Spring naar bijdragen

Verhogen Cj 7 1980


Recommended Posts

Hallo allemaal.

Zal mij even voorstellen.

Heb sinds afgelopen week een Jeep cj 7 uit 1980 4.2 6 cylinder. Ben van plan om de rest van de zomer nog lekker te kunnen genieten van het cabrio rijden en hem in de winter geheel te restaureren. Zoals velen heeft ook deze last van roest vorming en een aantal lekkages.

Daarnaast wil ik hem wat ophogen zodat er wat grotere wielen/banden onder kunnen en een wat stoerder uiterlijk te geven. Ik doe het dus niet om

offroad te rijden.

Ik heb op dit mooie forum een aantal verschillende manieren van verhogen gezien. Wat is volgens julle de beste manier.

Heb naast deze cj ook een Chevrolet Suburban die ook optisch verhoogd is door middel van boddylift en blokken tussen de bladveren en assen. (is door de vorige eigenaar in amerika gedaan)

In princiepe zou ik dit op dezelfde manier willen doen. Wat zijn jullie ervaringen en waar kan ik verhogings materiaal aanschaffen?

Met vriendelijke groet,

Jaap

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blokken tussen de assen zou ik niet doen.

Body lift is een goed alternatief. Is tot 3" ook nog optisch te pruimen. Verkrijgbaar o.a. bij Jeepparts.nl en B&S autoparts.

Beste is mijns inziens een verenlift, maar dan heb je wel wat meer budget nodig.....

En welkom!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blokken tussen de bladveren en assen zouden de jeep in standaard configuratie alleen maar verlagen aangezien de bladveren onder de assen liggen. Hoeveel verhoging wil je en wat voor banden wil je eronder?

Als je naar echt grotere banden wilt (35" en hoger) zul je meer moeten aanpassen dan alleen de vering om een prettig rijdende auto te hebben. (overbrenging, remmen, sterkere steekassen e.d.)

Gr. Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor body lifts zijn 2 mogelijkheden - een set kopen of zelf knutselen.. ik heb mijn body lifts zelf gemaakt en daar bouten voor gekocht.Hoe hoog wil je gaan? heb je al een verenlift of is ie standaard? Ik heb anders nog wat spullen liggen om te te verhogen. doe maar een pb als je wat zoekt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maak ik er voor de zekerheid toch 4 inch van. Of zijn hier beperkingen in? Moet natuurlijk de stuurinrichting, gas/rem/koperlings pedalen en schakelpoken ook verlengen.

Kan zelf de teflon blokken draaien/ boren. Is dit een goed materiaal? Of waar zijn de standaard bodylift delen van gemaakt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4"= ruim 10 cm......... Zou ik niet doen, bedenk eens welke krachten er op de bodybevestigingen komen bij remmen en optrekken. Je zal niet de eerste zijn waarbij er op termijn wat gaat scheuren.

Ik rij zelf met 33ers en 2,5"lift, als je niet het terrein in wil is dat prima te doen.

Stuur inrichting moet je de stuurstang iets uitschuiven, remleidingen verlengen en beugel voor draaipunt koppelings pedaal maken, verder de radiator bevestiging aanpassen, brandstoftank vulleiding verlengen en de schakelpook stangen zoals je zelf al aangaf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blokken tussen de assen zou ik niet doen.

Body lift is een goed alternatief. Is tot 3" ook nog optisch te pruimen. Verkrijgbaar o.a. bij Jeepparts.nl en B&S autoparts.

Beste is mijns inziens een verenlift, maar dan heb je wel wat meer budget nodig.....

Wat voor budget zit je aan te denken bij een verenlift?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een complete 3inch bodylift met alle bevestiginsmateriaal etc erbij kost je 250,-

Een complete set van 2,5 of 3inch verenlift, afhankelijk van merk,type schokbreker etc, kost je om en de nabij 750,-

(dan haal je hem zelf uit de USA, in de winkels hier in NL betaal je al gauw 1000,- of meer)

Kijk bijvoorbeeld eens op 4wd.com, kun je allerlei types vinden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4inch is zeker een mooie verhoging, echter bestaat de kans dat je bij deze verhoging wat meer aanpassingen gaat nodig hebben

Langere achterste aandrijfas en mogelijk een Slip Yoke Eliminator-Kit in je tussenbak (kost nog eens ruim 600euro...........)

