Spring naar bijdragen

Project "Opwaarderen YJ"


87wrangler
 Share

Recommended Posts

  • Reacties 58
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Vandaag lekker opgeschoten! Om ongeveer 11:00 arriveerden de "hulptroepen" (Michel & Harold) en daarna ging het erg snel allemaal!

Even wat foto's en filmpjes in chronologische volgorde:

IMG_3696.JPG

12:00

IMG_3700.JPG

12:30

IMG_3702.JPG

12:35

IMG_3703.JPG

12:45

14:35 (-KLIK-)

16:35 (-KLIK-)

IMG_3708.JPG

20:00

Michel en Harold, hartstikke bedankt voor jullie hulp!

En morgen maar weer verder.... cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zijn weer een paar dagen verder.

Intussen heb ik de tussenbak omgebouwd (23 spline inputshaft erin gezet) en is de bak ook onder de auto gemonteerd. Daarnaast zijn er natuurlijk nog vele andere klusjes uitgevoerd, medendeel gewoon de gedemonteerde delen opnieuw monteren.

Er zijn echter ook een paar kleine problemen opgetreden:

-De koppeling komt niet vrij ( waarschijnlijk het verkeerde type gevercilinder)

-De accu past niet ( plus en min verkeerd om)

-De radiateuraftapkraan lekt ( gelukkig heb ik nog een radiateur in reserve....)

-Een gedeelte van de uitlaat moet aangepast worden.

Niets onoverkomelijks dus, maar wel tijdrovend!

Verder ben ik er achtergekomen, dat je NIET je hand onder tussenbak moet houden als die nog niet vastgeschroefd zit..... -AAAUUUWWW- blink.gifmad.gif

Wordt vervolgd.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Jun 15 2005, 20:45

Verder ben ik er achtergekomen, dat je NIET je hand onder tussenbak moet houden als die nog niet vastgeschroefd zit.....  -AAAUUUWWW-   blink.gif   mad.gif

Wordt vervolgd.....

<div align="right">

lastig he die valversnelling wink.gif maar t ziet er al goed uit!!

Succes en beterschap!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zaterdag: Lekker verder sleutelen! Nou..... niet dus! frusty.gif

Even na B&S liep uit op 3,5 uur onderweg zijn! File's, file's en nog een file ....

Pleyroute rondom Arnhem afgesloten wegens wegwerkzaamheden. een aanrijding op de A12, en vakantieverkeer op de A50.... mad.gif Lekker hoor.. no.gif

Gelukkig heb ik nog wel iets kunnen doen:

- De uitlaat is geheel gemonteerd.

- De voorste aandrijfas rechtgeperst en kruisje vervangen.

- Koelsysteem ontlucht en motor warm laten draaien.

- Crosmember klaargemaakt voor montage.

- Koppelingcilinder gedemonteerd. ( de cilinder van de AX15 bak moet erop, anders werkt het niet....)

- Vacuumslangen voor de vooras aangebracht.

Morgen dus nog maar even stevig aanpakken. Ik wil morgenavond eigenlijk de auto, op het interieur na, afhebben. Maandagavond dan het interieur afbouwen! Daarna alleen de speedsensor en de luchtfiltersteun nog, dan kan ik eindelijk rijden!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 Juni...

Bijna een maand ben ik er mee bezig geweest, maar vandaag was de motorombouw dan toch helemaal klaar!

Hier de verschillen:

24-5-2005:

IMG_3531.JPG

IMG_3508.JPG

22-6-2005:

IMG_3732.JPG

IMG_3734.JPG

Nadat vanmorgen de laatste klusjes gedaan waren, ben ik eerst even een klein rondje door het dorp gaan rijden. Alles werkte na behoren en er was nadien ook geen lekkage of ander gekkigheid te zien.

Dus: Jeep gewassen ( er stonden wel heel veel vette vingerafdrukken op.... ;) ) en het dak eraf!

Als eerste daarna de handeling die de Jeeprijders allemaal als hobby hebben: Tanken :P

Nadat er weer een liter of 40 in de tank zat, ben ik samen met Annette en Edgar heerlijk een stukje in de omgeving gaan toeren! Natuurlijk een paar maal gestopt en nog even wat dingen gecontroleerd, maar niets geen onregelmatigheden gevonden!

In totaal vanmiddag toch alweer zo'n 95 km gereden! HEERLIJK!!!!

Wordt vervolgd, zodra de assen vervangen worden... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gefeliciteerd, ik heb de foto's niet kunnen zien maar ik weet hoe het voelt om voor het eerst na een zware operatie weer zonder dak en deuren de zon tegemoet te cruisen met een hele grote lach op t gezicht

En hoe bevalt de 4.0 HO power?? het verschil zul je wel merken of niet?

*edit*

nu zie ik de foto's wel ziet er strak uit!!! thumbsup.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verschil?

Mwoahh.... een beetje. tongue.gif

Het geluid is totaal anders, ook al doordat ik nu een borla demper heb natuurlijk. Daarnaast is de 4.0 een "korte slag" motor, die maakt natuurlijk ook een heel ander geluid!

En dan het vermogen, da's een enorm verschil. Veel meer natuurlijk, maar ook duidelijk hoger in het toerengebied. Bij de 4.2 was er boven de 3300 toeren niet veel meer loos (behalve meer herrie), terwijl de 4.0 dan pas echt wakker wordt!

