Spring naar bijdragen

Tik in de motor, 4.0L


Recommended Posts

Mijn katalysator was kapot, ik kwam daar achter toen de motor in 1 keer slecht ging lopen... op de snelweg kon ik in 1 keer geen toeren meer maken en liep die onregelmatig.

Had de ANWB laten komen maar volgens hem was er niks aan de hand en heeft de codes verwijdert die er toen verschenen. De motor liep na het werk van die dag ook weer normaal.

Nu heb ik de nieuwe KAT er net onder gezet en kom ik er achter dat er een tik in de motor zit.

Nu denk ik dat het een klep is?, die omdat de tik een grotere frequentie krijgt als de motor meer toeren gaat maken.

Kan het zijn dat de er een klep krom is? omdat ik denk dat de motor onregelmatig is gaan lopen omdat er stuk van de KAT vast kwam te zitten in de uitlaat en de uitlaat gassen terug heeft geduwt in de cilinder.

heb er een filmpje van gemaakt.

en geluid van de uitlaat.

ben bang dat het geen klein probleem is:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stuk vacuum slang nemen, een eind tegen je oor houden en met het andere einde luisteren blangs het uitlaat spruit stuk kun je heel goed lekkages van het spruitstuk mee localiseren. een hydraulische stoter die begint te tikken komt ook redelijk veel voor. Als je een klep krom zou hebben dat zou je een misfire code hebben en een check engine light dat aan is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had Ad even gebelt en die zei dat eventuele Flush voor de motor wel zou helpen.

de Nieuwe KAT zit er onder maar daar zit het probleem niet.... alles is perfect dicht, ben alles na gegaan met een slangentje(wat erg goed helpt)

Ga morgen de motor door spoelen met die flush(Motor reiniging), ik doe dit morgen omdat je hierbij ook olie moet verversen en de filter. maar ik heb het gereedschap deel niet om die filter los te maken. Die haal ik morgen op bij Dezperado, die is morgen weer thuis.

Heb met de auto een stuk gereden om alle spullen op te halen voor olie verversing en soms voelde je ook echt schokken tijdens het rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beetje atf in de olie helpt som voor een klep stoter die tikt. een tikkende klep stoter zoe de motor niet slecht laten lopen, of in andere woorden het is niet het einde van de wereld. Als het niet te luid is jan de Jeep er oud mee worden.

ATF in de olie?

wat doet ATF dan om tikken te verhelpen?

(tikt bij mijn blok ook heel klein beetje, vandaar de vraag)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik had het dus ook eerder over het onregelmatig lopen van de motor.

ik ben er achter gekomen dat de Tik bij de 6e cylinder vandaan komt.

de cylinder die dus tegen het vuurschot aanzit.

maar bij 2000 toeren gaat de motor stotteren.

toen kwam de code ook dat cylinder 6 een misfire had.

dit zou dus niet door een klepstoter mogen komen.

het is dus wat anders.

Had de bougies al nagekeken die zijn nog goed.

en de bobine kan het toch neit zijn? anders hadden meerdere cylinders hier last van.

morgen gaat die naar een garage toe. daar laat ik er naar kijken.

mijn kennis houd hier op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeep staat nu bij garage hier in het dorp... gaan ze er verder naar kijken.

heb ze anderhalve week gegeven...

Hij liep echt super slecht:wacko: ben er stationair naar toe gereden. dat deed het nog redelijk maar zodra ik gas gaf ging die stotteren.

en aan de dealer heb je geen ene F***. moest de garage van de dealer nog uitleggen hoe je de P codes kon ophalen zonder de computer er aan te zetten. best achterlijk.

kan niet alles hebben.

Die P codes haal ik op door het contact 3x aan en uit te zetten.

Nu ben ik er ook achter gekomen dat ik de Codes Bus 61 en Bus 68 heb.

hier kwam ik achter toen ik de dagteller knop inhield en dan op contact zet.

heb die codes nog nooit gehad. en niemand kan me hier iets over vertellen.

de dealer kent die codes ook niet.

Mss weet iemand hier wat dat betekend.

Op jeepforum.com, enz. kon ik ook niks vinden.

:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beetje aan het zoeken geweest..ik herinner me een eerder probleem ergens met die codes maar kan 'm nog niet vinden.

Wel is het volgens mij geen 61 en 68 maar b1 en b8.

Dan kom je al wat meer tegen.

buS b1 SKIM

- SKIM Message The cluster is not receiving a SKIS lamp

message from the SKIM. A DRBIII0 scan tool

is required for further diagnosis. Refer to the

appropriate diagnostic information.

buS b8 ACM

- Airbag Message The cluster is not receiving an Airbag lamp

message from the ACM. A DRBIII0 scan tool

is required for further diagnosis. Refer to the

appropriate diagnostic information.

