Spring naar bijdragen

CJ(7) vragen aan 'the experts'


JDGADE
 Share

Recommended Posts

Goeie,

Ik heb enkele vragen over mijn jeep Cj7 uit '86. Alles is nog origineel maar;

* zorgt een nieuwe ontsteking voor een lager brandstofverbruik?

*Als k hem start, start hij met moeite op de shoke, maar als k deze na 10 minuten uitschakel loopt hij ongeveer 30 seconden, en daarna krijgt hij het zo moeilijk dat hij ermee ophoud. ook op de weg, valt ie spontaan uit als ik mijn voet van het gaspedaal haal.

*Als hij stationair loopt, 'schud' de moter heen en weer , ik heb alle bougie kabels etc geinspecteerd maar kom er niet achter.

*en als laatste;) Hij 'ruikt heerlijk' naar benzine bij n start na 2 dagen stil gestaan te hebben.index.php?l1=ut&l2=photo&l3=show&media_id=385099355&media_secret=TTmj

Wie kan me helpen?

Gegroet,

JD

Terschelling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt als carburatie en of ontstekingsprobleem

Begin bij het goedkoopste en makkelijkste tw :

bougies, kabels, verdeelkap,rotor, kost je 6 tientjes en een half uur, zorg dat de ontsteking goed staat. loopt ie daarna nog als een krant dan zit het hem 9 van de 10 keer in de carburateur.

Laat hem afstellen als je dat niet zelf kunt, mocht dit niet meer lukken dan is je carb versleten. Probeer een Weber of iets dergelijks op de kop te tikken, loopt mooier en feller en je hebt geen gedonder meer.

ps een goede vonk geeft een betere verbranding en zodoende zou je iets voordeliger kunnen rijden.

benzinestank na het starten en / of zwarte rook duidt op een te rijk mengsel van de carburateur

voor vragen !

rob vd berg www.jeeponderdelen.com

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rob is duidelijk van het vernieuwen, maar dat moeten we hem, gelet op zijn commerciele achtergrond, maar niet kwalijk nemen. Ik zit meer op het spoor van charlie: eerst de carburateur. Heeft deze Jeep misschien lang stilgestaan? Ik zou beginnen met een potje Wynns carburateurreiniger erdoor. Verstopte sproeiers veroorzaken veel leed. Tevens kijken of het hele mechanisme (stangetjes voor gas, choke etc) goed werkt. Sterk ruiken naar benzine duidt op verzuipen (chokeklep blijft dicht, bv). Natuurlijk hoort er een goede werking van de ontsteking bij. Als de zaak droog is, hoef je niet direct te vrezen voor je verdelerkap en/of de bougiekabels. Wel is het zaak de bougies te inspecteren. Deze kunnen veel verklappen over wat er mis is met je motor. Kort door de bocht: zijn ze nat (verzopen), verkoold(te rijk mengsel), grijs/bruin(te arm of te warm)? Hoe zien de electroden eruit(afstand, vorm)? Deze zaken zijn zonder veel kosten, moeite en speciaal gereedschap zelf te controleren. Daarna wordt het wat specialistischer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wauw,

thanks...hier kan k zeker wat mee, kben nu aan de wal voor nieuwe banden("35 GoodYear Wrangler), maar zodra k weer thuis ben kijk k ernaar, en laat ik weten hoe en wat.

De rook die uit de uitlaat komt is niet zwart maar gwoon wit...soort van mist grijs/wit(bij het gasgeven dan..)

En bougiekabels etc had k nagekeken(vorige week al,sorry van het NIET vermelden) en daar lag het niet aan....dus alles wijst in de richting van de carbareteur

Thx guys,

Keep on Jeepin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bovenstaande zaken is makkelijk te controleren en ik zou daar ook mee beginnen maar...

Gebrek aan vermogen en witte rook is volgens mij aanleiding voor een compressietest.

Het schudden van de motor duidt er op dat één of meer cilinders niet steeds meedoen.

