Spring naar bijdragen

4 wd vast???


kris
 Share

Recommended Posts

Afgelopen week beetje geskied.

Op de heenreis na ca.200km af en toe (bochten en accelereren) geschok en gekraak in voorste diff.

Bij tussenstop bleek waarschijnlijk 4-WD vast te zitten. (hoe....?)

In garage voorste aandrijfas laten verwijderen en probleem opgelost. (in ieder geval weer 1800 km mee gereden)

Maar...., wat nu??

Iemand ervaring met dit fenomeen??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zie je op het dashboard het lampje van 4x4 branden?

Heb je een tussenbak met "Full Time 4x4" ?

Het kan een mechanisch probleem zijn maar ook elektronisch door een slechte schakelaar of contact....

Zit er voldoende en goede olie in de tussenbak?

Ik vrees dat het moeilijk wordt op afstand een oplossing te geven zonder meer informatie...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan de tussenbak selecteren op 2HI, 4HI en 4LOW

Ik ga ervanuit dat dit de NV231 is. (hoe bepaal ik dit zeker?)

Voor de rit heb ik even "gespeeld" met de tussenbak en een stukje 4 wiel aangedreven gereden. Ik vermoed dat met het terugschakelen de tussenbak is blijven hangen.

Heb vervolgens alleen maar snelweg gereden, dus rechtoe, rechtaan.

Probleem viel pas op bij de eerste tankstop. (afrit snelweg en wat bochtjes bij lage snelheid.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt een bak zonder full time 4x4 dus wringt het een en ander op een harde ondergrond. Rijdt de auto even op een losse ondergrond zodat de wielen de druk kwijt kunnen, dan zal de bak waarschijnlijk weer in tweewielaandrijving terugschakelen. Mocht dat niet lukken, zet de auto dan aan voor of achterzijde met behulp van een krik en assteunen van de grond zodat de spanning op die manier van je aandrijflijn verdwijnt. Blijf er in geen geval mee op de verharde weg rijden wat dat levert gegarandeerd schade op aan je aandrijflijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oke,

Heb onderweg de voorste aandrijfas laten demonteren. Ik neem aan dat dit toch voldoende de spanning van de aandrijflijn afhaald?

Ik concludeer waarschijnlijk schade aan aandrijflijn.

Waar start ik met oplossen probleem. In tussenbak of differentieel.

Gezien het feit dat ik inmiddels dik 2000km zonder as heb gereden kan ik volgens mij (aanzienlijke) schade aan diff. uitsluiten.

Kan iemand mij deze gedachte bevestigen, of is dit te kort door de bocht. (letterlijk en figuurlijk)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was even vergeten dat je de aandrijfas er al onderuit had...

Probeer eens de bak in neutraal te zetten en dan de yoke waar de aandrijfas aan de tussenbak zat te draaien...

Lukt dat niet dan heb je een probleem in je tussen bak. Lukt het wel, dan bak in tweewielaandrijving zetten en nog eens proberen. Lukt het niet om de yoke te draaien: probleem in tussenbak. Lukt het nog steeds..aandrijfas eronder en rijden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed,

Inmiddels olie bijgevuld! 1ltr. waar volgens mij max. 1,2 in kan.

Oorzaak lijkt me hiermee gevonden.

Yoke draaien terwijl tussenbak en versnellingsbak in neutraal staan lukt niet. Yoke draaien met tussenbak in 2-WD lukt wel. Ik ga er maar vanuit dat dit klopt. Volgend week as monteren en rijden maar weer.

Overigens brand het lampje part-time in de stand 4HI. Bij terugschakelen vanuit neutraal naar 4HI brand heel even het lampje full-time. Is dit normaal?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Vervolg,

Inmiddels tussenbak gereviseerd,

schakeld weer moeiteloos tussen 2,4, hi en low.

Helaas nog steeds bij 4 wd geschok en geknerp in vooronder.

Omdat de homokineethoes van de voorste aandrijfas (cv-as) gescheurd is even gedacht dat de homokineet kapot was. Ik heb as en flens gemerkt, stukje 4wd gereden en gecheckt of e.e.a. nog tegenover elkaar stond.

Geen probleem.

Wat rest is volgens mij het differentieel.

Herkend iemand dit, en wie kan me begeleiden bij de volgende stap.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, inderdaad 4 wd op de weg gebruikt, echter onbewust.

Achteraf lijkt het erop dat de veer welke de schakelvork voor 4 wd terug zou moeten drukken geknapt is.

