Spring naar bijdragen

Bio ethanol


Cherokee_Chris
 Share

Recommended Posts

Omdat ik mijn XJ nog steeds niet aan de emissie eisen voor de APK kan laten voldoen ben ik nog steeds aan het zoeken naar oplossingen, op een Amerikaans forum heb ik gelezen dat het toevoegen van "dry gas" de CO uitstoot behoorlijk kan drukken. Zover ik heb kunnen uitpluizen is "dry gas" zo ongeveer hetzelfde als wat hier op sommige plekken al verkocht word als bio ethanol.

Heeft iemand zoiets hier al eens geprobeerd ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik weet van Dry-Gas, is dat het niet is waar voor jij het wil gebruiken.

de volgende tekst vond ik op het internet.

"Dry gas is basically alcohol, ethanol to be specific. The ethanol mixes with the water and keeps it from freezing when the temperature drops and makes it burnable. So yes, it does serve a very useful function. The engine doesn't matter. It could be a little three cylinder Geo Metro or the V-16 Cadillac. Condensation will still form in the gas tank and you will need the dry gas to keep it from freezing so it can be burned."

Daarnaast, houd er rekening mee dat het vermoedelijk tenkoste kan gaan van je brandstofleidingen (dry-rot) en dat de brandstofpomp een modificatie moet ondergaan.

Op St. John's waar de temperaturen ver beneden de 30 graden kunnen komen in de winter gebruikte men carburatie en leiding/tank verwarmers (uit de vliegtuig industrie) i.p.v. toevoegingen.

mijn cherokee kwam eerst ook niet door de keuring i.v.m. een te hoge co uitstoot. een paar flesjes van meneer wynes (Injector +Plus+ Cleaner) en een flink aantal kilometers (hoog toerig) gaan rijden.

bij de herkeuring kwam ik perfect door de keuring heen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bio ethanol wordt al vaak toegevoegd aan gewone benzine .

Aceton toevoeging werd enige jaren geleden veel uitgeprobeerd om zuiniger te rijden door betere vergassing van de benzine door lagere oppervlakte spanning van de benzinemix en daardoor betere verbranding , theoretisch zou dat een lager co gehalte moeten geven. Het beetje zuiniger rijden was te klein om de rompslomp waard zijn. Ik dacht de verhouding 1:4000 als ik me goed herinner. Dus bv 1cc op 4 liter. Doe even een google voor de juiste verhouding. Het kan je misschien net door de keuring helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook nog maar een beetje nodig, verder heb ik zo'n beetje alles al gecontroleerd, vervangen en schoongemaakt. Daar is geen winst meer te vinden, het enige wat ik anders nog kan bedenken is een nieuwe cat, maar de huidige is pas een maand of 10 oud.

stationair moet ik zakken van 0,6 naar 0,5

bij 2500 rpm moet ik zakken van 0,5 naar 0,3

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mijn cherokee kwam eerst ook niet door de keuring i.v.m. een te hoge co uitstoot. een paar flesjes van meneer wynes (Injector +Plus+ Cleaner) en een flink aantal kilometers (hoog toerig) gaan rijden.

bij de herkeuring kwam ik perfect door de keuring heen.

;) Bij mijn Wrangler ook (verhaal staat ergens onder topic APK); eerst VEEEEEEL te hoge CO; er zat al injector cleaner in de brandstof en ik had er al ca 300km mee gereden.

Echter nog steeds te hoog. Daarna de CO nog een keer gemeten nadat ik de motor flink warm had gereden; goed op zijn staart getrapt. De CO was flink gedaald dacht met een factor 10 zelfs.

Dus probeer idd even injector cleaner en hem flink warm aanbieden en vragen of ze hem DIRECT willen meten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe loopt de motor verder? Is er wel een goede verbranding? (Genoeg zuurstof)

De motor loopt verder prima, verbruik is normaal (1:7/1:7,5) rond de kerst grote beurt gehad. Later nog de throttle body en stappenmotor schoongemaakt. Alles wat met een DRB II uit te lezen is uitgelezen en geen rare dingen gevonden, geen foutmeldingen.

carter ontluchting los gooien

Ook al gedaan.