De witte rook kan veroorzaakt worden door versleten zuigers/veren/klepgeleiders....

(koelvloeistof sluit ik even uit omdat je dat zou kunnen ruiken)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bovenstaande zaken is makkelijk te controleren en ik zou daar ook mee beginnen maar...

Gebrek aan vermogen en witte rook is volgens mij aanleiding voor een compressietest.

Het schudden van de motor duidt er op dat één of meer cilinders niet steeds meedoen.

De witte rook kan veroorzaakt worden door versleten zuigers/veren/klepgeleiders....

(koelvloeistof sluit ik even uit omdat je dat zou kunnen ruiken)

Jah das idd waar over die koelvloeistof, die ruik je niet...en waarschijnlijk denk k ook dat het 1 van de cilinders betreft. De bougiekabels heb k nagekeken wanneer de moter liep en hij reageerde 'amper' bij nr 6. Die heb k nu helemaal vervangen en daar reageert hij nu iets beter op...maar toch,

is zo'n carberateur makkelijk te vervangen...ik bedoel heb deze CJ7 net 2 maanden en ben er 'nog' niet zo'n expert in;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Let op de omstandigheden. Die witte rook kan met dit weer ook heel goed condens (= water/stoom) zijn! Bij verbranding wordt benzine (= koolwaterstof) immers omgezet in co2/co en water. Het warme water vormt stoom.

Carburateur vervangen lijkt me erg voorbarig. Begin met schoonmaken en afstellen. Maar niet op maandag, als je het weekend ervoor eindelijk je Jeep eruit gezopen hebt :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Let op de omstandigheden. Die witte rook kan met dit weer ook heel goed condens (= water/stoom) zijn! Bij verbranding wordt benzine (= koolwaterstof) immers omgezet in co2/co en water. Het warme water vormt stoom.

Carburateur vervangen lijkt me erg voorbarig. Begin met schoonmaken en afstellen. Maar niet op maandag, als je het weekend ervoor eindelijk je Jeep eruit gezopen hebt :D

haha idd idd;)

Heb alleen een veeeeeeeeeeel erger probleem. Reed vorige week dinsdag rustig smiddags over het strand, niks aan de hand...nu k weer van plan was om naar huis te gaan gebeurde het volgende, ik rij, en daarbij begint de motor ontzettend te tikken....stationair hoorde je amper iets.

Aangezien het vloed werd en ik anders meegenomen zou worden door de zee reed k door en op dat moment begint de motor keihard te 'slaan' ik zet hem in de vrij, motor draait nog harder en ineens een keiharde knal met veel witte rook en veel olieverlies......

Gevolg: kapotte motor, groot gat geslagen op de helft van de plek voor de zuigers gat is rond de 5cm in diameter. zuiger zit nog bovenin, krukas afgebroken en complet versplinterd.

Nu heb ik dan een project na 2 maanden in het bezit te zijn van een jeep.

Heb op dit moment de motor op 4 bouten na los....ik heb nog geen nieuwe 4.2 inline 6 kunnen vinden,

dak eraf,spatborden(origineel) eraf, bullbar eraf,motorkap,raamframe,scharnieren,lampen etc etc etc

wordt allemaal onder handen genomen en opnieuw zwart gespoten,

komt n nieuw uitlaat systeem onder(welke weet ik nog niet,iemand ideeën??)

3"bodylift,nieuw raamframe,nieuwe velgen, nieuwe geluidsinstallatie, kortom: een goed project.

Toch bedankt voor de info, heb er in de toekomst denk ik wel veel aan.

Gegroet,

JD, Terschelling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en over de 3" bodylift zou ik nog eens goed nadenken ...

Veel sukses met de renovatie/verbetering van je Jeep, zolang er maar vooruitgang inzit is het allemaal leuk en aardig. Dus hou de moed erin en blijf sleutelen ... en dan rijden in het mooie voorjaars zonnetje :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en over de 3" bodylift zou ik nog eens goed nadenken ...

