Spring naar bijdragen

Foutcode 33


Ramon2
 Share

Recommended Posts

Zat er eerder een kat onder, ja ? is deze nu weg?, mijn YJ had de zelfde problemen met knallen bij het overschakelen, labda sonde zal nog wel goed zijn, maar je kan hem even laten controlen door de met de wagen naar de garage te gaan en aan de co meter te hangen dan weet je het gelijk.

Verder het vreemde gedrag van stotteren en afslaan, het zou kunnen zijn dat er een speedsensor opzit, zit bij km kabel bij de tussenbak, kijk maar eens, het wil wel gebeuren dat het tandwiel versleten is en dat krijg de motor keuren waar eigenlijk niks met kan, slecht stationair lopen, afslaan ,enz, enz, ik hoop dat je er wat aan hebt gr Aitze:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 260
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Sloeg die gelijk af, of was het even twijfelen / stotteren. Dat laatste deed de mijne namelijk, om vervolgens toch maar niet af te slaan.

Jammer genoeg kan ik je geen duidelijk advies geven :D

Idd, twijfelen en stotteren, meer niet. En ach, elke vorm van input kan leiden tot de oplossing! :bye1:

Zat er eerder een kat onder, ja ? is deze nu weg?, mijn YJ had de zelfde problemen met knallen bij het overschakelen, labda sonde zal nog wel goed zijn, maar je kan hem even laten controlen door de met de wagen naar de garage te gaan en aan de co meter te hangen dan weet je het gelijk.

Verder het vreemde gedrag van stotteren en afslaan, het zou kunnen zijn dat er een speedsensor opzit, zit bij km kabel bij de tussenbak, kijk maar eens, het wil wel gebeuren dat het tandwiel versleten is en dat krijg de motor keuren waar eigenlijk niks met kan, slecht stationair lopen, afslaan ,enz, enz, ik hoop dat je er wat aan hebt gr Aitze:bye1:

Hey Aitze, klopt, kat is er nu onderweg. De klachten had ik óók toen de kat er nog onder zat. Denk dat ik idd ff naar de garage op de hoek rijd voor CO meting. Waarmee was bij jou de klacht verholpen??

En speedsensor zal ik eens nalopen, ff kijken in de Chilton enzo. Thanks!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Vandaag was de dag van de recalls bij de dealer. Ik heb een compleet nieuwe handrem met verstevigingsbeugel, een draadje uit een draadboom was reeds verlegd en de 3e is niet uitgevoerd ivm risico om meer kosten die de dealer niet vergoed krijgt, en dat is het plaatsen van een 0-ring en een pakking bovenop de br.st.tank. De discusiie met de dealer is gevoerd daarover en klaar.

Als 2e had ik opgegeven ivm de klachten die ik heb het systeem uit te lezen, en wat denk je? Niets kunnen vinden......

Ik rijd de auto aldaar weer het terrein af, en wat denk je? Weer zwaar inhouden en ploffen alsof ik dacht dat de uitlaat zou exploderen!!! Monteur naar buiten, samen weer kijken, maar niets. Volgens hem was het ploffen en dus het daarbij horende inhouden/niet op toeten komen een gevolg van een storing in de ontsteking. Zucht.... In zijn bijzijn de computer weer gereset, en lopen als een zonnetje.... :rolleyes:

Alle hoop was gevestigd op een oorzaak te vinden door het uitlezen, maar niets dus... Back to the drawingboard :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kom er net achter, via de site www.rockauto.com, dat de TPS van de YJ L6, dezelfde is als die van een ZJ V8!! :blink: Die zal ik dus zsm eens ff omwisselen, daar de TPS een mogelijke veroorzaker kan zijn.

Helaas zijn de stappenmotor en de MAP sensor niet dezelfde :ph34r:.

MAP van mijn L6 heb ik nog wel liggen, en IAC denk ik ook, maar weet ik niet zeker...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Zaterdagochtend de TPS van de ZJ verwisseld met die van YJ. Aanvankelijk dacht ik van het probleem af te zijn, maar na een halve dag in terrein van Brunssum kwam die "noodloop" er toch weer in.

Volgens JeepEd en Dutchdaan ligt het toch aan de lambda die voor verrotte ontsteking zorgt....

Deze ga ik nu maar bestellen bij www.rockauto.com daar kosten USD 30,- tegen €92,- in NL :whistle: (Ook voor Raven ga ik deze bestellen)

Gezien de ervaring met Maasvlakte waar ik de storing wel 8 keer had in terrein, bleef het nu in Brunssum maar bij 1x...!? Enige verschil, op de dag van de Maasvlakte was het kortebroeken weer.... Zou dit voor een lambda verschil mogen uitmaken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag lambda vervangen. Was duidelijk, ik heb een onstekingsprobleem.

Na vervanging een reset gedaan, echter ook dit lijkt steeds minder invloed te hebben. Ik moet nu 4 a 5x resetten voor de motor weer normaal loopt.

Nu ook bij normaal lopende motor (na 6x resetten) blijft het geplof bij gas loslaten en overschakelen ;). Dus geen TPS en geen lambda.... what's next?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Zondag deed hij het prima, nog gewisseld?

Nou, niet helemaal Ab :) toen we naar de lunch reden trad de storing weer op, op de snelweg nog wel. Kwam amper meer op toeren en snelheid kakte in. Mensen die achter me reden zagen de zwarte pluimen en zelfs vlammen uit me uitlaat :lol:. Ik heb toen weer een reset gegeven en daarna, t/m de rit naar huis, heeft de motor als een zonnetje gelopen.

De MAP moet ik nog eens wisselen en Aitze deed ook een suggestie richting de speedsensor. Omdat ik 1x ooit een foutcode had, dacht 13, MAP/vacuum gaat mijn idee het meest uit naar de MAP. Dus deze ga ik eerst wisselen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was al een tijdje niet of nauwelijks online, en nu zie ik dat dit probleem er nog steeds is. :bye1:

Nah, dan zal ik mijn ideeën ook maar ff neerpennen :lol:

Dat ploffen in de uitlaat kan komen door een lekke pakking. Spruitstukpakking bijv. of de pakking tussen spruitstuk en uitlaatpijp.

Bij gas geven heerst er daar een overdruk: Nix aan de hand, behalve dat je het wat kunt horen lekken.

Bij gas los, en dan vooral bij een uitrollernd voertuig, kan er lucht door de opening de uitlaat in. De onverbrande gassen die er aanwezig zijn, en normaal door de kat verbrand werden, kunnen nu dankzij de extra zuurstof ontbranden: -PLOF-

Vervangen van de pakkingen kan dit probleem verhelpen. Natuurlijk kan een verder niet goed lopende motor het probleem ook helpen veroorzaken, maar dan nog helpt zuurstoftoevoer bij het ontbranden.

Wat dat niet oppakken betreft begin ik serieus aan de computer te twijfelen...Waarom? Omdat je wel de computer kunt resetten, maar niet de sensoren!

Natuurlijk kan een sensor verlopen, en natuurlijk leert de computer zichzelf in. Maar dat inleren is juist om afwijkingen in de sensoren te compenseren. Normaal zie je dat een motor minder goed loopt wanneer de computer een reset kreeg, wat zich verbeterd na inleren.

In noodprogramma loopt hij volgens mij niet. Doet hij dat wel, dan brand het storingslampje in je dash.

En omdat het resetten steeds moeizamer gaat, wordt mijn idee nog sterker: Computer zuigt!

Probeer eens een ander exemplaar. Ik geef je een goede kans dat het probleem weg is...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom terug dan! ;)

Dank voor je input. Helaas probleem idd nog niet over.

Je bent de 2e die ook vermoedens over de pcm heeft. Hier wil ik wel als laatste aan denken ivm de kosten, maar goed, als het het probleem oplost so be it!

Ik probeer dit weekend eerst de MAP eens te wisselen. Ik hang in principe aan ieders lippen die mij een uitleg/tip kan geven over dit probleem. Want dermate technisch ben ik niet. Dat ploffen vind ik minder spannend op het moment dan dat in houden. Dat hij niet in een echte noodloop gaat geloof ik, want ik heb begrepen dat hij dan ook niet harder dan een km of 40 zou rijden. Mijn vermoedens gaan richting die MAP, omdat ik met een constante snelheid het probleem niet heel erg aanwezig is, maar zodra ik gas geef wel; ofwel, vacuum veranderd?

Stel dat MAP niets helpt en ik wil PCM uittesten. Is het niet zo dat een PCM op basis van VIN geprogrammeerd is? Kan ik die dan wel zomaar verwisselen, en moet dat ook met zelfde type motor en bouwjaar?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag bij Ed geweest om de pcm uit te wisselen. Deze kwam uit een Cherokee L6 '95. Na montage gelijk gecontroleerd op foutocodes; code 35 en 73, maar dit stonden niet in de boeken. Motor sloeg niet aan. PCM terug gewisseld.

Het geluk wilde: Ollie B (Olaf) was ook aanwezig, en ik mocht zijn PCM eruit schroeven. Deze gemonteerd, geen foutcodes, gestart maar sloeg ook niet aan. YJ L6 '91.

Geluk hield nog niet op: Ook Moto (Kees) had zijn YJ L6 '93 waarvan ik ook de PCM mocht gebruiken. Geen foutcodes, sloeg gelijk aan. Rondje gereden en weer, bopbopbopbop.... nog steeds de klacht :wacko:.

Het hele clubhuis/loods was er ook van overtuigd: ontstekingsprobleem!! Begonnen met uitwisselen van bougieskabels, dit was het enig wat ik niet had vv van de ontsteking. Ook deze gaven geen resultaat...

