Spring naar bijdragen

slaat af tijdens het rijden. ZJ 5.2


Recommended Posts

Als ik iets iritant vind is het wanneer een auto afslaat tijdens het rijden. Als ik zo door ga dan word ik nog erelid van dit forum. Dit is al het 4e euvel binnen een week. Lekker touren en dan plots werkt niets meer. Lullig want dit gebeurd hoodzakelijk wanneer je het gas los laat. Levens gevaarlijk. Er is bijna geen houden meer aan wanneer alle bekrachtigers niet werken. Wat zou dit nou weer kunnen zijn. Auto loopt verder als een zonnetje. Na het afslaan wacht ik even een paar seconden en dan kan ik hem weer starten. Er gaan zoveel theoriën door mijn hoofd dat ik niet weet waar ik het zoeken moet. Iemand enig idee??? Thanks............AGAIN :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Draait hij wel goed stationair? (koud/warm)

..en gewoon op benzine neem ik aan?

Noem eens een paar van je eigen theorieën op, je zit zelf vast al in de buurt.

Jah hij draait super stationair. En als die rijd, rijd die ook super. Koud of warm maakt niet uit. Hij rijd gewoon op benzine. Ik tank overigens super. Is dat wel goed of moet er euro in. Nah dat moet niks uitmaken. Ik zelf zit zelf te denken aan de stappenmotor of relais, Gasklephuis en/of sensor. Dit heb ik overigens ook hier maar gelezen hoor. Ik ben gewoon een leek maar dit gaf mij toch weer een beetje hoop. Zou het dit kunnen zijn? Groet, B

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stppenmotor kun je simpel reinigen. Zit een beetje lullig aan de achterkant van het smoorkleppenhuis, maar is te doen. Gewoon met remmenreinigeer en een beetje poetsen. Ook even het inwendige reinigen met een schone, pluisvrije doek. Mijne liep stationair ook goed, zij het ietsje langzaam, maar sloeg af bij gas loslaten. Na het reinigen is het probleem verholpen. Wel wordt beweerd dat hij over niet al te lange tijd kandidaat voor vervanging zal zijn.

De TPS zit aan de linkerkant van hetzelfde huis en is simpel te vervangen.

Computer al eens gereset?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stppenmotor kun je simpel reinigen. Zit een beetje lullig aan de achterkant van het smoorkleppenhuis, maar is te doen. Gewoon met remmenreinigeer en een beetje poetsen. Ook even het inwendige reinigen met een schone, pluisvrije doek. Mijne liep stationair ook goed, zij het ietsje langzaam, maar sloeg af bij gas loslaten. Na het reinigen is het probleem verholpen. Wel wordt beweerd dat hij over niet al te lange tijd kandidaat voor vervanging zal zijn.

De TPS zit aan de linkerkant van hetzelfde huis en is simpel te vervangen.

Computer al eens gereset?

Hey bedankt voor de tip ik ga er morgen direct mee aan de slag. Nee ik heb hem nog niet gereste. Daar zal ik wel voor naar de dealer moeten niet? Thanks, B

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey bedankt voor de tip ik ga er morgen direct mee aan de slag. Nee ik heb hem nog niet gereste. Daar zal ik wel voor naar de dealer moeten niet? Thanks, B

Neehoor, dat kan je zelf doen. Accupolen los nemen en de kabel +/- 10 seconden tegen elkaar houden. Je PCM geheugen is nu leeg. De motor kan bij starten wat onregelmatig lopen, dit omdat de PCM even opnieuw moet inleren.

Het is wijs om voordat je de PCM reset even de foutcode's uit te lezen. Nix mee doen gewoon even opschrijven. Als je wagen nog een keertje afslaat nogmaals de storingscode uitlezen. Hiermee is de diagnose wat er loos is een stuk makkelijker te stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, zeer bekend probleem en ik ben er ook nog niet voor 100% van verlost maar is aanmerkelijk beter geworden!

Ik heb mijn stappemotor uiteindelijk vervangen, bougies vervangen, complete gasklephuis gereinigd en pakking vervangen. (En een poging ondernomen met de dokter om de CPS te vervangen...)

Maar de beste resultaten heb ik uit eindelijk behaald door 3 vacuum slangetjes te vv. De 2 kleintjes naast de MAP sensor (Zit voorop bij het gasklephuis als je voor de auto staat) en eentje op het linkerkleppen deksel. Ik had overigens ook géén foutcodes.

Er zijn dus helaas een hoop mogelijkheden bij deze klacht..

Succes6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Neehoor, dat kan je zelf doen. Accupolen los nemen en de kabel +/- 10 seconden tegen elkaar houden. Je PCM geheugen is nu leeg. De motor kan bij starten wat onregelmatig lopen, dit omdat de PCM even opnieuw moet inleren.

Het is wijs om voordat je de PCM reset even de foutcode's uit te lezen. Nix mee doen gewoon even opschrijven. Als je wagen nog een keertje afslaat nogmaals de storingscode uitlezen. Hiermee is de diagnose wat er loos is een stuk makkelijker te stellen.

Ten 1e bedankt allemaal voor de moeite die er weer word genomen blijt een te gekke bron dit forum. Ik heb inmiddels de reset uitgevoerd en de boel uitgelezen doormiddel van het contact drie keer aan en uit te zetten dat ging perfect. Dit zijn de resultaten.

Codes voor de reset waren : 12 - 54 - 11 - 55

Codes na de reset zijn : 12 - 54 - 11 - 55

hahaha precies het zelfde dus.

11.

"No crank signal to computer" ( Fault in wiring between crankshaft position sensor (CPS) and ECM ( PCM or computer ) or faulty CPS. ) Geen idee wat dat zijn kan!

