Spring naar bijdragen

Autoambulance aanpassen


Recommended Posts

Zet er ook een paar sterke ogen op en verstevig het gegalvaniseerde ijzer waar de ogen bevestigd zitten. Wij hebben ook een tweetal van die karren lopen en de ogen waaraan wij sjorren hebben wij al verstevigd maar dan nog gaan ze vervormen als we met 2000 kilo op pad gaan. Gelukkig hebben we pas 1 keer een lading verloren. De ogen waren toen compleet van het gegalvaniseerde ijzer afgescheurd. Sindsdien zitten er wat extra dikke strippen tegenaan om het heel te houden.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

....jeep vastzetten met spanbanden om de banden(gele lijn), moet uiteraard midden over de band lopen:whistle:

Ik weet het niet, die spanband over de band. Ik zie het wel vaker, maar ik heb er nooit een lekker gevoel bij.

Zeker in dit geval zou ik er ook nog spanbanden bij doen om het chassis vast te zetten (kruislings)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wanneer je de banden alleen vastzet en niet het chassis kan de wagen gaan hobbelen.Dit is niet lekker wanneer je bv een afdaling hebt waar wat hobbels inzitten.

Ik ga evenals EJG voor ook het chassis vast te zetten(kruislings).Eigenlijk hoor je de wagen in de veren te trekken maar dat zal met onze jeeps niet eenvoudig zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.....Eigenlijk hoor je de wagen in de veren te trekken maar dat zal met onze jeeps niet eenvoudig zijn.

Klein beetje off topic..

Daar had ik laatst met iemand een discussie over. Zelf doe ik dat ook (banden en in de veren), maar als je kijkt naar het gewone autotransport zie je dat ze het daar nooit doen. Sommigen zeggen ook dat het slecht is voor de veren.

Voor mijn eigen gevoel heb ik het maar liever goed stevig staan, dus ik blijf het doen op mijn manier ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet het niet, die spanband over de band. Ik zie het wel vaker, maar ik heb er nooit een lekker gevoel bij.

Zeker in dit geval zou ik er ook nog spanbanden bij doen om het chassis vast te zetten (kruislings)

Mooiste is natuurlijk de velgen vastzetten. Heb je geen last van in en uitgaande veerwegen of het bewegen van het chassis. Helaas gaat dat bij veel velgen niet op. Bij mijn stalen velgen gaat het wel.

Mijn oude cherokee was niet vast te zetten met spanbanden kruislings. Hij bleef altijd nog iets in en uitveren met die lange veerweg dus na tientallen km kon je weer opnieuw beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Persoonlijk vind ik het ook fijner rijden als de auto kan veren op de aanhanger.

Als de zaak gaat hobbelen is er meestal wat anders aan de hand.

riemen over de banden is prima oplossing alleen is opspannen niet zo een voudig, er moeten 3 inhaak plaatsen zijn.

2 bij het wiel en 1 voor de spanner.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou de aanhangwagen wel iets breder maken zodat je banden volledig op het vlak staan.

Een overijverige diender(nee niet Herman) zou je zo aan houden,en dat is niet waar je op zit te wachten.

Dacht dat je lading per kant 20 cm mocht uitsteken, wellicht dat Herman hier iest zinnigs over kan zeggen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De maximale breedte die in Nederland geldt voor aanhangwagens (inclusief de lading) is 2.55 meter.

De aanhangwagen hierboven genoemd is natuurlijk minder breed als 2.55 meter. Is de aanhangwagen dus bijvoorbeeld 1.80 meter breed. Mag je aan beide zijden maximaal 20 cm uitsteken. Dus dan mag de jeep niet breder zijn als 2.20 meter. Spiegels moeten natuurlijk ook meegerekend worden en dat vergeten veel mensen vaak en niet alleen de personen die het vervoer doen. Ook de ambtenaren die controleren hebben al die regels niet goed op een rijtje staan.

