Spring naar bijdragen

Klapperen Voorwielen


slex
 Share

Recommended Posts

Ik twijfel een beetje over de schokdempers voor.

Als ik een drempel neem dan rammelen de voorwielen als of ze los zitten.

Moeten de schokbrekers worden vervangen?

Heb ook ergens gelezen dat het kan komen door versleten stuurstang rubbers....?

Iemand met dezelfde ervaring?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Versleten rubbers zorgen voor wat wiebbel-wobbel gedoe tijdens het rijden, maar als je echt speling voelt op stuur en wielen denk ik eerder aan speling op de kogelgewrichten van je stuurinrichting.

Dit kan zowel op de stuurstang of de spoorstang zijn en ook op de as die op de pitmanarm van je stuurhuis zit.

Best even op de brug zetten en alles controleren op speling, vooraleer je naast de weg belandt.... <_<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Versleten rubbers zorgen voor wat wiebbel-wobbel gedoe tijdens het rijden, maar als je echt speling voelt op stuur en wielen denk ik eerder aan speling op de kogelgewrichten van je stuurinrichting.

Dit kan zowel op de stuurstang of de spoorstang zijn en ook op de as die op de pitmanarm van je stuurhuis zit.

Best even op de brug zetten en alles controleren op speling, vooraleer je naast de weg belandt.... <_<

Ik voel verder tijdens het sturen helemaal geen speling.

Het is meer dat ik een soort rammel voelt als ik van de drempel rij als of de wielen een stukje naar beneden valen voordat de rest van de wagen volgt..

lastig omschrijven ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stuurdemper en stuurbekrachtiging zorgen er voor dat je van dat soort zaken weinig in het stuur voelt. Als ik jou was zou ik toch maar (laten) kijken naar genoemde zaken. Schokdempers is natuurlijk ook mogelijk, maar in het algemeen veroorzaakt dat alleen maar deining als ze goed vast zitten......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

slex

het kan goed zijn dat er speling is ontstaan tussen je demper en de body boven de schokdemper. Dit ontstaat als het stootrubber boven, tussen de demper en de body is uitgedroogd.

je kunt dit oa kontroleren door de demper aan het bovenste deel , binnen de wielkas, vast te pakken en op en neer te bewegen (axiaal).

Er aan schudden ,radiaal, laat dan meestal ook een rammel horen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

slex

Controleer eerst eens of het echt speling op de schokdempers is.

Als je de constructie bekijkt zie je dat de demper aan de bovenzijde met een draadeinde door de body steekt. Vanuit de motorruimte is deze vastgezet met een moer. Deze moer kan je nog wat aandraaien, dat kan net genoeg zijn.

Gaat dit niet meer, dan deze moer losdraaien( houdt de bovenkant van de demper vast en gebruik veel wd40)

Als de moer er af is kan je de demper naar beneden bewegen totdat hij uit de body is. Je hebt nu de mogelijkheid om het rubber te vervangen.

Plaats er evt een dikke ring tussen zodat het steunpunt wat robuuster wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

slex

Controleer eerst eens of het echt speling op de schokdempers is.

Als je de constructie bekijkt zie je dat de demper aan de bovenzijde met een draadeinde door de body steekt. Vanuit de motorruimte is deze vastgezet met een moer. Deze moer kan je nog wat aandraaien, dat kan net genoeg zijn.

Gaat dit niet meer, dan deze moer losdraaien( houdt de bovenkant van de demper vast en gebruik veel wd40)

Als de moer er af is kan je de demper naar beneden bewegen totdat hij uit de body is. Je hebt nu de mogelijkheid om het rubber te vervangen.

Plaats er evt een dikke ring tussen zodat het steunpunt wat robuuster wordt.

Ruud,

Heb het weekend de schokdempers gecontroleerd. voel echter geen speling als ik er aan trek.

Kan dat door het gewicht vd auto komen?

Kan ik ongestraft de moer aandraaien om te testen of dat effect heeft?

bewerkt door slex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een vraag.

Tijdens het controleren vd schokdemper zag ik dat er in de spiraal veer een soort staaf zit met aan de onderkant een rubber.

Deze rubber is aan de linker voorkant verdwenen. kan dit een oorzaak zijn van het klapperen?

Nee, denk het niet, dit rubber is de bumpstop, die raak je alleen met volledig inveren. Heb je echt álle delen van de wielophanging al gecontroleerd op speling? Fusee's, wiellagers, stuurkogels, stuurhuisbevestiging, zelfs de bouten van je controlarmen en een dozijn andere oorzaken zijn denkbaar.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, denk het niet, dit rubber is de bumpstop, die raak je alleen met volledig inveren. Heb je echt álle delen van de wielophanging al gecontroleerd op speling? Fusee's, wiellagers, stuurkogels, stuurhuisbevestiging, zelfs de bouten van je controlarmen en een dozijn andere oorzaken zijn denkbaar.......

Ik weet niet welk type stabilisator stangetjes je hebt; bij onze GC uit '96 zitten diemeteen kogelgewricht aan de bovenkant.

Ook wij hadden een klapperende voortrein. Op het eerste oog niets aan te zien maar op het kogelgewrichtje aan 1 kant zat een flinke speling.

Vervangen; weg klapperen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...