Spring naar bijdragen

Ombouw dana 30 as van 27 spline naar 30 spline


michel1972
 Share

Recommended Posts

Vanavond de steekas gedemonteerd en een andere steekas met kruisje erin gezet. De oude superior steekas was niet eens meer te gebruiken. Het gat waar het kruisje in moet is dusdaning beschadigd dat het nieuwe kruisje er niet eens meer in past. Dus heb ik een originele steekas maar gepakt en ga ik die even gebruiken totdat ik een keuze heb gemaakt wat en hoe ik het ga doen.

Na alles vastgezet te hebben ging ik een proefritje maken. Ik kwam niet verder als 100 meter want ik hoorde een harde klap en dacht oh nee niet weer. Ik liep naar de bijrijderskant toe om te kijken wat er nu kapot was. Maar daar was alles heel. Alleen nu bleek mijn stuurstang losgeslagen te zijn van de pitmanarm. De tie rod die de pitmanarm en stuurstang dmv een moer aan elkaar verbindt is gebroken en heeft de moer met splitpen eraf geslagen.

Ik denk dat er gewoon wat met de vooras aan de hand is en alles onder spanning staat. Dus heb ik gezellig de jeep terug geduwd en de as opgekrikt. De wielen sturen gewoon zonder tegendruk. Dus schiet mij maar even lek wat dat nu weer is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist de wagen op de put gezet. Als de wielen vrij zijn heb ik geen problemen met het sturen maar zodra ze op de grond staan komen er vreemde geluiden onder de wagen vandaan. nader onderzoek leerde ons dat de geluiden aan de bijrijderskant vandaan komen in de buurt van het kruisje en de fusee. Toen de wielen weer vrijgezet en een stootijzer onder het rechterwiel plaatsen. Toen wat op en neer bewegen en toen zagen wij dat er speling zit op de fusee en het kruisje. Je ziet ook dat de steekas op en neer beweegt in de vooras en dus ruimte heeft als je het wiel op en neer beweegt. Dat kan nooit de bedoeling zijn en dat is waarschijnlijk ook de reden dat alles kapot is gegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat voor maat banden had jij onder de cherokee zitten?

Hoe kan het dan dat mijn langere steekas ook gewokkeld is? Hoe gaat dat in zijn werk dan. Het kruisje van mijn dana 30 is door midden gebroken. Bij mijn korte steekas is een oor afgebroken en mijn langere steekas is gewokkeld.

Gewokkeld? dat begrijp ik niet goed, waarschijnlijk bedoel je dat de splines een beetje gedraaid zijn. Dat zal al van ervoor zijn.

Ik reed altijd met 35er simex extreme trekker dus redelijk bijterig bandje.

Als je aan het lieren bent, hoor je echt wel mee te rijden hoor. Anders krijgt je lioer het weer te zwaar te verduren.

Kijk gewon uit bij rustys naar de superior upgrade kit voor een dan 30 met arb lockertje enje bent gesteld.

Kdacht dat ik het bij mij in België had voor 1250€, dan moet je juist nog een arb compressortje aanschaffen en alles is klaar.

En geloof me, echt wel sterk hoor:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewokkeld? dat begrijp ik niet goed, waarschijnlijk bedoel je dat de splines een beetje gedraaid zijn. Dat zal al van ervoor zijn.

Ik reed altijd met 35er simex extreme trekker dus redelijk bijterig bandje.

Als je aan het lieren bent, hoor je echt wel mee te rijden hoor. Anders krijgt je lioer het weer te zwaar te verduren.

Kijk gewon uit bij rustys naar de superior upgrade kit voor een dan 30 met arb lockertje enje bent gesteld.

Kdacht dat ik het bij mij in België had voor 1250€, dan moet je juist nog een arb compressortje aanschaffen en alles is klaar.

