Spring naar bijdragen

Probleem: 5.2 moter valt na 2 seconde uit...


Recommended Posts

Hallo allemaal... grote hulp gevraagd!

Ik heb een 5.2 V8 Grand Slurpie van nov. 1996. Deze heb ik vorig jaar gekocht met (achteraf) een moeilijk probleem. De auto loopt alleen op lpg. Op benzine start de moter ongeveer 1 tot 2 seconden en valt daarna uit. Eerst heb ik zelf het een en ander er aan gesleuteld: ECU vervangen, brandstofpomp vervangen, benzine druk gemeten etc. Probleem niet opgelost.

Met de auto naar een Jeep garage in Katwijk (Karel Oto). 2100 euro verder!! blink.gifblink.gifblink.gif !!, probleem niet opgelost mad.gifmad.gifmad.gif . Hier hebben ze ook alles losgetrokken; gassysteem los, injectoren gewisseld, bedrading nagekeken, weer een ander pomp erop, andere ecu erop, benzine druk gemeten, filters nagekeken etc. etc. etc. (volgens hun 38 uur wezen sleutelen ph34r.gifph34r.gif ).

Het (onbekende) probleem zorgt ervoor dat de injectoren na ongeveer 1 tot 2 seconden worden geblokkeerd... ze krijgen daarna geen puls meer en blijven dicht staan waardoor de moter geen benzine krijgt en uitvalt.

Het enige dat ze hebben gevonden is dat de auto wel werkt met een andere bodycontroller. Maar aangezien ze daarvoor ongeveer nog een 500 euro gingen rekenen heb ik er één bij Bastings gekocht en ingebouwd... EN JA! De auto LIEP op benzine. Na inbouwen startte de auto op benzine dus ik erg blij. Maar... de andere dag weer hetzelfde probleem mad.gif . Te vroeg gejuicht dus!

Nu heb ik het idee (dat ga ik van het weekend testen door de oude bodycontroller er weer in te zetten) dat het probleem weer ontstaat na het aanzetten van het alarm (een Gemini die later is ingebouwd). Het lijkt er overigens inderdaad op dat de injectoren worden geblokkeerd als een soort van diefstalbeveiliging.

Mijn vraag dan ook: wie in de forum herkent dit verhaal of wie kan mij een tip over dit probleem geven?? Jullie snappen ondertussen wel dat ik zwaar ben gedupeerd (ik ben ondertussen al 2500 euro verder) en het probleem is er nog steeds. Het leuke is natuurlijk ook dat ik grijs kenteken rij en de LPG wil uitbouwen als ik niet grijs kan blijven rijden. Maar goed... dan rijdt de auto niet op benzine! DUS HULP GEVRAAGD SVP! WIE DENKT ER MEE???

Groeten!

John (06-25310001)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je het injector signaal al eens op de Ecu gemeten? Dan kun je vaststellen of het signaal door de ecu of door iets anders tussen de ECU en de injectoren wordt geblokkeerd.

Verder lijkt het me iets met de LPG installatie van doen te kunnen hebben.... enkele seconden benzine en daarna overschakelen naar gas.. Mogelijk schakelt hij , wanneer hij op de benzine stand staat, wel de gastoevoer uit, maar blijft hij de benzineinjectoren na enkele seconden blokkeren...

laat het maar weer weten....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

denk eraan de meeste injectoren worden massa gestuurd, dus zij moeten altijd 12 volt krijgen en worden in de ECU aan de massa gelegd, zo is het bij andere merken maar voor een GC weet ik dit niet zeker omdat ik dit nog niet gemeten heb. Maar normaal gezien zal het ook hier zo zijn, dus je moet gaan zoeken wie of wat je + onderbreekt want je meet hier blijkbaar geen 12 volt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De LPG aansturing (de computer) is er geheel tussen uit gehaald, alle draden ervan losgekoppeld. Lijkt mij dat het daar dan niet aan ligt. Op een of andere manier schakelt de bodycontroller het signaal uit, als ik die vervang dan loopt de moter totdat waarschijnlijk het alarmsysteem een keer in werking is gesteld. Waarschijnlijk houdt het dan op. Is het overigens niet zo dat als je op LPG start de moter langer loopt (dan 2 sec.) op benzine alvorens over te gaan op lpg?

Groet,

John

Link naar opmerking
Deel via andere websites

John, als ik het goed begrijp :

Na het werken met je alarm krijg je de motor niet aan het lopen.

