Spring naar bijdragen

Project "Opwaarderen YJ"


87wrangler
 Share

Recommended Posts

Het gaat beginnen!

Na geruime tijd voorbereiden en uitzoeken ( en niet te vergeten onderdelen inkopen), gaat het in de komende weken gebeuren!

Wat ga ik doen:

De 4.2 liter motor uit m'n Wrangler wordt vervangen door een gebruikte 4.0i. Reden: Mooier lopen, hoger vermogen en betere "drivability" doordat het een injectiemotor is.

De BA 10/5 (Peugeot) versnellingsbak ga ik vervangen door een AX15 (Aisin) bak.

Reden: De BA 10/5 kan het hoge vermogen van de 4.0 niet aan!

In plaats van de huidige achteras, met 3.07 reductie, komt er een as met reductie 3.54 onder. Deze as is tevens voorzien van een air-locker.

De vooras wordt natuurlijk ook vervangen door een exemplaar met 3.54 R&P!

Het dashboard wordt geheel of gedeeltelijk vervangen door een dash uit een '92er YJ.

Reden: M'n huidige dash is wat moeilijk aan te passen aan de 4.0i. O.a. de snelheidsmeter en benzinemeter worden geheel anders aangestuurd, maar ook de energievoorziening gebeurt anders.

Voortgang:

Eind december had ik de achteras in de garage liggen. Nou zet je zo'n ding er niet gewoon onder, dus eerst een beetje opknappen! Blankschuren en spuiten dat ding! Natuurlijk meteen nieuwe remschoenen, veren en leidingen gemonteerd! Het eindresultaat zag er zo uit:

Achteras1.JPG

Daarna was de beurt aan de vooras:

Voorras1.JPG

Kaal schuren....

Vooras%20spuiten.JPG

...Spuiten....

Vooras%20bijna%20af.JPG

...en bijna af!

Intussen kwam ook de motor met bak aan, zodat de garage erg vol kwam te staan! :blink:

Aankomst%20motor1.JPG

Aankomst%20motor2.JPG

Dus toen het verleden week even lekker weer was, heb ik 'm maar eens afgespoten...

Motor%20afspuiten.JPG

...waarna ik de spruitstukken gedemonteerd heb omdat er wat lekkage langs het uitlaatspruitstuk optrad.

Spruitstukken%20eraf.JPG

Tidens verder inspectie bleek de waterpomp ook wat speling te hebben, dus die ook meteen maar vervangen!

Tja, en toen stond gisteren de garage ineens nog voller.... omdat het dashboard, de benzineleidingen, enz. gebracht werden.

Komende dagen ga ik me dus bezighouden met schoonmaken en overspuiten van de diverse onderdelen.

De planning is om eind juni klaar te zijn met m'n project! Tot die tijd hopelijk regelmatig een update (mét foto's :rolleyes: ) hier!!

bewerkt door 87wrangler
foto's weer zichtbaar gemaakt
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 58
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Update:

Gisteren ben ik begonnen met de ombouw van het dasboard. Een hele klus, vooral omdat er hier en daar nog wel een stekkertje aangepast moest worden.

Allereerst moest de oude bedrading en klokkenwinkel natuurlijk <strike>gesloopt</strike> gedemonteerd worden. 't Was wel een prutswerk, maar om omstreeks 21:00 gisterenavond was hij kaal:

dash1.JPG

Bedrading verwijderen.

dash3.JPG

Leeg!

Vanmorgen dus maar begonnen aan het aanpassen van een aantal stekkers én de aansturing van de amerikaanse achterlichten! Ik heb nl de geheel rode achterlichten, maar de bedrading in de "donor auto" was gemaakt voor europa , waar oranje knipperlichten gebruikt worden...

Ook de kabel met stekkers die vanuit het dasboard naar de achterzijde van de auto loopt is anders. Daar zat nog een leuke uitdaging in: De draadkleuren en penbezetting corresponderen niet!

dash11.JPG

Aanpassingen aan o.a. de remlichtschakelaar i.v.m. "amerikaanse" achterlichten.

Daarna conversielijsten gemaakt, alle draadkleuren én de stekkers van de kabeltros naar achter zijn anders!! En toen kon de aanpassing beginnen!

dash5.JPG

Koppelen '87 aan '92....

dash6.JPG

Testen van de (gekoppelde) bedrading naar achteren, middels een accu en een paar stukjes draad..

dash7.JPG

't WERKT!!

Nu dit werkte, kon ik de bedrading weer in het dashboard trekken en alle stekkers inpluggen... Dat was natuurlijk weer een hele klus, maar na een 2½ uur zwoegen zat alles weer grofweg op z'n plaats!

dash13.JPG

Onder: de oude draadboom. Boven: de nieuwe, reeds aangepaste.

dash9.JPG

Hoe zat 'ie nu ook alweer???

Daarna moest er natuurlijk getest worden, maar ja..... hoe? De 4.0 ligt er nog niet in, en de motorbedrading van de 4.2 is totaal anders!

Dus heb ik de kabelboom van de 4.0 maar even los onder de motorkap gelegd, en ff op de bulkheadconnector aangesloten. Accu eraan en testen maar!

dash10.JPG

Check Engine??? Dat zal wel, als 'ie nog in de garage ligt!!!