Ik gebruik zelf altijd aceton bij de benzine

Bij de apk altijd een goede CO waarde.

Hoeveel gebruik je daarvan, doe je dat alleen net voor de APK ?

Hier vond ik wel wat info -klik-

Men heeft het hier hoofdzakelijk over verbruik, is er meer info te vinden over de uitstoot ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt dus de lambdasonde en de kat vervangen en de CO blijft te hoog, als ik het goed begrijp ?

Maar misschien is er een andere oorzaak die dit euvel teweegbrengt ?

Ik denk bijvoorbeeld aan een defecte injector(en), of een mankement aan het motormanagement, of inlaatmanifold...

Moet toch zijn dat de verbranding niet optimaal verloopt ?

Tja... wat zou dat dan nog kunnen zijn ? Kleppen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe oud en vervuild is je motorolie?

Ouderdom valt mee, grote beurt net voor de kerst gedaan, inmiddels ca 8000 km gereden

Je hebt dus de lambdasonde en de kat vervangen en de CO blijft te hoog, als ik het goed begrijp ?

Klopt

Ik denk bijvoorbeeld aan een defecte injector(en), of een mankement aan het motormanagement, of inlaatmanifold...

Injectoren durf ik niets over te zeggen, nog niet getest

Motormanagement lijkt ok, de auto rijd prima en uitlezen levert geen fouten op

Inlaatspruitstuk ziet er goed uit, er zijn geen lekkages op zowel in als uitlaat

Tja... wat zou dat dan nog kunnen zijn ? Kleppen ?

Kan een compressie test hier en indicatie voor geven ? Heb dit al wel overwogen te gaan doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik rij al een paar jaar op aceton in de benzine

100 ml op 45 liter benzine

hier meer info

http://pesn.com/2005/03/17/6900069_Acetone/

http://peswiki.com/index.php/Directory:Acetone_as_a_Fuel_Additive#Chrisler

niet meer en niet minder bijvoegen

Ik haal halve liters bij de bouw markt

Heb van de drogist ( waar ik het eerst haalde) 100 ml glazen flesje en kiep dat na het tanken in de vulslang van reservejerrycan in de tank

Je krijgt door grotere vluchtigheid betere verbranding en minder uitstoot ( door betere verbranding)

Het mengt zich door de benzine

en al dat gelul dat het plastic onderdelen oplost had ik dan al lang moeten hebben na zo een 30.000 km op aceton

Koop GEEN nailpolishremover want daar zit nog iets bij zodat het niet zo gauw verdampt. Dus puur

bewerkt door dezperado
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga eens advies vragen aan mijn zoon.

die heeft vorig jaar een ford focus omgebouwd op bio-ethanol.

Ik zal hem eens vragen of hij nog ideetjes heeft waarom je co te hoog blijft.

EDIT: ziezo, ik heb hem gemaild (hij zit nl. op Oxford univ.) en dit was zijn antwoord:

Dad,

Een hoge CO waarde ligt meestal aan een slechte vulling in de cylinder.

Dit kan gebeuren wanneer de luchtfilter verstopt zit, of er misschien

olieaanslag in de aanzuigbuis van de inlaat zit (kan zijn door de

carterventilatie). Maar het meest voor de hand liggende zal waarschijnlijk

de luchtfilter zijn.

Het kan ook zijn dat de motor te rijk draait (kan de lambdasonde zijn,

maar aangezien deze net vervangen is, is deze waarschijnlijk niet stuk).

Als er een luchtmassa meter is zou deze in principe ook kunnen stuk zijn

en een te hoge waarde aangeven, waardoor de injectie teveel injecteert, en

de motor te rijk draait. (maar dan zou de wagen waarschijnlijk niet veel

meer doen...)

