Skamoto Geplaatst December 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 9, 2010 Is er een overzicht voor "dummy" mbt 4H/4L Fulltime en Parttime Diverse fora en inet pages afgezocht maar wat zijn de feiten? Mijn 1999 2.5I Cherokee XJ handgeschakend heeft: 2H 4H N 4L Wat zijn nu de feiten over deze standen mbt functie en snelheid en hoe over te schakelen. Mijn idee: - 2H: Al het dagelijkse werk tijdens droog weer en regen - 4H: Al het dagelijkse werk bij los terrein, sneeuw, winters weer tot een snelheid van 80km/u? ook bij regen/natwegdek? Schade bij snelheden boven de 80 km/u? - N: Bij een automaat de sleep versnelling, maar ook bij een hand geschakeldde bak? - 4L: Alleen bij los terrein, sneeuw ijs tot 50km/u - Overshakelen: 2H -> 4H en 4H -> 2H kan onder het rijden tot 65km/u? - Overschakelen van 4H -> N -> 4L bij stilstand? Verder wordt er op diverse fora ook fulltime en partime genoemd, volgens mij is dat niet van toepassing op mijn 2.5i uitvoering endus wat verwarrend. Wie vult mij aan/corrigeert? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cherokee_Chris Geplaatst December 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 9, 2010 Parttime 4H=alleen op losse ondergrond(in principe geen max snelheid volgens mij) Fulltime 4H=op alle ondergronden,(maar die heb jij niet) Schakelen 2H>4h:Bijna stilstaan, rollen. Schakelen 4H>N>4L:Stilstaan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst December 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 9, 2010 nog ter aanvulling: Parttime standen zijn lage snelheid standen. Ze verhogen de terrein vaardigheid maar beperken de bestuurbaarheid. Met hogere snelheid in 4h parttime rijden is niet aan te raden ivm het onvoorspelbare weggedrag en de hogere spanningen in de aandrijflijn. Wil je een 4wd optie hebben die de rijveiligheid verhoogd dan moet je aan een 4 fulltime. De tussenbak zit achter je versnellingsbak dus bij slepen de t-bak in N of 2h En natuurlijk de handbak in N (zeker als de t-bak in 2h staat) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst December 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 9, 2010 aanvulling 2: Schakelen van 2H naar 4H en vice versa kan gewoon rijdend, ('on the fly' ) In principe zit er geen maximum snelheid aan, maar als je twijfelt om naar 4wd te gaan rij je toch nooit hard. Schakelen van 4H via N naar 4L gaat het beste rollend. (max 3 km/u) 4wd met jouw tussenbak altijd gebruiken op losse ondergrond of met sneeuw en ijs. Niet op verharde wegen, ook niet met regen.. Op een gegeven moment voel je wel wanneer het kan om over te schakelen naar 4wd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cherokee'94 Geplaatst December 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 9, 2010 Fijn dit topic. Ik vroeg me hetzelfde af over mijn 2,5 xj. Nou heb ik alleen nog een aanvullende vraag, als je hem in 4H of 4L zet zit er dan automatisch een differentieelslot / sper op? aanvulling 2: Schakelen van 2H naar 4H en vice versa kan gewoon rijdend, ('on the fly' ) In principe zit er geen maximum snelheid aan, maar als je twijfelt om naar 4wd te gaan rij je toch nooit hard. Schakelen van 4H via N naar 4L gaat het beste rollend. (max 3 km/u) 4wd met jouw tussenbak altijd gebruiken op losse ondergrond of met sneeuw en ijs. Niet op verharde wegen, ook niet met regen.. Op een gegeven moment voel je wel wanneer het kan om over te schakelen naar 4wd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst December 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 9, 2010 (bewerkt) In parttime 4h en 4l spert de tussenbak (vaste verbinding tussen voor en achteras) De diffs blijven open. Bij veel achterassen zit een limited slip ingebouwd , dit geeft een beperte lock. Deze werkt altijd. (en als je bij het uit een bocht accelereren steeds achterste voren staat werkt hij niet meer) December 9, 2010 bewerkt door ruudvd Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cherokee'94 Geplaatst December 10, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 10, 2010 Okee, is me dat ook eens duidelijk. En hoe zit het dan met een differentieelslot? Volgens mij heb ik hier wel eens gelezen dat mensen een diff slot in hun cherokee hebben. Is dat dan zelf ingebouwd of een ander / luxer type? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst December 10, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 10, 2010 Een diff locker kan je later inbouwen. (niet std) dit is alleen nuttig voor de gevorderde terreinrijder. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cherokee'94 Geplaatst December 10, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 10, 2010 Okee duidelijk, thanx Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dennis1968 Geplaatst December 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 25, 2010 Als ik op nat & glad wegdek een scherpe bocht neem,dan breekt mijn achterste ook uit! Is mijn LSD dan stuk,of heb ik gewoon te weinig gewicht in de koffer Rij met Cherokee Sport XJ 2.5 D (VM motor) bj:2000 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst December 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 25, 2010 Als ik op nat & glad wegdek een scherpe bocht neem,dan breekt mijn achterste ook uit! Is mijn LSD dan stuk,of heb ik gewoon te weinig gewicht in de koffer Rij met Cherokee Sport XJ 2.5 D (VM motor) bj:2000 Als je op nat en glad wegdek een scherpe bocht neemt breekt zelfs een tank uit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rodilito Geplaatst December 26, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 26, 2010 De 80KM bij 4H lees ik wel vaker op dit forum, echter vorige week heb ik veelvuldig met 4H gereden (XJ 90) en bij 60km voelde/hoorde ik een dikke bons vanuit mijn voor as. Bij hogere snelheden dus echt naar de 2wd (bij mij dan) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.