Spring naar bijdragen

Vince Diesel

Forum member
  • Aantal bijdragen

    28
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

Jeep Informatie

  • Type Jeep
    Cherokee
  • Bouwjaar
    1998

Vince Diesel's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

10

Waardering in de gemeenschap

  1. Tricko, Die holle pijpjes zijn niet de stoters maar de klepgeleiders. Maar: stoters of geleiders; als het getik 'van onderen' komt ligt het inderdaad meer voor de hand dat het om de big-endlagers (krukaslagers) gaat. P.s. elders schrijf je over de drijfstang maar ik neem aan dat je daarmee de cardanas bedoelt (drive shaft)? Drijstangen verbinden de zuigers met de krukas. En als díe niet passen... Ho het ook zei, IK zou uiteindelijk niet het risico nemen maar gewoon het brommertje kopen dat origineel bij je koets past. Geheid dat je anders stuit op allerlei gezeik met bedrading, niet passende randapparatuur, bell house van je bak etc.
  2. Hi Floris, Die 2.1td (85 pk) was van Renault, uit de tijd dat de Fransen een groot belang hadden in Jeep. Ik heb er nooit mee gereden maar zoals ook hieronder al is opgemerkt, werd die motor voor de XJ als veel te zwak beschouwd. Hij is overigens maar tot +- 1988 geleverd, meen ik. De 2.5td (115 pk) komt van het Italiaanse 'VM Motori' dat al sinds voor 1950 dieseltjes bouwt voor auto, landbouw en bootjes. VM's zijn te vinden in een enorme waslijst aan bekende auto's, zoals de Alfa 164, Range Rover, Toyota's Landcruiser en Hilux, Opel Frontera. Ik rijd zelf al sinds 2006 zo'n 2.5td als 3e(!) gezinsauto en dat bevalt me prima. Veel koppel, zeker vlot genoeg in het normale verkeer en zolang je niet de ambitie hebt om hele einden 140 te rijden doet 'ie op de snelweg ook braaf zijn werk. Zoals Ab al opmerkt moet je hem natúúrlijk even de tijd geven om wakker te worden. Maar ten eerste geldt dat eigenlijk voor alle benzine- en dieselmotoren en bovendien schaf je een XJ sowieso niet aan om te jakkeren (zeker de TD niet). Ik rij er eigenlijk nog maar nauwelijks in (< 5.000/jr) maar leuk blijft het. Gemiddeld verbruik over de 40k km die ik er in totaal mee aflegde is 11.1 l/100 (1 op 9). Tsja, geen VW Polo hybrid-eco-bluemotion-greenleaf niveau. Maar de smilefactor is 200x hoger en de afschrijving een schijntje... Je schrijft overigens dat je een (tijdelijke) bedrijfsauto zoekt. Moet die ook bijtellingsvriendelijk zijn, m.a.w. 15 jaar of ouder? Dit vooral omdat 15 jaar oude diesels met een acceptabele km-stand wel serieus zeldzaam zijn. Kijk anders vooral ook even op bijv. www.mobile.de (Duits). Voor de prijs maakt het niet uit maar de keuze is er wel iets ruimer. Ik ben zelf ook ondernemer maar heb de XJ privé. Die van mij is van 1998, zodat ik ruim 8.500 euro zou moeten bijtellen (nw.prs. +-35.000,=). Succes in elk geval. Vince
  3. Iemand nog een nette achterlicht (unit) liggen? voor een XJ 1998 (facelift) links / bestuurderszijde voor een plaatje; zie mijn adv. op Marktplaats Bedankt alvast!
  4. Zoals al eerder vermeld: zeker letten op het sneeuwvloksymbool. Want alleen dan heb je een echte winterband, met onder meer een veel zachter compound (rubbermengel). Als er alleen M+S op staat zijn de wintereigenschappen véél minder goed; eigenlijk waardeloos op sneeuw en ijs. En inderdaad worden die banden in Oostenrijk (en Zwitserland) terecht niet als winterband erkend. Ik rijd sinds 2007 (4e winterseizoen dus) op mijn set Dunlops. Profiel is nog ruim voldoende maar ik vind ze toch niet top. Vooral in 2x4 vind ik de tractie vrij matig. Remmen gaat redelijk tot goed (geen ABS). In 4x4 gaat alles beter. Het kan zijn dat de banden wat te oud worden (profiel zegt immers niet alles!) maar ik zal de volgende keer toch iets anders proberen. Op twee (jaja) andere auto's heb ik Conti WinterContact TS830, wat echt perfecte banden zijn. Dat zijn echter wel gewone personenauto's, en de auto/band-combinatie kan per auto verschillen. Beste raad: kies nooit voor zo'n vage Chinese Bamipanganband maar voor een van de bekende topmerken en bel gewoon 2 of 3 bandenboeren in je omgeving, voor een goede prijs. Online banden bestellen kan best (heb ik 1x gedaan) maar je moet natuurlijk wel een garage weten die ze wil monteren. Sommige garage hebben zo de schijt pest aan die onlinebedrijven, dat ze je net willen helpen. Wie het wel doet zal 15 tot 20 euro per wiel voor montage etc. rekenen (voor 4x4 wielen mssch. iets meer). Succes en goede reis.