Is het geen van deze dan kan het ook zijn door slijtage (lage

compressieverhouding). Dit kan veroorzaakt zijn door eventueel de

zuigerringen die al wat slijtage vertonen. Eventueel kan ook de

verbrandingskamer een niet optimale vorm meer hebben (bijvoorbeeld door

overtollige koolaanslag) maar dit zal waarschijnlijk niet het geval zijn.

Anders kan ik niet direct een antwoord uit men mouw schudden. Ik vraag

morgen nog eens na in school, een leerkracht is gespecialiseerd in

emissies. Misschien weet hij raad.

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ dezperado :ik ga de aceton sowieso proberen, theoretisch zou ik het moeten kunnen meten met de DRB II, de openingstijd van de injectoren zou korter moeten worden volgens mij. ik ga proberen of ik dit vast kan leggen in metingen.

@ fransdemers :Het luchtfilter zit niet verstopt, wel is er olie te zien op het luchtfilter op de plaats waar de ventilatieslang vanaf het kleppendeksel op het luchtfilter zit. De inlaatbuis van het filter naar inlaatspruitstuk heb ik nog niet inwendig bekeken, ga ik nog doen. het inlaatspruitstuk, de throttlebody en stappenmotor heb ik schoongemaakt, hier was wel vervuiling aanwezig maar tijdens de laatste meting dus niet meer. Wat mij wel opgevallen is tijdens demontage van de in en uitlaatspruitstukken is dat de inlaatkleppen behoorlijk zwart leken te zijn, de uitlaatkleppen zagen er prima schoon uit.

De compressie wil ik nog gaan meten, maar hiervoor heb ik zelf niet de middelen dus nog even iemand in de buurt vinden.

Heeft je zoon enig idee of ik ongestraft bio ethanol zou kunnen tanken, bijvoorbeeld 50/50 met euro 95 ?

Alvast heel erg bedankt voor je/jullie tips, ben benieuwd of de leerkracht op Oxford nog iets weet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier het langverwachte antwoord uit Oxford...:worshippy:

Dad,

Normaal gezien is dat geen probleem, alleen is bio ethanol een tamelijk

agressieve brandstof, en zal na een verloop van tijd problemen ondervinden

met corrosie ( vooral in de brandstofpomp e.d.)

Waarschijnlijk zal de start ook niet echt goed verlopen, doordat je betere

bougies nodig hebt om de brandstof te ontsteken. En een nieuwe

ontstekingsmapping.

Ethanol heeft ook een andere mengverhouding nodig dan benzine, dus

waarschijnlijk zullen er grotere injectoren moeten geplaatst worden (de

injectoren nu zijn waarschijnljik berekend op de origninele brandstof) als

je geen vermogenverlies wil hebben.

Ethanol is inderdaad een brandstof waar je veel meer vermogen mee kan

verkrijgen, maar het heeft wat aanpassingen aan de motor nodig. Dus als

hij ethanol in de auto wil gieten om meer vermogen te hebben is zonder

andere aanpassingen heeft het niet veel zin denk ik.

Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vraag dan gelijk ook even of het verhaal van aceton waar is.

Ok, hij heeft zojuist teruggebeld:

volgens hem is het zo, dat een portie aceton in de tank ervoor gaat zorgen dat de motor armer draait...

Kan dus idd. de oplossing zijn om even door de keuring te geraken.

ps. hij heeft er wel bijgezegd dat de motor niet lekker gaat draaien omwille van de redenen hiervoor al opgesomd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, hij heeft zojuist teruggebeld:

volgens hem is het zo, dat een portie aceton in de tank ervoor gaat zorgen dat de motor armer draait...

Kan dus idd. de oplossing zijn om even door de keuring te geraken.

Voor die paar euro kan je het altijd proberen, wie niet waagt wie niet wint

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...