Spring naar bijdragen

Apk Keuring: Mag Ik Een Lichtbalk Gebruiken?


nkijkuit
 Share

Recommended Posts

Binnenkort moet de Green Onions voor het eerst naar de APK. Natuurlijk is tie hartstikke zenuwachtig. Op dit moment zijn de kentenkenplaten een beetje te klein (US formaat) en heeft tie geen mistachterlichten. Dat kon ik namelijk allemaal niet kwijt in die Amerikaanse Rugged Roest bumper.

Lichtbalk-met-mistlamp-9-Meter-Kabel-plus-7P.-stekker-13099000.jpg

Nu zat ik te denken. Mag ik niet gewoon zo'n lichtbalk met kenteken, kentekenverlichting en mistlampen vast knutselen en aansluiten op de trekhaakcontactdoos? Uiteraard moet dan de illegale kentekenplaat weg! Maar ik heb dan wel een mistachterlicht, legale kentekenplaat etc.

Of is dit te simpel gedacht?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom niet.

Volgens mij betreffen de eisen de kleur van het licht, het aantal lichten en een deugdelijke bevestiging.

Ik dacht dat rode driehoeken aangaven dat het een aanhanger betrof, maar daar kan ik zo gauw niets over vinden in de regeling voertuigen.

Het enige mogelijke probleem wat ik tegenkom, zijn je achteruitrijlichten en remlichten.

Van achteruitrijlichten mag je er maar één extra hebben. Als de auto er twee heeft en je lichtbalk ook, dan heb je er één te veel.

Van remlichten mag je er maar drie hebben ( of 4 in uitzonderlijke gevallen.

Met je lichtbalk, heb jij er waarschijnlijk 5.

Regeling voertuigen ( 2009 ):

§ 10. Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen

Artikel 5.2.51

Eisen

1. Personenauto?s moeten zijn voorzien van:

a. twee grote lichten;

b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 tot en met 118, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;

c. twee stadslichten;

d. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, dan wel één richtingaanwijzer aan elke zijkant indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen; het licht van de richtingaanwijzers van personenauto?s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen moet knipperen;

e. waarschuwingsknipperlichten indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen;

f. één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen. Richtingaanwijzers aan de voorzijde van het voertuig worden beschouwd als zijrichtingaanwijzers indien het uitgestraalde licht hiervan duidelijk te zien is vanuit een punt gelegen op 6,00 m achter de voorzijde van het voertuig en 1,00 m zijwaarts;

g. twee achterlichten;

h. twee remlichten indien het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen, dan wel één of twee remlichten indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen;

i. een achterkentekenplaatverlichting;

j. twee rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;

k. één mistachterlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; dit mistachterlicht moet zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;

l. één achteruitrijlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen;

m. twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en breder is dan 2,10 m, dan wel voor 1 januari 1998 in gebruik is genomen en breder is dan 2,60 m;

n. zijmarkeringslichten indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en langer is dan 6,00 m. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 119 tot en met 122, van toepassing;

o. ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig, indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en langer is dan 6,00 m, de achterste retroreflector aan de zijkant mag rood zijn. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 119 tot en met 122, van toepassing;

p. een derde remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2001, aangebracht zodanig dat:

1°. het midden van het lichtdoorlatende gedeelte zich bevindt in het middenlangsvlak van het voertuig of de rand van het lichtdoorlatende gedeelte op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf dit middenlangsvlak indien het derde remlicht niet op een vast deel van de carrosserie of bovenbouw kan worden bevestigd, en

2°. de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in onderdeel h.

2. In afwijking van het eerste lid, onderdeel h, worden twee extra remlichten aangebracht, indien het derde remlicht niet op een vast deel van de carrosserie of bovenbouw binnen 0,15 m vanaf het middenlangsvlak kan worden bevestigd.

Artikel 5.2.55

Eisen

2. De lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.

Artikel 5.2.57

Eisen Wijze van Keuren

1. Personenauto?s mogen zijn voorzien van: Onderdelen a tot en met u: visuele controle.

a. twee mistvoorlichten;

b. meerdere grote lichten, tegelijkertijd mogen niet meer dan vier grote lichten werken;

c. twee extra stadslichten;

d. twee extra achterlichten;

e. twee extra markeringslichten aan de voorzijde en twee extra markeringslichten aan de achterzijde, indien deze lichten reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn;

f. twee of vier markeringslichten aan de voorzijde en twee of vier markeringslichten aan de achterzijde van het voertuig, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn;

g. twee staaklichten;

h. parkeerlichten;

i. één extra mistachterlicht aan de achterzijde van het voertuig;

j. één extra achteruitrijlicht;

k. twee extra richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de voor- en achterzijde van het voertuig;

l. één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn;

m. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, indien deze retroreflectoren niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn, de achterste retroreflector aan de zijkant mag rood zijn;

n. witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;

o. zijmarkeringslichten, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn, waarbij bijlage VIII, artikelen 119 tot en met 122, van toepassing is;

p. werklichten;

q. een derde remlicht, indien dit licht niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht is,en aangebracht overeenkomstig het gestelde in artikel 5.2.51, onderdeel p;

r. twee dagrijlichten;

s. verlichte transparanten;

t. bochtlichten;

u. hoeklichten.

2. Lichten en retroreflecterende voorzieningen die ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen mits wordt voldaan aan de in artikel 5.2.53 met betrekking tot die lichten gestelde eisen. Lid 2 en 3: visuele controle.

3. Personenauto?s mogen zijn voorzien van extra rode retroreflecterende voorzieningen aan de achterzijde en extra retroreflecterende voorzieningen aan de zijkanten van het voertuig, welke ambergeel moeten zijn, met uitzondering van de achterste retroreflector aan de zijkant, welke rood mag zijn.

