Spring naar bijdragen

Jeep cherokee XJ 2001 met wat rare probleempjes


Rens
 Share

Recommended Posts

Beste JeepExperts:

Ik ben sinds 2 weken lid van jullie geweldig forum. Heb ook al wat avondjes doorgebracht met het lezen van de vele discussies.

Ik hoop dat ondanks ik soort gelijke problemen heb, die ik al gelezen heb op jullie forum, jullie me kunnen voorzien van advies.

Sinds vorig jaar Juni eigenaar van een ingevoerde (uit Zwitserland, wel dealer onderhouden) Jeep Cherokee uit 2001 een 60th anniversary edition XJ, gekocht bij cherokeeland.nl.

Hieronder de diagnose van Chrysler garage:

Probleem 1: Na een rit van + 80-kmh en harder dus als ie flink warm is. Stoppen en vanuit stilstand aanrijden en licht sturen naar rechts voel je het chassis op en neer bewegen alsof er in de aandrijvingen wringing plaats vind. Na diagnose is het advies om eerst de lagers compleet van de achteras te vervangen en de juiste olie en toevoeging erin te doen. Nadat alles open is gemaakt is het advies om aan de slip regeling van de satalietwielen en de zonnewielen niks te doen.

Ik ervaar het alsof de banden langs de kappen ratelen...(dit is het uiteraard niet, maar zo'n geluid is het wel. Ik ben er sinds vandaag achter dat ie het ook doet als je achteruit rijdt het is dus niet rijrichting afhankelijk.)

Het onderstaande is allemaal vervangen maarrrrr na een lange rit kwam ik er achter dat het probleem er nog steeds is, ook hebben ze de olie voor het differentieel voor en achter vervangen..

vervangen:

keerring

moer pignon

krimring

lager aandrijfas (2)

keering aandrijfas (2)

lager pignonas

lager pignonas

lagerset differentieel

Olie diff. voor en achter SAF-XJ (2)

additief olie (1)

Nu is het volgende advies om de KLOK binnenwerk van cardan...? te vervangen....?

(Chrysler garage in Doetinchem zegt dat het ook wel eens kan liggen aan een toevoeging in de olie die het ook op warmere tempraturen dikker houdt? Een bevriende van de garage heeft mijn probleem telefonisch voorgelegd en dat is wat ze zeiden...)

Ik hoor graag wat jullie ervan denken?

Probleempje 2:

Ander dingetje wat sinds vorige week heeft als ie warmer is:

(Net ook na een rit van Best naar Doetinchem)

Als je stil staat slaat voor het stoplicht slaat de oliedrukmeter langzaam naar 1 en uiteindelijk naar nul en komt de melding check gauges...

Maar als ik dan mn toeren iets op laat komen gaat ie weer omhoog....garage heeft proberen uit te lezen ziet niks...moter loopt gewoon goed..

Advies om de sensor te vervangen? a 12o euro..

Wat denken jullie, kan dit iets met bovenstaande te maken hebben of is het puur toeval...?

Probleempje 3;

Als ik de auto achterlaat met gevaren lichten aan en duurt een kwartier / 20 minuten brnaden lampen continu ipv te knipperen, (relais? waar zit die?)

Verder had ik een lekkage in de naad van mn radiator de garage rekende 799 euro inclusief vervangen, dus heb ik besloten met wat hulp, (maar wel met 2 linkerhanden het zelf te doen in een zaterdagmiddag, wat inmiddels ook gelukt is.)

Echter lijkt het alsof mijn koelvloeistof wel zakt in mijn reservoir, verder kan ik geen lekken ontvangen.

Wel komt er water uit mn uitlaat / tussenstukje bij waar het brede gedeelte overgaat in een smaller gedeelte, maar is naar mijn mening weet het niet zeker geen koelvloeistof.

