Spring naar bijdragen

Motorwissel 2.8L V6


floris t
 Share

Recommended Posts

Even voorstellen, de naam is floris en nieuw alhier.

Bezit een cherokee 2.8l V6, een aantal jaren geleden er toendertijd een nieuw VEGE blok er in laten hangen, en vervolgens kapot slaande spiegelplaat.

Ondanks de nieuwstaat van het blok, ben er een beetje klaar mee, en wil onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om er het 4.0l blok in te laten hangen.

Ondanks zoekpogingen ben ik nog niet veel wijzer geworden op deze site qwa kansen van slagen.

Heb ooit vernomen dat het niet zo simpel zou zijn, er schijnt plaatwerk in het motorcompartiment in de weg te zitten, alsmede de tunnel schijnt een probleem te zijn.

Anaway, wie o wie heeft hier gedegen en deskundige kennis/ervaring mee??

Zou erg blij worden van de ins en outs.

Tevens:is de originele select track versnellingsbak 1 op 1 over te zetten op het 4.0l blok?

Dank voor het meedenken, groet floris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier een stukje uitleg van iemand in Amerika die dat gedaan heeft. Hij had wel een 2.8 automaat en ging naar een handbak.

Er zijn niet veel mensen die deze swap hebben gedaan.

Succes.

i just swapped a 95 4.0 and 5 spd sport into an 86 pioneer that had a 2.8 and auto. you'll need to change the entire wiring harness, swap the steering wheel and column, the gauge clusster, the fire wall will need 3 holes drilled for the clutch master cyl, swap out both driveshafts, swap in the fuel sending unit on the tank, i kept the motor, trannie, tc all togeter when i installed it, its a tight fit. only a few problems w/ my swap

1. neither factory radiator will fit because both years have different core supports. i got one out of a junk yard out of an old subaru, mines 14x29.

2. i had to weld in hood pins

3. the front axle on the 86' was a vacuum disconnect, so i swapped the passenger axle shaft from the 95' and bought the new seal, it works great and its cheaper than buying a 4x4 posi=lock.

4. the transfer case is not in the right place for the stock 86' shift linkage, someone will have to fabricate the mechanism, i've just been pulling the lever under the truck for now! lol

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Boris weet vast wel meer van de specifieke verschillen tussen de vroege "AMC" modellen en de latere Chryslers.

Je zal idd wat moeten aanpassen, maar daar ontkom je meestal niet aan als je naar een ander blok gaat.

Dank voor de reactie/moeite.

zo op het eerste gezicht best wel werk.

Hoe kom ik in contact met deze boris?

groet floris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Hallo Floris,

Ben je al verder in je zoektocht? Heb dezelfde wens om een lijn 6 in een XJ van 1986 te gaan leggen. Volgens USA sites is het te doen. Als je een complete donor XJ hebt kun je de frontbalk (waar de koplampen en radiateur aan hangen) compleet overzetten. Dat is kennelijk het lastigst. Ik zoek Jeepers met ervaring hiermee in nederland; ook omdat het evt. bij APK mss lastig kan worden. Als de apk meester alleen de bougiedoppen telt en niet waar ze zitten is er geen probleem :-). Emissie zal van een 4.0 beter zijn dan de 2.8.

Groet Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tis wel aan te raden om de auto na de verbouwing om te keuren om alle mogelijke verrassingen die achteraf nog kunnen optreden te voorkomen zowel wettelijk als verzekeringstechnisch.

Wat gaat er dan veranderen? op mijn kenteken staan alleen het aantal cilinders en verder niets over de inhoud <_<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat gaat er dan veranderen? op mijn kenteken staan alleen het aantal cilinders en verder niets over de inhoud <_<

Dat heeft te maken met je vermogenstoename. Je gaat namelijk van 115 pk naar 180 pk. Dat is een behoorlijke vermogenstoename en dan zou je conform de regels de wagen opnieuw moeten keuren. Bij een apk zal het geen probleem geven als de wagen gekeurd moet worden. Het blijven nog steeds 6 cilinders. Het probleem zit hem in je verzekering en mogelijke schades bij aanrijdingen. Stel je raakt betrokken bij een ongeluk wat wel of niet jou schuld is en daar komt lichamelijk letsel uit voort bij jou of de inzittenden of tegenpartij. Dan komt de technische politie ter plekke en die gaan alles controleren en bekijken. De kans is dan behoorlijk groot dat ze ook de motor gaan controleren. Als blijkt dat je wagen dan uitgevoerd is met een andere motor en waarbij de vermogenstoename meer bedraagt als 40% kan je in grote problemen geraken waarbij de verzekering ineens schrijft dat zij niet over gaan tot uitkeren omdat dit niet dezelfde wagen technisch gezien is als voorheen. Lees de kleine lettertjes maar van je polis.

Het omkeuren zal absoluut geen problemen geven als alles netjes gedaan is en het zal je tussen de 50 a 75 euro kosten om dit aan te laten passen bij de RDW. Binnen een half uur sta je weer buiten en dan is alles wel legaal.

Tis natuurlijk jouw keuze maar je speelt dan 100% safe als je die 50 a 75 euro meer uitgeeft aan een herkeuring bij de RDW.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag michel en anderen.

excuus, was even een tijdje uit de lucht.

ben er nog steeds niet helemaal over uit, maar naar het zich laat uitzien wordt het nog een hele toer, die zwap.

het is niet alleen een kwestie van het 4.0 l blok in je motorcompartiement te krijgen, met alle plaatwerk aanpassingen van dien, maar ook electrisch schijnt de hele boel aangepast te moeten worden.

eigenlijk blijven voor mij maar 2 optie's over: of het nieuwe 2.8 blok er in laten en mijn euvel gefixt krijgen( kapot springende spiegelplaat), of domweg een 87 /88 tiger

kopen en een beetje plaatselijk carroserieplaatwerk van de onderzijde nader gaan "bekijken".

het liefst kies ik voor een kenner van dit type cherokee met bijbehorende motoruitvoering, om de boel weer rijdend te krijgen.

het vermogensverlies tov het 6 in lijn blok neem ik dan voor lief.

groet floris

nb: idd: in je deel 1 staan alleen het aantal cilinders, niet in welke vorm ze zijn opgesteld.

geloof me, de gemmidelde apk keurmeester weet echt niet dat de cherokee tot 86 een V blok had, en daarna een lijnblok.

die kijken gewoon naar het aantal cilinders, en daarmee is de kous af.

bewerkt door floris t
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...