Spring naar bijdragen

YJ 2.5i op 33ers


Recommended Posts

Ik ben bezig met het zoeken naar een mooie Wrangler die ik dagelijks ga gebruiken. Ik heb hier nu in de buurt bij een garagehouder een 2.5i bezocht die optisch en technisch in mijn ogen perfect is, echter de proefrit vond ik ronduit belabberd. Hij heeft hele mooie 33inch sloffen en wil daardoor in zijn 4e versnelling 95 kmh op de teller en daarvoor was ik een aanloop van 1.5km nodig voordat ik weer in de ankers moest. In de 5 was acceleratie onmogelijk en kon hij de jeep krapaan op tempo houden. Dat is het enigste probleem wat ik vond, verder stond die mij zeer aan.

Nu heb ik hier een aantal topics doorgespit en kom ik een 4.56 of 4.88 overbrenging tegen. Die 4.88 zou wat minder sterk zijn ivm de kromming van de tanden en het kleine raakvlak daardoor.

Zijn er hier mensen die deze aanpassing hebben gedaan en hun ervaring willen delen? Wat is nu de topsnelheid en in hoeveel seconden ben je nodig voor de 100 of de 120?

Ik kan uiteraard ook naar een 4.0i kijken, maar hier in oost nederland is het aanbod klein en ik ben zelden zo'n mooie complete combinatie tegen gekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet te moeilijk doen. Wanneer het een mooi exemplaar betreft gewoon kopen en er een 4.0 HO in knallen. Dan zijn al je beschreven problemen voorbij.

Ik ben bezig met het zoeken naar een mooie Wrangler die ik dagelijks ga gebruiken. Ik heb hier nu in de buurt bij een garagehouder een 2.5i bezocht die optisch en technisch in mijn ogen perfect is, echter de proefrit vond ik ronduit belabberd. Hij heeft hele mooie 33inch sloffen en wil daardoor in zijn 4e versnelling 95 kmh op de teller en daarvoor was ik een aanloop van 1.5km nodig voordat ik weer in de ankers moest. In de 5 was acceleratie onmogelijk en kon hij de jeep krapaan op tempo houden. Dat is het enigste probleem wat ik vond, verder stond die mij zeer aan.

Nu heb ik hier een aantal topics doorgespit en kom ik een 4.56 of 4.88 overbrenging tegen. Die 4.88 zou wat minder sterk zijn ivm de kromming van de tanden en het kleine raakvlak daardoor.

Zijn er hier mensen die deze aanpassing hebben gedaan en hun ervaring willen delen? Wat is nu de topsnelheid en in hoeveel seconden ben je nodig voor de 100 of de 120?

Ik kan uiteraard ook naar een 4.0i kijken, maar hier in oost nederland is het aanbod klein en ik ben zelden zo'n mooie complete combinatie tegen gekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je wil een YJ die je dagelijks wil gebruiken, dan is een 2,5 met 4.88 overbrenging het laatste wat je daarvoor zou moeten gebruiken.

Normaal gesproken dan hoor.. geen idee wat voor kronkel jij hebt. :thumbsup:

Verder zou ik me absoluut niet tot je eigen woonomgeving bepreken als je een Wrangler zoekt, je zegt zelf al dat er niet zoveel zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad een niet geheel "standaard" oplossing.

Gezien de combinatie 33" banden, Daily Driver en 2,5 liter motor zou ik niet hoger als 4,10 overbrenging gaan zitten. Hiernaast zou ik toch eens overwegen om naar de 4,0I te gaan kijken, wat ik begrepen heb is het verbruik van deze niet zoveel hoger, en je hebt wel aanzienlijk meer kracht in het blok zitten.

Inderdaad zoals ook Kameel al aangaf niet beperken tot je lokale omgeving maar in heel NL kijken voor Wranglers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik rijd nu zelf ruim een jaar met een Wrangler 2,5L met 33"ers.Ik heb gewoon de standaard overbrenging in de assen(4,10) en ik ben ook een daily driver.

Zelf heb ik geen last hiervan,ja als ik de brienenoordbrug op ga zal ik moeten terugschakelen.

Zelfs in het terrein doet de wagen het perfect,getuige Inor vorig en dit jaar.

De discussie 2,5L of een 4,0L is hier al vele malen gevoerd maar mijn mening is als je een mooie 2,5L kan kopen moet je het gewoon doen.

