Spring naar bijdragen

To lift or not to lift... (voors en tegens)


ghulst
 Share

Moet onze XJ omhoog?  

1 stem

  1. 1. Moet onze XJ omhoog?

    • Ja natuurlijk, wat doe je daar nog beneden?
      21
    • Ik zou het wel doen, ondanks de punten die je noemt
      5
    • Ik zou het niet doen, de genoemde punten kosten te veel moeite
      1
    • Ik zou het niet doen. Koop een tweede om mee te spelen...
      3


Recommended Posts

En dat is nu de vraag. Ik heb de 31ers van Nikonised gekocht en die ga ik zeker nog halen. Maar met dat ik beter nadenk over het liften van de XJ, kom ik meer dingen tegen.

  1. Zonder tenminste 2" lift gaat 31" niet passen.
  2. Met 31" en een 2" lift staat de XJ er meteen een heel stuk stoerder bij.
  3. Mochten we eindelijk de gelegenheid vinden om het terrein in te gaan, dan heb je wel meer speling.

Aan de andere kant moet ik wel met andere dingen rekening houden:

  1. Ik moet een lift set kopen of (laten) maken.
  2. Mijn trekhaak gaat mee omhoog, maar ik moet gewone karren kunnen trekken.
  3. Hoeveel invloed hebben 31ers eigenlijk op je verbruik?
  4. Hoe wordt het rijgedrag door de 31ers beinvloed als ik verhoog met spacers voor en shackles achter?
  5. In hoeverre wordt de aandrijflijn van de XJ extra belast door het verhogen?

Als jullie nog meer punten hebben, dan hoor ik het graag... Ook argumenten ter overtuiging voor een van beide kanten. Ik ben nog steeds best pro lift, maar ik moet ook in de gaten houden dat het voor mijn vrouw de dagelijkse auto is en dat er gewoon een kar achter moet kunnen als zij aan het werk is. (Om van de vouwwagen nog maar niet te spreken.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1. Ja, maar dat wist je al voor je de banden kocht neem ik aan. Dus die keuze heb je al gemaakt.

2. Verstelbare trekhaak is een optie , aan de andere kant ga je ook weer niet zo vreselijk veel omhoog.

3. Een beetje, maar dat hangt af van het gebruik. Op de snelweg eigenlijk vrij weinig, op korte stukken waarschijnlijk wat meer. Je kan altijd later nog de overbrenging aanpassen zodat je weer 'normale' toeren maakt.

4. Als je het goed doet, dus met nieuwe shocks en goede veren, wordt het veel beter. :D

5. Met 2" niet.

:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenmorgen,

Het klopt dat 31-ers niet gaan passen zonder lift. Je moet je het als volgt ongeveer voorstellen. Een standaard cherokee heeft 28 inch banden. Als je naar 31-ers gaat dan kom je dus uit op een 1.5 inch verhoging. Dus 1.5 inch meer lift krijg je boven de as. Dus met een 2 inch lift gaat dat goed lukken en hou je ongeveer dezelfde wiel wiel opening ratio als voorheen.

31 inch banden is wel gelijk het maximum wat je kwijt kan in je wielkasten voor zonder te trimmen. Ik denk wel dat de kans bestaat dat je in het terrein op bepaalde momenten met de banden iets zou kunnen raken zoals je fender. Op de weg zal het geen problemen geven. Je auto gaat in totaal dus 3.5 inch omhoog. Zeg maar een kleine 9 cm.

De liftset kan je gewoon kopen bij bijvoorbeeld www.cherokeeparts.nl of bij ramstein hier op het forum geloof ik.

Als je naar grote banden gaat neemt je rolweerstand toe. Dit zal altijd merkbaar zijn in het verbruik maar het verschil zal niet schrikbarend groot zijn met 31 inch banden. Wel is het zo dat je het gaat merken als je zwaardere aanhangwagens trekt. Je wagen zal er meer aan moeten gaan trekken dan voorheen. Dat zal je weer terug vinden in het verbuik.

Je aandrijflijn en weggedrag zullen er geen last van hebben met een 2 inch verhoging.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah, een hoop om op te reageren...

@Kameel Ik was niet van plan om een andere trekhaak te zoeken. Maar met een goede 3,5 inch is dat natuurlijk ook eigenlijk niet nodig. Ik dacht dat het meer zou zijn. Ik wil overigens het liefst nog wel even met de huidige schokdempers en veren doen, anders zou ik nog wel hoger willen. ;-)

@Michel1972 Ach zoveel trek ik er ook weer niet mee. Niet in gewicht tenminste. En naar de koeling wil ik toch nog kijken, want die is wel hevig onderbemeten voor zo'n auto. Bedankt voor het rekensommetje, dat is weer handig.

@Ab; tandwieltje? Is het schakelen afhankelijk van de kilometerteller dan? Niet van de toeren? En hoe werkt dat met dat tandwieltje dan, daar ben ik dan wel weer benieuwd naar. Ik heb het verder nog nergens genoemd gezien.

@Newbe Ja, dat weet ik, daar was ik bij (goede haring trouwens, dit jaar weer?) Ik heb je oude shackles hier nog liggen als template voor de nieuwe. ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Newbe Ja, dat weet ik, daar was ik bij (goede haring trouwens, dit jaar weer?) Ik heb je oude shackles hier nog liggen als template voor de nieuwe. ;-)

Hij is dit jaar wederom prima ja. Als je vrijdag's naar de BBQ komt kun je, als je snel bent, nog een stukje meepiiken, als je belooft het niet aan de XJ op te voeren:lol:

Ik vroeg me al af wat ik met die oude shacles had gedaan.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

K neem aan dat je een automaat hebt? Schakelmoment van de automaat word mede bepaald door de snelheid, deze info komt via snelheidsignaal.

Bij andere afrolomtrekken zal dit niet meer kloppen, daarom corrigeren met tandwieltje.

Waar haal ik dat tandwieltje en hoe zet ik dat er in?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij is dit jaar wederom prima ja. Als je vrijdag's naar de BBQ komt kun je, als je snel bent, nog een stukje meepiiken, als je belooft het niet aan de XJ op te voeren:lol:

Ik vroeg me al af wat ik met die oude shacles had gedaan.;)

:no: Ja, dat ging er wel in bij de XJ. ;-) Maar dat zal ik deze keer niet doen. De Jeep BBQ is pas wel in augustus, of heb je nog een eerdere op het oog? :P

En ik geloof dat jij niet zo veel met die shackles had gedaan, meer Ed die ze in een tasje achterin mijn auto had gelegd als stimulans om ook te gaan liften. Wilde je weer naar beneden dan? :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...