Marcel79 Geplaatst November 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 10, 2009 Hallo, Iemand ervaring met balanceer zand in plaats van lood op de velg. Heb namelijk nieuwe velgen en banden gekocht. Nu heb ik me laten vertellen dat er balanceer zand bestaat. Dat doe je in de band (bepaalde hoeveelheid afhankelijk van de maat band) en dat balanceren dan niet meer nodig is. Vind namelijk lood nou niet zo fraai en je verliest het nogal makkelijk in de bagger. Heb al is gekeken naar balanceer schijven maar schrok van de prijs. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst November 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 10, 2009 Zit er bij mij ook in, werkt prima. Loodjes zitten vast op de velg, dus de afwijking kan niet worden gecorrigeerd tijdens het rijden. Als je uit het terrein komt met mt banden en velgen vol zooi, hebben die ook geen nut meer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gympie1 Geplaatst November 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 10, 2009 werkt echt super heb ik er ook in zitten nu met 35 modder banden er onder moest er 260 gram in elke band zoek even op forum staat meer over geschreven Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ratteplaag (Dave) Geplaatst November 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 10, 2009 werkt idd goed bij ons doen ze het in de vrachtwagen banden en zelfs daar merk je het:yes: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Driver Geplaatst November 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 10, 2009 gewoon banden vol gooien met water <_< doen we ook met de trekkers Ik heb nooit gehoord van dat zand, klinkt interesant. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst November 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 10, 2009 Is zeker mooi spul <_< Zeker voor een terreinwagen, nooit meer loodjes kwijt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst November 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 10, 2009 (bewerkt) Ik heb balanceerschijven dat is een ronde alu plaat waar een ring opzit met kogeltjes boven 30 km per uur gaan die het wiel balanceren. Die schijven zitten achter het wiel op de hub, Zo komt er ook minder modder via de velgen in de remmen herkomst 4wd http://www.rockcrawler.com/techreports/centramatic/index.htm of google op centramatic November 10, 2009 bewerkt door dezperado Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst November 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 10, 2009 Iemand ervaring met balanceer zand in plaats van lood op de velg. Ja, aanrader. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst November 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2009 Ik heb balanceerschijven dat is een ronde alu plaat waar een ring opzit met kogeltjes boven 30 km per uur gaan die het wiel balanceren.Die schijven zitten achter het wiel op de hub, Zo komt er ook minder modder via de velgen in de remmen herkomst 4wd http://www.rockcrawler.com/techreports/centramatic/index.htm of google op centramatic Kende ik nog niet maar werkt blijkbaar volgens het zelfde principe. Mooi systeem ook ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marcel79 Geplaatst November 11, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2009 Kende ik nog niet maar werkt blijkbaar volgens het zelfde principe.Mooi systeem ook ! Ja maar erg $$$$$$$ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Raven Geplaatst November 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2009 Ja maar erg $$$$$$$ $200 per vier - linkje - . Valt nog wel mee vind ik en ze gaan theoretisch een leven lang mee. Wat kost dat balanceerzand eigenlijk? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Reservoir Dogs Geplaatst November 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2009 Kijk eens op www.rema-tiptop.nl misschien is een exacta wat voor je. Daar hebben ook polymeer in een zakje die zo in je band kan. Zand blijft los in je velg liggen en zal dus elke keer je wiel balanceren,polymeer gaat volgens rema tiptop op een plek vastzitten. Tegen een modder helpt alleen schoonmaken. Als het gaat om geen loodjes monteren zijn er dus wel degelijk oplossingen alleen zitten er nogal wat verschillen in de oplossingen die aangedragen worden. @driver water(antivries) is voor de grip en druk op de ondergrond van de trekker heeft in principe niets met balanceren te maken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst November 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2009 Zand blijft los in je velg liggen en zal dus elke keer je wiel balanceren Dat is precies wat je wilt, als je regelmatig in het terrein zit heb je een ietwat ander slijtage patroon dan