[dit probleem is inmidels ok, net 300 km gereden en koelvloeistof blijft op peil = reparatie radiator gelukt joehoe]

Ik ben benieuwd naar jullie reacties..

p.s. Heeft er iemand een adres van een expert op gebied van Jeeps in mijn omgeving (Eindhoven) ipv de chrysler garage?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 70
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Rens, ik begrijp dat je voor de oliedruk al een apart onderwerp hebt aangemaakt en het derde punt al is/lijkt opgelost, dus ik beperk me tot de eerste.

Is het echt zo dat je hele achteras uit elkaar is geweest (durf je niet te vragen wat dat gekost heeft:no:) en dat het niet geholpen heeft?

Moeilijk om op afstand een diagnose te stellen. Was je toevallig in Doetinchem of kom je er vaker. In dat laatste geval: kom eens langs, ik wil er best eens onder duiken om te kijken of we het kunnen vinden.

Wat heb je voor tussenbak? Alleen parttime 4x4 of ook fulltime?

Succes,

Carl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 is een lastige.. niet zo gek als de garage zich in alle bochten wringt om het te verhelpen. Zoals Carl al zei is dat wat waar je echt bij moet zijn om te voelen/begrijpen wat je bedoeld.

2 Komt vaker voor, 'pressure sending unit' heet die officieel, kan inderdaad (bij elke auto) kapot gaan. Anders kan het de stekker zijn die niet meer 100% is, zou me er geen zorgen over maken.

3 Relais zit onder je motorkap, lange zwarte doos met relais en zekeringen, tevens zitten er onder je dashboardkastje nog wat zekeringen. Alles ff nalopen, hij zit er tussen. :D

Dat van de radiator is dus al opgelost.. mooi :D ,ik vind de prijs bijzonder hoog overigens.

GP service in Son&Breugel is een prima alternatief voor de dealer.

Andere Jeep specialisten met veel positieve feedback zijn Peter Hertogs in Mierlo en 4x4 Brabant in Veldhoven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Carl,

Ja, ze hebben hem uit elkaar gehaald (althans staat op de werkbon)en het heeft wel iets anders verholpen namelijk je hoort hem niet meer zingen als je gas los laat uitlopen....

Maar het probleem wat ik beschrijf het ratelen is niet opgelost.

Het vreemde is wel dat als ik een tijdje stil heb gestaan en wegrijd (15 minuutjes of zo net lang genoeg dat ie afgekoeld is, doet het niet meer....)

Dus het moet iets te maken hebben met hitte en warmte, een collega zit in Doetinchem dus is sporadisch dat ik er kom....

Ik hoorde van Petje dat ie SLIK heeft toegevoegd, hebben jullie daar ervaringen mee?

gr Rens

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kameel ook bedankt voor je reactie,

Ik ben bang dat ie weer uit elkaar moet en dat ik dan weer een bedrag met drie nullen kwijt ben....

Ik denk dat ik het beste met een garage (jeep expert) kan bellen van te voren dat ik er aan kom en dat ie warm is instapt en het geluid laat horen...

veldhoven, tilburg, mierlo heb ik tot nu toe is er eentje waar van je zegt dat is echt iemand dat is een topper die een jeep van binnen en buiten kent?

Het leuke is dat ik iemand ben met twee linkerhanden en het nu steeds leuker vind om zelf te maken maar dit gaat denk ik boven mn petje...

Kan probleem 1 ook nog te maken hebben met een olie?

Wat is de beste jeep leverancier voor bijvoorbeeld kleine onderdelen die ik zelf aan durf zoals de pressure sending unit?

Wat zouden jullie in mijn geval doen met probleem 1?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Slick 50, wist niet dat dat nog bestond. Als ik me goed herinner een product op teflon-basis. Lijkt me geen geschikt additief voor een limited slip diff. Lijkt me sowieso een onzinproduct, maar dat terzijde.

Nogmaals, geluiden willen plaatsen die op afstand en in schrift worden weergegeven is lastig, maar voor mij is zeker niet vastgesteld dat het geluid uit je achteras komt. Jammer dat daar nu al zoveel kosten aan zijn gemaakt, zeker nu dat geen resultaat had. Oké, het zingen of zagen bij lastwisseling is over, maar dat wordt normaliter veroorzaakt door een onjuiste kroonwiel-pignon afstelling en kan op zich niet veel kwaad.

