Spring naar bijdragen

Tow hook montage


Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Het bouten verhaal heeft me nog niet los gelaten, en heb eens een mail gestuurd naar de leverancier van deze haken over de bijgeleverde bouten.

Leverancier: Rugged Rich (spel ik het nu goed?!:yes:)

En dit was hun antwoord:

The hook and bolt are rated at 10,000 lbs. The metric 8.8 bolt should be used rather than a higher 10.9 because of the different charictoristics of these bolts when subjected to shear forces. An 8.8 (grade5) bolt will streach and not break were a grade 10.9 (grade8) bolt would crack and then break. It is also important to note that chromed hooks are not as strong as standard painted hooks. The chrome processing can cause slight imbrittelment of the metal at the surface.

Omix-ADA Tech Support

www.omix-ada.com

Phone: 1-800-449-6649

Fax: 1-800-808-6649

Ik wilde dit nog ff delen, vandaar. :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren en vandaag eens bezig geweest om de haken te monteren;

De montageplek, op de 2 dwarsliggers van me trekhaak:

Voorboren:

[ATTACH]3750[/ATTACH]

Op boren naar M12:

[ATTACH]3751[/ATTACH]

[ATTACH]3752[/ATTACH]

De origenele bouten bleken net wat te kort;

[ATTACH]3753[/ATTACH]

6x nieuwe M12 8.8 borstbouten gehaald, lang genoeg;

[ATTACH]3754[/ATTACH]

Gemonteerd en wel, met elk 3 3,8tons bouten op een staal profiel van 9mm dik;

[ATTACH]3755[/ATTACH]

[ATTACH]3756[/ATTACH]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er alle vertrouwen in dat je los komt ook Dez!

Mooi werk, man!!!! Je hebt nu in iedergeval iets stevigs!

Maar wie kruipt op z'n knietjes eronder als Ramon tot z'n assen erin staat of erger(onder een hoek ofzo????:wub: ) Zie mezelf nog in Inor op m'n knietjes zitten om die (verboden:whistle:) trekhaak uit te graven:D. Dus een pioniersschepje achterin is niet gek(bedankt JanJeep!!!)

Zorg als je het terrein in gaat dat er al een lint aan 1 vd haken zit Ramon.

grotefotokaxclysx.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

pioniersschepje achterin is niet gek(bedankt JanJeep!!!)

Zorg als je het terrein in gaat dat er al een lint aan 1 vd haken zit Ramon.

Dank Nils. Het lag al in de bedoeling om met een krachtverdeler te werken (om de hoek die de zijdelingse krachten opde haken zet te vergroten) en die in het terrein er al aan te hangen. Maar ik wil er graag 1 van 4 meter maar die kan ik nog nergens vinden. Misschien dan maar een boomlint, die zie ik wel van 4 meter. En een schepje, hm, kan ook wel degelijk handig zijn :wub:.

Enne, het is toch de bedoeling dat de bijrijder onder de auto kruipt trouwens...?! (sorry Karin :lol::lol:)

bewerkt door Ramon2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank Nils. Het lag al in de bedoeling om met een krachtverdeler te werken (om de hoek die de zijdelingse krachten opde haken zet te vergroten) en die in het terrein er al aan te hangen. Maar ik wil er graag 1 van 4 meter maar die kan ik nog nergens vinden. Misschien dan maar een boomlint, die zie ik wel van 4 meter. En een schepje, hm, kan ook wel degelijk handig zijn :D.

Enne, het is toch de bedoeling dat de bijrijder onder de auto kruipt trouwens...?! (sorry Karin :P:P)

3 mtr is idd standaard te verkrijgen. uitgaande van de afstand van haak tot haak van ca 1 mtr, krijg je bij gebruik van een lint van 3 mtr een hoek van bijna 70˚ ten opzichte van je autu en is het verste punt ca 1,4 mtr van je auto vandaan. Dit lijkt mij een een zeer goede hoek.

hier link

http://www.recreatieve.nl/sleepkabelshop/?p=productsMore&iProduct=70&sName=krachtverdeler-14-ton-4x4-tot-3-ton.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zien eruit als standaard gegalvaniseerde stalen bouten en poedercoate stalen haak.

maar denk dat de ZJ al weg is voordat die haak aan corrosie bezwijkt :P

Klopt als een bus, dus nadere behandeling is niet nodig, niet meer met mij als eigenaar tenminste :D.

