slex Geplaatst November 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 16, 2010 Ik twijfel een beetje over de schokdempers voor. Als ik een drempel neem dan rammelen de voorwielen als of ze los zitten. Moeten de schokbrekers worden vervangen? Heb ook ergens gelezen dat het kan komen door versleten stuurstang rubbers....? Iemand met dezelfde ervaring? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst November 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 16, 2010 Versleten rubbers zorgen voor wat wiebbel-wobbel gedoe tijdens het rijden, maar als je echt speling voelt op stuur en wielen denk ik eerder aan speling op de kogelgewrichten van je stuurinrichting. Dit kan zowel op de stuurstang of de spoorstang zijn en ook op de as die op de pitmanarm van je stuurhuis zit. Best even op de brug zetten en alles controleren op speling, vooraleer je naast de weg belandt.... <_< Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
slex Geplaatst November 16, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 16, 2010 Versleten rubbers zorgen voor wat wiebbel-wobbel gedoe tijdens het rijden, maar als je echt speling voelt op stuur en wielen denk ik eerder aan speling op de kogelgewrichten van je stuurinrichting. Dit kan zowel op de stuurstang of de spoorstang zijn en ook op de as die op de pitmanarm van je stuurhuis zit. Best even op de brug zetten en alles controleren op speling, vooraleer je naast de weg belandt.... <_< Ik voel verder tijdens het sturen helemaal geen speling. Het is meer dat ik een soort rammel voelt als ik van de drempel rij als of de wielen een stukje naar beneden valen voordat de rest van de wagen volgt.. lastig omschrijven ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst November 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 16, 2010 Stuurdemper en stuurbekrachtiging zorgen er voor dat je van dat soort zaken weinig in het stuur voelt. Als ik jou was zou ik toch maar (laten) kijken naar genoemde zaken. Schokdempers is natuurlijk ook mogelijk, maar in het algemeen veroorzaakt dat alleen maar deining als ze goed vast zitten...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst November 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 16, 2010 slex het kan goed zijn dat er speling is ontstaan tussen je demper en de body boven de schokdemper. Dit ontstaat als het stootrubber boven, tussen de demper en de body is uitgedroogd. je kunt dit oa kontroleren door de demper aan het bovenste deel , binnen de wielkas, vast te pakken en op en neer te bewegen (axiaal). Er aan schudden ,radiaal, laat dan meestal ook een rammel horen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
slex Geplaatst November 17, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 17, 2010 Dank Ruud ik vermoed idd dat het de stoot rubbers zijn. Enig idee of dat makkelijk zelf te vervangen is? Ben niet echt een techneut.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst November 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 17, 2010 slex Controleer eerst eens of het echt speling op de schokdempers is. Als je de constructie bekijkt zie je dat de demper aan de bovenzijde met een draadeinde door de body steekt. Vanuit de motorruimte is deze vastgezet met een moer. Deze moer kan je nog wat aandraaien, dat kan net genoeg zijn. Gaat dit niet meer, dan deze moer losdraaien( houdt de bovenkant van de demper vast en gebruik veel wd40) Als de moer er af is kan je de demper naar beneden bewegen totdat hij uit de body is. Je hebt nu de mogelijkheid om het rubber te vervangen. Plaats er evt een dikke ring tussen zodat het steunpunt wat robuuster wordt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst November 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 17, 2010 Mocht je rubbers , schokbrekers nodig hebben ik heb (bijna) alles op voorraad liggen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
slex Geplaatst November 22, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2010 (bewerkt) slex Controleer eerst eens of het echt speling op de schokdempers is. Als je de constructie bekijkt zie je dat de demper aan de bovenzijde met een draadeinde door de body steekt. Vanuit de motorruimte is deze vastgezet met een moer. Deze moer kan je nog wat aandraaien, dat kan net genoeg zijn. Gaat dit niet meer, dan deze moer losdraaien( houdt de bovenkant van de demper vast en gebruik veel wd40) Als de moer er af is kan je de demper naar beneden bewegen totdat hij uit de body is. Je hebt nu de mogelijkheid om het rubber te vervangen. Plaats er evt een dikke ring tussen zodat het steunpunt wat robuuster wordt. Ruud, Heb het weekend de schokdempers gecontroleerd. voel echter geen speling als ik er aan trek. Kan dat door het gewicht vd auto komen? Kan ik ongestraft de moer aandraaien om te testen of dat effect heeft? November 22, 2010 bewerkt door slex Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
slex Geplaatst November 22, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2010 Nog een vraag. Tijdens het controleren vd schokdemper zag ik dat er in de spiraal veer een soort staaf zit met aan de onderkant een rubber. Deze rubber is aan de linker voorkant verdwenen. kan dit een oorzaak zijn van het klapperen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
slex Geplaatst November 22, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2010 Mocht je rubbers , schokbrekers nodig hebben ik heb (bijna) alles op voorraad liggen. Dank voor je reaktie. ben nog bezig met de diagnose maar mocht ik iets nodig hebben klop ik zeker bij je aan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst November 22, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2010 Nog een vraag. Tijdens het controleren vd schokdemper zag ik dat er in de spiraal veer een soort staaf zit met aan de onderkant een rubber. Deze rubber is aan de linker voorkant verdwenen. kan dit een oorzaak zijn van het klapperen? Nee, denk het niet, dit rubber is de bumpstop, die raak je alleen met volledig inveren. Heb je echt álle delen van de wielophanging al gecontroleerd op speling? Fusee's, wiellagers, stuurkogels, stuurhuisbevestiging, zelfs de bouten van je controlarmen en een dozijn andere oorzaken zijn denkbaar....... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst November 22, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2010 Nee, denk het niet, dit rubber is de bumpstop, die raak je alleen met volledig inveren. Heb je echt álle delen van de wielophanging al gecontroleerd op speling? Fusee's, wiellagers, stuurkogels, stuurhuisbevestiging, zelfs de bouten van je controlarmen en een dozijn andere oorzaken zijn denkbaar....... Ik weet niet welk type stabilisator stangetjes je hebt; bij onze GC uit '96 zitten diemeteen kogelgewricht aan de bovenkant. Ook wij hadden een klapperende voortrein. Op het eerste oog niets aan te zien maar op het kogelgewrichtje aan 1 kant zat een flinke speling. Vervangen; weg klapperen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.