Verbruik is bijna gelijk,de 2,5L is misschien iets voordeliger(1op9 ipv 1op7).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik rijd nu zelf ruim een jaar met een Wrangler 2,5L met 33"ers.Ik heb gewoon de standaard overbrenging in de assen(4,10) en ik ben ook een daily driver.

Zelf heb ik geen last hiervan,ja als ik de brienenoordbrug op ga zal ik moeten terugschakelen.

Zelfs in het terrein doet de wagen het perfect,getuige Inor vorig en dit jaar.

De discussie 2,5L of een 4,0L is hier al vele malen gevoerd maar mijn mening is als je een mooie 2,5L kan kopen moet je het gewoon doen.

Verbruik is bijna gelijk,de 2,5L is misschien iets voordeliger(1op9 ipv 1op7).

Hallo Jeepers,

Ik heb zelf 2 x een Jeep 2.5 gehad de laatste was uit 2000 v.v. een automaat deze laatste was zelfs duurder in gebruik dan mijn huidege 4.0

Laatst heb ik zelfs 1 op 8.2 gehaald, uiteraard op de buitenweg. Mijn mening is als je kan kiezen neem dan een 4.0

Groetjes Ab.

bewerkt door Ab
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Te lezen aan de ervaringen tussen 4.0 en 2.5 zie ik 33ers op 2.5 een rand geval tussen lekker rijden en niet echt lekker rijden. sommige kunnen goed rijden op weg en terrein en sommige rijden op de weg niet lekker en terrein ook niet echt.

het verbruik tussen beide motoren scheelt niet veel ligt aan de manier rijden ook maar bij de 4.0 heb je wel de extra power als je die nodig hebt.

als ik rustig door tuf op de normale auto weg haal ik 1:8

als je een 2.5 kan kopen moet je dat gewoon doen als je een mooie 4.0 kan kopen kan je het ook doen ligt er maar ook net aan wat je voorkeur is. Mijn persoonlijk is dat de 4.0 of groter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat ik die 2.5 beter kan laten schieten vooral omdat ik er ook lpg in wil laten zetten. Ik ga dan maar een paar 4.0 injecties bekijken. Verschil is echter dat een 91er 4.0 hetzelfde moet kosten als een 94er/95er 2.5.

Dit was overigens de 2.5

een 94er met 69.000km. omgebouwd door jeepstore.nl (volgens het stickerwerk jeepstore.nl edition).

a>

Wel een donders stoer ding!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat ik die 2.5 beter kan laten schieten vooral omdat ik er ook lpg in wil laten zetten. Ik ga dan maar een paar 4.0 injecties bekijken. Verschil is echter dat een 91er 4.0 hetzelfde moet kosten als een 94er/95er 2.5.

Dit was overigens de 2.5

een 94er met 69.000km. omgebouwd door jeepstore.nl (volgens het stickerwerk jeepstore.nl edition).

a>

Wel een donders stoer ding!

...dan zou ik voor de 94/95er gaan. Met een beetje mazzel heb je een snoeihard chassis wat nog 15 jaar mee kan. :P

(zolang je er maar geen 4.88 in legt :yes: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even heel open kaart

Dit is de 91er 4.0i (180 pk op kenteken)

http://autotelegraaf.nl/autokopen/toon/?id=12892237;referer=gaspedaal

enigste punt van aandacht is achterklep bij rechter onder scharnier als ik dat goed zie op de foto.

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occ_detail.detail?p_spr_id=181644552&o_id=6115166&p_type_lijst=RL

dit is de 94er 2.5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zijn een paar kleine tikjes/ deukjes bij de 91er bij het scharnier. niet een probleem alleen hij is wel standaard. als je daar echt lekker 33ers op wil hebben zal je hem wel ietje moeten ophogen.

daarin tegen is die andere wel ophoogt. en er zit een lier op met leuk bumpertje. donker van binnen maar dat is mijn voorkeur weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Bijna iedereen hier met een 2.5 liter rijdt met de standaard 4.10 verhouding erin.

Er zijn wel een boel mensen met een 4 liter die daar de overbrenging van veranderd hebben. Ik had in mijn 4 liter met 33 inch banden een 3.07 verhouding zitten en dat reed redelijk. ik moest wel bij een heuvel op terug schakelen en als ik met een gangetje van 90 een vrachtwagen wilde inhalen in zijn 5 dan was het verstandig om naar zijn 4 terug te gaan. Dat ging gewoon een stuk vlotter en veiliger.