Het geluid dat je beschrijft doet mij een beetje denken aan het rijden met een geblokkeerd middendiff. Vandaar mijn vraag naar het type tussenbak.

Mijn advies: laat in elk geval niet meer 'repareren' zonder dat de oorzaak eenduidig is vastgesteld. En al zeker niet (weer????) voor een bedrag met 3 nullen!

Succes,

Carl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zegt dit in je openings post:

Stoppen en vanuit stilstand aanrijden en licht sturen naar rechts voel je het chassis op en neer bewegen alsof er in de aandrijvingen wringing plaats vind.

En dat.. na alle bekende dingen gehad te hebben het euvel er nog steeds is.

Wordt er iets warm? En dan bedoel ik zo warm dat je je hand er niet meer tegenaan kan houden? Differentieel, tussenbak of wielen bijvoorbeeld?

... als het wringt, wat je schrijft, dan wordt er iets erg warm.

Ik ga bijna denken dat er af en toe een rem cilinder blijft hangen. Linksachter dan, omdat je het bij een bocht naar rechts hebt en dat wiel dan harder moet draaien. Maar dat is maar een brainstorm idee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste JeepExperts:

p.s. Heeft er iemand een adres van een expert op gebied van Jeeps in mijn omgeving (Eindhoven) ipv de chrysler garage?

Wat garage betreft probeer Brabant 4x4

Grandcherokee-parts.nl is de speciale verkoopsite van nieuwe en gebruikte Grand Cherokee- onderdelen en is onderdeel van Brabant 4x4.

Broekweg 2f

5503 GE Veldhoven

T 040-253 84 32 M 06 51 40 49 07

E info@grandcherokee-parts.nl

Twan Geene

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt me als een tussenbak.

heb je de mogelijkheid om de tussenbak in 2wd te zetten? en jeeft ie het dan ook nog? zo niet probeer de voorste aandrijf as te demonteren en in 4-hoog een stukje te rijden en kijken of het er dan nog steeds is.

Mij ook, vandaar mijn vraag welke tussenbak hij heeft. Wacht op antwoord....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zit er Limited slip in de achteras? + Mij ook, vandaar mijn vraag welke tussenbak hij heeft. Wacht op antwoord....

Ben er niet zo in thuis weten jullie hoe ik daar achter kan komen?

Ter info probleem 1 en 2 is dus alleen als ie heel warm is na een lange rit, rondje ronde de kerk geeft het geluid niet.

En ik ben er achter naar links of naar rechts maakt niet uit en ook voor of achteruit maakt niet uit...

Alle rij richtingen of stuur richtingen maakt ie dat geluid...

gr Rens

bewerkt door Rens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om te weten of je een fulltime of parttime tussenbak hebt moet je even op de schakelstanden van de hendel voor de 4wd kijken.

Je klachten lijken op een tussendifferentieel dat vast zit.

Heb je Pullie's suggestie al geprobeerd: wat doet-ie als je in 2WD rijdt (voor zover je dat nog niet deed)?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist in Tilburg geweest, wat een top lui! Echt een leuk bedrijf!

1 klein nadeel eenmaal daar aangekomen kon ik het geluid helaas niet reproduceren, toen ik van de snelweg afkwam en nog bij het stoplicht stond en optrok met insturen hoorde ik het wel maar eenmaal aangekomen op bestemming maakte de jeep het geluid niet meer bij stoppen en wegrijden. Ook de oliedruk viel niet weg..en het relais van de knipperlichten ben ik vergeten. :blink:

Toch maar even op de brug waar de mannen de volgende constatering deden, bout zat los rubber verweerd waardoor de balk gewoon kon bewegen.

post-4224-12873021938793_thumb.jpg

post-4224-12873021940933_thumb.jpg

Het rubber was ook helemaal verweerd dus moest wel vervangen worden, dit was binnen no time gepiept, tegen normale tarieven! Helaas toen ik weer terug reed en van de snelweg afkwam stopte aan het eind van de afrit en instuurde naar links en optrok was het er weer alsof de banden langs de kappen ratelde en het geluid weer weg. Ook viel de oliedruk bij stilstand weg, het geluid heb ik erna niet meer gehoord. Dus nog niet verholpen, lijkt het..

