Spring naar bijdragen

invoegen... proberen...


patrick4wd
 Share

Recommended Posts

Ik heb wel eens vaker gelezen dat XJ's goed kunnen driften, maar in de derde versnelling met een TD in willen voegen... veroorzaakte het uitbreken van de achterkant...

kon 't gelukkig opvangen, maar heeft iemand een idee of dat te veranderen valt met andere banden?

er zitten nu Pirelli's op, scorpion, nogal wegbanden, en binnenkort komen er 31ers op met A/T profiel.

Zou dit uitmaken?

breedte van de 31ers is 10.5 inch, de pirelli's (waar ik niet echt kapot van ben) zijn 225 of 235 breed (nooit echt naar gekeken)..

Of zou een oplossing breed(er--> 11.5 inch) achter en smal voor beter?? zijn?

Graag uw visie, ben benieuwd welke oplossingen er zijn!

grtz,

Patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb wel eens vaker gelezen dat XJ's goed kunnen driften, maar in de derde versnelling met een TD in willen voegen... veroorzaakte het uitbreken van de achterkant...

kon 't gelukkig opvangen, maar heeft iemand een idee of dat te veranderen valt met andere banden?

er zitten nu Pirelli's op, scorpion, nogal wegbanden, en binnenkort komen er 31ers op met A/T profiel.

Zou dit uitmaken?

breedte van de 31ers is 10.5 inch, de pirelli's (waar ik niet echt kapot van ben) zijn 225 of 235 breed (nooit echt naar gekeken)..

Of zou een oplossing breed(er--> 11.5 inch) achter en smal voor beter?? zijn?

Graag uw visie, ben benieuwd welke oplossingen er zijn!

grtz,

Patrick

Je geeft min of meer zelf het antwoord al. Je pirelli's zijn wegbanden en je gaat naar AT banden. Normaal moeten wegbanden voor een betere grip zorgen als AT banden. Wegbanden zijn gemaakt alleen voor de openbare weg en dus ook zeer geschikt voor de openbare weg. AT banden zijn banden die geschikt zijn voor meerdere soorten terrein. Dus zowel op de weg als in het terrein kunnen ze goed uit de voeten. Ze geven je een goed rijgedrag onder alle omstandigheden maar wegbanden horen zeker op de openbare weg beter te zijn en een beter weggedrag te geven zowel op een droog wegdek als een nat wegdek daar kunnen AT banden normaal gesproken niet tegen op! Als AT banden wel beter zouden zijn als wegbanden zou iedereen ermee rijden op de openbare weg en dat is dus zeker niet het geval.

Je hebt als ik kijk naar jouw wagen hoogstwaarschijnlijk een LSD achter zitten in je achteras. Ik denk dat het een combinatie van verschillende factoren kan zijn waardoor je cherokee uitbrak. Dus nat wegdek misschien , banden wat versleten of spanning niet goed , bladveren wat zacht , shocks te zacht en dan de LSD erbij en je kan uitbreken. Dit had zeker ook kunnen gebeuren met AT banden en ik ben van mening dat AT banden nog eerder kunnen uitbreken als wegbanden.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou mijn shocks (achterzijde) eens (laten) controleren. Ondergewaardeerd onderdeel, maar en paar goed werkende achterschokbrekers maken echt het verschil.

Groet Hans

Ik heb HD-bladveren, volgende maand komt er een verhogingskit op, met nieuwe shocks..

Dus zou het beter moeten gaan..

Met andere banden wordt het (dus) niet beter...?

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je geeft min of meer zelf het antwoord al. Je pirelli's zijn wegbanden en je gaat naar AT banden. Normaal moeten wegbanden voor een betere grip zorgen als AT banden. Wegbanden zijn gemaakt alleen voor de openbare weg en dus ook zeer geschikt voor de openbare weg. AT banden zijn banden die geschikt zijn voor meerdere soorten terrein. Dus zowel op de weg als in het terrein kunnen ze goed uit de voeten. Ze geven je een goed rijgedrag onder alle omstandigheden maar wegbanden horen zeker op de openbare weg beter te zijn en een beter weggedrag te geven zowel op een droog wegdek als een nat wegdek daar kunnen AT banden normaal gesproken niet tegen op! Als AT banden wel beter zouden zijn als wegbanden zou iedereen ermee rijden op de openbare weg en dat is dus zeker niet het geval.

maakt de breedte dan nog iets uit, of wordt dat alleen erger?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schokdempers zijn idd net zo belangrijk.