4. In afwijking van het eerste lid, onderdeel q, kunnen twee extra remlichten worden aangebracht, indien het derde remlicht niet op een vast deel van de carrosserie of bovenbouw binnen 0,15 m vanaf het middenlangsvlak kan worden bevestigd. Visuele controle. In geval van twijfel wordt gemeten.

5. Verlichte transparanten:

a. moeten afzonderlijk zijn geschakeld;

b. mogen niet breder zijn dan het voertuig waarop de verlichting is gemonteerd, en

c. mogen niet langer zijn dan het voertuig waarop de verlichting is gemonteerd. Visuele controle.

bewerkt door Raven
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als is de gewone lampen er af haal en alleen de mistlamp, de kentekenverlichting en de goedgekeurde kentekenplaat laat zitten, vastmaken met tiewraps en het zooitje op de trekhaak contactdoos aansluit moet het goed gaan?

Hoe ver moet het mistachterlicht naar links zitten ("dit mistachterlicht moet zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig") Is 1cm uit het midden voldoende? De Rugged Roest bumper heeft namelijk in het midden een soort opstap (eigenlijk ruimte voor heel grote wielen) waar ik eventueel ook een permanente mistlamp kwijt kan.

93754-add5-lg.jpg

bewerkt door nkijkuit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het goed begrijp moet het mistlicht in het midden of links van het midden zitten.

De term middenlangsvlak wordt namelijk ook gebruikt voor het derde remlicht:

p. een derde remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2001, aangebracht zodanig dat:

1°. het midden van het lichtdoorlatende gedeelte zich bevindt in het middenlangsvlak van het voertuig of de rand van het lichtdoorlatende gedeelte op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf dit middenlangsvlak indien het derde remlicht niet op een vast deel van de carrosserie of bovenbouw kan worden bevestigd, en

Het derde remlicht zit meestal in het midden...

Of tiewraps als deugdelijke bevestiging worden gezien is waarschijnlijk afhankelijk van de keurmeester :unsure:

Wat zegt de garage waar je voor de keur gaat? En kan je niet voor de kleine platen op kenteken gaan?

Mooie bumper trouwens :thumbsup:

bewerkt door Raven
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat zegt de garage waar je voor de keur gaat? En kan je niet voor de kleine platen op kenteken gaan?

Mooie bumper trouwens :thumbsup:

Ik dacht dat kenteken aanpassen naar kleine platen niet meer lukt (het is geen import auto).

Thanks! Voor het geld is het een hele mooie bumper. Het is helaas niet een hele goede bumper. Maar hij bumpt dus wat bumpt het. Bummer! ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

waarom vervang je niet gewoon je kentekenplaat door de goedgekeurde en plaats je een mistachterlicht met een bracket ergens aan de achterkant?....

Een NL plaat kan ik niet kwijt op deze bumper. En een mistlamp eigenlijk ook niet; onder de bumper gaat tie kapot en boven op de bumper zit tie voor de kentekenplaat (ik heb ook nog de wieldrager op de bumper zitten, dus rechts is er al helemaal geen ruimte. De mistlamp kan alleen in het opstapje onder het reservewiel, maar de vraag is of dit links genoeg is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

De Green Onions voor de eerste keer naar de keuring geweest; schade viel mee... Kruisjes speling, na 100k vervangen niet zo gek, remblokken achter ook voor het eerst vernieuwd. Off. kentekenplaten moeten er natuurlijk op bij de herkeuring... Mistlampje op de bumper achter was voldoende. Moet alleen nog de originele koplampen er weer inzetten; deze geven nauwelijks licht, dus vervangen door Amerikaanse (ok Australische) IPF's. Deze zijn echter zonder stadslicht.

Uniek: de JK is af fabriek voorzien van oranje lampjes voor in de grill (onder de koplampen). Die mogen dus niet. Lampje er uit, dan is het een reflector en dan mag het weer wel :frusty:

web.jpg?ver=12783646440001

Dus nog een uurtje werk en hij kan er weer ff tegen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uniek: de JK is af fabriek voorzien van oranje lampjes voor in de grill (onder de koplampen). Die mogen dus niet. Lampje er uit, dan is het een reflector en dan mag het weer wel :frusty:

Dat zijn Amerikaanse stadslichten. Als je dat oranje kapje weghaalt en vervangt door witte, zou het wel goedgekeurd moeten worden, dan zijn het nl. stadslichten die aan de europese normen voldoen (wit).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zijn Amerikaanse stadslichten. Als je dat oranje kapje weghaalt en vervangt door witte, zou het wel goedgekeurd moeten worden, dan zijn het nl. stadslichten die aan de europese normen voldoen (wit).

Mits er een E nummer in staat........maar zover kijkt een keurmeester meestal niet. Oja, je hebt dan geen stadslicht in je koplampen meer nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja die had ik gezien. Maar dan kom je weer bij Ab z'n punt dat er geen e-nummer op staat. Misschien iets voor de volgende keuring.

Ik heb een nieuwe lamp op de kop getikt (niet te hard natuurlijk anders gaat die weer kapot). Dus dan heb ik weer 2 originele met stadslicht. Die ga ik er zo op zetten. Snoertjes van de oranje "reflectors" lostrekken. Brave kentekenplaten erop en dan zou het goed moeten zijn. Hopelijk is het ene peertje voldoende om de brede kentekenplaat te verlichten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja, en hij steekt veel beetjes uit anders zit tie achter de reservewieldrager (en de achterklep kan dan niet meer open, maar dat zal wel geen afkeur geven ;-)

Enfin, we gaan het wel zien. Als dit het ergste is... dan kan altijd nog mij oorspronkelijke idee van de lichtbalk weer uit de kast gehaald worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...