Advies: koop een 2,5inch verenlift en doe er een 2 of 3 inch bodylift bij, is evenveel lift en je hebt geen andere aanpassingen nodig als wat Ab al schreef.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4inch is zeker een mooie verhoging, echter bestaat de kans dat je bij deze verhoging wat meer aanpassingen gaat nodig hebben

Langere achterste aandrijfas en mogelijk een Slip Yoke Eliminator-Kit in je tussenbak (kost nog eens ruim 600euro...........)

Advies: koop een 2,5inch verenlift en doe er een 2 of 3 inch bodylift bij, is evenveel lift en je hebt geen andere aanpassingen nodig als wat Ab al schreef.

slip yoke eliminator is bij een cj niet nodig...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4"verenlift komt idd nog wel wat bij. Remleidingen moeten langer, aandrijfassen moeten vervangen worden voor langere, stuur inrichting (pitman) zal je wat aan moeten doen en misschien ook nog wel de schokdempers bevestiging aanpassen.

2,5" verhoging met 33ers ziet er zo uit.......

gallery_1277_9_52503.jpg

gallery_1277_9_21995.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4"verenlift komt idd nog wel wat bij. Remleidingen moeten langer, aandrijfassen moeten vervangen worden voor langere, stuur inrichting (pitman) zal je wat aan moeten doen en misschien ook nog wel de schokdempers bevestiging aanpassen.

2,5" verhoging met 33ers ziet er zo uit.......

gallery_1277_9_52503.jpg

gallery_1277_9_21995.jpg

Ziet er mooi uit Ab.

En een te hoge body lift is een risico met de krachten die erop komen. Zoals de andere meneer al vertelde, kans op scheuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er goed uit en ook nog eens voordeliger in aanschaf.

Heb je nog een body lift gebruikt?

Denk dat ik dan 2,5 inch ga gebruiken in combinatie met een kleine body lift van +/- 2 inch.

Nee geen body lift, alleen veren lift van 2,5". Lees m'n project topic maar eens.

Ab,

Heb jij de 2.5 inch bladen van RE?

Hoe lang zijn jouw zelfgemaakte shackles van hart tot hart?

Ik ga mijn 4.5 inch cj bladen van RE vervangen door lagere bladen. Rijdt gewoon minder op de openbare weg.

Ja, de RE 2,5 YJ set, zijn ook 2,5"breed. Shackles zijn de standaard steek, ik meen 3".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Inmiddels mijn gehele Jeep uit elkaar gehaald.

Frame gaat aankomende week naar de straler waarna ik her en der wat laswerk kan verrichten.

De versnellingsbak en tussenbak worden op dit moment door een bekende gereficeerd (sprong uit zijn 2e en ging moeilijk in zijn 4)

Daarna wil ik het onderstel weer deels opbouwen nadat alle assen, stangen etc nagekeken en ik kleur zijn.

Ik wil eigenlijk kiezen voor 2,5 inch verenlift + 2 of 3 inch body lift zodat ik er 33ers onder kan zetten.

Nu wil ik ergens een complete 2,5inch verenlift bestellen. Bij ASP-Eberle hebben ze het merk Explower Pro Comp met MX schokdempers voor 1.210 euro

Is dit een goede set voor dit geld? of heeft er iemand aanbevelingen?

Naast deze verenlift wil ik meerdere onderdelen bestellen zoals achterklep, staalwerk om de voorruit etc.

Wie heeft er aanbevelingen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

voor de verenlift zou ik voor RE of BDS gaan (of misschien nog Superlift) met goede dempers (MX6 zijn verstelbaar dus dat is mooi meegenomen) en niet meer dan een 2" bodylift. Voor 33'ers is een 2.5" verenlift met 1" bodylift al voldoende trouwens ...

Heb je ook een goed adresje voor deze RE of BDS verenlift? Ik hoef niet speciaal verstelbare dempers als andere voordeliger zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...