Kwestie van even nameten.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spanband over de wielen is veilig genoeg, je zal 'm niet verliezen op deze manier. Alle bergers zetten de auto's zo vast. Maar deze rijden niet met een "lichte" aanhanger.

Verschil is dat het eigen gewicht van een bergingswagen vele malen groter is als een aanhanger. Als je Jeep gaat schommelen, en in cadans komt een gelijke of tegengestelde veer-beweging van de aanhanger, ben je zuur.

Beter is de jeep aan het chassis te vast te zetten en in de veren te trekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren,

Waar blijven die opmerkingen over het aanpassen van de aanhanger?

Ik begin zelf aan mijn eigen oplossing te twijfelen, wanneer ik 2 van die "bakken" zou maken waar voor en achteras instaan moet je altijd met de voorwielen door de achterste bak heen terwijl je achteras nog op de oprijplaten staat, hij hoeft dan maar een beetje te slippen en glijdt van de oprijplaten af:wacko:

Ik denk dat ik hem maar met het hoekijzer gewoon breder ga maken(opstaande rand omhoog), met nog wel één dwars ijzer voor de voorwielen door.

Wat betreft het vastzetten hoor ik twee veschillende verhalen, maar op een redelijk smalle aanhanger met een laag eigen gewicht zal het raadzaaam zijn om de jeep strak in de veren te trekken zodat aanhanger en jeep één geheel vormen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren,

Waar blijven die opmerkingen over het aanpassen van de aanhanger?

Het in de veren trekken lijkt me nou niet het makkelijkste

Is het niet een idee om slechts 1 bak aan de voorkant te maken waar je met de wielen inrijd?Vervolgens met spanners aan de sleepogen in de veren trekken?

Weet dat mijn schoonvader dat zo deed met de stockcar.Natuurlijk heb je zwaardere spanners nodig maar gaat om het idee.

:blink:

post-5029-12873037878352_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren,

Waar blijven die opmerkingen over het aanpassen van de aanhanger?

Ik begin zelf aan mijn eigen oplossing te twijfelen, wanneer ik 2 van die "bakken" zou maken waar voor en achteras instaan moet je altijd met de voorwielen door de achterste bak heen terwijl je achteras nog op de oprijplaten staat, hij hoeft dan maar een beetje te slippen en glijdt van de oprijplaten af:wacko:

Ik denk dat ik hem maar met het hoekijzer gewoon breder ga maken(opstaande rand omhoog), met nog wel één dwars ijzer voor de voorwielen door.

Wat betreft het vastzetten hoor ik twee veschillende verhalen, maar op een redelijk smalle aanhanger met een laag eigen gewicht zal het raadzaaam zijn om de jeep strak in de veren te trekken zodat aanhanger en jeep één geheel vormen

dat van die verlaagde bakken is wel een goed punt(lager zwaartepunt) en als je de achterste voorbij bent met de voorwielen kun je die even dicht leggen met een passende plaat op die bakken

alleen als ik de foto bekijk komen je wielen van de jeep ongeveer boven de wielen van de aanhanger uit,of heb je daar genoeg ruimte voor over?

en als je de jeep op de aanhanger lier gaat dit rustig en gecontroleerder en heb je minder kans op glijden lijkt mij.

ik kies ook om de jeep in de veren te trekken vanwegen het schommelen en deinen tegen te gaan .succes met je verbouwing mvg.de steen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren,

Waar blijven die opmerkingen over het aanpassen van de aanhanger?

Ik begin zelf aan mijn eigen oplossing te twijfelen, wanneer ik 2 van die "bakken" zou maken waar voor en achteras instaan moet je altijd met de voorwielen door de achterste bak heen terwijl je achteras nog op de oprijplaten staat, hij hoeft dan maar een beetje te slippen en glijdt van de oprijplaten af:wacko:

Ik denk dat ik hem maar met het hoekijzer gewoon breder ga maken(opstaande rand omhoog), met nog wel één dwars ijzer voor de voorwielen door.