Andere banden maakt het beter...als de banden beter zijn.

Het verschil in breedte hangt weer erg af van het terrein en de omstandigheden, op de weg zijn smallere banden beter op nat wegdek dan brede als het om grip gaat.

Daarnaast is een LS diff ook een probleem als je gas geeft terwijl je bijvoorbeeld door een bocht gaat, dan breekt ie ook vaak uit.

welke AT band komt erop?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je nou toch met die turbodruk zitten klooien? ;)

Maar serieus, ik heb ook scorpions op m'n XJ (4.0 HO) en ga alleen dwars als ik dat echt wil, dus bij behoorlijke bochtsnelheid en een behoorlijke stoot gas. Zo slecht vind ik ze dus niet. Ik ben eerder geneigd de schokdempers te verdenken.

Succes.

PS: als je toch je scorpions afdankt: ik heb er na Heerde eentje kapot gereden en rijd nu op een afwijkend merk en zonder reservewiel. Dus als er eentje met wat profiel overblijft, houd ik me aanbevolen.

bewerkt door l'ours alpin
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opmerking over andere banden:

Ik heb 33x12.5r15 onder de CJ. Al meerdere malen meegemaakt dat bij "even snel de bocht door" of "even snel invoegen" de achterkant begon te kwispelen. Met 200+ pk onder de motorkap moet je je rechtervoet goed doseren. Vooral met vochtig weer. Of hem snel genoeg op kunnen vangen ;).

mammut07.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik drifte gisteren de bocht door toen ik bij een groen stoplicht met 40km/u de afslag naar links nam. Was even schrikken, had het nog nooit meegemaakt :yes:. Had het misschien wat uit gemaakt als ik m in 4wd fulltime zou hebben staan ipv de normale 2d stand? Of maakt dat helemaal niks uit..

Groet Irma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schokdempers zijn idd net zo belangrijk.

Andere banden maakt het beter...als de banden beter zijn.

Het verschil in breedte hangt weer erg af van het terrein en de omstandigheden, op de weg zijn smallere banden beter op nat wegdek dan brede als het om grip gaat.

Daarnaast is een LS diff ook een probleem als je gas geeft terwijl je bijvoorbeeld door een bocht gaat, dan breekt ie ook vaak uit.

welke AT band komt erop?

cooper AT's

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi man driften, maken ze wel ruimte voor je.

Ik wil niet bij de hand zijn maar iets minder gas geven

:yes::whistle::no:

in z'n derde versnelling.. en ik ben echt voorzichtig...

al zal dat wel weer lullig staan.. hier en ik wellicht commentaar zal krijgen...

;)

maar bij de hand ben je WEL...

(ik ook)

bewerkt door patrick4wd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je nou toch met die turbodruk zitten klooien? :no:

Maar serieus, ik heb ook scorpions op m'n XJ (4.0 HO) en ga alleen dwars als ik dat echt wil, dus bij behoorlijke bochtsnelheid en een behoorlijke stoot gas. Zo slecht vind ik ze dus niet. Ik ben eerder geneigd de schokdempers te verdenken.

Succes.

PS: als je toch je scorpions afdankt: ik heb er na Heerde eentje kapot gereden en rijd nu op een afwijkend merk en zonder reservewiel. Dus als er eentje met wat profiel overblijft, houd ik me aanbevolen.

Hmmm...

weet de maat niet eens...

zal eens kijken...

maar ze gaan wel weg MET velgen...

die een beetje ovaal zijn...