En geloof me, echt wel sterk hoor:yes:

De splines zijn behoorlijk gedraaid. Wij zeggen dan dat het op een wokkel lijkt. Van daarvoor kan het niet daar ik tussen de inbouw in December en afgelopen weekend geen terrein gereden heb. De vorige keer waren de tanden ook gedraaid en was de korte steekas gebroken. Dit gebeurde toen in Veldhoven.

De fusee ( balljoints ) aan de bijrijderskant heeft speling. Deze eerst vervangen en dan een andere goede set erin steken.

De carrier met de 4.88 erin is niet gebroken of wat dan ook. Die zijn nog heel. Dat geldt ook voor de locker die erin zit.

Die set bij Rusty heb ik gezien. Hij is verreweg het goedkoopste hierin. Bij alle andere bedrijven zit die set op 1500 a 1600 dollar of meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De splines zijn behoorlijk gedraaid. Wij zeggen dan dat het op een wokkel lijkt. Van daarvoor kan het niet daar ik tussen de inbouw in December en afgelopen weekend geen terrein gereden heb. De vorige keer waren de tanden ook gedraaid en was de korte steekas gebroken. Dit gebeurde toen in Veldhoven.

De fusee ( balljoints ) aan de bijrijderskant heeft speling. Deze eerst vervangen en dan een andere goede set erin steken.

De carrier met de 4.88 erin is niet gebroken of wat dan ook. Die zijn nog heel. Dat geldt ook voor de locker die erin zit.

Die set bij Rusty heb ik gezien. Hij is verreweg het goedkoopste hierin. Bij alle andere bedrijven zit die set op 1500 a 1600 dollar of meer.

als er op uw fuseepennen speling zit kan dit natuurlijk serieuze gevolgen hebbben voor je steekassen, je ziet dat er voor bijna alles een verklaring is hé:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dacht een oplossing gevonden te heben door ook een warn manual hub kit aan te schaffen. Dan kan ik zelf bepalen wanneer ik wel of niet de Detroit locker voor wil gebruiken. Alleen staat er bij warn op de site het volgende. NOTE: Not for use with over 30" tires!!!

Tja dat is dus duidelijk. Ik zal 30 inch banden moeten gaan plaatsen.

Ben nog steeds aan het zoeken voor een oplossing. Hoop binnenkort antwoord te krijgen vanuit Amerika.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He Michel,

weet jij zeker dat je vooras niet krom is ? Ze willen nog wel eens buigen, en dan komen er vreemde krachten op.

Verder moet ik je waarschuwen, ook ik heb ooit de fout gemaakt te denken dat betere steekassen [ Alloy ] , sterkere kruisjes , ARB locker ed er wel voor zouden zorgen dat de boel heel zou blijven......... maar helaas, met 35ers ging toch alles weer kapot.

De laatste jaren rijd ik met een High-pinion dana 44 en ben ik van het gezeur af; nu weet ik dat ik dat beter direct had kunnen doen....... had een hoop geld en ellende gescheeld.

siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He Michel,

weet jij zeker dat je vooras niet krom is ? Ze willen nog wel eens buigen, en dan komen er vreemde krachten op.

Verder moet ik je waarschuwen, ook ik heb ooit de fout gemaakt te denken dat betere steekassen [ Alloy ] , sterkere kruisjes , ARB locker ed er wel voor zouden zorgen dat de boel heel zou blijven......... maar helaas, met 35ers ging toch alles weer kapot.

De laatste jaren rijd ik met een High-pinion dana 44 en ben ik van het gezeur af; nu weet ik dat ik dat beter direct had kunnen doen....... had een hoop geld en ellende gescheeld.

siert.

