Zwanenp Geplaatst September 7, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 7, 2011 Heb deze Jeep in augustus gekocht bij een particulier. Was nog vrij moeilijk om een CJ te vinden voor een leuke prijs die niet kompleet rot is. Maar goed, gelukkig gevonden en er zit wel wat werk aan, maar dat is de hobby· Hij is origineel nederlands kenteken met NAP-pas. 6 Cyl 4.2 met T-150 bak, 3 versnellingen, en smalspoorassen.(volgens mij dana 20 voor en AMC 7/8 achter??) Gastank (80 liter) ingebouwd in 2010, staat op kenteken. Zover ik kan zien ben ik nu de 4e eigenaar. Gezien de leeftijd heeft ie nog niet zoveel baasjes gehad. Bedoeling is om er steeds iets aan te veranderen/verbeteren. Helaas heb ik geen garage, wel een garagebox, maar daar past hij net in en kan ik dus niet sleutelen. Zal dus alles op mijn oprit moeten doen, maak hem nog wel gedeeltijk overdekt en de schuur gebruik ik voor onderdelen en gereedschap e.d. Compleet overhalen zal niet lukken ivm ruimtegebrek en moet ook een beetje aan mijn buren denken. Dus kleine projecten zoals: Roestvrij maken chasis, hier en daar wat laswerk en verder behandelen met rx5 en rx10. Benzinetank vervangen, deze is lek en pantserplaat is weggerot. Nieuwe radiateur met elektr. vennen (rekening houden met nieuwe v8 die er later inkomt) Indien mogelijk, bredere assen. (ook rekening houden met meer PK's) Later nog de body opnieuw spuiten, deze is van kunststof alleen de zijkanten niet en hier moet ook wat nieuw metaal op. Kleur kan ik uitzoeken, op kenteken staat N.V.T. Nieuwe (leren) stoelen. Behoorlijk wat wensen dus, gelukkig hoeft het niet in een jaar klaar te zijn. Belangrijk is dat hij technisch 100% is en blijft. Voordeel is dat ik vroeger ruim 6 jaar in een YJ uit 87 heb gereden en onderhouden. Dingen waar ik niet uit kom post ik hier of elders op het forum. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst September 7, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 7, 2011 en smalspoorassen.(volgens mij dana 20 voor en AMC 7/8 achter??) Dana 30 voor en AMC 20 achter waren de standaard assen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst September 7, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 7, 2011 Indien mogelijk, bredere assen. (ook rekening houden met meer PK's) Later nog de body opnieuw spuiten, deze is van kunststof alleen de zijkanten niet en hier moet ook wat nieuw metaal op. Bredere assen zijn niet per definitie sterker........ Kunstof body met metalen zijkanten??? Nog nooit eerder gezien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zwanenp Geplaatst September 7, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 7, 2011 Ik ook niet. haha i.i.g. is de bodem en wielkasten van kunststof. Dash, raam motorkap en achterklep is wel staal. Ook de zijkant: Mijn idee was om de slechte stukken eruit te halen, en weer op te vullen met nieuw. Kan ook complete zijkant kopen, valt op zich mee. Maar denk dat ik leeg loop op transportkosten(U.S.A.) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zwanenp Geplaatst September 25, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 25, 2011 Inmiddels al begonnen met zoveel mogelijk te demonteren. Benzinetank en pantserplaat verwijderd. Hier koop ik later nieuw voor. Trekhaak en pantserplaat onder de versnellingsbak er ook onderuit. Deze waren gelukkig niet rot, maar had wel wat aandacht nodig. Eerste laag RX5 erop. Trekhaak is weer als nieuw. Chassis doe ik ook zoveel mogelijk op deze manier. Van de week rij ik even naar Kees(Jeepie-Center) om te kijken wat hij heeft aan assen en ander mooi spul. Wil hem wat breder maken, voor het uiterlijk en ook dat hij wat beter stuurt. Ivm Wrangler die ik eerst had stuurt hij wat minder en de draaicirkel is ook een stuk minder. Evt los ik het op met spoorverbreders? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zwanenp Geplaatst September 26, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2011 Vandaag bij Kees geweest. Chassis heeft meer werk nodig dan ik dacht. Beste is om het achterste stuk van het chassis geheel te vervangen.Kost me wel aardig wat euro's. Wat ook kan is een plaat ertegenaan lassen. Is aan de binnenkant ook al gebeurd. Dit zou ik evt zelf wel kunnen. De balken geheel namaken dus niet, hier heb ik helaas niet het juiste gereedschap en ervaring voor. Maar ja, voor hoelang blijft dat dan goed? Kan wel alles goed behandelen(bv binnenkant met RX7). Ook onder de pantserplaat van de versnellingsbak is een slecht stuk. Dit is gelukkig een recht stuk, maar hier gaat ook wel wat werk inzitten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst September 26, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2011 Oef....... das even een tegenvaller........ Plaat oplassen blijft een lapmiddel, je zal tzt toch weer aan de slag moeten. Chassis compleet vervangen geen optie? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
