Spring naar bijdragen

Jeep cherokee XJ 2001 met wat rare probleempjes


Rens
 Share

Recommended Posts

Daar zijn we weer, even terug geweest in Tilburg.

Olie ververst naar 10w40 en mechanisch gemeten? geeft een waarde van 0.5 bij stationair draaien, maar tot op heden niet weggevallen.

Toek - toek - toek geluid is er nog steeds....elke keer als ik daar aan kom doet het even bij stoplichten maar dan is door het stukje rijden het weer zo weg dat ik het dus niet kan laten horen aan de monteurs!

Alle vier banden uitgelijnd en trilt niet meer.

Olie zou nog in de filter wat vuil kunnen zitten, de olie heeft een ruinigingsfunctie dus kan zijn dat het probleem vanzelf weg gaat, (het zal wel niet)

Advies om carter eronder te pakken en te kijken...

Maar eerst doorrijden en oliedruk in de gaten houden.

ps een dingetje wat ik nog niet gemeld had op het forum is de airco, als het warm is en in de file of een uurtje door het dorp crossen trekt de airco het niet meer en blijft ie gewone buitenlucht blazen...?

Iemand hier nog een idee over?

De storingen zijn niet groot genoeg om te zeggen ik ruil m in...maar blijft wel verdomd irritant dat het gewoon niet opgelost kan worden!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 70
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Beste Rens en Ab,

Op het aircosysteem - in de leiding - zitten twee nippels in de motorruimte (als het goed is).

Deze zijn voor het vullen en retour, druk meten etc.

Als je geen drukmeter hebt kun je ook het volgende doen, niet de meest juiste, maar je kunt het proberen.

Op de droger, ook in de motorruimte, zit een drukventiel (lage druk). Deze kun je verwijderen. Als het goed is zie je nu een nippel met ventiel, deze kan je indrukken en snel weer loslaten. Als er druk is, hoor en voel je onder hoge druk koelmiddel ontsnappen.

Nogmaals, niet de meest juiste oplossing, je kunt zo in ieder geval aantonen of het systeem nog onder druk staat. Laat het ventiel snel weer los, zo blijft het systeem onder druk.

Volgens mij heeft het NIET koelen te maken met vochtafzetting of aanwezigheid van lucht in het systeem.

Als het systeem alleen maar normale lucht blaast en de airco staat aan, kijk dan even onder de motorkap bij de droger (een grote ronde langwerpige pot). Deze zal mogelijk ijsafzetting tonen, of elders op het systeem.

Als dit het geval is, zit er lucht of vocht in de leiding.

Je kunt dan het beste het systeem goed laten vacumeren en met stikstof de leiding droog laten spuiten.

Bij te weinig druk in het systeem zal de airco op een gegeven moment niet meer inschakelen, bij te veel druk zal het overdrukventiel in werking treden.

Ik heb in eerste instantie het systeem laten vullen door een garage met een Huis, Tuin en Keuken apparaat. Kan werken, maar bij mijn airco was het een ramp. Het vacumeren ging iedere keer mis en daardoor raakte de leiding niet vochtvrij/droog etc.

De leiding bevroor elke keer. In het begin van een autorit koelde hij perfect, na 15 minuten begon het gedonder en zat het ijs op de droger. Drukverschil te groot in het systeem, daardoor bleef hij maar koelen en ontstond er ijsafzetting.

Ik ben geen expert op dit gebied, maar ik heb mij e.e.a. laten uitleggen door een 'koelexpert' van ITA. Deze heeft mijn systeem weer perfect laten werken.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn bevindingen v.w.b. het aircoprobleem op mijn XJ .

Hartelijke groet,

6 in-line

bewerkt door 6 in-line
Toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb begrepen dat de tweede ventilator juist inspringt als de airco werkzaam is. Op gezette tijden springt deze in en uit. Tijdens het rijden minder, bij stilstaan en/of langzaam rijden meer. Juist een extra stroombron erbij.