In beide gevallen heb je dus een scan tool nodig voor meer info.

Hopelijk helpt het iets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beetje aan het zoeken geweest..ik herinner me een eerder probleem ergens met die codes maar kan 'm nog niet vinden.

Wel is het volgens mij geen 61 en 68 maar b1 en b8.

Dan kom je al wat meer tegen.

buS b1 SKIM

- SKIM Message The cluster is not receiving a SKIS lamp

message from the SKIM. A DRBIII0 scan tool

is required for further diagnosis. Refer to the

appropriate diagnostic information.

buS b8 ACM

- Airbag Message The cluster is not receiving an Airbag lamp

message from the ACM. A DRBIII0 scan tool

is required for further diagnosis. Refer to the

appropriate diagnostic information.

In beide gevallen heb je dus een scan tool nodig voor meer info.

Hopelijk helpt het iets.

nu je het zegt die 61&68 is dus een b1 & b8. Dit helpt iig.

geen wonder dat ik er niks over kon vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier gaat het over dat ze helemaal geen signaal en dat hun meters op het dashboard het niet meer doen en allemaal lampjes gaan brandne van motor en airbag.

dit heb ik niet.

alle meters doen het nog en branden geen lampjes.

verder wel verstandig denk ik om die alle 2 de CPS na te kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ff een update,

de Ignition rails van mij is vervangen, die was kapot.

daarom liep de motor slecht. Er was maar 1 bobine kapot van de 3 maar dan moet de hele rails vervangen worden.

De tik zit er nog in, daar wordt morgen over gebelt met de dealer.

de dealer heeft ongeveer 2 jaar geleden de kop gereviseerd met een nieuwe nokkenas er in en alles. Voordat ze de kop los gaan halen willen ze kijken of er nog meer info over te krijgen is en of er nog een garantie op zit.

als dat zo is dan gaat die naar de dealer, of hij wordt los gehaald met toestemming van de dealer.

Nog steeds hoop dat hij voor Inor klaar is:lol:

:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat ook wel eens voorkomt dat de drijfstanglagers dun worden

om dit te controleren eerst de bougie kabels los op de bougie leggen dan starten

en de kabels een voor een loshalen wel met geisoleerde tang en als het tikken ophoud

bij een cylinder zit daar de fout als ie blijft tikken zijn het de klepstoters

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben benieuwd, ben ook al jaren op zoek naar de oorzaak van ongeveer dezelfde tik, klinkt als een klep iig.

Als zelfs je nokkenas is vervangen (=dure klus), dan zullen de klepstoters ook wel nieuw zijn.

Soms kan het ook ineens weg zijn, onlangs mijn olie ververst met filter en de tik is nagenoeg weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeep staat nu weer thuis.

Wat is er veranderd,

Nieuwe Bobine rails er op, Oude was kapot.

Nieuwe bougies.

De motor loopt iets beter maar de tik zit er nog in.

Aangezien de garage waar hij stond zegt dat het aan de nokkenas ligt haal ik de jeep daar weg. (nokkenas is 2,5 jaar geleden vervangen, Geloof het gewoon niet)

de Jeep gaat nu naar Maasbach toe voor second opinion en hebben er zeker meer verstand van.

Baal er ontstettend van dat Inor niet kan redden met mijn EIGEN jeep.

Volgende keer dan maar weer.

Heb er ook een nieuwe Code bij: P0118

118 Engine coolant temperature sensor voltage high

weer ff zoeken dus.

bewerkt door Cannonball
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom ga je dan niet meteen naar maasbach toe als je in die andere garage geen vertouwen hebt?

Waarop is de conclusie nokkenas gebaseerd?

Had hier welliswaar met een v8 het zelfde geluid en bleken zoals 6wheeler ook al aan geeft de drijfstanglagerschalen te zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=FOxJyuUdKWE

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is een goede garage, en die zit 500 meter van mij vandaan.

en aangezien de jeep niet goed reed kan ik niet zomaar ff naar een jeep garage rijden. hij gaat er nu op de trailer naar toe.

Maasbach had het daar ook al over over die drijfstanglagers, dat komt meer voor bij de 4.0L

de 4,2 motoren die hebben een reputatie van slechte nokkenassen, die snel slijten en daarom de motor niet goed gaat lopen.

Er zit nu geen haast meer achter, dus het kan wel even duren voordat ik wat hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Drijfstang lagers maken geen tikkend geluid, die hoor je meestal als een rauwe ratel als je de motor wat accelereer, tenzij een drijfstan lager spun, dan hoor je een luide knock, De hoofdlagers hoor je meer als een knock at idle en je heb dan lage olie druk, drijfstang lagers hebben weinig effect op de olie druk.

My guess is klep stoters en nokkenas, dat is meer in lijn met een tikkemd geluid en onregelmatig lopen doordat een klep niet genoeg open gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...