54.

"Distributor sync pickup. ( Change sync sensor in distributor)" En dat het volgens mij best wel eens kunnen zijn niet??

code 12 en 55 ligt voor de hand.

iemand??

Groet, B

bewerkt door boudewijn
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kan dus heel goed samenhangen. Die CPS heet in goed Nederlands Bovenste-Dodepunt-Sensor. De sensor onder de verdelerkap is er om te zorgen dat het ontstekingstijdstip wordt verlegd, afhankelijk van het toerental.

Ramon 2 weet geloof ik hoe dat moet met die CPS, want de plaatsing is lastig, heb ik begrepen.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ramon 2 weet geloof ik hoe dat moet met die CPS, want de plaatsing is lastig, heb ik begrepen.;)

Yup, ik weet precies hoe het moet, maar dat wordt geen makkie! Ik wil niemand bang maken, maar in mijn geval (LPG issues) zou de automaat eronderuit moeten om er bij te kunnen. (Wellicht eens een klusje voor een mooie warme dag, he Ed :)) Deze zit op je bellhousing beneden, achter je rechter kleppendeksel, waar een fijne EGR leiding te weg versperd.

Die onder je verdelerkap is heel wat beter te doen, met enigzins gepriegel, maar goed te doen.

Ik geloof dat de delen beide iets van € 74,- excl btw kosten bij B&S. Ik had mijn CPS voor €52,- in huis bij www.rockauto.com (US)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je geen LPG hebt geef ik het een redelijke kans van slagen om het van boven af te kunnen doen. In mijn geval kon ik niet bij de boutjes van de CPS komen. Die CPS zit schuin onderer een dikke EGR pijp. Ik kon geen steeksleutel schuin genoeg krijgen door allerlei componenten van het LPG om zo achter de EGR pijp te komen.

Even voor de duidelijkheid, ik heb het hier over de C(rank)S(haft)P(osition) sensor en niet de C(am)S(haft)P(osition)sensor onder je verdelerkap. Maar zelfs die laatste is al makkelijker te vervangen als je geen LPG hebt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij maakt het weinig uit of je op LPG rijdt of niet. De sensor zit op dezelfde plek, en uitbouwen van enkele LPG delen lijkt me een stuk eenvoudiger dan de bak uitbouwen...

Ik begrijp dat de motor er zo ineens mee kapt? Onder het rijden? Dus gewoon op de snelweg, zeg maar?

Je foutcodes zijn redelijk duidelijk. Die beide sensoren zijn absoluut noodzakelijk om de motor draaiende te houden.

En... die sensoren willen nog wel eens een ja/nee storing hebben.

Maar, ook los contact (massa?) kan een oorzaak zijn. Vooral omdat er 2 sensoren lijken uit te vallen, is dat iets om eens na te kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij maakt het weinig uit of je op LPG rijdt of niet

Als je in Heerde ff de tijd hebt zal ik je het tegendeel laten zien :) (Mits je door een zekere Hans niet al teveel door de mangel bent gehaald ;)) en daarbij heb ik het niet zo op de- en monteren van LPG leidingen etc. Ik doe een hoop zelf, maar aan LPG waag ik me niet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze sensoren zijn eigenlijk Hall sensors, ze registeren een veranderend magnetisch veld. In het vliegwiel zit een uitkeping waar hij op reageert, dito in de distributor. Dit soort sensors zijn aan veroudering onderhevig.

De FSM zegt het volgende over deze sensors....

Engine speed and crankshaft position are provided

through the crankshaft position sensor. The sensorgenerates pulses that are the input sent to the powertrain

control module (PCM). The PCM interprets

the sensor input to determine the crankshaft position.

The PCM then uses this position, along with

other inputs, to determine injector sequence and ignition

timing.

The sensor is a hall effect device combined with an

internal magnet. It is also sensitive to steel within a

certain distance from it.

The camshaft position sensor is located in the distributor

on all engines.

The sensor contains a hall effect device called a

sync signal generator to generate a fuel sync signal.

This sync signal generator detects a rotating pulse

ring (shutter) on the distributor shaft. The pulse ringrotates 180 degrees through the sync signal generator.

Its signal is used in conjunction with the crankshaft

position sensor to differentiate between fuel

injection and spark events. It is also used to synchronize

the fuel injectors with their respective cylinders.

Ik heb ze inmiddels beide vervangen, had identieke storingen in onze '97 XJ.

bewerkt door Ab
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze sensoren zijn eigenlijk Hall sensors, ze registeren een veranderend magnetisch veld. In het vliegwiel zit een uitkeping waar hij op reageert, dito in de distributor. Dit soort sensors zijn aan veroudering onderhevig.

De FSM zegt het volgende over deze sensors....

Ik heb ze inmiddels beide vervangen, had identieke storingen in onze '97 XJ.

Jah precies dit is het denk ik. Ik ga ze beide vervangen en ook de stappenmotor pak ik aan. Vervolgend wil ik de kleppendeksels licht en ook daar de boel eens flink reinigen. Als ik meer weet houd ik jullie uiteraard op de hoogt. Ik dank jullie allen. Groet, B

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Jah precies dit is het denk ik. Ik ga ze beide vervangen en ook de stappenmotor pak ik aan. Vervolgend wil ik de kleppendeksels licht en ook daar de boel eens flink reinigen. Als ik meer weet houd ik jullie uiteraard op de hoogt. Ik dank jullie allen. Groet, B

Hey Boudewijn, we zijn inmmidels een maandje verder. Heb jij nog vorderingen kunnen maken, of staat het (net als bij mij!) op een laag pitje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...