb je een goede 4.0 H.0 met injectie en alle onderdelen dan hoef je allen nog maar een krukas, drijfstangen te hebben. Wil je het maximale eruit halen en ook het blok groter boren, andere krukas enz. Ja dan eindigt het ergens op drie nullen met minimaal een twee ervoor. bewerkt door A.J
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ligt eraan wat je al hebt. Heb je een goede 4.0 H.0 met injectie en alle onderdelen dan hoef je allen nog maar een krukas' date=' drijfstangen te hebben. Wil je het maximale eruit halen en ook het blok groter boren, andere krukas enz. Ja dan eindigt het ergens op drie nullen met minimaal een twee ervoor.[/quote']

Maar dan gebruik je dus veel onderdelen die ook op een standaard 4 liter gebruikt worden zoals het injectiesysteem met de injectoren , uitlaatsysteem met spruitstuk , throttle body , het standaard managementsysteem enz enz. Dan zal de winst wel meevallen lijkt mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk dat het onderwerp ineens weer zoveel losmaakt. Dat had ik niet verwacht. Ik werd gisteravond nog even gewezen op:

http://www.jeep4.0performance.4mg.com/stroker.html en op

http://www.jeepstrokers.com/forum/.

Ik heb het verder nog niet bekeken, maar het klinkt toch wel snel naar serieus geld. Misschien nog eens leuk om te doen op het moment dat de kop het door de lpg wat minder zou gaan doen.

Ik moet zeggen, zeker als je die 300pk ziet staan... Dan is dat wel geinig om de gti brigade flink mee op hun neus te laten kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het verder nog niet bekeken, maar het klinkt toch wel snel naar serieus geld. Misschien nog eens leuk om te doen op het moment dat de kop het door de lpg wat minder zou gaan doen.

Mijn kop begint al die kant op te gaan... En het zou ook moeten kunnen zonder dat je gelijk duizenden euro's verbrand.

Ik moet zeggen, zeker als je die 300pk ziet staan... Dan is dat wel geinig om de gti brigade flink mee op hun neus te laten kijken.

Tja, dat kan, maar dan moet je zoals Michel1972 al zegt, veel meer gaan aanpassen.

Persoonlijk ben ik niet op zoek naar enorme vermogenswinst, meer dat beetje extra pit dat ik nu net mis. Ik denk dat 30 of 40 extra paardjes de tussenacceleratie (inhalen) al voldoende verbetert. En ook in het terrein zul je daar wel profijt van hebben. De ZJ is gewoon erg zwaar, en de 4.0 zit standaard al wat aan de lage kant qua vermogen. Na een hoop KM's (waarvan 2/3 op LPG) wordt dat alleen maar erger.

Zelf ben hanteer ik zoveel mogelijk de stelregel: bij vervangen gelijk verbeteren, en dat motto kun je bij motor-revisie dus ook gaan toepassen.

Met een stroker kun je natuurlijk alle kanten op, voor zover je bankrekening dat toe laat. Voor mij is een voorzichtig project al goed genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier is mijn stroker blok half af
ooh, dan kun je over twee weken de motor starten.:wacko: ziet er heel erg mooi uit. Zo te zien is ook het kleppendeksel geschuurd of gestraald. Tijd is inderdaad vaak een probleem. Mijn blok had ik rond de jaarwisseling 2007/2008 al laten boren en honen. En eigenlijk heb ik pas de laatste maand er vaart achter gezet.

Onderstaande foto van mijn stroker is van 10 april.

post-471-12873022218754_thumb.jpg

Na twee weekenden tot diep in de nacht te zijn doorgaan heb ik de motor rond 20 april startend gekregen.

post-471-12873022211534_thumb.jpg

Ik heb het blok alleen niet gereviverfd.

Met een stroker kun je natuurlijk alle kanten op, voor zover je bankrekening dat toe laat. Voor mij is een voorzichtig project al goed genoeg.
Dat dacht ik ook, maar als je eenmaal bezig bent dan wil je het perfect hebben. Als je het goed doet dan kan het blok zo weer minimaal 150.000 kilometer mee. Maar je kan natuurlijk ook bestaande zuigers gebuiken enz. en alleen nieuwe lagerschalen en zuigerveren erin doen natuurlijk. Dat scheelt alweer in de kosten, en dat hoeft afhankelijk van de staat van bv de zuigers ook niet slecht te zijn.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...