maurice coolen Geplaatst September 26, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2011 hallo . bij jeepservice son tegenwoordig eindhoven volgens mij. hebben ze hier voor complete overzetstukken laten maken . daar kun je vragen of ze die nog op vooraat hebben. mvg maurice Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zwanenp Geplaatst September 26, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2011 Bedankt Maurice, zal ze eens bellen. Heb ook een metaalbewerkingsbedrijf bij mij in Barendrecht gemaild. Kijken wat zij rekenen. Nieuw chassis heb ik al naar gekeken, kost ongeveer 1500 dollar, ex transport usa en douane. Is ook kostbaar, maar weet je wel zeker dat je voorlopig goed zit. Probleem voor mij is de werkruimte, kan veel op mijn oprit maar dit net even niet. Assen hoef ik verder niet te vervangen, deze zijn volgens Kees prima. Spoorverbreders is voor mij dan het beste. Nu zitten banden net binnen de fenders, vind ik niet zo mooi staan. Voordeel is ook dat mijn draaicirkel iets beter wordt. Momenteel loopt hij net aan op de bladveren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aw12345 Geplaatst September 27, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 27, 2011 Een goed metaal bedrijf kan je stukken zetten om de veroeste delen te vervangen. Het grootste probleem met al dit reparatie werk zou na het repareren de APK keuring zijn. Heg geen idee of je je eigen frame zou kunnen bouwen en het nog steeds legaal houden. The CJ frames suck en iets uit 2x4" of 3x4" retangular tubing met 1/4" wall thickness is een veel betere oplossing Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst September 27, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 27, 2011 Staat er nog eentje op MP...... -klik- Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zwanenp Geplaatst September 27, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 27, 2011 Thanks Ab, had hem ook al gezien. Handen jeuken om de Jeep uit elkaar te trekken. Maar waar laat ik al die zooi? Eind van de week kan ik even langs rijden bij een constructiebedrijf in Ridderkerk. Zij maken het achterstuk van het chassis na en lassen hem er dan op. Als ze het slechte stuk eraf slijpen kan ik gelijk mooi zien hoe de rest er van binnen uitziet. Lasnaden worden netjes weggeslepen. En dan weer rx5 en rx10 erop. Denk dat het bijna niet te zien is voor APK. Maar meende dat je een bepaald percentage mocht lassen aan chassis? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikonised Geplaatst September 27, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 27, 2011 P@t, die stukken die slecht zijn, moet je wegslijpen/snijden tot je een goed stuk hebt, daarna kun je met op stukken u-profiel een heel eind komen. neem wel de tijd om alles netjes te lassen en af te werken, dan heb je ook geen problemen bij de apk ...ik ben nog niet zolang geleden ook aan de beurt geweest met mijn CJ.. succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zwanenp Geplaatst October 14, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 14, 2011 Ben bij metaalbewrkingsbedrijf geweest. Heb het in deze topic geplaatst om een beetje overzicht te houden. http://www.jeepforum.nl/topic/23105-lassen-chassis/ Body ook eens goed bekeken, zijn alleen wat slechte stukken bij de wielkast achter om de fender en aan zijkant bijrijders kant. Zit eraan te denken om deze slechte stukken te verwijderen en daarna weer glad te plamuren. (polyester?) Daarna alles opschuren en zelf verven met 2komponenten lak. Net als de Jeep van Michel72. Kan daarna nog een strip alu traanplaat monteren voor de afwerking en extra stevigheid. Kleur zit ik te denken aan mat zwart met daarna nog blanke lak eroverheen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zwanenp Geplaatst May 10, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 10, 2012 Weer druk bezig, zodra ik of Kees van Jeepie Center een goed chassis hebben gevonden kan ik beginnen met het verwijderen van de Body. Hoopte dat ik hem nog kon oplappen, maar ga nu toch jullie advies opvolgen. Kost me wel mijn vakantiegeld, maar dan heb je ook wat. Recentelijk mijn oprit gedeeltelijk overdekt gemaakt, dus ik kan nu al wat meer sleutelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zwanenp Geplaatst May 25, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 25, 2012 Gevonden!!! Volgende week is hij klaar, een goed chassis van een cj7 uit 1985. Zitten ook gelijk