Door de controller los te halen en weer aan te sluiten wordt de boel gereset.

Is dat zo ? dan komt het mij enigszins bekend voor.

Ik had/heb een soortgelijk probleem :

Na het bedienen van de afstandbediening werkt de deurver-/ont-grendeling altijd perfect, maar zo heel af en toe op willekeurige momenten wordt het alarm niet in-/uit-geschakeld en dat zie ik door het ontbreken van het "knipperen van de lampen". Als het gebeurt kan ik wel starten, maar na een paar seconden slaat de motor weer af. Niks te rijden dus. mad.gifmad.gifmad.gif

Er vindt een ingewikkeld spel plaats tussen de motor-control (boordcomputer), het alarmsysteem en de afstandbediening. En soms gaat dat door een niet te ontdekken oorzaak mis. blink.gifunsure.gif

Ik heb een "dingetje" aan mijn stuurkolom laten monteren waarmee ik de boel door het plaatsen van een "resetblokje" kan resetten, waarna met behulp van het ontgrendelen via de afstandbediening de boel weer (vaak heel lang) gewoon functioneert.

Weer lekker rijden dus en geen compromis voor het alarm (verzekering weetjewel). yes.gifthumbsup.gif

Wellicht een (tijdelijke) oplossing ? wacko.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou... we zijn er achter. Kan wel frusty.gif helaas. Bij elkaar opgeteld is mijn Jeep bij 7 Jeep specialisten geweest (van 10 minuten tot 38 uur is er door de verschillende specialisten aangesleuteld). Heeft me totaal 2500 euro gekost om er vanmiddag achter te komen dat het originele Jeep alarmsysteem (met moterblokkering (immobilizer)) gewoon de boel steeds uitzet na 2 seconden mad.gif . Deze is over het hoofd gezien aangezien er later een andere alarmsysteem is bijgebouwd. Met de meegeleverde oude IR-afstandbediening (die al bijna was weggegooid) is de blokkering gewoon op te heffen. Nix stuk dus! no.gif Gewoon het originele alarmsysteem uitschakelen en rijden! En dat de auto wel op LPG rijdt komt omdat daarbij de injectoren niet nodig zijn. Lullig niet? Dus nu vraag ik geen hulp meer... maar als iemand nog iets wil doneren dan hou ik me aanbevolen!

blink.gifblink.gifblink.gifblink.gifblink.gifblink.gifblink.gifblink.gifblink.gifblink.gifblink.gifblink.gifblink.gifblink.gifblink.gifblink.gif

Iedergeval iedereen in het forum bedankt voor het meedenken! thumbsup.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by GrandDad@Jun 2 2005, 09:18

Fijn dat het opgelost is,

maar waarom zou er een tweede alarmsysteem zijn ingebouwd ?  blink.gif

toch niet voor de kat z'n viool ????  rolleyes.gif

ben benieuwd !  huh.gif <div align="right">

Een beter alarmsysteem om verzekeringspremie te drukken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Beest@Jun 2 2005, 12:55

ja zat ik ook al aan te denken....zal moeilijk worden denk ik

maar niet geschoten is altijd mis..

<div align="right">

Goeie raad is duur.... heel duur soms. Ik heb ook es een rekening gekregen van 900 euro voor mijn cherokee, die ik voor 1000 euro gekocht had. sad.gif Probleem ook niet opgelost, en driekwart betaald. mad.gif Een hoop gezeik en een garage minder waar ik terecht kan. Wel jammer, want de enige in de streek die nog LPG doet.

Ik denk ook wel eens : waarom niet gewoon terug naar carburateur en alle injectie-shit eruit halen ? wink.gif Is dat al eens gedaan met een 4 liter motor ? Of scheelt dat teveel PK's ? unsure.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is een hemelsbreed verschil tussen carburator en injectie

en injectie is simpler dan carburator.

Wees daar maar zeker van en anders volg je maar eens een cursus automechanica. Maar het zijn de elektronische snuffies die erbij komen die het moeilijk maken, maar een simpele injectie zoals op een TJ is veel gemakkelijk te begrijpen en aan te werken dan bv de originele carburator van een CJ7.

Een injectie gaat ook altijd proberen ervoor te zorgen dan je KAN rijden hetzij in een noodprogramma of met beperkt vermogen maar rijden zal je meestal wel kunnen. Behalve bij een serieus mankement. Een carburator daarintegen, bij de minste vuiltjes of verstropte sproeiers nada... niet meer mee te rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...