Mitchell2.24v Geplaatst April 8, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 8, 2009 Kan iemand me verwijzen naar leesvoer met betrekking tot de kruisjes onder de auto? Ik lees veel dat die dingen allerlei problemen kunnen veroorzaken (broemgeluiden, trillingen, etc). Hoe kun je bijvoorbeeld zien / voelen / merken of zo'n ding stuk is? Het lijkt me dat je als Jeep rijder toch wel de basis van de kruisjes moet weten, dus ik ben klaar voor bijscholing Heb wel gezocht hier op 't forum, maar er komen zoveel berichten naar voren Bestaat er ergens een mooi overzicht of iets dergelijks? Misschien zoek ik er wel teveel achter, maar dat door ik dan ook graag... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
johnnylaheij Geplaatst April 8, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 8, 2009 Je zoekt er teveel achter - Als een kruisje stuk is is hij ook echt stuk. - Een kruisje kan een zwaar punt hebben, dus versleten. Je kunt dit alleen voelen als je de as demonteerd. - Er kan door slijtage speling in de lagerkapjes onstaan, ook versleten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst April 9, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2009 Ik vind het een goede vraag. Sommige onderdelen zijn, als je nooit eerder een defecte in handen hebt gehad, moeilijk te beoordelen. Ik heb van de week ook zo'n kruisje in handen gehad omdat ik (door welke ingeving dan ook) het idee had dat deze defect was. Ik had geen idee wat ik er aan moest constateren... Ze draaide gewoon rond, dat tonnetje kon ik ook gewoon draaien, dus gewoon weer terug geplaatst. Ik denk Michiel, dat je eens rond moet vragen of er niet een jeeper is die eens op een evenement ofzo, een defect kruisje meeneemt. Kun je het zelf ervaren. Een voorbeeld van iets constateren: voorheen had ik een schokdemper waarbij je even veel kracht moest zetten bij inschuiven als uitschuiven, deze demper was okay, en de dempers die ik nu heb (rancho) moet ik meer moeite doen om um uit te trekken als in te duwen. Je zou als leek dus kunnen zeggen dat er een defect is... maar nee, dit hoort bij de rancho! M.a.w. probeer eens wat defecte delen in handen te krijgen om het verschil te merken! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marcel79 Geplaatst April 9, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2009 Je kan controleren op speling door aan de assen te draaien en kijken of alles direct reageert zonder loze slag, loze slag duidt meestal op speling dus slijtage dus vervangen. Wat van groot belang van het behoud van je kruizen is, ze regelmatig door te smeren met de vetspuit zeker bij regelmatig terreinrijden en modderbakjes pakken dit ivm. binnendringend vocht. Knakkende en klapperende geluiden duidt meestal op versleten kruizen. Een kruis draaid op de uiteinde op 4 busjes met daarin naaldjes die als lager dienen (naaldlager) die hebben dus vet nodig om gesmeerd te worden. Helaas zijn niet alle kruizen van een vetnippel voorzien. Mochten ze een keer vervangen moeten worden verang ze dan voor exemplaren met vetnippel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst April 9, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2009 Okay, dat is een heldere uitleg, daar kan niet alleen ik, maar ook Michiel wat mee Daarbij nog een vraag: kan het zo zijn dat de kruisjes van de aandrijfassen juist meer gaan kraken in scherpe bochten, zoals inparkeren enzo? Dus niet kruisjes in de steekassen, ZJ's hebben dacht ik altijd een homokineet. Bij mij kraakt het met name bij langzaam optrekken in z'n achteruit, geluid hoor ik dan ergens midden onder de auto, iets richting de aandrijfas... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst April 9, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2009 Je zoekt er teveel achter - Als een kruisje stuk is is hij ook echt stuk. - Een kruisje kan een zwaar punt hebben, dus versleten. Je kunt dit alleen voelen als je de as demonteerd. - Er kan door slijtage speling in de lagerkapjes onstaan, ook versleten. Hehe, duidelijk! Ik had geen idee wat ik er aan moest constateren... Ze draaide gewoon rond, dat tonnetje kon ik ook gewoon draaien, dus gewoon weer terug geplaatst. Dat probleem heb ik dus ook. Ik hoor en voel vanalles, maar weet (nog) niet zeker wanneer ik kan / moet concluderen dat een specifiek onderdeel - in dit geval een kruisje - echt kapot is. Ik denk Michiel, dat je eens rond moet vragen of er niet een jeeper is die eens op een evenement ofzo, een defect kruisje meeneemt. Kun je het zelf ervaren. Dat is niet eens zo'n slecht idee Je kan controleren op speling door aan de assen te draaien en kijken of alles direct reageert zonder loze slag, loze slag duidt meestal op speling dus slijtage dus vervangen. Wat van groot belang van het behoud van je kruizen is, ze regelmatig door te smeren met de vetspuit zeker bij regelmatig terreinrijden en modderbakjes pakken dit ivm. binnendringend vocht. De kruisjes in mijn aandrijfassen zijn helaas niet te