Spring naar bijdragen

Inschakelen Achteruit


Recommended Posts

Hoi,

Wanneer ik m'n '86-er Grand Wagoneer in de achteruit zet ,gaat dat nogal met een stevige schok. Is dat normaal of is er een speling ontstaan in het differentieel o.i.d.? En kan die speling eventueel worden bijgesteld? Of heb ik "de hoofdprijs" en is de boel naar de knoppen? Hij heeft plm. 74.000 miles gelopen.

Graag jullie mening.

Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik hem in zijn versnelling zet, heb ik ook al de eerste meter er op zitten. Mijn Mercury heeft dit ook, maar wel in mindere mate. Daarvan heb ik gelezen dat dat normaal was. Wat ik ook met Jeep heb is wanneer ik gas los heb gelaten en weer gas geef, dat dit ook wel eens met een dreun gepaard gaat. Alsof de aandrijving het even moeten inhalen. Lijkt me speling, maar soms is het ook de olie. Heb je het alleen in koude toestand? Koude olie is wat dikker en dan wil het schakelen wel eens wat grof gebeuren.

Het is ook weer zo dat 4wd een extra overbrenging heeft ten opzicht van 'gewone' auto's. Als alle overbrengingen een klein beetje speling hebben, dan kan dat opgeteld misschien wel die dreun verklaren.

Of verkeerde olie. Las op het AAP forum dat er wel drie verschiilende olieën in de tussenbak gaan. Bij sommige Motorolie(10w30), andere ATF en weer andere Gear olie(70w90).

Kortom, moeilijk te zeggen. Maar olie is hier wel de belangrijkste factor. Iets wat een beetje speling heeft, hoeft niet meteen stuk te gaan. Zolang je maar de juiste olie toepast en op peil houdt.

Alwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties. Ik heb hem onlangs onderhoud gegeven en geconstateerd dat alle "olieën" op peil waren. Het maakt niet uit of de motor warm of koud is: de schok blijft gelijk. Ik zal er eens onder kruipen en kijken welk soort bak er onder zit. Staan er ergens merktekens o.i.d.?

Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ik heb exact hetzelfde probleem ('88 GW) maar ik moet zeggen, ik rij er al 2 jaar mee rond zonder problemen. Net als Alwin gebeurt het bij mij ook als ik onder het rijden mijn gas los laat en weer gas geef. Ik ben het inmiddels wel gewend geraakt. Ik hou daarnaast alle peilen strak in de gaten. Ik zou graag weten wat je bevindingen zijn Robert, mocht je erachter komen wat dit is.

Cas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Zelfde probleem hier, Woody uit '86, TF-727 i.c.m. NP228. Het in de R zetten gaat de helft v/d tijd gepaard met een grote "kloenk" die ook de body doet wiebelen ! Heb tijdens trans-filter & packing-vervanging de banden op het juiste aantal Nm gezet, olie ververst, ook in de NP228. Probleem blijft t zelfde.. :unsure: .

Robert, je kunt het type plaatje vinden aan de achterkant (waar je achterste aandrijfas aan vast zit) vd tussenbak.

np228 type plaatje.jpg

Iemand nog n brilliant idee ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Desgevraagd heb ik uit diverse bronnen vernomen dat dit een veel voorkomend geval is. Het schijnt dat op elk van de diverse onderdelen een kleine speling ontstaat ( in de loop van de jaren/kilometers) en dat al die spelingen tesamen dit veroorzaken. Gewoon ouderdom/slijtage dus.

Ik heb dan ook maar besloten het zo te laten. :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...