patrick4wd Geplaatst January 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2009 Ik heb wel eens vaker gelezen dat XJ's goed kunnen driften, maar in de derde versnelling met een TD in willen voegen... veroorzaakte het uitbreken van de achterkant... kon 't gelukkig opvangen, maar heeft iemand een idee of dat te veranderen valt met andere banden? er zitten nu Pirelli's op, scorpion, nogal wegbanden, en binnenkort komen er 31ers op met A/T profiel. Zou dit uitmaken? breedte van de 31ers is 10.5 inch, de pirelli's (waar ik niet echt kapot van ben) zijn 225 of 235 breed (nooit echt naar gekeken).. Of zou een oplossing breed(er--> 11.5 inch) achter en smal voor beter?? zijn? Graag uw visie, ben benieuwd welke oplossingen er zijn! grtz, Patrick Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst January 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2009 cursus "invoegen" van de ANWB ?? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MadMudder Geplaatst January 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2009 Ik zou mijn shocks (achterzijde) eens (laten) controleren. Ondergewaardeerd onderdeel, maar en paar goed werkende achterschokbrekers maken echt het verschil. Groet Hans Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst January 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2009 (bewerkt) Ik heb wel eens vaker gelezen dat XJ's goed kunnen driften, maar in de derde versnelling met een TD in willen voegen... veroorzaakte het uitbreken van de achterkant...kon 't gelukkig opvangen, maar heeft iemand een idee of dat te veranderen valt met andere banden? er zitten nu Pirelli's op, scorpion, nogal wegbanden, en binnenkort komen er 31ers op met A/T profiel. Zou dit uitmaken? breedte van de 31ers is 10.5 inch, de pirelli's (waar ik niet echt kapot van ben) zijn 225 of 235 breed (nooit echt naar gekeken).. Of zou een oplossing breed(er--> 11.5 inch) achter en smal voor beter?? zijn? Graag uw visie, ben benieuwd welke oplossingen er zijn! grtz, Patrick Je geeft min of meer zelf het antwoord al. Je pirelli's zijn wegbanden en je gaat naar AT banden. Normaal moeten wegbanden voor een betere grip zorgen als AT banden. Wegbanden zijn gemaakt alleen voor de openbare weg en dus ook zeer geschikt voor de openbare weg. AT banden zijn banden die geschikt zijn voor meerdere soorten terrein. Dus zowel op de weg als in het terrein kunnen ze goed uit de voeten. Ze geven je een goed rijgedrag onder alle omstandigheden maar wegbanden horen zeker op de openbare weg beter te zijn en een beter weggedrag te geven zowel op een droog wegdek als een nat wegdek daar kunnen AT banden normaal gesproken niet tegen op! Als AT banden wel beter zouden zijn als wegbanden zou iedereen ermee rijden op de openbare weg en dat is dus zeker niet het geval. Je hebt als ik kijk naar jouw wagen hoogstwaarschijnlijk een LSD achter zitten in je achteras. Ik denk dat het een combinatie van verschillende factoren kan zijn waardoor je cherokee uitbrak. Dus nat wegdek misschien , banden wat versleten of spanning niet goed , bladveren wat zacht , shocks te zacht en dan de LSD erbij en je kan uitbreken. Dit had zeker ook kunnen gebeuren met AT banden en ik ben van mening dat AT banden nog eerder kunnen uitbreken als wegbanden. January 18, 2009 bewerkt door michel1972 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
patrick4wd Geplaatst January 18, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2009 Ik zou mijn shocks (achterzijde) eens (laten) controleren. Ondergewaardeerd onderdeel, maar en paar goed werkende achterschokbrekers maken echt het verschil.Groet Hans Ik heb HD-bladveren, volgende maand komt er een verhogingskit op, met nieuwe shocks.. Dus zou het beter moeten gaan.. Met andere banden wordt het (dus) niet beter...? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
patrick4wd Geplaatst January 18, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2009 Je geeft min of meer zelf het antwoord al. Je pirelli's zijn wegbanden en je gaat naar AT banden. Normaal moeten wegbanden voor een betere grip zorgen als AT banden. Wegbanden zijn gemaakt alleen voor de openbare weg en dus ook zeer geschikt voor de openbare weg. AT banden zijn banden die geschikt zijn voor meerdere soorten terrein. Dus zowel op de weg als in het terrein kunnen ze goed uit de voeten. Ze geven je een goed rijgedrag onder alle omstandigheden maar wegbanden horen zeker op de openbare weg beter te zijn en een beter weggedrag te geven zowel op een droog wegdek als een nat wegdek daar kunnen AT banden normaal gesproken niet tegen op! Als AT banden wel beter zouden zijn als wegbanden zou iedereen ermee rijden op de openbare weg en dat is dus zeker niet het geval. maakt de breedte dan nog iets uit, of wordt dat alleen erger? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2009 Schokdempers zijn idd net zo belangrijk. Andere banden maakt het beter...als de banden beter zijn. Het verschil in breedte hangt weer erg af van het terrein en de omstandigheden, op de weg zijn smallere banden beter op nat wegdek dan brede als het om grip gaat. Daarnaast is een LS diff ook een probleem als je gas geeft terwijl je bijvoorbeeld door een bocht gaat, dan breekt ie ook vaak uit. welke AT band komt erop? