Spring naar bijdragen

staat dit wel of staat dit niet ?????


Recommended Posts

Om te kijken of ik wel of niet ga overstappen naar patrol assen of andere brede assen moet ik ook gelijk rekening houden met de jaarlijkse apk. Als ik de overstap maak zullen de nieuwe assen een behoorlijk stuk breder worden als mijn huidige assen. Het gevolg is dan dat de banden veels te ver gaan uitsteken en dat gaat niet goed komen bij de apk. Dit probleem kan ik omzeilen door gebruik te gaan maken van de OMIX 7 inch brede fenders. Deze fenders zijn 5 inch breder als mijn huidige fenders en dat is net genoeg als ik gebruik maak van smalle apk banden.

De andere en duurdere optie is mijn huidige assen aanpassen d.m.v. het diffhuis van mijn achteras te verplaatsen naar het midden en ook gelijk de R&P aanpassen van de voor en achteras.

Ik weet dat ik het zelf wel of niet mooi moet vinden maar ik wil ook graag jullie mening weten.

Dus mijn vraag is aan de hand van de foto's.

Staat dit of staat dit niet?

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Persoonlijk vind ik het "overkill", vooral de middelste foto.

Zet er eens een wiel onder en kijk dan nog eens....

Hoi Ab,

Bedankt voor je reactie. Als ik er een wiel onder zet is dit ook een raar gezicht. Mijn wiel valt dan een stuk binnen de fender en dat zag er ook heel vreemd uit toen ik er achter stond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vindt het niet misstaan. Je ziet het meer die maat flares.:wacko:

Afhankelijk is ook de velgen/bandenmaat die je er onder wilt.

Is incl band ook uitgegaan hoe de band staat in combi met de assen?

Mijn huidige achteras is 55 inch breed. Als ik overstap naar bijvoorbeeld een ford 8.8 achteras ga ik naar ongeveer 59 inch breedte. Als ik overstap naar Patrol assen zit ik op ongeveer 63 inch als ik juist ben geinformeerd. Dan moet ik nog de juiste velg met backspace vinden met de juiste banden erbij. Dus die fender komt wel vol te zitten met de andere assen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet dat ik het zelf wel of niet mooi moet vinden maar ik wil ook graag jullie mening weten.

Dus mijn vraag is aan de hand van de foto's.

Staat dit of staat dit niet?

Zo ziet het er niet uit, maar in deze situatie valt er nog weinig over te zeggen. Je zoomt in op een detail terwijl de rest van het plaatje (onderdelen op de auto) er niet op zitten. Pas al de auto "af" is weet je pas hoe deze fenders uit gaan vallen. De grootte van het wiel en de plaatsing in de wielkast maken veel uit. twocents.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na alles mogelijke oplossingen uitgezocht te hebben had ik een klein dingetje over het hoofd gezen. De cj8 is een bedrijfswagen en daarom staat er op mijn kenteken een breedte van het voertuig aangegeven van 160 cm. Als ik overstap naar andere assen en bredere fenders wordt de cj8 190 cm breed. Bij een apk zal dit problemen geven. Dus ga ik maar even met de RDW praten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Michel,

Mijn yj is ook grijs kenteken en heb er bredere fenders en banden op zitten, heeft bij mij met de apk nog nooit problemen gegeven.

Voor wat betreft je fenders en de vraag wel of niet mooi, vind het persoonlijk niet verkeerd staan. Denk straks als die af is en er een paar dikke banden onder zitten die de wielkasten lekker vullen en iets buiten de fenders vallen het niet misstaat.

Oh ja denk je er ook aan als je de auto breder maakt dat je ook met de apk problemen kan krijgen voor wat betreft je koplampen dat die te ver naar binnen staan. Heb ik persoonlijk met de yj geen last van heb stadslicht in me richting aanwijzers op me voorspatborden.

Ben benieuwd als die klaar is word denk weer een hele mooie jeep zoals we van jou gewend zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Michel,

Mijn yj is ook grijs kenteken en heb er bredere fenders en banden op zitten, heeft bij mij met de apk nog nooit problemen gegeven.

Voor wat betreft je fenders en de vraag wel of niet mooi, vind het persoonlijk niet verkeerd staan. Denk straks als die af is en er een paar dikke banden onder zitten die de wielkasten lekker vullen en iets buiten de fenders vallen het niet misstaat.