In mijn beleving geeft de computer geen signaal om de airco uit te schakelen bij extreme hitte (ik moet er niet aan denken dat, juist bij hitte, de airco stopt).

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die tweede (electrische) ventilator spring er als het goed is ook in als de temperatuur gewoon erg hoog oploopt.

En het inschakelen van de airco belast de motor. Bij grote hitte kan het uitschakelen van de airco juist genoeg zijn om niet met een kokende motor te komen staan.....

Ik had trouwens een C5 die idd bij extreme temperaturen de airco uit zette, maar ik weet dus niet of dat bij de XJ ook mogelijk is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal duidelijk, voor het overgrote deel ga ik met je mee. Belasting motor, 2e ventilator inschakelen ook bij hitte.

Ik heb alleen mijn twijfels over het uitschakelen. Ik ga er vanuit dat dit in '97 nog niet het geval was.......

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Potver....., ja, ik zie het.

Ergens in het verhaal ben ik linksaf geslagen :P ....richting de mijne, die van '97. Zo kan 'ie' wel weer deze week.

Nou, laat ik dan zeggen: "Ik hoop dat Rens wat aan mijn verhaal heeft":wacko:.

Bedankt voor jouw oplettendheid Newbe.

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

ik ben nog in Tilburg geweest en het toek toek toek geluid heb ik niet meer gehoord, wel heb ik nog steeds lage oliedruk bij stilstaan stationair maar valt niet meer weg...(zit nu 10w40 in)

Relais is vervangen en knippert..

Dus problemen die nog over zijn:

- airco sheit er mee uit op eoa manier.

Ik zal morgen gaan kijken of ik wat met je airco verhaal kan, de tweede ventilator slaat wel aan bij stationair in file maar dan is airco al geloof ik...

- koelvloeistofreservoir blijft leeglopen na 800 km rijden maar als ik radiator dop open draai en er iets in gooi zit er wel genoeg in..

Hij wordt niet te warm, maar is wel echt heel snel op temp en blijft ook heel lang op temp..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben ik weer :wacko:, naar airco specialist geweest en die vertelde me dat de airco in orde is, maar wat is nu het probleem...:

De 'hulp' fan slaat niet aan waardoor als de auto te heet word de airco automatisch uitschakeld en dus alleen ongekoelde lucht blaast.

Ze heb getracht te localiseren waar het probleem zit, maar dit heeft nogal wat voeten in aarde zeggen ze en moet hiervoor een nieuwe afspraak maken.

Nu ben ik zelf geen 'metert' dus leg m aan jullie voor of jullie nog ideeen hebben waar ik het beste kan beginnen en het meeste kans van slagen heb...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Werking van fan-relais en zekering al gecontroleerd?

Uit de 2001 FSM.......

ELECTRIC COOLING FAN AND RELAY DIAGNOSIS

NOTE: Refer to Electrical Group 8W for electric

cooling fan and relay circuit schematic.

The powertrain control module (PCM) will enter a

diagnostic trouble code (DTC) in memory if it detects

a problem in the auxiliary cooling fan relay or circuit.

Refer to Group 25, Emission Control Systems for correct

DTC retrieval procedures.

If the electric cooling fan is inoperative, check the

15A fuse in the junction block and the 40A fuse in

the Power Distribution Center (PDC) with a 12 volt

test lamp or DVOM. Refer to the inside of the PDC

cover for the exact location of the fuse. If fuses are

o.k., refer to Group 8W for electric cooling fan and

relay circuit schematic.

bewerkt door Ab
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

relais is ok

Euhm de airco man vertelde dat de zekering ok was maar met de hulp van ab zn verhaal ben ik wat verder, ik ga nu zelf kijken of de zekeringen ok zijn, en dan het relais...dus ben niet zeker van het feit dat het

elektrische ventilator relais niet werkt, die moet ik nog zien te vinden nogmaals heb twee linker handen...

Heb wel de schematische tekening maar nu nog localiseren...

Begrijp me ook dat jullie waarschijnlijk wel moeten lachen met die tekst die ik als no no opschrijf maar ok....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...