smeren, maar ik verdenk ze wel. Ik heb namelijk ook een heftige broem bij een 1500-2000 toeren, en af en toe 'knapt' er iets dat ik qua gevoel niet terug kan brengen tot een ander onderdeel. Knakkende en klapperende geluiden duidt meestal op versleten kruizen. Een kruis draaid op de uiteinde op 4 busjes met daarin naaldjes die als lager dienen (naaldlager) die hebben dus vet nodig om gesmeerd te worden. Helaas zijn niet alle kruizen van een vetnippel voorzien. Mochten ze een keer vervangen moeten worden verang ze dan voor exemplaren met vetnippel. En daarbij vraag ik me het volgende af. Als je een kruisje vervangt, dan meet je gewoon de oude op neem ik aan, of zijn er standaard maten? Hoe werkt dat? Hoe heet zo'n ding eigenlijk in het Engels? Okay, dat is een heldere uitleg, daar kan niet alleen ik, maar ook Michiel wat mee Zeker goede info, en dat brengt me inderdaad al op de goede weg. Ik moet dus mij kruizen gewoon eens loshalen en goed inspecteren. Tot zover bedankt allemaal! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marcel79 Geplaatst April 9, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2009 De kruisjes in mijn aandrijfassen zijn helaas niet te smeren, maar ik verdenk ze wel. Ik heb namelijk ook een heftige broem bij een 1500-2000 toeren, en af en toe 'knapt' er iets dat ik qua gevoel niet terug kan brengen tot een ander onderdeel. En daarbij vraag ik me het volgende af. Als je een kruisje vervangt, dan meet je gewoon de oude op neem ik aan, of zijn er standaard maten? Hoe werkt dat? Hoe heet zo'n ding eigenlijk in het Engels? Zo staan ze omschreven op 4wd: http://www.4wd.com/productdetails.aspx?jeep-sid=0&plID=0&partID=5012 Mijn ervaring knakkende en klapperende geluiden duidt op speling op de kruizen. Wat er kapot kan gaan zijn de naaldlagers door slijtage/speling. Ze zijn niet zo duur dus als je ze eruit hebt en je twijfelt zo ik ze vervangen zeker als ze er al lange tijd onder zitten en niet smeerbaar zijn. Naar mijn weten zijn er geen maten in gewoon afhankelijk van het model auto en as. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst April 9, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2009 Hier een versleten kruisje, type 1310 De naaldjes staan ingesleten in de asjes. Kruisjes mogen geen spelling hebben, of geluiden maken. Bij twijfel gewoon vevangen. Gebroken kruisjes kunnen veel schade veroorzaken....... Hier een linkje met de maten enz. van Jeep kruisjes. -klik- Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst April 9, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2009 Heeft elke auto kruisjes? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst April 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2009 Nope. Voorwielaandrijvers meest niet, achterwiel aandrijvers en 4x4 meest wel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst April 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2009 als je je as bij de yoke ( dat is de vork waar het kruisje inzit) heen en weer kunt bewegen is het fout, Bij je aandrijfas ook kijken of de beugeltjes goed vast zitten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst April 10, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2009 Hier een versleten kruisje, type 1310De naaldjes staan ingesleten in de asjes. Kruisjes mogen geen spelling hebben, of geluiden maken. Bij twijfel gewoon vevangen. Gebroken kruisjes kunnen veel schade veroorzaken....... Hier een linkje met de maten enz. van Jeep kruisjes. -klik- als je je as bij de yoke ( dat is de vork waar het kruisje inzit) heen en weer kunt bewegen is het fout,Bij je aandrijfas ook kijken of de beugeltjes goed vast zitten Bedankt voor de goeie info! Ik ga binnenkort eens onder de auto liggen om de kruizen in de twee aandrijfassen te bekijken. Wellicht preventief vervangen en dan de oude kruisjes eens op 't gemak bekijken om te zien hoe 'ver' ze waren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dion Geplaatst April 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 16, 2009 Ik heb nog wat visuele ondersteuning uit eigen doos! dit is een kapot kruisje: dit is een kapot kruisje: Zo ziet je jeep eruit als er een kruisje kapot is: Zo ziet je jeep er uit als je het helemaal zat bent: dit zijn dan weer geen kruisjes, maar zal op den duur ook kapot gaan! en zo ziet een nieuw kruisje er uit! en zo ziet een doorgezaagde aandrijfas er uit met een goed kruisje! mocht je nog meer foto's willen voor nader onderzoek of iets, even roepen! there's more where that came from Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst April 16, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 16, 2009 Ik heb nog wat visuele ondersteuning uit eigen doos! dit is een kapot kruisje: dit is een kapot kruisje: Zo erg zijn de mijne er nog niet aantoe. Ik heb zojuist de nieuwe kruisjes ontvangen, dus ik zal binnenkort de oude en nieuwe naast elkaar kunnen leggen om de boel te vergelijken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.