Spring naar bijdragen

Ongekeurd rijden


kenzo
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben vorige week met mijn jeep naar de keuring geweest. Hij is afgekeurd op een paar dingetjes.

Omdat ik er toch graag mee wil gaan rijden (heb hem pas), heeft de keurder een formulier gemaakt en ondertekend dat de auto op die dingen na goedgekeurd is. De dingen die nog gemaakt moeten worden zijn besteld maar dat duurd 10 werkdagen.

Kan ik er dan "toch" mee gaan rijden.

Is de auto verzekerd, mocht er iets fout gaan?

En wat zijn eventuele concequenties...?

Vriendelijk bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wanneer verliep je APK keuring?

Tot die datum mag jij ermee rijden en ben je verzekerd. Is je apk verlopen dan mag je na die datum op eigen risico deelnemen aan het verkeer. Je hoort wel eens verhalen dat je nog mag rijden nadat je apk verlopen is maar dat zijn broodje aap verhalen.

Bij een ongeluk kan je verzekering behoorlijk moeilijk doen en zelfs weigeren om uit te keren aan jou. Want je mag alleen rijden met een geldige apk. Kijk maar in je verzekeringspapieren. Tevens als je aangehouden wordt door de politie met een verlopen apk krijg je een bekeuring.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de apk datum nog niet is verlopen en de auto is na de keuring niet bij rdw afgemeld is er niets aan de hand. Is hij wel afgemeld met afkeurpunten dan mag er niet meer mee gereden worden totdat de afkeurpunten zijn verholpen en een goedkeuringsraport aanwezig is. Als de apk datum verlopen is mag je er zowieso niet mee de weg op (tenzij op een aanhanger of oprijwagen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, bedankt

Nog een vraagje,

De vraag was omdat de keuring al een tijdje geleden is verlopen.

We willen zondag graag het bos in gaan met de jeep (het bos = wat veldwegen etc...)

Is het mogelijk om het geschorst te laten en dan achter een andere jeep te hangen (niet op aanhangwagen, maar met trekstang), of dient hij hiervoor ook van de schorsing te worden gehaald?

bewerkt door kenzo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je auto is niet (goed-)gekeurd dus mag je er niet mee de openbare weg op, dus ook geen veldwegen of bospaadjes e.d. tenzij dat stuk bos zgn 'eigen terrein' is. Gewoon even een weekendje overslaan, je auto laten fixen en gaan. Je hebt geen zin in het gezeik dat je zou kunnen krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan natuurlijk allemaal goed gaan en iedereen zal zeggen dat hij of zij een geweldige bestuurder is en geen brokken zal maken maar stel dat je nu wel brokken maakt.

Stel je rijdt op het bospad en er steekt iemand over of jij verliest de controle over je stuur tijdens het rijden en je rijdt iemand aan. Dan komt de politie en wordt alles onderzocht. Als blijkt dat jij ongekeurd rond rijdt kan het voor jou grote problemen gaan geven. dan redt jij het niet met een bekeuring van 75 euro. Tevens moet de verzekering de schade uitbetalen maar deze zullen dan alles bij jou gaan verhalen.

Ik ken iemand die onverzekerd een vrouwtje heeft aangereden. Dit vrouwtje heeft hierbij haar heup gebroken. De totale kosten voor de operatie , ziekenhuisopname , revalidatie kwamen op ruim 80000 euro. De verzekering heeft alles betaald maar is wel de kosten gaan verhalen op de bestuurder. Nu betaald die persoon elke maand 175 euro aan de verzekering. Tevens is hij geroyeerd en staat hij op de zwarte lijst.

Heel kort samengevat zou het zeer dom zijn om te gaan rijden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

te lezen bij site RDW,'' Indien er bij een eventueel ongeluk gebreken worden geconstateerd die een afkeurpunt zou zijn bij APK kan verzekering weigeren tot betaling over te gaan .

Zonde APK zal /kan altijd een bekeuring worden gegeven , dit kan zelf als auto stil staat zelf in garage of iets .

WIL JE DAT VOORKOMEN MOET VOERTUIG GESCHORST STAAN....

Blijft dus een risico als je het wel doet....:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jah, ik bel de verzekerering eens op en leg het allemaal uit. Zij zullen wel zeggen: Dat mag niet (rijden), maar misschien omdat hij niet afgekeurd is uit veiligheidsredenen kan er misschien iets geregeld worden.

Dit denk ik niet maar hoop van wel.

Bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, bedankt

Is het mogelijk om het geschorst te laten en dan achter een andere jeep te hangen (niet op aanhangwagen, maar met trekstang), of dient hij hiervoor ook van de schorsing te worden gehaald?

Een geschorst voertuig mag zich niet op de openbare weg of in het verkeer bevinden. Een geschorste auto mar ook niet langs de weg of op een parkeerplaats staan. Altijd binnen.

Dus indien je auto geschorst is kun je het vergeten, mag je je dus niet op de openbare weg bevinden. ook niet slepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

is de auto afgemeld na de afkeur, of heb je tijd gekregen om het te maken ?

Indien het laatste mag je er gewoon mee rijden.

Hij geeft aan dat de apk al een tijdje geleden verlopen is en dat de wagen voor de nieuwe apk afgekeurd is. Dus mag hij niet gaan rijden ermee. Of de wagen nu wel of niet afgemeld is niet meer aan de orde volgens mij daar zijn apk al een tijdje geleden verlopen is.

Kenzo er bestaat trouwens geen briefje die een garage kan uitschrijven waardoor je toch mag blijven rijden met een auto waarbij de apk verlopen is en de wagen ook nog eens afgekeurd is voor een nieuwe apk.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

als de auto geschorst is mag er wel mee op de weg gereden worden ook zonder apk

wel met verzekering

maar alleen naar en terug van je huis naar de apk staat zo omschreven in de wvw

maar staat niet bij dat dit de dichtsbijzijnde garage hoeft te zijn

staat me iets bij dat je dan wel moet kunnen aantonen dat je op weg bent naar de garage (bijv door afspraak) en volgens mij wordt je ook nog geacht om dat via de 'kortste route' te doen.

Waarom zoveel moeite doen en risico nemen? Kan je niet gewoon een weekend later over die veldweggetjes gaan rijden? Je auto zal ook nietvoor niets afgekeurd zijn lijkt me? :yes:

bewerkt door R-W
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jah, ik bel de verzekerering eens op en leg het allemaal uit. Zij zullen wel zeggen: Dat mag niet (rijden), maar misschien omdat hij niet afgekeurd is uit veiligheidsredenen kan er misschien iets geregeld worden.

Dit denk ik niet maar hoop van wel.

Bedankt

Gewoon die wagen laten staan en zorgen dat een geldige apk op komt

voorkomt een hoop gezeur en wat te denken van de problemen die je er mee kan krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het rdw controleert steekproefgewijs of een auto apk is gekeurd.Wanneer je een verkeersovertreding maakt waarbij het kenteken genoteerd wordt dmv staande houding danwel via een flitsplaal. Wordt het kenteken gescreent of ook aan alle voertuig verplichtingen is voldaan. Zoals apk/ wegenbelasting en verzekering.

Theoretisch is het mogelijk dat je op een zelfde dag 3 bekeuringen kunt krijgen voor een niet geldige apk.

1 steekproef rdw via kenteken register.

2 gescreent doordat je geflits bent roodlicht/snelheid.

3 heterdaad tijdens een verkeerscontrole.

Ook als je eenmaal een boete via de rdw steekproef hebt gekregen blijft de kans aanwezig dat je opnieuw er uitgelicht wordt. Dit risico blijft bestaan totdat de auto apk (goed) gekeurd is. Er wordt door het RDW geen lijst bijgehouden van welke auto de apk verlopen is, de computer selecteerd random kentekens die gescreent worden.

Als de APK is verlopen is vanaf dag 1 is een bekeuring mogelijk. De auto moet namelijk altijd voldoen aan de APK-plicht; de wet spreekt over het hebben van een keuringsbewijs. Vrijstelling hiervan alleen als de auto nog geen drie jaar oud is of door een schorsing.

Ga je na het verlopen van je apk toch rijden en dat bijvoorbeeld naar de apk garage dan kan je nog steeds bekeurd worden. Of je nu wel of niet kan aantonen dat je naar de apk garage gaat is niet van toepassing. Je bent in overtreding omdat je zonder geldige apk deelneemt aan het verkeer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zwaar klote die APK:wub: de mijne wordt altijd gelijk goedgekeurd

De mijne hoef ik niet eens te keuren :P

Maar ik las dat het zowieso apart is bij Kenzo. Hij schijnt een wrangler te hebben met cj chassis met cj nummers erin geslagen maar het is volgens het kentekenbewijs toch een wrangler of zoiets

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...