Spring naar bijdragen

4H / 4L Fulltime En Parttime Voor 2.5I


Skamoto
 Share

Recommended Posts

Is er een overzicht voor "dummy" mbt 4H/4L Fulltime en Parttime

Diverse fora en inet pages afgezocht maar wat zijn de feiten?

Mijn 1999 2.5I Cherokee XJ handgeschakend heeft:

2H

4H

N

4L

Wat zijn nu de feiten over deze standen mbt functie en snelheid en hoe over te schakelen.

Mijn idee:

- 2H: Al het dagelijkse werk tijdens droog weer en regen

- 4H: Al het dagelijkse werk bij los terrein, sneeuw, winters weer tot een snelheid van 80km/u? ook bij regen/natwegdek? Schade bij snelheden boven de 80 km/u?

- N: Bij een automaat de sleep versnelling, maar ook bij een hand geschakeldde bak?

- 4L: Alleen bij los terrein, sneeuw ijs tot 50km/u

- Overshakelen: 2H -> 4H en 4H -> 2H kan onder het rijden tot 65km/u?

- Overschakelen van 4H -> N -> 4L bij stilstand?

Verder wordt er op diverse fora ook fulltime en partime genoemd, volgens mij is dat niet van toepassing op mijn 2.5i uitvoering endus wat verwarrend.

Wie vult mij aan/corrigeert?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nog ter aanvulling:

Parttime standen zijn lage snelheid standen. Ze verhogen de terrein vaardigheid maar beperken de bestuurbaarheid. Met hogere snelheid in 4h parttime rijden is niet aan te raden ivm het onvoorspelbare weggedrag en de hogere spanningen in de aandrijflijn.

Wil je een 4wd optie hebben die de rijveiligheid verhoogd dan moet je aan een 4 fulltime.

De tussenbak zit achter je versnellingsbak dus bij slepen de t-bak in N of 2h

En natuurlijk de handbak in N (zeker als de t-bak in 2h staat)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

aanvulling 2:

Schakelen van 2H naar 4H en vice versa kan gewoon rijdend, ('on the fly' )

In principe zit er geen maximum snelheid aan, maar als je twijfelt om naar 4wd te gaan rij je toch nooit hard.

Schakelen van 4H via N naar 4L gaat het beste rollend. (max 3 km/u)

4wd met jouw tussenbak altijd gebruiken op losse ondergrond of met sneeuw en ijs. Niet op verharde wegen, ook niet met regen..

Op een gegeven moment voel je wel wanneer het kan om over te schakelen naar 4wd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn dit topic. Ik vroeg me hetzelfde af over mijn 2,5 xj. Nou heb ik alleen nog een aanvullende vraag, als je hem in 4H of 4L zet zit er dan automatisch een differentieelslot / sper op?

aanvulling 2:

Schakelen van 2H naar 4H en vice versa kan gewoon rijdend, ('on the fly' )

In principe zit er geen maximum snelheid aan, maar als je twijfelt om naar 4wd te gaan rij je toch nooit hard.

Schakelen van 4H via N naar 4L gaat het beste rollend. (max 3 km/u)

4wd met jouw tussenbak altijd gebruiken op losse ondergrond of met sneeuw en ijs. Niet op verharde wegen, ook niet met regen..

Op een gegeven moment voel je wel wanneer het kan om over te schakelen naar 4wd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In parttime 4h en 4l spert de tussenbak (vaste verbinding tussen voor en achteras)

De diffs blijven open. Bij veel achterassen zit een limited slip ingebouwd , dit geeft een beperte lock. Deze werkt altijd. (en als je bij het uit een bocht accelereren steeds achterste voren staat werkt hij niet meer)

bewerkt door ruudvd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Als ik op nat & glad wegdek een scherpe bocht neem,dan breekt mijn achterste ook uit! Is mijn LSD dan stuk,of heb ik gewoon te weinig gewicht in de koffer :blink: Rij met Cherokee Sport XJ 2.5 D (VM motor) bj:2000

Als je op nat en glad wegdek een scherpe bocht neemt breekt zelfs een tank uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...