Spring naar bijdragen

4WD is kapot


 Share

Recommended Posts

Wat ik al vermoedde kon ik mooi testen in de sneeuw. Eens kijken of de voorwielen wel meedraaien als die in de 4wd stand staat. Dat gebeurde niet dus.

Nu weet ik dat die het voorheen wel gewoon heeft gedaan. Ik heb een zogenaamde commandtrack 4wd bak. Die mag je dus alleen gebruiken bij een gladde ondergrond. Dit heb ik een keertje dus niet gedaan (omdat ik dat niet wist) en sindsdien doet ie het niet meer.

Nu de vraag..

Wat kan er kapot zijn gegaan?

Is dit simpel en goedkoop op te lossen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je al de vacuummoter aan je vooras al getest? Deze geven het wel eens op.

Het is inderdaad zo dat je je voorwielen niet mag bijschakelen op de vaste weg, maar zo snel gaat het nu ook weer niet kapot hoor, hoor je onder de auto een knarsen of geluiden wanneer je de 4wd inschakeld? Draait je voorste cardan nog mee wanneer je rijdt? Kijk deze 2 simpele testen al eens na en zoek dan eventueel verder.

Ik zou eerst de vacuummotor eens uittesten en daarna de tussenbak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet te snel in paniek raken Randoman!!

Het kan inderdaad zoals wrangler_tj reeds opmerkte om een -relatief- onschuldig dingetje gaan. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat een drupje olie hier-en-daar het hele zaakje weer in werking zou kunnen stellen..... Ik heb het een keertje gehad dat het bedieningsgedeelte ietwat 'vast' zat -het gaf bij de inschakeling van 4-wd een heel kabaal en ik dacht meteen aan het ergste..... De zaak weer gangbaar maken en de oliespuit deden wonderen!

Eerst maar eens uitvogelen wat er precies aan de hand is.

Succes!

Greetz,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, of het iets kleins is? Moeilijk te zeggen. In ieder geval is het niet je vacuum disconnect, want die heb je niet! ( enkele van de allereerste XJ's hadden dat en natuurlijk de Wrangler YJ)

Zet de auto eens in z'n 4x4 en krik de auto met één voorwiel van de grond, als het goed is, kun je dat wiel nu niet draaien ( nahja... een heel klein stukje (speling) wel natuurlijk)

Kun je hem wel draaien? Dan is er iets mis! Kijk dan of de as vanaf de vooras naar de tussenbak wel draait: Wel, dan zit het probleem in de tussenbak. Niet, dan heb je iets in de vooras stuk!

Laat je bevindingen maar even weten, dan gaan we weer een stapje verder kijken!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Randoman

In welke stand heb je de bak gezet?

4wd parttime of 4wd fulltime?

Normaal met onze Cherokees kan je zomer en winter in je 4wd fulltime op de weg rijden,MAAR doe dit Nooit in de parttime stand.

Je voelt direct aan je stuur als hij per ongeluk in parttime staat wanneer je op de weg rijdt want de auto wil maar 1 ding en dat is rechtdoor.

Vergeet ook 1 ding niet wij hebben standaard geen sper diff dus wanneer er 1 wiel gaat doorslippen verlies je al je tractie op alle andere wielen.

Gek voorbeeld wanneer je je linkerachterwiel op een laagje ijs zet dan kan het makkelijk zijn al staat hij in 4wd fulltime dat je dus niet wegkomt en dus de andere wielen niet draaien.Zet je hem op dat moment in 4wd parttime dan lock je je assen en gaat het wel.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

thumbsup.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ohmy.gif NEEE!!! Niet doen hoor! blink.gif

Als er een command-track systeem onder zit, mag de 4wd stand al helemaal niet op een verharde weg.

En omschakelen naar 4wd en terug zou ik met geen van beide systemen ( command- of selec-track) boven de 50km/u meer doen. Volgens de handleidingen mag het wel bij wat hogere snelheden overigens, maar boven de 80 is het echt af te raden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...