Oh ja denk je er ook aan als je de auto breder maakt dat je ook met de apk problemen kan krijgen voor wat betreft je koplampen dat die te ver naar binnen staan. Heb ik persoonlijk met de yj geen last van heb stadslicht in me richting aanwijzers op me voorspatborden.

Ben benieuwd als die klaar is word denk weer een hele mooie jeep zoals we van jou gewend zijn!

Hoi Marcel,

Ik ben in de loop van de tijd voorzichtiger geworden met wat ik bouw en waaraan het moet voldoen. Bij de cherokee xj die ik heb gehad is de wagen 2 keer afgekeurd vanwege het feit dat de wielbasis meer afweek dan toegestaan is. In en buiten Rotterdam ben ik meerdere keren aangehouden destijds en heb voor diverse kleine zaken bekeuringen gekregen. Ik moet toegeven dat die cherokee een bijzonder verhaal was want die viel wel iets te veel op.

Ik heb nu diverse jeeps gezien die die brede fenders hebben en dat misstaat niet. Als ik die fenders plaats in combinatie met de patrol assen en de aanpassingen aan de tussenbak doe is er geen weg meer terug. En mocht het bij de apk wel een probleem geven dan heb ik een uitdaging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

apk is vrijwel nooit een probleem is meestal een mouw aan te passen

maar als je in een fuik rijdt dan moet het kloppen zoals de gegevens bij de rdw

dan is de keurmeester die hem eerst goedkeurd voor de apk de kans groot

dat ie dan de papieren in beslag neemt en de jeep opnieuw gekeurt moet worden

de apk en de wegenverkeerswet zijn 2 verschillende dingen

je kunt dit navragen bij de rdw maar dit krijg je meestal niet zwart op wit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag contact gehad met de RDW. Alle voertuigen hebben een homologatie. Die homologatie verteld de RDW waaraan de jeep moet voldoen. Denk hierbij aan de spoorbreedte , bodemvrijheid , bandenmaat enz. Als je een andere motor in een jeep zet. Zeg bijvoorbeeld een V8 in een wrangler van 1995 en de rest van de jeep blijft standaard dan kan je dat zoals eerder beschreven is door Jeeped dit afdoen bij een lokaal RDW station. De desbetreffende RDW keurmeester kijkt dan wel of het voertuig aan de homologatie voor dat type voertuig voldoet. En als alles standaard is gebleven op de V8 na kijkt hij of dit deugdelijk is gedaan en of het voertuig aan de apk eisen voldoet. Is dit het geval dan wordt de jeep goedgekeurd met V8.

Mijn cj8 heeft op het kenteken een breedte staan van 160 cm. Bij de apk kan dat al een probleem kunnen geven want een apk station hoort bij de apk te controleren of de gegevens kloppen die op het kenteken staan vermeld. Als de wielbasis en de breedte genoemd worden zou hij dit moeten controleren. Doet hij dit niet dan is dat zijn verantwoording. Mocht de wagen rood vallen dan kan het apk station er problemen door krijgen. Veel apk stations willen dit niet en gaan dus nauwkeurijg te werk bij een apk keuring.

Ik zal dus met de cj8 naar de RDW moeten voor de aanpassing van de breedte op het kenteken. Doordat 1 van de homologatie eisen niet meer klopt wordt de cj8 doorverwezen naar Lelystad. Daar wordt de cj8 dan aan wat grondige testen onderworpen. De RDW wist mij te vertellen dat veranderingen aan spoorbreedte en hoogte voertuig zeer serieus worden genomen daar het weggedrag drastisch door deze aanpassingen kan veranderen. Tevens is het zo dat als je wagen in Lelystad terecht komt de kans aanwezig is dat ze gelijk heel het voertuig onder handen gaan nemen als zij daar hun redenen voor hebben. Het is dus niet zo dat ze maar 1 ding gaan controleren. Ze mogen dus alles controleren daar.

Dit werd mij meegedeeld door een RDW keurmeester.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

is toch wat ik schreef de breedte hoeft niet gecontroleerd te worden op grijs kent

voor de apk

alleen een afscherming aan de achterkant dit word streng gecontroleerd bij de apk

als je naar lelystad gaat kan het meevallen maar ook tegenvallen

gewoon doen wat je van plan bent en gewoon de gok nemen

je cj is van 90 dus ze weten bij de rdw ook dat er toen geen cj´s meer gemaakt

werden dus je hebt een jeep waar wat risico´s aanzitten mbt rdw

geen slapende honden wakker maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...