Spring naar bijdragen

Tow hook montage


Recommended Posts

Om niet meer aan me trekhaak gesleept te worden wilde ik achter 1 of 2 towhooks monteren en had deze op het oog:

[ATTACH]3172[/ATTACH]

De plek waar ik een mogelijkheid heb:

[ATTACH]3173[/ATTACH]

[ATTACH]3174[/ATTACH]

Dit zijn de zijbeugels van de trekhaak balken van 9mm dik, als een L profiel. Deze zitten aan beide zijdes en gaan langs me gas- en benzinetanks. Is dit verstandig? Trek ik de L niet naar een I? 1 of 2 monteren ivm krachtverdeling?

Graag wat advies....

bewerkt door Ramon2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaar dat ik eventueel zat te denken aan die haken aan beide zijdes te monteren en dan met een trekkrachtverdeler te werken, of is dat dan niet nodig?

Ben wel bang dat ik ze op hun kop moet monteren anders komen de punten van de haken achter de bumper uit. Misschien dan nog beter om zo'n koker met D sluiting te monteren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Makkelijkste voor een beetje extra versteviging is een strip lassen/bouten tussen de 2 L profielen, zodat bij zijdelings kracht op aan beide profielen getrokken worden.

                  | |        | |
r-----J | | L----7
L-profiel L-------J L------J
Extra r-----------------------7
strip L-----------------------J
Tow r--7 r--7
hooks | | | |
/ /
/ /

Voor de rest weinig zinnigs over te zeggen, want als die L profielen met tie-raps vast zitten gaat het toch niet helpen. Het gaat om de stevigheid van de hele constructie, niet alleen het laatste stukje.

Misschien dan nog beter om zo'n koker met D sluiting te monteren?

Misschien dus wel, maar daar vertellen de fotos me te weinig voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de helderheid: in lengte richting van beide chassisbalken lopen er 2 L profielen naar achteren die aan beide chassisbalken gebout zitten. Deze twee zijn verbonden met een zware dwarsbalk alwaar de trekhaak aan vast zit.

Deze gehele U profiel (ongeveer zoals jij getekend hebt) lijkt mij dus stevig genoeg. Alleen zit ik even met die zijdelingse krachten, vandaar dat ik aan die krachtverdeler dacht.

Dat profiel van je op de foto ziet loopt overigens langer door dan je denkt door een stuk kleurverschil.

De onderste poot van de L is maar iets lager dan de bumper. Dus op ze kop monteren van die haken lijkt me noodzakelijk, tenzij het een kokertje is met een D haak die naar beneden hangt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
Ben je hier ooit nog mee verder gekomen? Ben wel benieuwd!

Nou, nog niet. Ik heb er 2 besteld medio december bij B&S. Zou eind januari binnen kunnen zijn. Toevallig eergisteren gemaild met Edwin van B&S maar ze waren nog steeds niet binnen. Hij zou me bellen. Ik verwacht ze dus eerdaags. Heb daar tevens alvast een achterste trackbar-bracket besteld. Dus word nog vervolgt.... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom niet een gat er in boren en meteen een D sluiting erin goedkoper en geen dun chroom aan je Jeep!

En veel stoerder om te zien!

Laat B&S lekker die haaken houden!

Omdat dat niet echt een optie is mijn situatie, althans niet zoals ik het wil. En nee, ZEKER geen chroom, gewoon netjes matzwart! ;):)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn towhooks niet bedoeld voor de voorzijde:huh:....kan er natuurlijk alle kanten mee op!, maar waarom geen sleepogen zoals bij onze kleine broer de HUMMER? "levensgevaarlijk"? de kabels kunnen er af schieten!! draai je ze toch gewoon om:wacko::)

bewerkt door DATZZ5.9
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn towhooks niet bedoeld voor de voorzijde:huh:....

Ik zou niet weten waarom? Dit zijn veel gebruikte sleephaken die ik voor en achter gemonteerd heb zien zitten. Gezien de constructie van mijn trekhaak heb ik daar hele mooie mogelijkheden voor (zie plaatjes hieronder) en wil deze gebruiken icm een trekkrachtverdeler.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er al meerdere door een achteruit zien vliegen van mensen die er een rukje aan gaven...

Het ziet er stoer en stevig uit maar is het zeker niet !!

Persoonlijk heb ik ze nooit zien breken maar monteer hem echt superstevig en gebruik een sterke kwaliteit bouten.

Tja, ik denk je hier weer een andere duscussie aanhaalt. Wat waren de omstandigheden? Rukken met een lint? Met kinetisch touw? Niet deugdelijk gemonteerd? Dat is denk ik per gebeurtenis verschillend. Ik denk dat de haak opzich niet levens gevaarlijk is , maar hoe men ermee om gaat! :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, ik denk je hier weer een andere duscussie aanhaalt. Wat waren de omstandigheden? Rukken met een lint? Met kinetisch touw? Niet deugdelijk gemonteerd? Dat is denk ik per gebeurtenis verschillend. Ik denk dat de haak opzich niet levens gevaarlijk is , maar hoe men ermee om gaat! :whistle:

Zoals met alles in het leven...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zoals darkwolf beschrijft is de afschuifwaarde van de bout heel belangrijk

als je een gaat boort in 9 mm staal en er een gecertificeerde D of harpsluiting in hangt ben je wat zekerder voor wat betreft het afschuiven.

KLIK!

Tabel voor afschuifkracht van verschillende kwaliteiten bouten

M12 8.8 kwaliteit is "slechts" 38150 Newton....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het blijven natuurlijk goed bedoelde adviezen...

En zoals met alle goede adviezen, kan je ze afwegen .......en naast je neerleggen.

maar ............of het slim is??

Dat is dus ook precies de reden van dit topic; adviezen! Het wel of niet ter harte nemen van de adviezen is uiteraard uiteindelijk aan mij zelf. Maar ik heb nog geen enkel advies naast me neer gelegt... ik wil natuurlijk wel kritisch zijn met de beschikbare materialen en de weten waarom iets geadviseerd word. Als men zegt dat de haken levensgevaarlijk zijn, denk ik dat het best een zinnige vraag is waarom ik ze best vaak gemonteerd zie. Okay, mee eens, misschien hebben die betreffende gasten geen enkel advies ingewonnen, op dit forum bijvoorbeeld, en alleen de advisering in de winkel aangehoord.

Want als ik het nu goed begrijp, is de haak op zich dus niet het probleem, maar de sterkte van de bout? Daarbij, gezien de mogelijkheden die ik heb (zie foto's onderaan) is zo'n haak wellicht de beste MET een sterke bout?

Maar is het dan waar, dat de haken alleen voor de voorzijde bedoelt zijn? Maar dan blijven we toch met zelfde probleem zitten?

Want de andere mogelijkheid, een gat met daarin een D-sluiting zit ik met het volgende: het L profiel heeft een breedt van een cm of 3. Ik moet nog wel wat vlees overhouden rondom dat gat. Daarbij nog een vraag: welk gedeelte moet er dan doorheen? De pen van de D-sluiting, of de sluiting zelf?

Ofwel, afwegingen genoeg. Dat ik ze al aangeschaft hebt is niet van belang...

Dus zijn alle adviezen welkom! :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...