  5. Uuuuuuuuuuh 'Dogs', bij nader inzien vrees ik dat ik je gevatheid van je vraag niet inzag... Hij was grappig. Maar nogmaals: Vince heeft idd een Diesel en zo kan ik qua naam nog even vooruit. Ik ben geen familie van Rudolf Gelukkig is het nu 1 april en trap ik nooit in 1-aprilgrappen (geloof ik).
  6. Google even op band + type en het woord "test". Er zijn heel wat sites met info over de kwaliteit. Cooper is in elk geval een heel gangbaar 4x4 merk. Let op: laat niemand zich aub nog langer misleiden door het opschrift M(odder)+S(neeuw). Een M+S band is geen winterband. Bij een winterband staat er ALTIJD een sneeuwvloksymbooltje op de wang. Dus: wel "M+S" maar geen sneeuwvlok/ijkristal = geen winterband. (En bijgevolg: wel sneeuwvlok maar geen M+S = wel winterband).) En wat is daar nu zo boeiend aan; M+S en winterbanden hebben immers beide een fiks profiel? Hét verschil zit hem in het compound, de rubbersamenstelling van de band. Het compound van een echte winterband is onder meer veel zachter, waardoor de band ook bij zeer lage temperaturen soepel blijft - en daardoor verbazingwekkend veel beter presteert op koude, gladde ondergrond. De winst in remweg, tractie en stuureigenschappen is al merkbaar bij temperaturen van +7 graden. Sommigen zeggen zelfs vanaf +11. Ollanders die de investering in een setje winterrubbers wegwuiven met het argument "het sneeuwt toch maar een paar dagen per jaar" zijn niet alleen stom; het zijn regelrechte eikels, die mede-schuldig zijn aan de eindeloze verkeerschaos die we afgelopen winter talloze keren hebben meegemaakt! Nog niet overtuigd? . Zoek op YouTube even op "winter tyres" of "winterreifen". Je hebt nog een maand of zeven om te sparen voor een fijn setje maar zorg ervoor dat je ze er begin november onder hebt. De dag na de eerste vlokken (en 685 km file) staat er direct een hele rij Priusrijders bij de bandenboer op de deur te bonken, terwijl jij er rustig en vrolijk langstokkelt...
  7. Thanks Boris. Jij weet er ook geen?
  8. Ik geloof dat we idd flink afdrijven. Met deukendokter bedoelde ik iets als PDR (in het NL's heet dat gewoon uitdeuken zonder spuiten. Alleen bekt UZS niet zo lekker...). De beste deukendrukkers doen trouwens aan Painless Dent Repair. Mijn tandarts helaas niet aan Painless Dental Repair. Sorry. Flauw.
  9. Duh!! Die koerslijst, is die soms ook nog in Belgische franken?! Met alle respect, maar 500 is natuurlijk gel***. Dat levert alleen het leer al op. Feit is dat een 6 maanden oude Hummer tegenwoordig nog niet weg te géven is (terecht) en dat zo'n aardige XJ met 2,5 ton op de teller ook niet veel meer opbrengt. Maar 'alles tussen' de 1.000 en 2.000 voor een behoorlijk onderhouden expl. met leer en LPG lijkt me toch niet raar. Heel jammer is wel dat hij qua bouwjaar kansloos is voor een zzp'er die 'm op de zaak zet en bijtelt tegen marktwaarde (dat geldt tot bj. 1995). Hoe dan ook: goed poetsen, verse APK erop en een beetje mazzel helpen een heleboel.
  10. Tja, ik geloof dat je in Goes woont? Da's toch 400 km retour voor mij. Het gaat me er bovendien om dat ik liever niet moet spuiten. En de kleuren < '97 en 98- verschillen in elk geval. Die van mij heeft kleurcode JN (moss green). p.s. als je inderdaad 'geluiden' hoort dan is de kans vrij groot dat 'ie niet past. Hoe harder het geluid, des te nietter hij past...
  11. Als je mij bedoelt, Res'Dogs: Ja, ik heb een 2.5 TD, '98, groen met. (Nog met een lichtelijk gebobbeld motorkapje; klik hier als je er eentje weet). Het lijkt lastig om zo'n klep te vinden. Denk dat ik 'm maar even naar de deukendokter breng. Spuiten hoeft nl. niet.
  12. . Ik zoek een strakke, (praktisch) roestvrije motorkap voor mijn 1998 Cherokee XJ, kleur groen metallic.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...