Spring naar bijdragen

2e accu plaatsen


charlie
 Share

Recommended Posts

Ik wil in de CJ een 2e accu plaatsen.

Voor het plaatsen wil ik zelf een bak gaan maken om deze achterin te kunnen monteren, tot zover geen probleem.

Wat is de beste manier om de 2e accu aan te sluiten, naar mijn idee zou dit rechtstreeks kunnen (plus en min draad vanaf de 1e accu) of met relais en schakelaar.

Als laatste vraag ik mij ook af of ik hiervoor 2 verschillende accu's kan gebruiken of dat dit 2 identieke moeten zijn.

Natuurlijk moet ik ook nieuwe kabels trekken, van welke dikte adviseren jullie deze?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beroepsmatig bouw ik regelmatig extra accu's op. Altijd voorzien van een diodebrug of "scheidings"relais. Dit omdat je dan nooit (bij stilstand) beide accus kan leeg trekken. Het relais wordt aangestuurd via D+. Rechtstreeks kan natuurlijk ook......

Voor 12V en 24V systemen beginnen wij altijd met kabels vanaf 35mm2

Om de oppervlakte van een kabel te bepalen rekenen we altijd met 3 ampere per 1mm2. Dus met een 35mm2 kabel gaan we tot 105 a/h accu capaciteit.

Als je een relais toepast neem een zwaar genoeg relais ivm vereffenings stroom.

Twee gelijke accus heeft bij ons wel de voorkeur maar hoeft niet. Ook tractie accu's en start accu's gecombineerd komt regelmatig voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok,

Zou dit een goede optie zijn om er tussen te zetten dan, of zal dat relais te licht zijn voor als je echt de lier gaat gebruiken die op de 2e accu zit?

http://www.4wd.com/productdetails.aspx?partID=6298

Relais is zwaar genoeg, alleen zitten er geen accu kabels bij.....deze moet je dus nog maken. De lier op de tweede accu zal nooit zijn volle gebruiksstroom door het relais trekken (tenzij die accu helemaal leeg is natuurlijk)

Oja, als je de accu's gewoon koppelt, zonder iets ertussen, is het beter om twee dezelfde accus te gebruiken.

Als je twee verschillende accu's monteerd is het wel zaak om de accu met de hoogste capaciteit te monteren waar je verwacht de grootste afname te hebben, in gebruikstijd en/of stroomsterkte. (amp/uur)

bewerkt door Ab
typo's
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...