Spring naar bijdragen

Motorblok 2.5 Td Vervangen Door 4.0L


tricko
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal :)

Dit is mijn eerste vraag hier dus ik zal maar met de deur in huis vallen..

Mijn oude cherokee diesel uit '86 heeft het begeven, waarschijnlijk kop gescheurd.

Koelvloeistof wordt zwart/grijs en schuimt zodra de motor warm wordt.

De motor loopt al een poosje niet lekker meer en ik wil eigenlijk over op benzine, (LPG).

Ik kan een 4.0L motorblok kopen met de automaatbak eraan, maar heb geen idee of dit 'setje' in de mijne past, (de auto waar het uit komt, is van een classic uit 1999).

Iemand hier enige ervaring mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat soort projectjes zijn altijd leuk en zeker als het lukt Evert :D

Maar ik vraag me af of de carroserrie veel veranderd is in 15 jaar of dat ik zelf steunen moet maken.

Ik begrijp dat de jeep opnieuw bedraad moet worden, maar dat lukt me wel

Is er niemand die weet of er een 11-jaar oude 4.0L in een cherokee diesel van 86 past?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja het past, alleen zul je kans hebben dat je wat plaatwerk moet aanpassen. De vroege XJ modellen hebben iets minder ruimte voor de 6cilinder lijn blokken. Verder zal je ook tegen allerlei kleinigheden aanlopen die net iets anders zijn. Maar het gaat wel. Op JF.com zag ik laast nog een write-up hierover......Als het kan, zou ik de motorsteunen mee nemen van het nieuwe blok. En even een paar goeie referentie maten nemen van de XJ waar het blok uitkomt.

Succes!

(en laat er nog eens wat van zien als je het gaat doen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tuurlijk gaat dat passen, koop alleen nooit alleen maar motor en bak, je hebt echt veel bedrading nodig, automaatschakeling, tank, brandstofleidingen, breed rempedaal enz.

Ik raad je dringend aan een complete [schade] Cherokee naast je auto te zetten en dan deel voor deel over te bouwen.

siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt het is een 2.1, toch even de papieren nagekeken, mijn fout

Heb je er nog wat aan Evert :rolleyes:

Het blok komt uit een sloopauto en alles zit er nog in.

Ik ben al aan het meten geweest en volgens mij kom ik aardig uit.

Het enigste waar ik tegen aan zou kunnen lopen is de drijfstang maar ook daar is een mouw aan te passen.

Eerlijk gezegd vraag ik me nu meer af of de cockpit en het interieur ook in de mijne past.

Die hele carroserie lijkt me hetzelfde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ai een 2.1.... De 2.5 heeft een grotere koppelings gedeelte en volgens mij is dat ook een compleet andere motor, maar ik kan mij vergissen...

Als de motor basis hetzelfde zou zijn, dan zou het wel intressant worden want voor mij is het in eerste instantie het belangrijkste om te kunnen passen en meten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okee,

Vandaag de 4.0 in de sloopauto lopend gekregen, maar dit blok tikt mij te hard om over te zetten.

Net alles stoters eruit gehaald om te kijken of daar wat te zien was, maar het zit waarschijnlijk dieper in het blok en daar heb ik geen zin in.

Ik heb wel al een beetje zitten meten en kom overal aardig uit, maar dat is pas te zien als het eenmaal zover is natuurlijk.

Ik ga nu eerst op zoek naar een andere 4.0 , iemand een idee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

die hydraulische klepstoters zijn dat die holle pijpjes?

Want die heb ik vandaag bekeken en die waren recht en niet verstopt.

Het geluid is ook niet te plaatsen met stetoscoop, maar lijkt van onder te komen.

Als het de lagerschalen zijn, wil ik het nog wel repareren maar als daar niets te vinden is, moet het wel de piston zijn, (lijkt me).

Nee ik denk dat dan een ander blok zoeken minder werk is.

Ik ga eens zoeken want ik ik heb er nu echt zin in, ook al is het een beetje warm :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tricko,

Die holle pijpjes zijn niet de stoters maar de klepgeleiders.

Maar: stoters of geleiders; als het getik 'van onderen' komt ligt het inderdaad meer voor de hand dat het om de big-endlagers (krukaslagers) gaat.

P.s. elders schrijf je over de drijfstang maar ik neem aan dat je daarmee de cardanas bedoelt (drive shaft)? Drijstangen verbinden de zuigers met de krukas. En als díe niet passen...

Ho het ook zei, IK zou uiteindelijk niet het risico nemen maar gewoon het brommertje kopen dat origineel bij je koets past. Geheid dat je anders stuit op allerlei gezeik met bedrading, niet passende randapparatuur, bell house van je bak etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...