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst January 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2009 Mooi man driften, maken ze wel ruimte voor je. Ik wil niet bij de hand zijn maar iets minder gas geven Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst January 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2009 (bewerkt) Heb je nou toch met die turbodruk zitten klooien? Maar serieus, ik heb ook scorpions op m'n XJ (4.0 HO) en ga alleen dwars als ik dat echt wil, dus bij behoorlijke bochtsnelheid en een behoorlijke stoot gas. Zo slecht vind ik ze dus niet. Ik ben eerder geneigd de schokdempers te verdenken. Succes. PS: als je toch je scorpions afdankt: ik heb er na Heerde eentje kapot gereden en rijd nu op een afwijkend merk en zonder reservewiel. Dus als er eentje met wat profiel overblijft, houd ik me aanbevolen. January 19, 2009 bewerkt door l'ours alpin Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst January 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2009 Opmerking over andere banden: Ik heb 33x12.5r15 onder de CJ. Al meerdere malen meegemaakt dat bij "even snel de bocht door" of "even snel invoegen" de achterkant begon te kwispelen. Met 200+ pk onder de motorkap moet je je rechtervoet goed doseren. Vooral met vochtig weer. Of hem snel genoeg op kunnen vangen . Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jippiejeep Geplaatst January 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2009 Ook ik drifte gisteren de bocht door toen ik bij een groen stoplicht met 40km/u de afslag naar links nam. Was even schrikken, had het nog nooit meegemaakt . Had het misschien wat uit gemaakt als ik m in 4wd fulltime zou hebben staan ipv de normale 2d stand? Of maakt dat helemaal niks uit.. Groet Irma Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2009 Waarschijnlijk wel Irma, anders de bocht wat trager nemen en/of eens kijken hoe het zit met de schokdempers/banden. Over het algemeen: niet teveel gas in een bocht, achterwiel aangedreven auto's gooien hun kont nog wel eens naar de zijkant. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
patrick4wd Geplaatst January 19, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2009 Schokdempers zijn idd net zo belangrijk.Andere banden maakt het beter...als de banden beter zijn. Het verschil in breedte hangt weer erg af van het terrein en de omstandigheden, op de weg zijn smallere banden beter op nat wegdek dan brede als het om grip gaat. Daarnaast is een LS diff ook een probleem als je gas geeft terwijl je bijvoorbeeld door een bocht gaat, dan breekt ie ook vaak uit. welke AT band komt erop? cooper AT's Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
patrick4wd Geplaatst January 19, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2009 (bewerkt) Mooi man driften, maken ze wel ruimte voor je.Ik wil niet bij de hand zijn maar iets minder gas geven in z'n derde versnelling.. en ik ben echt voorzichtig... al zal dat wel weer lullig staan.. hier en ik wellicht commentaar zal krijgen... maar bij de hand ben je WEL... (ik ook) January 19, 2009 bewerkt door patrick4wd Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
patrick4wd Geplaatst January 19, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2009 (bewerkt) Heb je nou toch met die turbodruk zitten klooien? Maar serieus, ik heb ook scorpions op m'n XJ (4.0 HO) en ga alleen dwars als ik dat echt wil, dus bij behoorlijke bochtsnelheid en een behoorlijke stoot gas. Zo slecht vind ik ze dus niet. Ik ben eerder geneigd de schokdempers te verdenken. Succes. PS: als je toch je scorpions afdankt: ik heb er na Heerde eentje kapot gereden en rijd nu op een afwijkend merk en zonder reservewiel. Dus als er eentje met wat profiel overblijft, houd ik me aanbevolen. Hmmm... weet de maat niet eens... zal eens kijken... maar ze gaan wel weg MET velgen... die een beetje ovaal zijn... Heb je nou toch met die turbodruk zitten klooien? nee en dat ga ik ook niet doen.. hooguit de inlaat en de uitlaat wat verbeteren... January 19, 2009 bewerkt door patrick4wd Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
patrick4wd Geplaatst January 19, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2009 Opmerking over andere banden:Ik heb 33x12.5r15 onder de CJ. Al meerdere malen meegemaakt dat bij "even snel de bocht door" of "even snel invoegen" de achterkant begon te kwispelen. Met 200+ pk onder de motorkap moet je je rechtervoet goed doseren. Vooral met vochtig weer. Of hem snel genoeg op kunnen vangen . maar ik denk dat het zwaartepunt van mijn oto wat hooooger ligt.. en dat is toch een beetje listig.. op de schnelweg... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst January 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2009 maar ik denk dat het zwaartepunt van mijn oto wat hooooger ligt.. [pising_contest] Ik denk dat met 4" springlift + 33" MT mijn zwaartepunt ietsje hoger ligt, helemaal in verhouding met de lengte&breedte van de wagen. [/pising_contest] Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst January 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2009 Ach, driften kan best leuk zijn! -klik- Geen Jeep, maar wel 4wd Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