Wat nu? Bleef nog een bobine over... ook deze kon ik gebruiken uit de Cherokee, en wat denk je???? Juist, een heel wat beter resultaat!!! Trok lekker door tot 5 a 6000tt met minimaal geblaf uit de uitlaat. Heeee...:P

Mijn oude bobine weer terug: liep weer klote! Conclusie/; bobine naar ze grootje!!:yes: Dus met een lekker gevoel ging op weg vanuit Klundert. Bij de oprit van de A27 moest ik een stevige inhaalmanoevre maken, en GVD, weer niet op toeren komen :P.... aan de kant van de oprit een nwe reset gedaan (had ik nog niet gedaan na vv bobine) en de rest van weg lopen als een zonnetje.

Lijkt dus dat de bobine de klacht voor 80 a 90% verholpen heeft, maar toch kwam deze nog een keer dus terug...

Ik ga dus eerst maar een nwe bobine bestellen, degene die ik van Ed nu mocht gebruiken is ws ook al 13 jaar oud....

Iemand nog suggesties hierop?? Zou welkom zijn...

Van ieder van wie ik onderdelelen mocht gebruiken, allemaal hartelijk bedankt!!! :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja ik heb dat ook een keer gehad was een 7daags zoek werk maar daarna nooit meer probleem mee gehad (staat ergens op het forum bij zj de hele zoektocht... bedankt aan ieder die mij geholpen heeft)

ik had alles vernieuwd op de zj en bij mij was het de bobine die maar half werkte .

die bobine heeft een dubbele wikkeling en dan is er een doorgebrand

daardoor heeft hij wel een vonk maar niet sterk genoeg .

in de cylinder word hij dan gewoon uitgeblaasd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de tip Marcel!

Ik heb ze in de US ook gezien bij www.rockauto.com voor USD 32,- !! Scheelt weer aardig wat. Daar hebben ze ook bougieskabels. Dan heb ik een bobine incl bougiekabels voor ca. €41,- scheelt weer aardig wat.

Mijn laatste bestelling bij deze gasten was met 3 dagen binnen :no:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de tip Marcel!

Ik heb ze in de US ook gezien bij www.rockauto.com voor USD 32,- !! Scheelt weer aardig wat. Daar hebben ze ook bougieskabels. Dan heb ik een bobine incl bougiekabels voor ca. €41,- scheelt weer aardig wat.

Mijn laatste bestelling bij deze gasten was met 3 dagen binnen :D.

Goed te zien dat er vooruitgang wordt geboekt; en ook in financiele zin :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Afgelopen vrijdag bobine en kabels vanuit de US binnen gekregen, kon ik gelijk testen in Veldhoven. Zaterdag helemaal okay, trok lekker door en geen problemen. Zondagochtend op weg naar Veldhoven 3x aan de kant gestaan om te moeten resetten.... :yes: Terwijl er toch een hoop mensen getuigen waren dat het wisselen van de bobine bij Ed deze toch echt de oplossing was!!

Herman (zwerfster), die zondag met ons opreed, suggereerde om eens de massa te controleren. In het terrein hebben we een nieuwe massa gelegd via een startkabel. In het terrein daarmee weinig last gehad, terwijl daar toch om aardig vermogen werd gevraagd. Eind van de dag kabel er weer af, en ik was het terrein nog niet af, en jawel.....

Nu 3 dingen nog over: 2 nieuwe motormassa strips aanleggen, temp.sensor uitwisselen en de nokkenassensor. Als dit het niet word, geef ik het op.... denk ik.... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgelopen vrijdag bobine en kabels vanuit de US binnen gekregen, kon ik gelijk testen in Veldhoven. Zaterdag helemaal okay, trok lekker door en geen problemen. Zondagochtend op weg naar Veldhoven 3x aan de kant gestaan om te moeten resetten.... :B Terwijl er toch een hoop mensen getuigen waren dat het wisselen van de bobine bij Ed deze toch echt de oplossing was!!

Herman (zwerfster), die zondag met ons opreed, suggereerde om eens de massa te controleren. In het terrein hebben we een nieuwe massa gelegd via een startkabel. In het terrein daarmee weinig last gehad, terwijl daar toch om aardig vermogen werd gevraagd. Eind van de dag kabel er weer af, en ik was het terrein nog niet af, en jawel.....

Nu 3 dingen nog over: 2 nieuwe motormassa strips aanleggen, temp.sensor uitwisselen en de nokkenassensor. Als dit het niet word, geef ik het op.... denk ik.... :D

Dus massstrips lijken oplossing???

Vervang die eerst eens dan voor je de sensoren gaat vernieuwen; ben nu toch echt benieuwd naar de oorzaak en sensoren vernieuwen zondar dat het nodig is, is zonde van het geld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...