Veel sukses met de renovatie/verbetering van je Jeep, zolang er maar vooruitgang inzit is het allemaal leuk en aardig. Dus hou de moed erin en blijf sleutelen ... en dan rijden in het mooie voorjaars zonnetje :bye1:

Waarom nadenken over de bodylift? er zitten al "35 modderbanden onder van GoodYear en hij is al verhoogd dmv shackles en rancho.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tik voor een prikkie cherokee xj op de kop. dan heb je een mooie 6 cyl high output. op mp staan er genoeg te koop

jah maar daar moeten dan toch ook andere tussenas bijkomen ofniet?

heb nu op marktplaats voor 400.- 4.2 L 6inline, half jaar geleden uit de jeep gehaald (volgens de eigenaar), maar dat ding moet helemaal uit limburg komen, das best wel een endje weg;)

Als iemand anders iets weet voor ongeveer 1.000 (moet veel aan gebeuren dus daarom maar 1.000) laat het me dan weten;)

gegroet,

JD

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb nu op marktplaats voor 400.- 4.2 L 6inline, half jaar geleden uit de jeep gehaald (volgens de eigenaar), maar dat ding moet helemaal uit limburg komen, das best wel een endje weg;)

gegroet,

JD

je moet er wel iets voor over hebben. maar voor jou is het iets moeilijker als je op het hoofdeiland woont. bootje op bootje af en dat 2x

ps bel nico eens in wommels ligt niet ver van harlingen af www.jeepparts.nl

bewerkt door F.M
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
je moet er wel iets voor over hebben. maar voor jou is het iets moeilijker als je op het hoofdeiland woont. bootje op bootje af en dat 2x

ps bel nico eens in wommels ligt niet ver van harlingen af www.jeepparts.nl

daar ben ik inmiddels bekend,

de motor ligt er nu uit(foto's volgen) en de nieuwe motor is vandaag opgehaald alleen nou heb k daar 1 'probleem' mee

de 'veer' boven de 5e zuiger zit vast, hoe kan k zoiets oplossen? kleine tikjes met n hamer hielpen niet en een schroevendraaier ertussen wurmen leek me ook geen geweldig idee......iemand?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

daar ben ik inmiddels bekend,

de motor ligt er nu uit(foto's volgen) en de nieuwe motor is vandaag opgehaald alleen nou heb k daar 1 'probleem' mee

de 'veer' boven de 5e zuiger zit vast, hoe kan k zoiets oplossen? kleine tikjes met n hamer hielpen niet en een schroevendraaier ertussen wurmen leek me ook geen geweldig idee......iemand?

Je bedoeld een zuigerveer?

04650012.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de motor lang heeft stilgestaan in een vochtige omgeving (buiten?) kan het zijn dat de steel van een klep die op dat moment open stond is gaan oxideren. Ik heb dat ooit ook wel eens gehad met een motor van de sloop. Misschien kun je, als je het spruitstuk eraf haalt zien hoe ernstig de schade is. Gelet op het materiaal van de klepstelen zal het wel meevallen. De passing in de geleider is zodanig strak dat een beetje oxide de boel al kan blokkeren. Mijn voorstel: spuit de klepsteel aan de klepzijde ruim en langdurig in met kruipolie (als het spruitstuk eraf is, dus). Dan tegen de veer in tikken (let op dat je geen braam maakt aan de klepsteel), dan zal de klep een iets in- en uitveren, waardoor de boel beetje bij beetje vrij zal komen. Rust, beleid en olie zijn de toverwoorden.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

om te demonteren gebruik ik een dop en een kunsstof hamer. dop erop, tik erop en de klepspieën liggen in de dop. Voor het monteren kun je het beste een stukje pijp zagen van een mm of 30. dan aan weerzijden een stuk eruit slijpen zodat je er met je vingers in kan en dan een pinnetje erop lassen wat je in je kolomboorkan zetten. hiermee kun je heel gemakkelijk druk zetten op de veer en de spieën zonder moeite monteren. (uiteraard kop op een stukje hout, en "vlak"drukken op de veer.)

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...