Spring naar bijdragen

hoek achteras voor en na verhoging


SEGER
 Share

Recommended Posts

Mijn d35 achteras zijn pompjes versleten, lekkende keerring van 1 steekas... Ik zou niet graag nog geld in deze as steken omdat ik een chrysler 8.25 achteras liggen heb.

Deze moet aangepast worden om onder mijn yj te komen. Maar onder welke hoek moet hij komen te staan dat hij goed staat richting de tussenbak. Daar nog bij dat ik binnekort 3.5" ga verhogen en de hoek dus weer gaat veranderen.

Normaal gezien kan ik beter eerst verhogen maar daar heb ik de nodige spullen nog niet voor. (verhoging)

Dus weet iemand ongeveer hoeveel graden de hoek verandert na een 3.5 verenlift dan kan ik daar nu al rekening mee houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn d35 achteras zijn pompjes versleten, lekkende keerring van 1 steekas... Ik zou niet graag nog geld in deze as steken omdat ik een chrysler 8.25 achteras liggen heb.

Deze moet aangepast worden om onder mijn yj te komen. Maar onder welke hoek moet hij komen te staan dat hij goed staat richting de tussenbak. Daar nog bij dat ik binnekort 3.5" ga verhogen en de hoek dus weer gaat veranderen.

Normaal gezien kan ik beter eerst verhogen maar daar heb ik de nodige spullen nog niet voor. (verhoging)

Dus weet iemand ongeveer hoeveel graden de hoek verandert na een 3.5 verenlift dan kan ik daar nu al rekening mee houden.

Ik heb een verenlift liggen van 4" van Pro Comp.

Daar zitten shims bij van 2,5 graden.

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Shims zegt dus ook niet veel

Black Diamond geeft bij een 3.5" lift 4 graden shims.

Ennuh is die 8.25 even lang als een dana35? Dus zeg maar hart as tot yoke aandrijfas? Zit de yoke even hoog bij een dana 35 als bij een 8.25? Zo niet heb je geen reet aan de aantal graden van een ander die een dana 35 heeft.:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een verenlift liggen van 4" van Pro Comp.

Daar zitten shims bij van 2,5 graden.

Kees

Hoi Kees,

Bij die 4 inch lift heb jij ook een transfer lowering kit gekregen om je tussenbak te verlagen. Hoe groter de transfer lowering kit des te kleiner zijn de shims om je as te kantelen. Jij gaat 4 inch omhoog maar hoeveel moet jij dan je tussenbak verlagen?

Mijn vader heeft een 3 inch lift en had er shims bijzitten van 2.5 graden en een transfer lowering kit van ruim 1 inch.

Ik zou het advies van Pullie gewoon volgen. Eerst eronder zeten en pas later gaan aanpassen als je de jeep verder gaat verhogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb paar weken geleden dana 35 verruild voor 8.25 en de purches recht erop gezet zoals die bij dana 35 ook zat. Ik heb 2" verenlift en 2"bodylift en hoek kruisjes/ cardanas staan prima en heb geen rare trillingen onder het rijden. Het is maar net hoe en wat je wilt gaan doen en wanneer je die verhoging wilt gaan doen anders zou ik voor paar euro keerring kopen en kun je weer tijdje vooruit en alles in 1 keer goed doen. maar das mijn mening. als je eventueel vragen hebt of maten moet hebben of whatever over de swap laat maar ff weten. Bevalt prima trouwens, zeker met 4.10

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kees,

Bij die 4 inch lift heb jij ook een transfer lowering kit gekregen om je tussenbak te verlagen. Hoe groter de transfer lowering kit des te kleiner zijn de shims om je as te kantelen. Jij gaat 4 inch omhoog maar hoeveel moet jij dan je tussenbak verlagen?

Mijn vader heeft een 3 inch lift en had er shims bijzitten van 2.5 graden en een transfer lowering kit van ruim 1 inch.

Ik zou het advies van Pullie gewoon volgen. Eerst eronder zeten en pas later gaan aanpassen als je de jeep verder gaat verhogen.

Klopt Michel............

Ik heb even over het hoofd gezien dat er bij mij ook een TC lowering van 1 Inch bij zit. :whistle:

Alles binnen nu. Zaterdag gaat het gebeuren. 9 uur bij Doc Ed afgesproken.

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo heb nu maar ineens de verhoogde bladveren gestoken en ben ook mijn bodylift die er al van bij de aankoop onder zat aant verwijderen.

Ik ben ook van het principe 1 keer goed maar ik kan de wagen moeilijk een lange tijd missen ivm verbouwingen aan ons nieuwgekocht huis en heb al veel geld in een goede 8.25 steken en als ze mij bij trail tech zeggen dat rempompjes, remschoenen, lagers, en dichtingen in vervangen moeten worden dan is het niet voor een paar € in orde.

