Spring naar bijdragen

Is deze redenatie juist mbt verbruik?


Ramon2
 Share

Recommended Posts

Oude situatie:

Op de teller rij ik 120km/h en is op de navi 112km/h Dit is een afwijking van 6,7%.

Nieuwe situatie met 31ers:

Op de teller rij ik 120km/h en is nu op de navi ook 120km/h.

Ik hou al bijna 2 jaar mijn verbruik bij en weet dat ik nu met 31" MT rij een hoger verbruik zal hebben. MAAR, als ik de invloeden van de band/hogere auto etc als méérverbruikers even buiten beschouwing laat, en wil mijn verbruik blijven meten, dien ik volgens mij ook een km correctie toe te passen. Immers, ik zet nu ook minder km's op de teller!

M.a.w: als ik in de nieuwe situatie mijn gereden km's, bv 300km wil delen door het aantal liters, dien ik deze 300km's eerst nog te corrigeren met 6,7% ofwel 320.1km anders klopt mijn overzicht niet meer ter vergelijk met de oude situatie.

Op deze manier vergelijk tenminste appels met appels en kan ik de daadwerkelijke invloed van grotere banden op het verbruik bekijken.

Klopt deze redenatie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oude situatie:

Op de teller rij ik 120km/h en is op de navi 112km/h Dit is een afwijking van 6,7%.

Nieuwe situatie met 31ers:

Op de teller rij ik 120km/h en is nu op de navi ook 120km/h.

Ik hou al bijna 2 jaar mijn verbruik bij en weet dat ik nu met 31" MT rij een hoger verbruik zal hebben. MAAR, als ik de invloeden van de band/hogere auto etc als méérverbruikers even buiten beschouwing laat, en wil mijn verbruik blijven meten, dien ik volgens mij ook een km correctie toe te passen. Immers, ik zet nu ook minder km's op de teller!

M.a.w: als ik in de nieuwe situatie mijn gereden km's, bv 300km wil delen door het aantal liters, dien ik deze 300km's eerst nog te corrigeren met 6,7% ofwel 320.1km anders klopt mijn overzicht niet meer ter vergelijk met de oude situatie.

Op deze manier vergelijk tenminste appels met appels en kan ik de daadwerkelijke invloed van grotere banden op het verbruik bekijken.

Klopt deze redenatie?

je bandjes zijn groter...

dus maakt (als het goed is) je motor minder toeren...

zou dus (op papier) zuiniger moeten zijn..

wrijvingsweerstand zal hoger zijn...

en dat is weer negatief...

:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je bandjes zijn groter...

dus maakt (als het goed is) je motor minder toeren...

zou dus (op papier) zuiniger moeten zijn..

wrijvingsweerstand zal hoger zijn...

en dat is weer negatief...

:no:

Om de auto met grotere banden op te laten trekken, moet de motor meer moeite doen dus zal het verbruik hoger zijn bij stadsverkeer. Maar op de snelweg (constante snelheid) zal het idd lager moeten zijn.

Of zie ik het verkeerd...? :bye1::unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

blijf erbij, verbruik van een Jeep is prettiger als je het niet weet.

het is altijd teveel en de benzine/diesel/gas is altijd te duur.

ik heb me er bij neer gelegd :lol:

mee eens

heb bij eens het verbruik opgemeten toen er injectie opgebouwd was

was natuurlijk maar een 'momentopname'

en verder ... gewoon regelmatig tanken (is ook goed voor je sociale contacten) en vergeten voor hoeveel eurootjes er nu weer inging

Link naar opmerking
Deel via andere websites

stel je dacht dat je eerst 1:6 reed, dus 50 liter op 300km. terwijl je in werkelijkheid maar 0,9333 x 300 =278 km heb afgelegd, dan was je verbruik in werkelijkheid 278:50 = 1:5.56.

je oude verbruik leek dus gunstiger dan het was.

je huidige verbruik is dus wel reëel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Das waar.

Maar als je puur het effect van grotere wielen op het verbruik wilt weten, t.o.v. originele bnden, moet je die procenten minder afwijking weer wegcijferen. Klinkt raar, maar anders vergelijk je uien met prei. ( beiden zijn om te janken :lol: )

Dus de afgelegde afstand corrigeren met het eerder genoemde percentage, en dan delen door de verbruikte liters benzine.

Ofwel: Je redenatie klopt helemaal, Ramon2

Ik ben benieuwd naar de uitkomst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zou mij niet zo veel verbazen als je in feite met die kleinere banden minder kilometers hebt afgelegd dan de tellerstand aangeeft.:lol:

ho ho...

met kleinere banden moet je meer omwentelingen maken dan met grote!

dus meer km's en meer slijtage!

of zie ik dat verkeerd? :P

daarom geeft je snelheidsmeter bij grotere banden een lagere snelheid aan.

(dat geldt alleen tot mach1, daarna is het verschil te verwaarlozen...):ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Of je meet het verbruik of je meet het verschil, in jouw beredenatie meet je het verschil!

Als je het verbruik wil weten moet je juist je ouden waardes omrekenen.

Bij het verschil moet de input gelijk zijn ongeacht de waarheid.

Bij het verbruik is de waarheid leidend, anders gebruik je meer of minder en hou je, jezelf en je portemonnee voor de gek!

Groet Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Of je meet het verbruik of je meet het verschil, in jouw beredenatie meet je het verschil!

Als je het verbruik wil weten moet je juist je ouden waardes omrekenen.

Bij het verschil moet de input gelijk zijn ongeacht de waarheid.

Bij het verbruik is de waarheid leidend, anders gebruik je meer of minder en hou je, jezelf en je portemonnee voor de gek!

Groet Arie

Yup.. dus.. een gps gebruiken om zo precies mogelijk de afstand te meten die je hebt gereden, want die teller klopt bij niemand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk idd dat het er omgaat vanuit welke invalshoek je het bekijkt. In mijn geval hou ik al bijna elke tankbeurt bij. En om dit te vervolgen moet ik dus een correctie uitvoeren. Dwz dat ik er vanuit moet gaan dat met de originele wielen het ykpunt was. Nu door de grotere wielen zet ik minder km's op de teller met eenzelfde tankinhoud. Mijn inziens moet ik dus die km's corrigeren.

Zoals het na 3 tankbeurten er naar uitziet (na km correctie!) rijd de auto nu met een gunstiger verbruikscijfer.... Ik laat dan wel alle andere omstandigheden buiten beschouwing, zoals afrolweerstand enzo.

De laatste 2 tankbeurten bv had een gem. cijfer van 1:5,3 en na de wiellenwissel en 2 tankbeurten gem. 1:5,5..... We wachten nog wel wat tankbeurten af....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...