de eerste de beste asfalt berijder. Tevens pick je in het terrein nogal wat onregelmatigheden op of snij je stuken rubber af op terreinen ala Holzen. Wanneer je met "los" matriaal balanceert(zand, keramische bolletjes of luchtbuks kogeltjes) hou je dus continu een relatief goed gebalanceerd wiel, wat met name voor je wiellagers weer erg prettig is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aw12345 Geplaatst November 13, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2009 Een wiel kan 2 soorten onbalans hebben statisch en dynamisch. Voor statische onbalans werken de balanceer schijven, beads en wat nog meer prima voor een dynamische onbalans zijn ze absoluut van geen nut. Als het stuur schud door dynamische onbalans dan helpen de voor genoemde producten niet heb het geprobeerd was zonde van het geld Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aad V. Geplaatst November 13, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2009 Ik heb balanceerschijven dat is een ronde alu plaat waar een ring opzit met kogeltjes boven 30 km per uur gaan die het wiel balanceren.Die schijven zitten achter het wiel op de hub, Zo komt er ook minder modder via de velgen in de remmen herkomst 4wd http://www.rockcrawler.com/techreports/centramatic/index.htm of google op centramatic Lijkt mij nou weer niet ideaal met schoonspuiten van je wielen. Kom je weer niet bij je remklauwen om ze effe lekker te reinigen. Moet je eerst weer je wiel eraf gaan halen om er bij te komen zeker? Heb ook een keer van die schijven op mijn luxe wagen gehad en daar gingen de remmen van aande kook, omdat ze niet genoeg rijwindkoeling kregen om de boel af te koelen. Maar ja, met een jeep rij je toch niet hard, ik tenminste niet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst November 13, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2009 je rem spuit je gewoon schoon aan de binnenkant en als je echt terrein rijd moet je sowieso je wielen verwijderen om ze goed schoon te maken. kom je niet bij, door door de gaten van je velg te spuiten. zijn ook mensen die een stuk of 7 golfballen in de banden doen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aad V. Geplaatst November 21, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 21, 2009 zijn ook mensen die een stuk of 7 golfballen in de banden doen Dacht dat dat weer voor een andere sport was:P Gaat dit wel goed dan? Krijg het idee dat die geprofileerde balletjes de binnekant van je band na verloop van tijd toch wel beschadigen. Die schijven zijn zo vreselijk duur, maar wel goed heb ik begrepen. Zo'n zakje van die poeder kost per band 17,50 euro. Het proberen waard, denk ik. Is het niks dan kieper je het er weer uit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marco leunk Geplaatst March 28, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 28, 2010 Een wiel kan 2 soorten onbalans hebben statisch en dynamisch.Voor statische onbalans werken de balanceer schijven, beads en wat nog meer prima voor een dynamische onbalans zijn ze absoluut van geen nut. Als het stuur schud door dynamische onbalans dan helpen de voor genoemde producten niet heb het geprobeerd was zonde van het geld Kun je mij mischien uitleggen wat het verschil is tussen dynamische en statische onbalans en wat je er tegen kunt doen? En wat is er te doen tegen het schudden van het stuur bij een bepaalde snelheid? Alvast bedankt, Marco Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GJ_ Geplaatst March 31, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 31, 2010 Als je een wiel op zn as vrij laat draaien (langzaam dus) zal het zwaarste punt naar beneden draaien. Dat is statische onbalans. Dan is er ook nog onbalans die je alleen kunt meten door het wiel hard rond te draaien. Neem een perfekt gebalanceerd wiel en bevestig daar aan de ene kant een gewicht aan de binnenkant van het wiel, en er recht tegenover zo'n zelfde gewicht, maar dan aan de buitenzijde van de velg. Deze gewichten heffen elkaar op en het wiel is statisch dus nog in balans. Maar, als je nu het wiel hard laat ronddraaien zul je wel een onbalans merken. Dit komt omdat de gewichten willen proberen in 1 vlak te gaan draaien. En dat geeft een behoorlijke schuddelarij natuurlijk. Want die krachten worden opgevangen door de as en zn'n lagers. En die geven het weer door aan je wielophanging enz. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marco leunk Geplaatst April 1, 2010 Rapporteren Share Geplaatst April 1, 2010 Dank je GJ, daar kan ik wat mee. Dus als ik het goed begrijp heb ik nu last van mechanisch onbalans (schudden van het stuurwiel bij een bepaalde snelheid). En wat is hier tegen te doen? Groeten, Marco Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.