Als ik de slijtagesporen op de schakelvork zie, lijkt het erop dat de ketting hier ook behoorlijk heeft huis gehouden.

Is de ketting nou de oorzaak of het gevolg?

Ik zou zeggen dat doordat de bak langere tijd in 4 wd heeft gestaan (ook bij hoge snelheden) de ketting is gaan klapperen. Of is het zo dat tengevolge van een versleten ketting deze is gaan klapperen en zodoende de veer kapot heeft geslagen? :D

Iemand die dit herkend?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een ketting verslapt niet zomaar, daar is toch wel een hoop moeite voor nodig.

Het zou kunnen dat de ketting is gaan klapperen en zo de veer kapot heeft gemaakt... maar je hebt het over een serieuze ketting.

Ik ken motoren die in weer en wind rijden en door een eenvoudiger ketting aangedreven worden. En dat jarenlang.

Het lijkt me eerder dat de veer verkeerd is gemonteerd of dat de bak eens is drooggelopen, waardoor de zaak warm liep etc etc.. zoiets.

In ieder geval geen serieus probleem dat niet is op te lossen. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je schreef in eerdere post dat de tussenbak inmiddels gereviseerd is, maar hoort nog steeds geluiden in 4wd.

Ik ben er gemakshalve vanuit gegaan dat de tussenbak nu goed is.

Voordiffertieel zou nog geluiden kunnen maken.

Heb begrepen dat de tussenbak kapot is gegaan van rijden op de weg in 4wd, neem aan dat je nu met testen van de 4wd dit onverhard hebt gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ben ik weer,

Het feest wordt steeds gekker, Ik hoor nu in 2 wd inmiddels ook geluiden.

Klinkt als gekletter tegen aluminium, en ben er vrij zeker van dat de ketting tegen de tussenbak behuizing klappert.

Kan dit wel?

Er zit toch geen spanner op deze ketting?

(wel nog 500 ml olie bij kunnen vullen. SP 2012 van Kroon, resultaat hiervan nog onbekend)

Ook nog niet verder gespeurd naar 4-wd probleem, wel vakantie tussendoor genoten (met weer 1000km op de klok erbij)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een ellende allemaal...... Ik dacht dat dat alleen bij Landrovers ellende gaf (dat was mij vorige auto).

Toch vreemd: je schrijft dat de tussenbak gereviseerd is. Dan mag je toch veronderstellen dat die geen problemen kan geven?

Als de auto op 2WD staat, dan draait de voorste diff en aandrijfas wel mee (als de auto rijdt). Dus daar kan dan nog steeds lawaai uit komen.

Homokineten lijkt mij onwaarschijnlijk, als ik de omschrijving van het geluid lees. Het diff, daar kan ik mij iets bij voorstellen.

Succes en hou de moed erin.

Johs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Wegens tijdgebrek het hele zaakje uiteindelijk maar uitbesteed.

Probleem zat hem uiteindelijk inderdaad in de ketting. Ketting vervangen, probleem verholpen. Het "bonken" werd veroorzaakt doordat de ketting telkens een of meer tandjes oversloeg wanneer spanning werd opgebouwd.

Tevens voorste aandrijfas vernieuwd wegens gescheurde stofhoes.

Je koopt een nieuwe stofhoes, krijgt er een nieuwe as bij.

Toch slim bedacht. Snap niet hoe ze met dit soort verkooptruc's toch in de problemen zijn geraakt.

Ik blijf fan, maar wacht in spanning af op het volgende avontuur!:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wegens tijdgebrek het hele zaakje uiteindelijk maar uitbesteed.

Probleem zat hem uiteindelijk inderdaad in de ketting. Ketting vervangen, probleem verholpen. Het "bonken" werd veroorzaakt doordat de ketting telkens een of meer tandjes oversloeg wanneer spanning werd opgebouwd.

Tevens voorste aandrijfas vernieuwd wegens gescheurde stofhoes.

Je koopt een nieuwe stofhoes, krijgt er een nieuwe as bij.

Toch slim bedacht. Snap niet hoe ze met dit soort verkooptruc's toch in de problemen zijn geraakt.

Ik blijf fan, maar wacht in spanning af op het volgende avontuur!:lol:

Ik neem aan dat je de steek as met homokineet bedoeld, ipv de aandrijfas? Een aandrijfas vervangen omdat de stofhoes kapot is zou wel erg brutaal zijn van een garage. :D

Maar feli.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...