breedspoorassen bij. Dus heb nu een kleine week om mijn body ed eraf te halen. Daarna ophalen , zodat Kees het goede chassis kan opbouwen. Ondertussen heb ik dan mooi de tijd om de body weer mooi te maken, kan er tenslotte nu goed bij. Post wel wat fotos zodra ik ga beginnen, probeer zoveel mogelijk te verwijderen voordat hij naar Kees gaat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zwanenp Geplaatst May 29, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 29, 2012 Ben inmiddels al vrij ver met de Jeep. Ging best goed, hoefde maar 2 bouten te slijpen bij het voorspatbord naar de body. De rest ging gelukkig goed los. Morgen nog wat kleine dingetjes doen, eind deze week komt mijn donor chassis met de brede assen. Ben benieuwd of ik het ga merken later in het stuurgedrag. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zwanenp Geplaatst May 31, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 31, 2012 Chassis inmiddels klaar voor transport, wordt zaterdag opgehaald. Alvast begonnen aan onderkant body Zitten wat slechte stukken aan, maar denk dat ik hem wel weer netjes krijg. Zoals ik nu zie is er aan de buiten en binnenzijde polyester/glasvezel en ertussen zit plaatstaal. Het plan is om op de slechte stukken aluminium te plaatsen en dan versterken/opvullen met glasvezelmatten. Daarna (veel) schuren en verven met double coat van ijssel coatings. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst May 31, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 31, 2012 Wordt het chassis nu behandeld enz ....met het blok erin? 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zwanenp Geplaatst May 31, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 31, 2012 Nee, blok en nieuwe assen komen op het nieuwe chassis. Besteed dat maar even uit, of ik moet de oprit van mijn buren inpikken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst May 31, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 31, 2012 Alvast begonnen aan onderkant body Zitten wat slechte stukken aan, maar denk dat ik hem wel weer netjes krijg. Zoals ik nu zie is er aan de buiten en binnenzijde polyester/glasvezel en ertussen zit plaatstaal. Het plan is om op de slechte stukken aluminium te plaatsen en dan versterken/opvullen met glasvezelmatten. Daarna (veel) schuren en verven met double coat van ijssel coatings. Dacht al zoiets. toen je zei "polyester body met staal"..... Als je echt met polyester verder wilt gaan, kun je de balkjes die weggerot zijn beter vervangen door massief multiplex, en dat polyester-en. Alu zou ik niet gebruiken, samen met staal. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zwanenp Geplaatst May 31, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 31, 2012 Dacht al zoiets. toen je zei "polyester body met staal"..... Als je echt met polyester verder wilt gaan, kun je de balkjes die weggerot zijn beter vervangen door massief multiplex, en dat polyester-en. Alu zou ik niet gebruiken, samen met staal. Is ook een goed idee zal eens kijken voor een mooi stukje hout, wil ook gordels maken op de achterbank. Hiervoor heb ik een vierkante alu buis van 3 bij 1cm. Deze plaats ik over de gehele lengte van de bak, zodat ik genoeg "vlees" heb om de gordels aan vast te maken. Als ik teflon of rubber tussen de alu en de stalen bak plaats, heb ik dan genoeg bescherming tegen contact erosie? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zwanenp Geplaatst June 2, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 2, 2012 Heb inmiddels een Mig lasapparaat kunnen lenen. Even wat (hoek)staal halen en dan doe ik alles vervangen. Eerst behoorlijk wat wegslijpen...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst June 9, 2012 Rapporteren Share Geplaatst June 9, 2012 in mijn balk die achterop het chassis is gelast komen 2 gaten. dan kan ik mijn chasisbalken nog beter schoonspuiten van binnen. met een rioolonstopper van karcher. heeft vooral nut als je veel in het terrein zit Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zwanenp Geplaatst June 21, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 21, 2012 Inmiddels weer wat verder. Chassis omgebouwd en nu bezig geweest met de body.. Slechte staal weggeslepen en opnieuw gelast Weer lekker stevig en gelijk goed behandeld met RX5 en RX10 Chassis nog nagelopen, en echt helemaal als nieuw. Wle wat anders dan het oude chassis, was net een lappendeken Body gemonteerd en weer het een en ander aangesloten. Moet nu nog buitenkant body strak maken. Zag wel na montage stuurstang dat er olie lekt via de pitmanarm. Dus stuurpomp er weer af en kijken voor een revisiesetje. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.