Kortom: Een geslaagde transplantatie! ( Al was het best veel werk, meer dan ik had ingeschat!) biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gister al even een sneak-preview mogen nemen terwijl ik Rob voorzag van de laatste stukjes in deze puzzel.....

Niets anders dan chapeau! Het had veel sneller en simpeler gekund maar de manier waarop ie het heeft aangepakt is in mijn ogen eigelijkd enige juiste. Niet gewoon wat knip en knoop werk maar o.a. de gehele kabelboom aangepakt, dashboard aangepast enz enz.

Klasse Rob!

Ben erg blij te horen dat je zelf ook erg tevreden bent met het resultaat en hoop dat je nog lang plezier mag hebben van 't spul smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Na wat de geschiedenis ingaat als de "lange hete zomer van 2005" no.gif , heb ik afgelopen weekend de gereedschappen weer van het bord gehaald en ben m'n achteras gaan vervangen...

Zoals eerder te lezen, ga ik m'n achteras vervangen door een exemplaar met locker (ARB air-locker) en een kortere reductie (3.54 ipv 3.07). Natuurlijk moet dan ook de vooras aangepakt worden, dus daar komt ook een andere onder.

Nadat dit voorjaar de assen al opnieuw gespoten en van nieuwe remmen voorzien waren, was zaterdag de dag daar, dat ze onder de auto moesten worden gezet!

Nou..... Dat viel ff tegen! sad.gif

Allereerst moest de oude achteras eronderuit! Wel, die zat nogal vast! Natuurlijk zaten de bouten van de shackles nog in de "fabrieks positie", zodat ook de tank even moest zakken om de bouten eruit te kunnen krijgen. De bouten zaten echter ook allemaal erg vast in de rubbers, zodat we alleen met het demonteren van de shackles al 3 uur bezig zijn geweest!

Daarna moesten de bussen nog van de bouten natuurlijk... daarover zo meer mad.gif

Nadat we, om 15:00 zaterdagmiddag, de oude achteras eronderuit hadden, zijn we eerst nieuwe shackles gaan maken: 8 strippen staal ( 50x10 en 225 lang) met een gatafstand van 175mm gaan zorgen voor een lift van 1,5". Middenin de shackles is een extra gat geboord waar we, na montage, met een M12 bout een ½" gaspijpje tussen hebben geklemd. Een enorm stevige shackle, die ook nog eens makkelijk te monteren is, als resultaat!

Daarna de remslang nog even snel vervangen door een RVS slang, de ontluchtingsslang voor de as vervangen en de "nieuwe as kon er bijna weer onder...

Maar de bussen van de bovenste rubbers moesten nog wel even van de bouten.....

Dus: In de bankschroef, warmstoken, slaan, kruipolie, weer slaan, warmstoken, slaan, harder slaan, nog harder slaan...MIS!!!! -AUW- (eigenlijk dus toch raak... sad.gif ) Na 5 minuten met m'n duim onder de koude kraan werd het me ff teveel.... Het licht gingeen paar tellen bij me uit, en ik werd wakker met uitzicht op een grote snuivende paardenneus... ( Ja, we sleutelen in een schuur bij een paardenstal en de kraan zit in die stal!) Gelukkig valt het achteraf mee met de duim, niets stuk ofzo. Maar gebruiken kan ik 'm niet echt. Dus weer vertraging! mad.gif

Zondagmiddag weer verder: Duim ingepakt en shackles zwart schilderen! Daarna de as op de veren gelegd en de nieuwe U-bolts aangedraaid. Hierna de TC-lowering weer gemonteerd en de as verder aangesloten ( op de locker na).

Intussen waren de nieuwe shackles droog en konden die er ook onder. Daarna alles aangedraaid/nagetrokken en de remmen ontlucht. De handrem was ook weer even leuk: kabels van een '92er passen niet onder een '87er, ontdekten we! blink.gif Gelukkig pasten de kabels van de oude as wel op de nieuwe, zodat we die weer konden monteren... Daarvoor moesten wel de remvoeringen er weer "even" af enzo...

Enm tenslotte bleek de trackbar natuurlijk niet meer te passen! Dus dat ding is er nu onderuit! biggrin.gif

Maar, om 22:00 zondagavond was het dan toch tijd voor de proefrit! En alles was gelukkig OK!! Daarna de werkplaats opgeruimd en naar huis gereden ( Wijhe-Didam, ongeveer een uurtje rijden).

Maar wat een verschil!!! De auto is nu weer in 5 te rijden en de 2e versnelling is nu ongeveer wat eerder de eerste was! En door de langere shackles is de as zoveel achterover gekanteld dat de TC-lowering meteen gecompenseerd is. Trillingen in de aandrijflijn zijn dus ook weg! Van het ontbreken van de trackbar merk ik nog niets overigens!!

Nog ff wat foto's:

Achteras1.JPG

Bijna klaar voor montage.

slijpen.JPG

Doorslijpen van de oude U-bolts.

asweg.JPG

Waar issie nou?

shackles.JPG

De nieuwe, langere, shackles.

asmontage.JPG

De nieuwe as op de veren.

verschil.JPG

Wat een verschil!!!

resultaatachter.JPG

Ruimte voor 33ers!! tongue.gif

De vooras en de keering van het stuurhuis zijn we dus niet aan toegekomen... Volgende week zaterdag verder!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...