:yes:

Heb je nou toch met die turbodruk zitten klooien?

nee en dat ga ik ook niet doen.. hooguit de inlaat en de uitlaat wat verbeteren...

bewerkt door patrick4wd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opmerking over andere banden:

Ik heb 33x12.5r15 onder de CJ. Al meerdere malen meegemaakt dat bij "even snel de bocht door" of "even snel invoegen" de achterkant begon te kwispelen. Met 200+ pk onder de motorkap moet je je rechtervoet goed doseren. Vooral met vochtig weer. Of hem snel genoeg op kunnen vangen :yes:.

mammut07.jpg

maar ik denk dat het zwaartepunt van mijn oto wat hooooger ligt..

en dat is toch een beetje listig.. op de schnelweg...:no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar ik denk dat het zwaartepunt van mijn oto wat hooooger ligt..

en dat is toch een beetje listig.. op de schnelweg...:D

Als jouw zwaartepunt al zo hoog ligt. Waar ligt mijn zwaartepunt dan wel niet:whistle:

Het heeft weinig met het zwaartepunt te maken in jouw geval. Het is gewoon een combinatie van omstandigheden dat je wagen in de slip raakte. Ik rij met modderbanden ( niet echt de fijnste banden voor op de snelweg ) , heb een vol continu sper ( locker ) op de achterwielen en ik ben tot op heden nog niet echt in de slip geraakt. Tis wel eens gebeurd dat de wagen het gevoel gaf om uit te breken maar dat kon ik corrigeren, Tis echt een kwestie van het aanpassen van je rijstijl. Ik kan de bochten gewoon nog goed nemen alleen moet ik gewoon niet teveel gas geven in de bocht en vooral niet als het wegdek nat of een beetje vochtig is.

Dat is dus het nadeel van achterwiel aangedreven wagens! Je moet ermee overweg kunnen he :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als jouw zwaartepunt al zo hoog ligt. Waar ligt mijn zwaartepunt dan wel niet:whistle:

Het heeft weinig met het zwaartepunt te maken in jouw geval. Het is gewoon een combinatie van omstandigheden dat je wagen in de slip raakte. Ik rij met modderbanden ( niet echt de fijnste banden voor op de snelweg ) , heb een vol continu sper ( locker ) op de achterwielen en ik ben tot op heden nog niet echt in de slip geraakt. Tis wel eens gebeurd dat de wagen het gevoel gaf om uit te breken maar dat kon ik corrigeren, Tis echt een kwestie van het aanpassen van je rijstijl. Ik kan de bochten gewoon nog goed nemen alleen moet ik gewoon niet teveel gas geven in de bocht en vooral niet als het wegdek nat of een beetje vochtig is.

Dat is dus het nadeel van achterwiel aangedreven wagens! Je moet ermee overweg kunnen he :wacko:

Ik moet eerlijk zeggen dat het wennen is/ was...

maar voorzichtig ben ik wel..

....alhoewel dat nu weer voor verschillende uitleg vatbaar zal zijn, omdat ik vanochtend die auto niet zag aan komen en nu eerst de voorkant van mijn auto mag gaan herstellen...

Dus als iemand nog een linkervoorspatbord, linkerkoplamp, grill/ hele voor unit waar ook de koplampen in zitten... en een voorbumper heeft...

hou ik mij aanbevolen...

Oh-ja...

IK BAAL DUS ECHT WEL ALS EEN STEKKER...

....en een stuur met airbag (die deed het wel - toen ik stilstond)...

:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

....alhoewel dat nu weer voor verschillende uitleg vatbaar zal zijn, omdat ik vanochtend die auto niet zag aan komen en nu eerst de voorkant van mijn auto mag gaan herstellen...

Dus als iemand nog een linkervoorspatbord, linkerkoplamp, grill/ hele voor unit waar ook de koplampen in zitten... en een voorbumper heeft...

hou ik mij aanbevolen...

Oh-ja...

IK BAAL DUS ECHT WEL ALS EEN STEKKER...

....en een stuur met airbag (die deed het wel - toen ik stilstond)...

:D

Waar komt die laatste quote nu weer vandaan? Ben je nou niet of wel ergens tegenaan gegleden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt allemaal een beetje op zijn handtekening.

"Sail fast. Ask quetions later".

maar nu is het: Drive fast and ask questions later.:D

tjonge tjonge tjonge...

ja ik baal dus echt,

reed X-ing op en zag auto niet aankomen omdat ik op een auto lette die mijn dooiehoek inreed...

....kaboem....

jajajaja....

....ik ben een grote eikel....

:D<_<:wacko:<_<:lol:<_<:D<_<<_<<_<<_<

laat maar komen al die commentaren....

....en ik was al zo voorzichtig....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...