3 mtr is idd standaard te verkrijgen. uitgaande van de afstand van haak tot haak van ca 1 mtr, krijg je bij gebruik van een lint van 3 mtr een hoek van bijna 70˚ ten opzichte van je autu en is het verste punt ca 1,4 mtr van je auto vandaan. Dit lijkt mij een een zeer goede hoek.

Gevoelsmatig zou ik zeggen, hoe rechter er aan de haken getrokken wordt hoe beter. Dus hoe langer de krachtverdeler, en dus hoek, hoe beter lijkt me. 180˚ is het ideaal, maar nooit haalbaar (tenzij de ander ook met dezelfde tussen-afstand sleeppunten heeft:D) Dus simpel beschouwd; een hoek van 70˚ is goed genoeg, maar wordt die hoek groter gaan we richting het ideale punt toe, des te beter. Theoretisch gezien dan allemaal, maar goed, we werken in de praktijk.

En over gebruik van de krachtverdeler; maakt het wat uit of de lussen aan de haken gaan, of moeten de lussen aan (bijv) een D sluiting en dan aan de andere partij?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gevoelsmatig zou ik zeggen, hoe rechter er aan de haken getrokken wordt hoe beter. Dus hoe langer de krachtverdeler, en dus hoek, hoe beter lijkt me. 180˚ is het ideaal, maar nooit haalbaar (tenzij de ander ook met dezelfde tussen-afstand sleeppunten heeft:D) Dus simpel beschouwd; een hoek van 70˚ is goed genoeg, maar wordt die hoek groter gaan we richting het ideale punt toe, des te beter. Theoretisch gezien dan allemaal, maar goed, we werken in de praktijk.

En over gebruik van de krachtverdeler; maakt het wat uit of de lussen aan de haken gaan, of moeten de lussen aan (bijv) een D sluiting en dan aan de andere partij?

zoek maar eens wat hijstabellen op dan krijg je wat meer inzicht in de hoek van de krachtverdeler. daar wil men graag vanaf 60˚ hebben

als de afstand tussen je haken minder is dan 1 mtr wordt de hoek groter.

zal niet veel uitmaken of je een harpsluiting gebruikt of ze zo aan de haak doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zoek maar eens wat hijstabellen op dan krijg je wat meer inzicht in de hoek van de krachtverdeler. daar wil men graag vanaf 60˚ hebben

als de afstand tussen je haken minder is dan 1 mtr wordt de hoek groter.

zal niet veel uitmaken of je een harpsluiting gebruikt of ze zo aan de haak doet.

Ik heb idd eens zitten snuffen in dat soort tabellen. Zie je dus veel bij bedrijven van hijskranen e.d. Ik vind het machtige materie om te lezen!

Ik zat me dat allemaal zo te denken over de lengte van de verdeler, omdat deze vast zit aan een haak met 3 bouten. Als er dus rechtstandig aan de bouten getrokken word, lijkt mij dat dan juist de grootste krachten te verwerken zijn. Als je nu dus aan die haak trekt onder een hoek, dan lijkt mij dat de meeste krachten op de 1e en laatste 3e bout staan, en de 2e als soort "scharnierpunt" fungeert. Vandaar mijn gevoel, dat als je de verdeler lang genoeg maakt je de ideale rechtstand van 180gr krijgt. Maar goed, dat is allemaal natuurkunde. Maar toen ik dat kreeg op school droomde ik al van jeeps, dus heb nooit goed opgelet :thumbsup:. Maar, ach, gezien de constructie, de haken, en de zware bouten zal het allemaal wel goed komen. Of zijn er nu nog echt mensen die niet door mij los getrokken durven te worden....?! :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...