Wat betreft het vastzetten hoor ik twee veschillende verhalen, maar op een redelijk smalle aanhanger met een laag eigen gewicht zal het raadzaaam zijn om de jeep strak in de veren te trekken zodat aanhanger en jeep één geheel vormen

Mij lijkt het eenvoudigste de kar aan beide kanten over de gehele lengte verbreden met een kokerprofiel, deze kan je bv met 4 bouten vastzetten tegen bestaanden kokers. Dit is makkelijker te maken dan per wiel een verbreding.

En dan ook het idee van Otto 2 kokers langs binnenkant van banden is ook eenvoudig en geeft een zelfe resultaat als opstaande rand langs de buitenkant zonder dat de kar nog breder wordt.

Ivo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik trek mijn jeep ook altijd met 4 spanbanden vast, 2 kruislings aan iedere kant. hierbij trek ik de jeep in de veren. heb in het verleden de banden vast gezet maar vondt dit niet fijn rijden.

mijn idee is zijkant verbreden en zoals otto zegt 2 balken in het midden. Hierop een aantal ogen om de jeep vast te zetten, 2 spanbanden (links en rechts) van de achterkant van de jeep naar de voorzijde van de aanhanger en 2 spanbanden van de voorzijde van de jeep naar de achterzijde van de aanhanger.

jeep kan dan niet naar voren of naar achter en door de balken aan de binnenzijde van de banden niet zijdelings bewegen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zat zelf aan zoiets(zie foto) te denken, alles gemaakt van hoekijzer 80x80 en met een paar bouten vastzetten(rode punten), jeep vastzetten met spanbanden om de banden(gele lijn), moet uiteraard midden over de band lopen:whistle:

GroteFoto-DXJ3V84H.jpg

Zat net even goed naar de tekening op de foto te kijken.......

Als je gebruik maakt van de kokers aan de zijkanten, die waar normaal de zijborden instaan. Als in de kokers een kleinere koker zet en hieraan de hoeklijn last (met flens omhoog) heb je een afneembare verbreding en gelijk een opstaande rand. Je boort of snijd in de rand wat gaten op de juiste plaats en je hebt gelijk een stevig oog voor de sjorbanden. Je moet de kokers wel wat langer doorsteken om ze aan de onderzijde te borgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik praat nu even in vrachtwagentermen maar als wij een aanhangwagen kopen waar wij machines op gaan vervoeren die breder zijn als de aanhangwagen worden de zijkanten van de aanhangwagens extra verstevigd. De kokers aan de zijkanten zijn dan bijna massief omdat er zoveel meer druk op komt te staan als normaal. De kracht van een standaard aanhangwagen is het totale plaatje. Als je dingen gaat vervoeren die hoofdzakelijk op de buitenkant drukken komen er hele andere krachten op te staan. Daar zal je nog niet zoveel last mee hebben als de aanhangwagen stil staat en je gaat de machine erop zetten. Die krachten nemen wel toe als je straks 80 km per uur rijdt en bochten ga nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren bedankt voor alle reacties.

Ik ga alle tips meenemen, op de zijkanten komen nog 2 kokers tussen de voorste en achterste koker, aan de binnenkant worden deze ook gesteund. Hierop komt dan het hoekijzer met de gaten zoals Ab ook al aangaf, Voor de voorwielen door wil ik dan nog wel een dwarsbalk waartegen je de jeep in de veren trekt, vervolgens achter links en rechts de jeep nog in de veren trekken aan het chassis, lijkt mij dat er dan niet veel meer kan gebeuren.

@menno, met een gewoon tandemas onderstel is dat inderdaad het geval, dit valt mee met een schamelwagen mee, je rijd niet met beide wielen tegelijk door hetzelfde gat, combinatie is veilig en voldoet aan de wet, maar is er geen waar je jan en alleman mee op pad stuurt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...