Status: - 10 bouten van de 3" bodylift zijn los maar 1 is afgebroken.:whistle:

- originele bladveren vanvoor er onderuit gehaald.

Mis nog enkele onderdelen zoals schokdempers, langere remleidingen en een tc drop kit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt de as oplegging ook nog niet vast zetten en dan de wagen op de nieuwe veren zetten en dan gaan kijken of de hoek goed is, ik zou de as iets omhoog kantelen dan heb je tranfercase lowering kit ook niet nodig :bye1:(wat is dat nu dan altijd met dit stomme ding eerst ga je de wagen ophogen om meer bodem vrijheid te krijgen en vervolgen ga je de tussenbak laten zakken, om dan weer minder bodem vrijheid te krijgen niet echt handig):yes:

Persoonlijk zou ik de wagen op z'n veren zetten en dan kijken naar de hoek en dan pas de as oplegging vast zetten.

Leuk om te doen, veel plezier er mee:bye1::P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt de as oplegging ook nog niet vast zetten en dan de wagen op de nieuwe veren zetten en dan gaan kijken of de hoek goed is, ik zou de as iets omhoog kantelen dan heb je tranfercase lowering kit ook niet nodig :bye1:(wat is dat nu dan altijd met dit stomme ding eerst ga je de wagen ophogen om meer bodem vrijheid te krijgen en vervolgen ga je de tussenbak laten zakken, om dan weer minder bodem vrijheid te krijgen niet echt handig):yes:

Persoonlijk zou ik de wagen op z'n veren zetten en dan kijken naar de hoek en dan pas de as oplegging vast zetten.

Leuk om te doen, veel plezier er mee:bye1::P

Helemaal mee eens.. :yes:

Aan de andere kant zijn er ook mensen die met een Jeep alleen op de weg willen rijden met grotere banden. Dan is het een goedkope oplossing.

Maar in 'het veld' zie je het inderdaad erg vaak. Vreemd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt de as oplegging ook nog niet vast zetten en dan de wagen op de nieuwe veren zetten en dan gaan kijken of de hoek goed is, ik zou de as iets omhoog kantelen dan heb je tranfercase lowering kit ook niet nodig :bye1:(wat is dat nu dan altijd met dit stomme ding eerst ga je de wagen ophogen om meer bodem vrijheid te krijgen en vervolgen ga je de tussenbak laten zakken, om dan weer minder bodem vrijheid te krijgen niet echt handig):yes:

Persoonlijk zou ik de wagen op z'n veren zetten en dan kijken naar de hoek en dan pas de as oplegging vast zetten.

Leuk om te doen, veel plezier er mee:bye1::P

mee eens dat een Transfer case lowering niet echt optimaal is maar meen wel dat juist de shims in combinatie met een transfer case lowering moeten worden gezet om gelijke hoeken op de kruiskoppelingen te krijgen, dit allemaal als je geen SYE hebt uiteraard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien goed om nog even op een rijtje te zetten:

Als je een achterste cardanas hebt met twee enkele kruiskoppelingen (origineel) dan moeten de uitgaande as van de bak en de ingaande as (pignon) van de achteras parallel aan elkaar staan. Dus: als je verhoogt zonder je transmissie te laten zakken zal de as niet moeten kantelen.

Als je achterste cardanas aan de kant van de bak een dubbele kruiskoppeling heeft dient de hoek van de achterste (enkele)kruiskoppeling zo klein mogelijk te zijn (maar niet helemaal 0). Een dubbele kruiskoppeling wordt normaliter (maar niet noodzakelijkerwijze) toegepast wanneer een slipyoke eleminator (SYE) wordt gemonteerd.

Achterliggende theorie:

Een enkele kruiskoppeling geeft, wanneer hij onder een hoek draait, de draaiende beweging niet eenparig door. Naarmate de hoek groter wordt wordt de oneenparigheid ook groter. Dit veroorzaakt een trilling, met name bij hogere toerentallen (in ons geval hogere snelheden, dus op de weg. Bij terreinrijden merk je die oneenparigheid niet zo). De oplossing is om de tweede kruiskoppeling zo te plaatsen dat diens oneenparigheid die van de eerste opheft. Dat werkt alleen als de ingaande en uitgaande as parallel staan.

Het probleem van de oneenparigheid kun je oplossen door twee kruiskoppelingen direct achter elkaar te plaatsen. De hoeksnelheid van de in- en uitgaande assen is dan (vrijwel) gelijk. Wanneer die echter wordt gebruikt in combinatie met één enkelvoudige kruiskoppeling kan er weer een oneenparigheid optreden. Daarom dient die derde koppeling een zo klein mogelijke hoek te maken. Dat bereik je in ons geval door de achteras te kantelen. Maar niet helemaal naar 0° omdat dan de naaldjes in de lagers van de kruisjes niet draaien, waardoor ze steeds op dezelfde plaats belast worden en er vroegtijdige slijtage optreedt. Om dat te voorkomen dient er een kleine hoek aangehouden te worden. Als vuistregel hiervoor geldt 180 gedeeld door het aantal naaldjes in je lager.

