Spring naar bijdragen

4X4 Weigert Functie


fvaneck
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Sinds 1 jaar in het trotse bezit van een Cherokee'86 met V6 2.8 blok (automaat). Met de huidige sneeuwval wilde ik de 4x4 inschakelen, heb met de bak in drive de tussenbak naar 4H gezet. Dit gaat prima (geeft hij ook netjes aan op het dashboard dmv 4WD lampje). Echter.... alleen de achterwielen geven gehoor, voorwielen worden niet aangedreven.

Ik heb op zeer lage snelheid geprobeerd naar N te schakelen en vervolgens naar 4L maar ik kwam niet in N. Uiteraard al het bovenstaande in een spekglad en dik pak sneeuw gedaan om beschadiging aan het systeem te voorkomen. WAT GAAT ER MIS??

Fotootje in de bijlage, ik hoop dat ik snel weer de sneeuw in kan met een werkende 4x4. Alvast bedankt, Frank

post-4813-0-71733100-1292598848_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

voordat je naar neutraal schakelt moet je de handle iets naar rechts duwen..

(zit er eigenlijk een vacuumswitch op een vooras uit '86?)

Dat kan hij zelf heel snel controleren: loopt er een vacuumslang naar de vooras? (niet de ontluchtingsslang die naar het dig loopt!)

Zo ja, dan is de kans groot dat de vacuumschakelaar is vastgevroren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of er vacuum op de vooras zit kun je zien aan een verdikking op de vooras achter het rechter voorwiel, hier zouden 2 vacuumslangetjes op aangesloten moeten zijn. Ook als deze los of vergaan zijn kan het zijn dat hij de vooras niet inschakeld. Je kunt dit vaststellen door de auto even goed op bokken te zetten en dan met ingeschakelde 4wd onder de auto te kijken. draait de aandrijfas wel en de wielen niet dan zit de fout in de vacuumaansluitingen of minder waarschijnlijk in het schakelmechaniek wat door de vacuum bedient word.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dit model heeft de vacuum geschakelde vooras.

Maar je moet in ieder geval niet in de drive gaan schakelen met je tussenbak.

al rollende (tot 80km/pu mogelijk) in de NEUTRAAL, en dan pas je tussenbak schakelen.

anders zal er een hoop gekraak aan te pas komen.

maar je vacuumleiding van je vooras kan ook gewoon kapot zijn.

bij mij waren allerlei vacuum slangetjes uitgedroogd en geknakt, doorgesleten of wat dan ook.

dus even eronder gaan liggen en slangen nakijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mede-jeepers,

Wat een TOPforum!! Bedankt voor alle adviezen, ik denk idd dat het vacuum-systeem niet helemaal doet wat het moet doen. Ik had de auto nog niet in 4x4 behalve dat in de L4 er een hoge giertoon bijkomt alsof er iets begint mee te draaien (in H4 veranderd er voor mijn gevoel weinig). Kan het dat de L4 wel werkt maar H4 niet?? Lijkt mij niet namelijk....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...