Ga nu nog een keertje terug om de waarschijnlijk de vooras open te laten maken, sensor vervangen, relais en apk laten keuren...

Jullie na deze bevindingen nog tips?

bewerkt door Rens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vraag me af of ik hetzelfde probleem heb.

NA een langere rit, bv snelweg en dan afremmen heb ik denk ik een vergelijkbaar iets bij het wegrijden.

Met auto in D op de rem maken de achterwielen bij het wegrijden een toek----toek-----toek :P geluid alsof de remmen blijven hangen en moeizaam los komen, nadat het geheel weer vrij is na enkele (tientallen?) meters is het geluid weer weg en treed het pas weer op bij de volgende rembeurt/.optrekbeurt.

In mijn geval verdenk ik de remmen, maar ik kan niet goed bedenken wat er precies mis is met de remmen. heb de slangen al vervangen, maar dit gaf alleen voor een verbetering, achter geen verschil. Binnenwerk remmen is gangbaar.

Verdenk toch ook wel het differentieel, alsof kroon/pignon sterk gaat wringen als het spul heet is en echt weer los moet komen door weg te rijden. Hij doet het echter alleen als de auto geremd word, als ik optrek zonder tot stilstand gekomen te zijn met de remmen heb ik er geen last van bij weer optrekken.

Achteras maakt bij mij overigens wel een lagerachtig bijgeluid.

Wil niet teveel of topic gaan, maar heb het idee dat we misschien hetzelfde probleem hebben, wat bij mij misschien in een verder gevorderd stadium is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

toek--toek--toek--toek (alsof de banden langs kappen lopen) bij mij is het heel snel weg 1 a 2 meter.

Als ik van de snelweg kom en niet stop maar 'langzaam' 15 km/h bijna vanuit stilstand optrek en bocht maak is het niet...

Nu weet ik niet of het wel is al is zonder remmen tot stilstand kom en dan optrek en instuur. (het insturen is bij mij wel belangrijk als ik rechtdoor rijd doet het niet..)

Mijn rem blijft wel iets hangen maar ik denk, voel dat het daar niet iets mee te maken heeft...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt er op dat de trommels een beetje versleten zijn. In combinatie met schoenen die niet 100% zijn moet de rem-zuiger behoorlijk ver naar buiten. Het duurt dan wat langer voordat de zaak teruggeschoven is. We hebben het over de achterremmen dus....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het ook bij vooruit rijden en blijft het best lang doen, 20 seconden, diverse meters in ieder geval.

Heb al meerdere mogelijkheden gehoord en allen klinken aannemelijk, maar de kans is natuurlijk groot dat we hier maar 1 van de 3 problemen hebben.

Bij mij werkt het diff goed, heeft dus LSD en de trommels zijn zeker onrond, kan dus aan de trommels/voeringen liggen, LSD kan problemen geven , tussenbak heb ik gehoord, maar ook zaken als remcilinders.

Al met al een lastig iets, wil de jeep binnenkort gaan gebruiken om mijn ambulance met raceauto te gaan trekken en wil het probleem graag voor die tijd opgelost hebben.

Ik begin wel een eigen topic om jouw thread niet teveel te vervuilen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

update:

Bij m'n vrienden in Tilburg geweest,

Lagers voor vervangen, remblokken vervangen (moest), olie sensor vervangen, stabilisatie rubbersvervangen, relais knipperlichten vervangen.

Oliesensor heeft geen effect gehad, druk valt nog steeds weg na een rit vanuit Tilburg. De garage heeft er 5w40 in gedaan en misschien is dit nu de oorzaak?

Gaan over een week druk meten.

en het toek-toek-toek geluid is er ook nog bij het optrekken en wegrijden als ie echt heel warm is.

+ dat ie nu trilt bij 100 en 140

Kga over een week weer terug..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...