Nu rij ik met een 4.88 overbrenging erin en nu kan ik zelfs stilstaand in zijn 2 of 3 wegrijden zonder problemen. Wel draait hij behoorlijk meer toeren in zijn 5 als voorheen wat weer nadelig is voor het brandstofverbruik. Ik haal als het mee zit nu 1 op 6.

Mijn mening is gewoon heel simpel en als je kan kiezen zou ik voor een 4 liter gaan omdat dat meer fun kan bieden op de openbare weg ivm de aanwezige power maar ik ben wel van mening dat je met een 4 liter of 2.5 liter weinig verschil zal zien in een klimmetje met 33 inch banden. Wat je aan vermogen en koppel te kort komt bij een 2.5 liter dat maak je weer voor een groot deel goed met de 4.10 overbrenging bij een klim.

Je kan met een 2.5 liter best met 33 ers rijden maar in de hogere versnelling zal hij er wat meer aan moeten trekken en bij een klimmetje moet je gewoon een versnelling terug.

Met een 4 liter heb je meer pk's en koppel maar ook weer een minder gunstige verhouding. Ik merkte zelf met mijn 4 liter dat deze het ook niet al te fijn vond om in zijn 5 te klimmen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een 2.5 ltr heeft altijd een 4.10 overbrenging:wacko:, en zal het met 33 ers zwaar hebben:(.

Ik vindt het niet vreemd dat de wagen geen puf meer heeft in de 4 of 5, met gas zal het wel helemaal gebeurt zijn, naar mijn mening niet doen dus, 4.0 ltr lijkt mij beter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die blauwe 2.5 is optisch natuurlijk de mooiste: leuke banden en velgen, lier erop, goed in de lak, wat rvs delen etc.

Daarom zal die ook wat duurder te koop staan. KM stand ziet er ook goed uit (of zijn het miles..?)

Alleen hij rijdt niet lekker zeg je, de 2.5 moet te hard werken om die 33ers rond te krijgen, oplossing= kleinere banden en je bent klaar!

Die 4.0 is helemaal standaard en oogt wellicht wat saai, jij wou een 'mooie en stoere' en zal er dus waarschijnlijk het eea aan willen veranderen. De vraagprijs is wat lager, alleen als jij hem 'mooi en stoer' wil maken is ie uiteindelijker duurder qua aanschaf.

Maar dan heb je wel een 4.0!

echterrrr op de verharde weg maakt het vrijwel geen moer uit of je een 2.5 of 4.0 rijdt!

in het terrein zal de 4.0 een stuk sterker zijn

(ga je uberhaupt terreinrijden?).

Hoop dat je hier iets aan hebt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Bijna iedereen hier met een 2.5 liter rijdt met de standaard 4.10 verhouding erin.

Er zijn wel een boel mensen met een 4 liter die daar de overbrenging van veranderd hebben. Ik had in mijn 4 liter met 33 inch banden een 3.07 verhouding zitten en dat reed redelijk. ik moest wel bij een heuvel op terug schakelen en als ik met een gangetje van 90 een vrachtwagen wilde inhalen in zijn 5 dan was het verstandig om naar zijn 4 terug te gaan. Dat ging gewoon een stuk vlotter en veiliger.

Nu rij ik met een 4.88 overbrenging erin en nu kan ik zelfs stilstaand in zijn 2 of 3 wegrijden zonder problemen. Wel draait hij behoorlijk meer toeren in zijn 5 als voorheen wat weer nadelig is voor het brandstofverbruik. Ik haal als het mee zit nu 1 op 6.

Mijn mening is gewoon heel simpel en als je kan kiezen zou ik voor een 4 liter gaan omdat dat meer fun kan bieden op de openbare weg ivm de aanwezige power maar ik ben wel van mening dat je met een 4 liter of 2.5 liter weinig verschil zal zien in een klimmetje met 33 inch banden. Wat je aan vermogen en koppel te kort komt bij een 2.5 liter dat maak je weer voor een groot deel goed met de 4.10 overbrenging bij een klim.

Je kan met een 2.5 liter best met 33 ers rijden maar in de hogere versnelling zal hij er wat meer aan moeten trekken en bij een klimmetje moet je gewoon een versnelling terug.

Met een 4 liter heb je meer pk's en koppel maar ook weer een minder gunstige verhouding. Ik merkte zelf met mijn 4 liter dat deze het ook niet al te fijn vond om in zijn 5 te klimmen.

mijn standaard 4.0 met 33ers deed het stukken beter dan een 2,5 op 31ers

volgens mij hebben YJ's met 4.0 wel een 3.54 overbrenging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...