Spring naar bijdragen

Banden balanceer zand?


Recommended Posts

Hallo,

Iemand ervaring met balanceer zand in plaats van lood op de velg.

Heb namelijk nieuwe velgen en banden gekocht. Nu heb ik me laten vertellen dat er balanceer zand bestaat. Dat doe je in de band (bepaalde hoeveelheid afhankelijk van de maat band) en dat balanceren dan niet meer nodig is.

Vind namelijk lood nou niet zo fraai en je verliest het nogal makkelijk in de bagger.

Heb al is gekeken naar balanceer schijven maar schrok van de prijs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb balanceerschijven dat is een ronde alu plaat waar een ring opzit met kogeltjes boven 30 km per uur gaan die het wiel balanceren.

Die schijven zitten achter het wiel op de hub, Zo komt er ook minder modder via de velgen in de remmen

herkomst 4wd

http://www.rockcrawler.com/techreports/centramatic/index.htm

of google op centramatic

bewerkt door dezperado
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb balanceerschijven dat is een ronde alu plaat waar een ring opzit met kogeltjes boven 30 km per uur gaan die het wiel balanceren.

Die schijven zitten achter het wiel op de hub, Zo komt er ook minder modder via de velgen in de remmen

herkomst 4wd

http://www.rockcrawler.com/techreports/centramatic/index.htm

of google op centramatic

Kende ik nog niet maar werkt blijkbaar volgens het zelfde principe.

Mooi systeem ook !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk eens op www.rema-tiptop.nl misschien is een exacta wat voor je.

Daar hebben ook polymeer in een zakje die zo in je band kan.

Zand blijft los in je velg liggen en zal dus elke keer je wiel balanceren,polymeer gaat volgens rema tiptop op een plek vastzitten.

Tegen een modder helpt alleen schoonmaken.

Als het gaat om geen loodjes monteren zijn er dus wel degelijk oplossingen alleen zitten er nogal wat verschillen in de oplossingen die aangedragen worden.

@driver

water(antivries) is voor de grip en druk op de ondergrond van de trekker heeft in principe niets met balanceren te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zand blijft los in je velg liggen en zal dus elke keer je wiel balanceren

Dat is precies wat je wilt, als je regelmatig in het terrein zit heb je een ietwat ander slijtage patroon dan de eerste de beste asfalt berijder. Tevens pick je in het terrein nogal wat onregelmatigheden op of snij je stuken rubber af op terreinen ala Holzen. Wanneer je met "los" matriaal balanceert(zand, keramische bolletjes of luchtbuks kogeltjes) hou je dus continu een relatief goed gebalanceerd wiel, wat met name voor je wiellagers weer erg prettig is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een wiel kan 2 soorten onbalans hebben statisch en dynamisch.

Voor statische onbalans werken de balanceer schijven, beads en wat nog meer prima voor een dynamische onbalans zijn ze absoluut van geen nut.

Als het stuur schud door dynamische onbalans dan helpen de voor genoemde producten niet heb het geprobeerd was zonde van het geld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb balanceerschijven dat is een ronde alu plaat waar een ring opzit met kogeltjes boven 30 km per uur gaan die het wiel balanceren.

Die schijven zitten achter het wiel op de hub, Zo komt er ook minder modder via de velgen in de remmen

herkomst 4wd

http://www.rockcrawler.com/techreports/centramatic/index.htm

of google op centramatic

Lijkt mij nou weer niet ideaal met schoonspuiten van je wielen. Kom je weer niet bij je remklauwen om ze effe lekker te reinigen. Moet je eerst weer je wiel eraf gaan halen om er bij te komen zeker? Heb ook een keer van die schijven op mijn luxe wagen gehad en daar gingen de remmen van aande kook, omdat ze niet genoeg rijwindkoeling kregen om de boel af te koelen.

Maar ja, met een jeep rij je toch niet hard, ik tenminste niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je rem spuit je gewoon schoon aan de binnenkant en als je echt terrein rijd moet je sowieso je wielen verwijderen om ze goed schoon te maken.

kom je niet bij, door door de gaten van je velg te spuiten.

zijn ook mensen die een stuk of 7 golfballen in de banden doen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
zijn ook mensen die een stuk of 7 golfballen in de banden doen

Dacht dat dat weer voor een andere sport was:P

Gaat dit wel goed dan? Krijg het idee dat die geprofileerde balletjes de binnekant van je band na verloop van tijd toch wel beschadigen.:wacko:

Die schijven zijn zo vreselijk duur, maar wel goed heb ik begrepen.

Zo'n zakje van die poeder kost per band 17,50 euro.

Het proberen waard, denk ik. Is het niks dan kieper je het er weer uit.:no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
Een wiel kan 2 soorten onbalans hebben statisch en dynamisch.

Voor statische onbalans werken de balanceer schijven, beads en wat nog meer prima voor een dynamische onbalans zijn ze absoluut van geen nut.

Als het stuur schud door dynamische onbalans dan helpen de voor genoemde producten niet heb het geprobeerd was zonde van het geld

Kun je mij mischien uitleggen wat het verschil is tussen dynamische en statische onbalans en wat je er tegen kunt doen?

En wat is er te doen tegen het schudden van het stuur bij een bepaalde snelheid?

Alvast bedankt,

Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een wiel op zn as vrij laat draaien (langzaam dus) zal het zwaarste punt naar beneden draaien. Dat is statische onbalans.

Dan is er ook nog onbalans die je alleen kunt meten door het wiel hard rond te draaien. Neem een perfekt gebalanceerd wiel en bevestig daar aan de ene kant een gewicht aan de binnenkant van het wiel, en er recht tegenover zo'n zelfde gewicht, maar dan aan de buitenzijde van de velg.

Deze gewichten heffen elkaar op en het wiel is statisch dus nog in balans.

Maar, als je nu het wiel hard laat ronddraaien zul je wel een onbalans merken. Dit komt omdat de gewichten willen proberen in 1 vlak te gaan draaien. En dat geeft een behoorlijke schuddelarij natuurlijk. Want die krachten worden opgevangen door de as en zn'n lagers. En die geven het weer door aan je wielophanging enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...