Spring naar bijdragen

Forward Control Ofwel Fc-170


hermancj5
 Share

Recommended Posts

Nu de motor en bak eruit zijn heb ik natuurlijk de kans om het chassis aan te pakken. Dus daar maar eens een begin mee gemaakt.

Dikke lagen vet met kolengrijs weggehaald. Komplete staalborstel op haakse slijper mee versleten. Aansluitend alles afgenomen om het een beetje vetvrij te krijgen. Het begint ergens op te lijken, maar moet nog wel een aantal prutshoekjes doen. Ook nog even flink met een schuurschijf rond geweest. Afbramen kenden ze in 1958 blijkbaar niet.

Daarna kunnen we door met de RX-5 en 10.

Zit nog te wachten op een alu plaat van 30 mm dik. Als die binnen is kunnen we de bak pas maken op de 258.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wilde eerst alleen het chassis in de verf zetten, maar toch maar besloten de vooras er ook onderuit te halen. Ben nu toch bezig, en dan maakt die paar moeren ook niets meer uit.

Hele dag verder bezig geweest met staalborstels, schuurschijven en ontvetter, maar het begint nu op te schieten.

Ik schat nog een paar uurtjes voor ontvetten en dan kan het schilderwerk beginnen. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ziet er weer netjes uit Herman, goed bezig.

Dank je. k ben er zelf ook wel tevreden over. Mijn eerste indruk van de RX produkten is positief. Erg oppassen voor zakkers, maar het dekt goed en ziet er goed uit.

Hopelijk blijft het ook lang zitten.

net de as nog geschilderd en het kleine materiaal voor de 2e keer. Chassies was nog plakkerig, dus daar wacht ik nog even mee tot zaterdag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Vanavond mijn radiators opgehaald. Die met gat (zat aandrijfas van de pomp doorheen) was iets lek en is gesoldeerd. De andere was helemaal gaar en heb ik een nieuw blok in laten solderen, Deze ga ik gebruiken, die met gat wordt reserve.

 

 

Net een weekje Zweden achter de rug. Weinig Jeeps gezien. Paar grands, en 1 TJ met procom verhoging en 35 banden.

Wel veel amerikaanse oldtimers.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Motorblok maar eens op zijn plek gehangen. Chassis is breder dan bij de cj. Hierdoor worden de motorsteunen erg lang en ben ik bang dat het chassis kan torderen.

Ik ga daarom een balk onder het blok doormaken, en daarop nieuwe motorsteunen fabriceren. De balk zou nog iets (20 mm) naar achter kunnen, gelet op de bevestigingspunten van de motorsteunen. Dat doe ik niet want nu kan ik 4 bestaande gaten gebruiken en hoef ik er maar 2 bij te boren. 

 

In en uitlaat komen nu aan de andere zijde dan bij het oude blok. Wordt nog een uitdaging met de stangen van het schakelmechanisme. Heb gemeten en ut ken net.(afwachten dus) 

Foto's zijn wat donker, batterij telefoon bijna leeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Was iets te enthousiast begonnen. Aangezien het spruitstuk nu aan de linkerkant komt, kwam ik de problemen met de cabine. Nu kun je daar natuurlijk ook wel een stuk uitzagen, maar dat vond ik jammer.

Daarom de motor een stuk naar rechts geplaatst, maar daar kom ik in de problemen met de voorste aandrijfas. Die zou bij inveren tegen de startmotor aankomen.

Dus maar weer een stukje terug, maar dan past het weer niet met de cabine.

Dus heb ik de motor maar iets gekanteld, graad of 10-15. As kan nu voldoende inveren, en spruitstuk past in de cabine.

Ik verwacht dat ik nog wel een stuk buis tussen spruitstuk en carb moet maken, maar dat zie ik later wel. (ivm luchtfilter)

 

Het meeste zit er nu weer aan. Volgende week de cabine weer op zijn plaats en verder afbouwen.

Expansie vat moet nog, maar kan ik nu moeilijk bekijken dus eerst cabine erop.

Uitlaat is klaar, dynamo besteld.

Dan alle stangen verlengen, (tussenbak + versnellingsbak0, kabel koppeling aanpassen, het hele electrische verhaal, remmen ontluchten, olieen vullen,

Mmmm, zit nog wel een paar uurtjes werk in.......(lees dagen)

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Benzinepomp was goed, Carburateur bleef hangen. Motor liep, maar niet mooi. Zag via olievuldop dat de 2e klep niet bewoog. Deksel verwijderd, stoterstang lag los, klep was deels ingedrukt en kwam niet terug. Met een eigengemaakt hulpstuk toch gelukt om klep weer naar boven te krijgen. Klep beweegt nu weer goed. Kop en kleppendeksel schoongemaakt en ontvet. Morgen de boel weer monteren en gereed maken voor een volgende poging. Nu eerst bbq-en!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de pakkingen en seals van de tussenbak vervangen. Vanavond gestart en hij loopt. Blok ligt er nu mooi rustig in, en draait zoals een lijn 6 hoort te draaien. Zo te horen zuigt hij nog ergens valse lucht, maar dat kon ik nog niet traceren. Al even flink aan de kook gehad. Vermoedelijk een luchtbel, want kon er na 5 liter water toevoegen. Helaas is de gaskabel gesneuveld in de strijd. Kijken of ik morgen of maandag daar wat voor kan vinden. Ben alleen even de wpl uitgereden en weer terug.

Smaakt naar meer........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...