Ja ben ook aan het kijken voor een Dana 44 vooras. Alleen hier in Nederland of omstreken kom ik niet echt veel Dana 44 High Pinion voorassen tgen. Kan ik die van jou niet kopen :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op deze foto die Raven heeft genomen kan je zien waar het fout ging. Zo stond ik toen de steekas het had begeven. Het blijft voor mij een raadsel dat mijn superior chromoly steekas het zo snel begaf. Ik had nog niet eens gas gegeven.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

hier sta je vind ik nog niet eens in de dikke blubber,

misschien toch eens kijken of je as niet krom staat, maar langs de andere kant ik heb echt serieus gebeuld met mijn cherokee hoor en altijd op simex 35ers

Hoe kan je het beste kijken of je as krom is? Want een paar mm verschil kan je niet zo 1 , 2 , 3 zien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Productiefout? :)

Heb geen idee. Zou best kunnen. Heb wel gemerkt vandaag dat de onderste fuseekogel aan de bijrijderskant speling heeft van bijna 1 cm. Ik kan hem 1 cm op en neer bewegen dus. De bovenste fuseekogel aan de bijrijderskant beweegt helemaal niet. Deze staat zo vast als een huis.

Wie weet is dit de oorzaak geweest van de gebroken steekas. Tis voor mij even allemaal onverklaarbaar.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ga je niet menen !

Een cm speling betekent dat je fusekogel natuurlijk totaal naar de #$$%& is. Dan kan je kruiskoppeling dus vast slaan in je as.

Niet zo vreemd dat je dan brokken krijgt.....

siert.

PS je as controleren op 'rechtheid' kan bv met een balk waar je wat lange spijkers inslaat, zodanig dat ze precies even ver uitsteken, die je dan tegen de asbuis houdt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Productiefout? :)

Dit zou eerder kunnen volgens mij, wij hebben hier ook al enkele alloys gehad die stuk gingen en onder garantie werden vervangen.

En dan nog wel met een wrangler tj 2.5efi.

Nu heb ik me wel laten vertellen dat alloy usa niet meer bestaat!

Daarmee had ik superior gestoken, volgens mij kwalitatief véél sterkere legering

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit zou eerder kunnen volgens mij, wij hebben hier ook al enkele alloys gehad die stuk gingen en onder garantie werden vervangen.

En dan nog wel met een wrangler tj 2.5efi.

Nu heb ik me wel laten vertellen dat alloy usa niet meer bestaat!

Daarmee had ik superior gestoken, volgens mij kwalitatief véél sterkere legering

Alloy USA bestaat nog steeds. Is een onderdeel geworden van Omix-Ada.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De eerste keer eind vorig jaar was het mijn alloy usa steekas die brak. Ik ben daarna overgestapt op superior. Die heeft dus nu de geest gegeven. Waar ik de steekas heb gekocht wil niks van garantie weten en zei dat superior daar ook niet aan doet. Dus heb ik zelf superior benaderd en die vertelde dat ze niks aan garantie doen buiten Amerika. Bad luck vertelde degene mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb na flink zoeken toch een oplossing gevonden. Ik ga voor de 30 spline superior chromo set met arb locker erin. Tevens komt er een axle truss op de vooras. Wat mij gelijk opviel was het grote prijsverschil tussen de verschillende bedrijven.

Quadratec 1695 dollar

4WD 2423 dollar

Hipps and Rusty 1350 dollar

En ik praat hier over dezelfde set want heb de ordernummers van de superior set bekeken en die zijn bij deze 4 bedrijven gelijk.

Aangezien ik donderdag naar de RDW keuring ga heb ik de vooras alvast weer in orde gemaakt. 4 nieuwe fuseekogels geplaatst , alle keeringen vervangen , nieuwe axle seals geplaatst en een nieuwe inner en outer steekas geplaats. Dus daarna ben ik een proefritje gaan maken en dat ging goed alleen boven de 70 schud de wagen als een gek en ik gaf daar eerst de curry antirock de schuld voor maar toen de jeep vrij hing en de voorwielen rond draaiden zag ik dat de voorste aandrijfas als een gek heen en weer schuden. Nu blijkt dus dat de aandrijfas niet recht is en ook niet uitgelijnd is. Dit zou heel goed de oorzaak kunnen zijn voor de hevige trillingen tijdens het rijden. Ik dacht mijn wagen klaar te hebben voor Wamel maar helaas is dat niet het geval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...