Conclusie: Het meeste dat ik kon testen werkt! Een paar controlelampjes nog niet, maar dat ligt waarschijnlijk aan de verlichtingsdraadboom in het vooronder. Alle belangrijke zaken doen het echter:

Verlichting: Check

Verwarming: Check

Meters: Check

Dashboardverlichting: Check B)

Diagnoselampje: Check( ik kon zelfs al foutcode's uitlezen... zo'n stuk of 15 ... :P)

Kortom, op een paar kleine puntjes na is dit stuk van m'n project geslaagd! Morgen probeer ik de laatste kleine probleempjes op te lossen en dan kan het dash dichtgebouwd worden.

Wordt vervolgd!

bewerkt door 87wrangler
Afbeeldingen werkend gemaakt
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag maar verder gegaan waar ik gisteren ben opgehouden.... de lampjes wink.gif

Allereerst het handremlampje: Dat was vrij makkelijk, gewoon een stekkertje onder de motorruimte op de remdrukregelaar drukken! ohmy.gif Het blijkt dat het waarschuwingscircuit van de remolie meteen getest wordt als je start of de handrem gebruikt. Na opsteken van het stekkertje werkt het lampje naar behoren! wink.gif

Toen het grootlicht controlelampje. Er bleek een doorverbinding op de kabelboom van de frontverlichting gemaakt te moeten worden. Daarna werkt ook dat lampje! cool.gif

Daarna de richtingaanwijzer controlelampjes. Dat was iets lastiger. wacko.gif De lampen werden samen aangestuurd en knipperden dus beiden, of je nu links of rechts richting aangaf! Geen fout dus, maar een standaard situatie voor een '92er! Maar.... ik wilde ze wel apart hebben! wink.gif Reden: Door de ombouw naar "amerikaanse" achterlichten werkt het alarmlichten waarschuwingslampje niet meer. Wanneer deze verlichting ingeschakeld werd, was er dus geen enkele waarschuwing meer, daar ook de normale controle lampjes van de richtingaanwijzer uitgeschakeld werden! Het trekken van een paar extra draadjes in de kabelboom loste m'n probleem op: links en rechts werken nu apart, en bij alarmlichten knipperen ze beiden! Net zoals voorheen in m'n Wrangler dus!

Daarmee werkten alle lampjes en kon er verder getest worden!

dash14.JPG

Middels draadbruggen en meten met de voltmeter is de bedrading nu volledig getest. Alle meters op m'n dash werken en ook de 4x4 lamp doet het. Metingen op de aansluiting van de benzinepomp en startmotor leerden me dat ook hier de juiste commando's op het juiste moment aankomen!

Volgende stap wordt het weer dichtbouwen van het dashboard. Om te passen heb ik al even wat delen vasgezet:

dash15.JPG

Wordt vervolgd.... bye1.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Update:

Afgelopen week heb ik niet erg veel tijd gehad om aan m'n project te werken, maar er is toch e.e.a. gebeurd:

- de motor is volledig afgekoppeld en vloeistofvrij gemaakt.

- de aandrijfassen zijn uitgebouwd.

- De uitlaat is gedemonteerd.

- De crossmember is gedemonteerd.

Dit weekendje hadden we een kampeerweekend in Zeeland, dus morgen maar weer verder. Voorlopig is het de bedoeling om a.s. zaterdag de motor te wisselen!

Wordt (wederom) vervolgd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De stand van zaken na weer een dag hard werken tongue.gif :

-De tussenbak, het voorfront, middenconsole, en heel veel kleine dingen zijn gedemonteerd.

-De andere benzinetank en leidingen zijn gemonteerd ( tank is zelfs al wat gevuld! rolleyes.gif )

- De motor ligt los in de auto, klaar om te takelen!

- Het uitlaatspruitstuk is gelast ( koppeling met dwarspijp was niet helemaal dicht.)

-De tussenbak is schoongemaakt, en ligt klaar om te openen.

Hieronder weer een paar foto's:

IMG_3633.JPG

De voorste aandrijfas. Inderdaad... zo krom als een toeter!! blink.gif

IMG_3637.JPG

De "kale" versnellingsbak.

IMG_3641.JPG

Weg tank! Chassisbalken en dwarsbalk boven de tank blijken in prima conditie!!

IMG_3643.JPG

De oude en de "nieuwe" tank.

IMG_3648.JPG

Montage van de tank... -SPLFF... SPUG.... YEG!!- Zanderig!! blink.gif

IMG_3649.JPG

Oude tank onder druk gezet waardoor de benzine er gemakkelijk (via een slang) uitgeperst werd!

IMG_3650.JPG

Nieuw "tuin-ornament" laugh.gif

IMG_3651.JPG

Kaal he?

IMG_3652.JPG

Hier lekte de uitlaat iets....

IMG_3669.JPG

FF lassen!

Overigens is er nog wel wat extra werk bijgekomen: M'n stuurhuis blijkt te lekken! Een andere kering zal echter geen soelaas brengen... er zit speling op de pittman as! Ik moet dus op zoek naar een ander stuurhuis... sad.gif

Wordt wel weer vervolgd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit met verbazing je gesleutel te volgen en ik vind het knap wat je doet.

"sleutelt zelf" is bij jou wel erg van toepassing!

Veel succes en leuk dat je steeds de moeite neemt om naast het vele werk ook nog foto's met ons te delen.

Volgens mij zijn jouw kijkcijfers momenteel erg hoog.

pedrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...