Tot slot nog een beperking: naarmate de hoek van een kruiskoppeling groter wordt, worden de krachten op de kruisjes en hun lagers ook groter. De grootte van de hoek is dus ook aan de bovenkant beperkt, uiteraard afhankelijk van de dimensionering van de koppelingen en het vermogen/koppel dat moet worden overgebracht. Met name in onze Jeeps met korte wielbasis is dit een belangrijk item.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na verloop van tijd ga ik sye en kardan zetten. Vandaag staan de nieuwe bladveren van Rubicon Express erop. Bodylift zit er voorlopig ook nog onder dus 7" verhoging:). Allle stukken van de as zijn afgeslepen om erna terug er terug opgelast te worden. De remleidingen ga ik ook nieuw moeten zetten want ze kwamen niet meer los om ze te verlengen. Dus afgehaald en nieuwe gaan bestellen. Ik heb verlopig de originele trackbars laten staan vanvoor omdat ik binnen 2 weken naar de keuring (apk) moet. Hiertussenin ga ik toch niet offroad. Mijn nieuwe zijn quick discontects en daar gaan ze niet mee lachen. Zal zo al moeilijk worden met 4" verhoging (na bodylift verwijdering) om het gekeurd te krijgen in Belgie:frusty:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na verloop van tijd ga ik sye en kardan zetten. Vandaag staan de nieuwe bladveren van Rubicon Express erop. Bodylift zit er voorlopig ook nog onder dus 7" verhoging:). Allle stukken van de as zijn afgeslepen om erna terug er terug opgelast te worden. De remleidingen ga ik ook nieuw moeten zetten want ze kwamen niet meer los om ze te verlengen. Dus afgehaald en nieuwe gaan bestellen. Ik heb verlopig de originele trackbars laten staan vanvoor omdat ik binnen 2 weken naar de keuring (apk) moet. Hiertussenin ga ik toch niet offroad. Mijn nieuwe zijn quick discontects en daar gaan ze niet mee lachen. Zal zo al moeilijk worden met 4" verhoging (na bodylift verwijdering) om het gekeurd te krijgen in Belgie:frusty:

wrm heb je dan gewoon geen 2 weken langer gewacht om hem te keuren? was de vorige as er zo slecht aan toe?

ik weet niet van waar je juist bent,maar ik vrees dat je onder je eentje moeilijk gekeurd gaat raken.. als chaleroi niet te ver voor je is kan je hem bij double D doen in Ransart. die krijgen er veel door en in de Walen zijn ze lakser dan in Vlaanderen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wrm heb je dan gewoon geen 2 weken langer gewacht om hem te keuren? was de vorige as er zo slecht aan toe?

ik weet niet van waar je juist bent,maar ik vrees dat je onder je eentje moeilijk gekeurd gaat raken.. als chaleroi niet te ver voor je is kan je hem bij double D doen in Ransart. die krijgen er veel door en in de Walen zijn ze lakser dan in Vlaanderen ;)

As was te slecht voor nog in orde te zetten. Pompjes, keerringen,... Normaal gezien krijg ik hem hier wel gekeurd hoor:yes:. Toch bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Achteras zit eronder en werkt goed ( remmen, geen trillingen)

Verhoging zit er ook onder

Bodylift is weg alleen nog 2 bouten vervangen

Nu blijven wel mijn voorste remmen hangen. Allebei dan nog. Dat deed hij ervoor niet. Ik heb wel nieuwe remleidingen gezet vanvoor maar voor de rest is daar niet aan veranderd. Zijn de remmen miss slecht ontlucht? Ze blijven pas hangen na een keer of 10 remmen. Of zit er teveel olie in het potje dat de druk te hoog wordt na opwarmingn? Als alles afkoelt is het weer ok

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Wagen is vrijdag gekeurd met een 4" verhoging van RE en de 8.25 eronder. :B Ik heb wel de transferloweringcase eronder zitten maar geen shims. Alles loopt fijn trillingsvrij. De as heb ik iets naar onder afgesteld tov van de tussenbak. Omdat het huis langer is heb ik geen problemen op dit moment dat de originele cardan te kort zou worden op het terrein. Misschien had ik de tussenbak niet moeten laten zakken maar ik had niet gedacht dat het zonder sye zou lukken om hem dan trillingsvrij te krijgen.

Heeft nog al eens iemand een 4" verhoging gestoken met andere achteras en geen shims gestoken en geen tussenbak laten zakken met originele kardan.

post-2661-12873021962875_thumb.jpg

post-2661-12873021966938_thumb.jpg

post-2661-12873021970571_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...