Spring naar bijdragen

temp.meters


Beest
 Share

Recommended Posts

heb al een paar keer gezocht op het net, maar kon geen antwoorden vinden

ik was benieuwd naar de olietemperaturen van de motor, versnelingsbak, tussenbak en de diff.

wat is de normale werkt temp.

en hoe ver stijgt het, met wat zwaarder werk (offroad, aanhanger)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik loop zelf ook rond met plannen om - in ieder geval de automaatbak - van een temperatuurmeter te voorzien. Later misschien ook de stuurbekrachtiging.

Ligt er een beetje aan of ik de meters kant en klaar (moet) kopen of zelf ga knutselen met ntc weerstanden en metertjes. Het zal het laatste wel worden.

Over wat te verwachter temperaturen zijn, kan ik ook weinig vinden, maar, er vanuit gaande dat nu alles prima in orde is, is de plaats waar de wijzer staat na 20 km rustig rijden de normale waarde, en de waarde die hij bereikt na een paar keer seconde of 10 vol gas met de rem erop de maximale 'gezonde' waarde.

Ik verwacht zelf dat die waardes niet al te veel af zullen wijken van de normale olietemperaturen, misschien een 25% - 50% hoger. Ik zie in ieder geval olietemperatuurmeters die ook aangeprezen worden voor transmissieolietemperatuur (scrabble?) met dezelfde schaalverdeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Beest@Jun 9 2005, 20:31

dat is zo...maar daar komt een waarde uit en dan?

wat is normaal?

<div align="right">

Nou, je auto is toch in orde? Dus wat je meet is normaal!

Na een half jaartje en wat seizoenswisselingen weet je vanzelf wat normaal is.

------edit---------------------------

ai, bovenstaande post niet eerst even gelezen (sorry Xjos88)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Jun 14 2005, 20:26

Ik vond iets...:

-KLIK-

Lijken me reële waarden....

<div align="right">

Mij niet: als ik in m'n carter spuug sist het niet. En bij temperaturen boven de honderd graden zou dat wel moeten gebeuren.

Maar eea zal ook wel van de meetplaats afhangen. Dus wat ik zeker wel reeel vind is de wijze van redeneren: na een kwartier is de motor pas boven de 100 graden dus.. enz.

Dat spreekt mij wel aan.

----edit------------------

Gewoon navragen kan natturlijk ook dry.gif

80 graden: olie begint op temperatuur te komen. is warm genoeg om "normaal" te rijden.

90 graden: normaal

110 graden: maximum. Kan bij extreme rijstijl voorkomen.

Dit enigszins afhankelijk van de auto en de specs van de olie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet hiervoor een oplossing, bij een volkswagen kever wordt er een speciale pijlstok gebruikt met hierin een temperatuursonde voor meting van de olietemperatuur. Wordt veel gebruikt aangezien dit een luchtgekoelde motor is en dus koeling niet echt in de handen hebt.

Je kan deze sonde overzetten op je eigen oliepijlstok en dan weet je de exacte temperatuur van je motorolie. Hetzelfde kan je doen voor je automaatpijlstok en....

Mochten er hiervoor geïnteresseerden zijn, laat maar weten dan zoek ik effe waar ik dit gevonden heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij rustbuster.nl moet je eens kijken, maar blijkbaar was ik iets voorbarig en kan je niet de exacte temp meten enkel 100 graden of meer, maar volgens mij is dit wel om te bouwen van volkswagen naar Jeep. Als je olie begint te koken weet je het, wel niet je exacte temperatuur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

VDO is natuurlijk gewoon goed, wordt standaard door veel duitse automerken gebruikt. Motometer is ook goed, ik meen dat Ford die standaard gebruikt.

Over "autometer" zie ik de laatste tijd ook meer en meer voorbijkomen. 't Ziet er wel goed en professioneel uit, maar de buitenkant zegt natuurlijk niet alles...

En dan heb je nog Equus en soortgelijken... daar heb ik persoonlijk niet zoveel mee op, maar mogelijk zijn ze best goed natuurlijk. Het ziet er echter allemaal nogal goedkoop uit...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Pullie@Jun 17 2005, 22:03

je kan er natuurlijk altijd een PT100 in hangen, aan de weerstand kun je zien wat de temp is. kweet alleen niet wat ze kosten...

<div align="right">

Hangt uiteraard van de uitvoering af. Ik heb hier een fraaie industriele van RVS met een RVS omvlochten kabel eraan. Die kosten rond de 40 euro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
  • 4 weeks later...

hoi, ik heb mijn eerste jeep gekocht in juni, ondertussen steekt er al een andere motor, radiator, en delcodeksel op. Als ik op autostrades rijd dan zweeft de naald van de temperatuurmeter rond de 100 graden. Soms een klein beetje erboven en dan weer eronder,

gezien ik geen handleiding heb gevonden bij mijn wrangler weet ik niet of dit in orde is.

kan er mij iemand zeggen of dat normaal is?

weet er soms iemand waar ik zo'n boekje kan vinden? (op het web bvb?)

thx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...