patrick4wd Geplaatst January 20, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2009 [pising_contest] Ik denk dat met 4" springlift + 33" MT mijn zwaartepunt ietsje hoger ligt, helemaal in verhouding met de lengte&breedte van de wagen. [/pising_contest] Neen, geen controle of jouw plasser groter is dan de mijne... lijkt mij gewoon zo.. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst January 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2009 maar ik denk dat het zwaartepunt van mijn oto wat hooooger ligt..en dat is toch een beetje listig.. op de schnelweg... Als jouw zwaartepunt al zo hoog ligt. Waar ligt mijn zwaartepunt dan wel niet:whistle: Het heeft weinig met het zwaartepunt te maken in jouw geval. Het is gewoon een combinatie van omstandigheden dat je wagen in de slip raakte. Ik rij met modderbanden ( niet echt de fijnste banden voor op de snelweg ) , heb een vol continu sper ( locker ) op de achterwielen en ik ben tot op heden nog niet echt in de slip geraakt. Tis wel eens gebeurd dat de wagen het gevoel gaf om uit te breken maar dat kon ik corrigeren, Tis echt een kwestie van het aanpassen van je rijstijl. Ik kan de bochten gewoon nog goed nemen alleen moet ik gewoon niet teveel gas geven in de bocht en vooral niet als het wegdek nat of een beetje vochtig is. Dat is dus het nadeel van achterwiel aangedreven wagens! Je moet ermee overweg kunnen he Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
patrick4wd Geplaatst January 20, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2009 Als jouw zwaartepunt al zo hoog ligt. Waar ligt mijn zwaartepunt dan wel niet:whistle: Het heeft weinig met het zwaartepunt te maken in jouw geval. Het is gewoon een combinatie van omstandigheden dat je wagen in de slip raakte. Ik rij met modderbanden ( niet echt de fijnste banden voor op de snelweg ) , heb een vol continu sper ( locker ) op de achterwielen en ik ben tot op heden nog niet echt in de slip geraakt. Tis wel eens gebeurd dat de wagen het gevoel gaf om uit te breken maar dat kon ik corrigeren, Tis echt een kwestie van het aanpassen van je rijstijl. Ik kan de bochten gewoon nog goed nemen alleen moet ik gewoon niet teveel gas geven in de bocht en vooral niet als het wegdek nat of een beetje vochtig is. Dat is dus het nadeel van achterwiel aangedreven wagens! Je moet ermee overweg kunnen he Ik moet eerlijk zeggen dat het wennen is/ was... maar voorzichtig ben ik wel.. ....alhoewel dat nu weer voor verschillende uitleg vatbaar zal zijn, omdat ik vanochtend die auto niet zag aan komen en nu eerst de voorkant van mijn auto mag gaan herstellen... Dus als iemand nog een linkervoorspatbord, linkerkoplamp, grill/ hele voor unit waar ook de koplampen in zitten... en een voorbumper heeft... hou ik mij aanbevolen... Oh-ja... IK BAAL DUS ECHT WEL ALS EEN STEKKER... ....en een stuur met airbag (die deed het wel - toen ik stilstond)... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst January 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2009 ....alhoewel dat nu weer voor verschillende uitleg vatbaar zal zijn, omdat ik vanochtend die auto niet zag aan komen en nu eerst de voorkant van mijn auto mag gaan herstellen...Dus als iemand nog een linkervoorspatbord, linkerkoplamp, grill/ hele voor unit waar ook de koplampen in zitten... en een voorbumper heeft... hou ik mij aanbevolen... Oh-ja... IK BAAL DUS ECHT WEL ALS EEN STEKKER... ....en een stuur met airbag (die deed het wel - toen ik stilstond)... Waar komt die laatste quote nu weer vandaan? Ben je nou niet of wel ergens tegenaan gegleden? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst January 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2009 Het lijkt allemaal een beetje op zijn handtekening. "Sail fast. Ask quetions later". maar nu is het: Drive fast and ask questions later. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
patrick4wd Geplaatst January 20, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2009 Het lijkt allemaal een beetje op zijn handtekening."Sail fast. Ask quetions later". maar nu is het: Drive fast and ask questions later. tjonge tjonge tjonge... ja ik baal dus echt, reed X-ing op en zag auto niet aankomen omdat ik op een auto lette die mijn dooiehoek inreed... ....kaboem.... jajajaja.... ....ik ben een grote eikel.... <_<<_<<_<<_<<_<<_<<_< laat maar komen al die commentaren.... ....en ik was al zo voorzichtig.... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
patrick4wd Geplaatst January 20, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2009 auto staat te koop... heb het gehad... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts