Spring naar bijdragen

Gereedschap


Recommended Posts

Afgelopen zondag ging het kruisje links voor kapot. Gelukkig stelde Otto zijn gereedschap en handen ter beschikking om dit te repareren, ik had zelf een andere steekas bij.

Nu wil ik zelf gereedschap gaan meenemen om het ook zelf te kunnen. Ik heb deze topic gevonden: http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=891

Ik wil dop 36 en torx dopsleutel aanschaffen, maar...

Dop 36 is niet te krijgen voor 1/2''. Weet iemand een merk die ze wel heeft voor 1/2'', of is het de investering in een 3/4'' of 1'' ratel/momentsleutel wel waard?

Moet die dop 12 kantig of 6 kantig zijn? Het lijkt mij dat de 12 kantige de moer minder snel molt, klopt dat?

Die torx bouten kun je los draaien met ringsleutel 13 (12 kant). Maar ik koop liever de echte torx dop. Welke maat is dat? Ik vermoed E14.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. De 3 bouten met een 12 kant zijn geen Torx, maar waarschijnlijk XZN bouten.

Torx heeft maar 6 punten.

De sterkte tussen een 12 of een 6 kantige dop maakt niet zoveel uit, wanneer je een momentsleutel gebruikt voor het 237 Nm(175 Ft-lbs)moment.

Maar als je een slagmoersleutel op lucht gaat gebruiken, moet je een zwarte dop gebruiken!:P

wim

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen bedankt voor de reacties.

kunt ook verloop kopen van 1/2" naar 3/4".

Daar heb ik aan gedacht maar ik weet niet op 1/2'' sterk genoeg is. Vandaar dat ik vroeg of 3/4'' niet beter is. Maar als iedereen hier op het forum het doet met 1/2'' dan zal mij dat ook wel lukken.

Ik kwam de dop 36, 1/2" bij een automaterialenzaak in Sliedrecht tegen.

Ze zijn er dus wel!

Ik heb ze normalieter ook op voorraad.

(er is weer een zending onderweg , dus zullen binnenkort weer binnen komen)

...

€ 20.00

Ik had zelf, net als Downsouth, alleen een slagdop gevonden.

Hallo. De 3 bouten met een 12 kant zijn geen Torx, maar waarschijnlijk XZN bouten.

Torx heeft maar 6 punten.

De sterkte tussen een 12 of een 6 kantige dop maakt niet zoveel uit, wanneer je een momentsleutel gebruikt voor het 237 Nm(175 Ft-lbs)moment.

Maar als je een slagmoersleutel op lucht gaat gebruiken, moet je een zwarte dop gebruiken!:)

wim

XZN??? :yes: Nooit van gehoord. Weer wat geleerd. :yes:

Ik heb effe gegoogeled en vindt alleen XZN tools voor inwendige profiel. Die bouten zijn toch echt met het profiel aan de buitenkant, immers een dop 13mm past ook. Bestaan XNZ bouten met die 12 kantig profiel aan de buitenkant wel? Ik heb op het Jeepforum gezocht naar de term XZN maar vindt helemaal niets. Ik betwijfel dus of dat XZN bouten zijn. Iemand anders hier een idee over?

Nogmaals bedankt voor de hulp/kennis! :P:bye1:

bewerkt door Vulture
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. XZN wordt in de USA ook wel Triple Square genoemd. En net zoals Torx inwendig en uitwendig bestaand.

De uitwendigen kunnen gewoon met een 12kant dop gebruikt worden.

Meestal zijn het bouten met deze kop voor de motor kop. :P

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dop 36 is niet te krijgen voor 1/2''. Weet iemand een merk die ze wel heeft voor 1/2''

Beetje laat wellicht, maar ik heb bij de Brezan een 1/2" dop 36 gekocht van Stahlwille. Goedkope doppen zou ik niet aan beginnen, heb er al twee stukgedraaid (was wel 3/4" en andere mm maat).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tip. Ipv dop koop een ring sleutel 36.

Heb ik gedaan nadat er 2x verloop ½/¾ gesneuveld waren omdat de moer erg vast zat.(Witte YJ van forumster op JC)

Dit ging een stuk makkelijker toen er iemand met een ringsleutel 36 aan kwam.(Smartlap.)

Ringsleutel kan je ook heerlijk op staan.:P

bewerkt door Utah
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tip. Ipv dop koop een ring sleutel 36.

Heb ik gedaan nadat er 2x verloop ½/¾ gesneuveld waren omdat de moer erg vast zat.(Witte YJ van forumster op JC)

Dit ging een stuk makkelijker toen er iemand met een ringsleutel 36 aan kwam.(Smartlap.)

Ringsleutel kan je ook heerlijk op staan.:P

Oh ja, het losdraaien moet ook nog. Dan zat ik deze ook nog moeten aanschaffen: klik :blush:

Bedankt voor de tip!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...